Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Uppgradeing vevhusventilation

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    1

    Uppgradeing vevhusventilation

    Hej
    jag har en saab 9 5 2,0t årsmodell 2004. Är det någon som vet hur man kan se att den är uppgraderad till årsmodell 2005. Oljefällan ska visst bytas. Hur kan man se om den är bytt? Sen ska man tydligen ha en speciell slangklämma vid spjällhuset. Hur kan man se om den är bytt? Sen är det tydligen någon strypbacksventil som ska bytas, men det gäller visst bara 2,3t motorn har jag läst någonstans. Skulle vara tacksam om någon därute kan besvara dessa frågor.

    // Göran

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    På årsmod -04 ska du inte behöva uppgradera någon VV. Uppgradering gäller endast årsmod -98 tom -03.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    På årsmod -04 ska du inte behöva uppgradera någon VV. Uppgradering gäller endast årsmod -98 tom -03.
    Fel... Det kom en uppgradering till M04 som infördes på M05!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Fel... Det kom en uppgradering till M04 som infördes på M05!
    Aj f-n!

    Var helt övertygad om att de var klara iom det nya som kom till -04. Tydligen hänger man inte med riktigt i svängarna.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    76

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Har en 2,3 t - 03 , full service bok och 11000 mil på mätaren.Är det då troligt att vevhusventilationen är uppgraderad. Är det något som gjordes på garanti eller var de förra ägarna tvungna att säga till om detta vid service.
    Saab 9-5 SC Aero -08 11000mil
    Saab 9000 2,0t Jubileum Classic -98 16000mil(såld)
    Saab 9-3 SC 2,0t Vector Hirsch Biopower Steg 3++ -08
    Saab 9-3 V6 AERO -07 CAB ombyggd till Independence

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av nosslar1
    Har en 2,3 t - 03 , full service bok och 11000 mil på mätaren.Är det då troligt att vevhusventilationen är uppgraderad. Är det något som gjordes på garanti eller var de förra ägarna tvungna att säga till om detta vid service.
    Enda sättet att titta på Göra Larsson site och jämföra mot din bil. Saab har inte uppdaterat utan att folk har tjatat eller haft bekymmer. De subventionerade dock uppdateringskit. Kanske gör de det fortfarande.

    Däremot finns det en liten plåt i motorrummet. På den "kan" det vara stansat nummer/siffror som visar att bilen är uppdaterad med olika saker.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    39

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Låna tråden lite för att slippa starta en ny...

    är de någon som har konkreta tips på hur man ser hurvida vv är uppdaterad eller inte?
    har en 9-5 2,0T -01 vad jag kan se så står det inget om vv i service boken. bör jag vara orolig och eller bara helt enkelt fixa en uppdatering i oavsett? eller kan jag mäta eller se hur vida den är uppdaterad eller inte..

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Det enklaste sättet att se om den är uppdaterad eller ej är väll att kolla på oljepåfyllingsröret(den övre decimetern av plast).
    Om den har en extra utgång med en slang så är den uppdaterad, går den bara rakt ner utan extra anslutning är det en gammal.
    Så gjorde jag iaf och konstaterade att min inte var uppdaterad, så det gjordes igår.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    39

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    kanon. tack för svaret

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    39

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Okej nu har jag kollat detta.. tyvärr blev jag inte klokare..

    enligt http://www.mitt-eget.se/saab/informatio ... ifieringar
    så var den nippeln och slangen resutlatet av mod 3 som sedan drogs tillbaka...
    vad som dock inte framgår i min mening (kanske bara missat de? ) är vad som hänt med den nippeln i mod 6 som är den nu aktuella...

    jag hade en nippel på mitt olje rör. dock var detta pluggat. hurvida oljefällan och eller backventiler samt röret mellan oljefällan och tråget är bytt/uppdaterat är fortfarande ett mysterium :s

    jag torkade av och gjorde rent nippeln som leder ner vevhusgaserna på insugs röret efter LMM den var mer eller mindre fylld med olje/kondens gegg. kollade idag igen och nu var den lätt oljebrun.

    mig veteligen ska det inte vara någon olja alls i detta rör...

    kan de betala sig att dra ner allt ( slangar, rör, oljefälla) och blåsa samtliga på dess innehåll.. borde flödet inte genom det isf bli bättre och i så fall iaf för stunden lösa problemet?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Från oljepåfyllningsröret ska det gå en slang till en backventil, vidare till ett T-kors, sedan ansluta på ett rör som går runt ventilkåpan och fram till kobran.

    På T-korset ska den ena slangen från oljefällan anslutas. Denna slang ska även den ha en backventil. Den andra slangen från oljefällan ska gå upp till ventilkåpan.

    På ventilkåpans anslutning ska finnas ett litet rör. Där ska anslutas en klen slang med backventil som går till spjällhus/insug.

    Oljereturen ner i tråget är det ingen skillnad på.

    I uppgraderingen till nr6 ingår även lite skummgummi/foam som ska läggas runt några slangar för att isolera dem. Förmodligen för att slippa majonäs.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    39

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Från oljepåfyllningsröret ska det gå en slang till en backventil, vidare till ett T-kors, sedan ansluta på ett rör som går runt ventilkåpan och fram till kobran.

    På T-korset ska den ena slangen från oljefällan anslutas. Denna slang ska även den ha en backventil. Den andra slangen från oljefällan ska gå upp till ventilkåpan.

    På ventilkåpans anslutning ska finnas ett litet rör. Där ska anslutas en klen slang med backventil som går till spjällhus/insug.

    Oljereturen ner i tråget är det ingen skillnad på.

    I uppgraderingen till nr6 ingår även lite skummgummi/foam som ska läggas runt några slangar för att isolera dem. Förmodligen för att slippa majonäs.

    Mvh

    av detta tolkar jag då som att jag har mod 4 eller 5.
    men då är de värt att lägga lite pengar på mod 6 som nu då ska vara den nya.
    samt byta upp backventiler och så?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Byte till nr6 rekommenderas.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    39

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    kanske en dum fråga som så men har genom vissa trådar här förtstått att det fattas delar i uppdaterings sattsen... måste man köpa till dessa slangar och backventil som inte är med i sattsen för att kunna göra en uppdatering? och vad exakt behövs isf förutom uppdateringsattsen?

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Aguila
    kanske en dum fråga som så men har genom vissa trådar här förtstått att det fattas delar i uppdaterings sattsen... måste man köpa till dessa slangar och backventil som inte är med i sattsen för att kunna göra en uppdatering? och vad exakt behövs isf förutom uppdateringsattsen?
    Nä... du behöver inte byta dom slangar som inte ingår för att uppdatera till senaste versionen! Allt som behövs för den nya versionen ingår!

    Här är en bild på vad som ingår i satsen... http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... _small.jpg

    Men det är ju att rekommendera att byta även dom slangarna som inte ingår om dom är svampiga osv... jag bytte alla så att man vet att allt är ok, dom slangarna som inte ingår kostar tyvärr lite mer än den satsen, men i det stora hela om man tänker på vad en bil kostar att äga är det ju inget att snacka om!

    Tror du kommer upp i c:a 1000kr om du byter alla slangar!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    39

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    okej... de var pga priset som jag undrade... ekonomin är mindre än 0 typ nu så de får bli billigaste fixen och fixa resten senare isf.

    har planen att tvätta ur slangarna som inte ska bytas och så.. så vida de nu inte är helt kass vill säga men de varken hoppas eller tror jag självklart

    måste man tappa oljan för att göra uppgraderingen föresten? funderar på att göra de igen dock. bytte oljan typ innan helgen och har knappt kört bilen sedan dess.
    då jag gjorde detta var de först täntk att ta ner tråget och göra en snabb rengöring där men vet inte hur vida jag ska göra detta nu istället... om jag ändå ska "blåsa" retur röret från oljefällan till tråget.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    vevhusvent anekdot och ett litet OBS! ha absolut inte bråttom när ni monterar slangarna på oljefällan!
    gjorde det misstaget och det sa SLURP! i oljetråget och så hade jag all olja i IC'n efter ett par hårda acc.
    tyckte det var lite underligt att oljelampan börja lysa och såg ett moln bakom bilen som fick dimman i lützen 1632 att klassas som lätt dis.
    vet inte hur mycket som gick rätt igenom systemet och ut i bak men jag tömde ut minst 4dl ur IC'n iaf.

    haha! ja, det är fritt fram att slå er på knät och skratta nu
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Aguila
    okej... de var pga priset som jag undrade... ekonomin är mindre än 0 typ nu så de får bli billigaste fixen och fixa resten senare isf.

    har planen att tvätta ur slangarna som inte ska bytas och så.. så vida de nu inte är helt kass vill säga men de varken hoppas eller tror jag självklart

    måste man tappa oljan för att göra uppgraderingen föresten? funderar på att göra de igen dock. bytte oljan typ innan helgen och har knappt kört bilen sedan dess.
    då jag gjorde detta var de först täntk att ta ner tråget och göra en snabb rengöring där men vet inte hur vida jag ska göra detta nu istället... om jag ändå ska "blåsa" retur röret från oljefällan till tråget.
    returröret mellan tråget och fällan kan du ta lös och blåsa rent utan att behöva tappa oljan.
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    39

    Re: Uppgradeing vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av psilopsilo
    vevhusvent anekdot och ett litet OBS! ha absolut inte bråttom när ni monterar slangarna på oljefällan!
    gjorde det misstaget och det sa SLURP! i oljetråget och så hade jag all olja i IC'n efter ett par hårda acc.
    tyckte det var lite underligt att oljelampan börja lysa och såg ett moln bakom bilen som fick dimman i lützen 1632 att klassas som lätt dis.
    vet inte hur mycket som gick rätt igenom systemet och ut i bak men jag tömde ut minst 4dl ur IC'n iaf.

    haha! ja, det är fritt fram att slå er på knät och skratta nu

    hade jag förstått huvud delen av vad du skrev så hade jag kanske sett de roliga
    för det första vad är IC'n och vad gjorde du exat för fel?
    bra att veta för framtidens "opperation" imorgon

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •