Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 2.3t, ryker som en skogsbrand, symptomen nu borta

  1. #1
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    9-5 2.3t, ryker som en skogsbrand, symptomen nu borta

    Tjena.

    Fick ett fel på bilen för någon vecka sedan som nu försvunnit, men skulle gärna vilja veta vad det berodde på.

    Startade bilen på morgonen, runt 5 minusgrader, hade stått över natten.
    Precis vid uppstart tyckte jag att den skakade lite mer än vanligt. Det kan ha varit inbillning, men för en halv sekund tyckte jag den "ruskade om" mer än vanligt, ungefär som den skulle ha gjort om motorkuddarna varit dåliga. Det här kan som sagt ha varit inbillning, och varade bara en sekund.
    Låter bilen stå på tomgång medan jag skrapar rutan, kan väl ha tagit 30 sekunder - 1 minut nånting. Hoppar in och börjar åka.
    Rullar ut på landsvägen och min vana trogen kör jag lugnt och snällt eftersom motorn inte nått arbetstemperatur. Hamnar efter 1 minut bakom en traktor, så hastigheten är runt 30 km/h. Kollar backspegeln och ser vit rök bakom bilen. Tycker det är lite väl mycket rök, men inte så att det oroar mig. Det är minusgrader och nystartad bil så lite rök är normalt.
    30 sekunder senare konstaterar jag att något definitivt är fel, rökmolnet bakom bilen är enormt. Bilarna bakom syns inte genom molnet, och röken drar upp i suget bakom bakrutan och gör sikten bakåt i stort sett noll. Min första tanke är att min GT17 äntligen gett upp och gett mig en anledning att byta till TD04, men sen får den vita färgen på röken mig att börja fundera på topplockspackning istället.
    Överväger givetvis att stanna bilen men kommer på att jag är bara 7-800 meter från min favoritmekaniker så jag bestämmer mig för att försöka få bilen dit, med eller utan ytterligare skador.
    Traktorn viker av och jag provar försiktigt att trycka på, och märker till min förvåning att jag har full respons. Turbon laddar normalt och bilen svarar precis som den brukar. Skickar ändå i femman och åker på låga varv den korta biten till verkstan där jag stänger av, fortfarande med ett gigantiskt vitt moln bakom bilen.
    Går in till mecken och skojar om att äntligen blir det ny turbo, nu har papperssnurran gått till dom sälla jaktmarkerna. Vi pratar och skojar lite medans vi går ut för att kolla på bilen.
    Öppnar huven och gör en visuell besiktning. Allt ser normalt ut. Drar upp oljestickan för att kolla oljan, och ser massvis med vitt kladd, den så kallade "majonnäsen". Jag vet med säkerhet att detta inte är normalt för min bil, då jag är närmast fanatisk med oljan och kollar den regelbundet och byter ofta, och det har aldrig funnits ett spår av majonnäs i min olja. Oljestickan visar inte heller på någon förekomst av olja, vilket är anmärkningsvärt då jag senast en vecka tidigare kollade oljan och fyllde på till mitten på stickan. Bilen kan ha gått max 10-15 mil sen dess.
    Van T7 åkare som man är så har man givetvis en dunk i bagaget, så vi häller i drygt en liter och kollar nivån igen. Den är nu strax under mitten på stickan. Vi startar motorn och låter den stå på tomgång. Inte ett spår av någon onormal rök. Provar att varva och allt verkar normalt. Kör bilen en bit och kan inte på något vis provocera fram något som ens påminner om onormal rökutveckling. Trots segdragning med fullgas på höga växlar från 1000 varv upp till varvstopp och riktigt provocerande motorbromsningar så släpper inte bilfan ifrån sig så mycket som en rökpuff som inte ska vara där. Den går helt enkelt som en klocka.

    Vad i helvete var det som hände?
    Vi har spånat om frusen vevhusvent. Någonting nånstans har frusit och stoppat vevhusventen så bilen tryckte upp oljan i cylindrarna. Är vi helt ute och cyklar?
    Var kommer majonnäsen ifrån? Jag är som sagt fanatiskt med oljebyten och oljekoll, och jag VET att den inte funnits där förut. Och varför hade bilen dragit över en liter olja på ca 10 mil? Nog för att T7 kan dra olja, men 1dl/mil är väl i överkant även för T7?

    Bilen i fråga bytte kam- och balanskedjor för ca 4000 mil sedan och kollades då för oilsludge. Fanns inte ett spår av koks någonstans.
    Ett kompprov gjordes för någon månad sedan med absolut klockrena värden på alla cylindrar.
    Vevhusventen är givetvis senaste uppgraderingen, och alla backventiler och slangar är kollade.

    En service är bokad till veckan med motorsköljning, oljebyte och genomgång av vevhusvent. Kommer även att kolla tillståndet på turbon, även om den inte visar några som helst symptom på att vara dålig. Har kört bilen efter denna incident och den går hur bra som helst, inga tecken på onormal rök eller dålig turbo trots att jag provocerat den.

    Nån som har några teorier?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: 9-5 2.3t, ryker som en skogsbrand, symptomen nu borta

    Jag gissar på frusen vevhusvent!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: 9-5 2.3t, ryker som en skogsbrand, symptomen nu borta

    EDIT: som vanligt skriver jag uppsatser, kortversionen: kraftig vit rök bakom bilen, samt tappat oljetryck & majonäs i oljan. efter påfyllning och 5-10 min tomgång, fortsatt vit rök. Känner inget glapp i turbon, kan det vara frusen vevhusvent? i så fall hur göra?

    Långversionen:

    Fick du någonsin reda på vad det var som orsakade detta?

    Jag fick just liknande på min 9-5 2,3t MY03, fast mitt försvann inte (fast jag har inte vågat starta)

    Detta hände
    sambon skulle just släppa av mig vid stationen då vi noterar kraftig vit rök bakom bilen, kanske inte lika mycket som när turbon gick (har hänt mig) men bra kraftig. Då bilen är långmilare med rost (och vi står i begrepp att köpa nytt) tog vi en chansning och sambon körde hem en dryg kilometer eller nåt sånt. Tydligen tändes oljetryckslampan på vägen hem och tyvärr fortsattes färden (kan man ha åsikter om, men i stunden tyckte sambon att det var det bästa, och det är jag som står för den lilla motorkunskap som finns i familjen). Enligt utsaga var det en hel del vitrök under hemfärden, men bilen gick typ som vanligt.

    Jag bad henne fylla på olja igen (hon nämnde inget om majonäs då) och starta, men enligt henne var den vita röken kvar, varvid jag tänkte att det gissningsvis är turbon igen, dock tändes aldrig motorlampan under de kanske 5

    Väl hemma på kvällen kollar jag oljestickan och ser lite majonäs längst ner vid lägesmarkeringarna, inget annat. Jag skruvar av downpipen och förväntar mig att känna generalglapp, men det känns riktigt fint, var förvisso lite knepigt att känna axiella spelet (få ett bra grepp) men det kändes helt stumt, och radiellt möjligtvis lite lite.

    Nu blir jag plötsligt tveksam och undrar vad jag kan ha råkat ut för, turbon är mindre än 2k mil gammal så även med GT17 standard är haveri lite tidigt (men jag fattar att det ändå kan vara det). Givetvis ny olja vid turbobytet, och runt 500 mil senare bytte jag igen för säkerhets skull. så oljan är ca 1500 mil gammal, byte var precis på G innan detta.

    Jag har inte startat igen men undrar om någon har tips på vad det kan vara, skulle frusen vevhusventilation kunna ge dessa symptom? (det var väl mellan -10 & -12 när vi åkte, motorn hade förvisso fått motorvärmare men knappast kommit upp i temp (kanske inte ens när sambon kom tillbaka, men det kollades aldrig) andra möjliga orsaker? Ska lukta i kylarvätskan när jag kommer hem (missade det igår kl. 00.30 när jag skruvat ner downpipen och känt på turbon). Kan turbon ha gett sig utan att det blir glapp i axeln? Alla tips är välkomna!

    Nu är det ju lite varmare, har dock inte tillgång till varmgarage. Vågar man sig på en start och tomgångskörning till helt varm motor (ska givetvis hålla koll på oljan)? om det nu var frusen vevhusventialation, vad bör jag göra åt det? ojebyte känns uppenbart och det var ju ändå dags (lite övertid tydligen), men kanske något annat?

    /U

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: 9-5 2.3t, ryker som en skogsbrand, symptomen nu borta

    Min 9-5 har aldrig visat några liknande symptom efter det i första inlägget.
    Några dagar efter incidenten servades bilen med en rejäl motorskölj (Omega 907) följt av ny olja och nytt filter.
    Bilen brukas dagligen men har aldrig uppvisat någon onormal rökutveckling igen.

    Jag har fortfarande ingen aning om vad som hände, men jag har avskrivit det som frusen vevhusventilation.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: 9-5 2.3t, ryker som en skogsbrand, symptomen nu borta

    Tack för infon, om ingen annan har några gissningar gör jag nog ett test att starta igen.

    Oljebyte ska jag ju som sagt göra snarast, egentligen är jag lite skeptisk till att hälla i olika tillsatser, en sak jag blir lite tveksam till med Omega 907 är ju om det blir lite kvar i motorn efter bytet. visst, procentuellt sett är det ju lite, men man vill ju ha ur allt... Vi får se hur jag gör.

    Ska också kolla ytterligare en gång att jag verkligen har senaste vevhusvent, vet att jag har kollat det tidigare och tyckte det verkade så, men jag minns att jag inte var helt 100 på att jag fattat rätt hur man skulle se det (minns inte nu hur man gjorde) och att jag i slutändan tänkte att eftersom den är fullservad på SAAB borde det ha bytts (men jag vet, man ska inte förutsätta något...)

    Om det visar sig vara vevhusventilationen så har jag ju ändå uppenbarligen tryckt en del olja genom cylindrarna, borde jag plocka bort något för att försöka rengöra, eller kommer det bränna bort så småningom ändå?

    /U

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: 9-5 2.3t, ryker som en skogsbrand, symptomen nu borta

    Jag har nu startat bilen igen, en del vitrök men det var avtagande, och nu verkar det funka bra igen. efter ett par timmar med bilen stillastående med motorn igång och på lite olika varvtal (jag får botgöra för miljösamvetet någon annan gång) vågade jag åka lite försiktigt, även det funkade bra.

    När jag vågade mig på att ladda lite på turbon kom en liten vit puff, jag gissar att det var lite olja som sögs in när turbinen började snurra, men det var inte återkommande så jag tror att turbon klarat sig (hyggligt i alla fall, och det lär inte vara oändligt många mil kvar på den bilen hur som helst).

    Nu blir det oljebyte och byte av större delen av vevhusventilationen, jag har köpt uppgraderingssatsen (jag tror iof. att jag har senaste, men jag tänkte jag ville byta dessa delar ändå, och då är ju prissättningen ganska trevlig) samt två lite större slangar (5160445 & 510463) och den tunnare med backventilen på (5199973), mer eller mindre allt Speedparts har att erbjuda. Är det något mer jag borde byta när jag är igång? (oljan ska jag också byta i samband med detta)

    /U

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: 9-5 2.3t, ryker som en skogsbrand, symptomen nu borta

    Det skadar ju inte att gå över samtliga slangar när du ändå är under huven och rotar. Tryck och vacuumslang kostar ju skit och ingenting att byta och kan ställa till med diverse skumma fel.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: 9-5 2.3t, ryker som en skogsbrand, symptomen nu borta

    Lite återkoppling från min sida:

    Nu är vevhusventilationen bytt (ehum, uppgraderad, det visade sig att jag inte alls hade senaste versionen, ouups), uppgraderingssats + alla andra slangar som har med VV att göra (tror det var tre extra). Vissa hade lite majonäs i sig (framförallt i inloppsslangarna till oljefällan) så det var nog läge för byte.

    För de som står inför ett byte kan jag rapportera att det är en ganska enkel operation, åtminstone om man har en lyft. Jag skulle säga mycket enkelt förutom två moment där det var trångt. Dels att få ut oljefällan (och få in den nya), tog lite trixande. Men framförallt att få dit remsan med isolering under spjällhusets kylvätskeslangar, helt löljigt pilligt tyckte jag, speciellt med den där neoprenmattan som har brutal friktion... Kanske ska man lossa slangarna, men jag visste inte om det skulle rinna ut kylvätska och orkade inte fippla med det (det nämndes inte i monteringsanvisningen att man skulle lossa dem...).

    Resultatet då? Tja nu har jag bara kört ett par dagar, men jag har kört en del mil just för att testa, och än så länge ser jag inga tendenser till vit rök eller kraftig oljeförbrukning. Så: en tillfällig lützendimma / skogsbrand i kall väderlek kan mycket väl vara en frusen vevhusventilation, i mitt fall är jag 99% på att det var felet i alla fall.

    /U

    PS: om ni bara visste hur nära det var att jag köpte en ny bil, var till och med och kollade på ett par, vilken tur att man tänker efter ibland och testar att lägga ett par hundra på delar & några timmar på jobbet (tror det tog ca 2h med oljebyte och några glömda verktyg), som jag ser det sparade jag 67k, (vilket bilen vi höll på att köpa kostade) ganska bra timpenning

Liknande ämnen

  1. Serviceboken...Borta!
    Av mg3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 19:58
  2. Min APC e borta :-( 900 T16 -85
    Av 900matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 02:29
  3. Då va den borta
    Av Björn Elander i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •