Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Fläktproblem - varmluft ena sidan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5

    Fläktproblem - varmluft ena sidan

    Hej!

    Jag har problem på min 9-5 -00 med att fläkten på höger sida endast blåser varm luft (riktigt varmt blir det) trots att jag på displayen ändrar graderna.. På höger sida fungerar det bra, där kommer kall luft och värmen kan regleras som vanligt med knapparna..
    Problemet är att sommaren snart kommer och det börjar redan bli riktigt varmt i bilen, eftersom höger sida och även hela ovandelen mot vindrutan hela tiden öser på med varm luft!

    Felkoden som visas är 1 - 11.
    Min tanke är att det antingen är givare/temperaturinställningen som har "fastnat", dvs fläkten på höger sida är låst på tex. 24 grader... och att det därför inte funkar när man ändrar ner till tex 17 grader...
    En annan tanke jag har är att hela fläkten på höger sida har "hoppat ur led" och därför inte har någon koppling till vad man ställer in för grad...

    Jag har varit inne i många trådar här på forumet och vet att det är fler som har samma problem. Lösningen verkar enligt många vara att montera bort handskfack m.m. på vänster sida för att komma åt fläkten.

    Mitt problem är att jag inte fattar hur jag ska göra allt detta, trots bra beskrivning! Provade en gång med att skruva loss den svarta "kåpan" vid fötterna på passagerarsidan. Tusen små skruvar som tog lång tid att ta bort. Därefter insåg jag att jag inte kommer någon vart om jag inte tar bort hela handskfacket.. Men det vågade jag inte med rädsla för att komma åt airbagen...

    Kan någon hjälpa mig med en enkel beskrivning över hur jag gör allt detta? Vågar man skruva bort handskfacket utan att riskera att komma åt airbagen?

    Eller ska man börja med att bända upp displayen för att se att det inte är nåt enkelt fel där?

    Jag förstår att ni tycker jag är dum som försöker laga något när jag är så okunnig, men jag vill lära mig detta och tror att om jag bara vet att jag gör rätt så kanske det kan gå..

    Tacksam för svar...
    Saab 9-5 Aero -00 - och den går som en pärla...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    205

    Re: Fläktproblem - varmluft ena sidan

    Tips 1 är att köpa dig en "gör det själv" handbok. Finns troligen på biltema till din bil, annars har mekonomen!

    Tips 2 är att försöka leta lite på egen hand efter vad denna felkod betyder
    Nu råkade jag göra det åt dig och 1 betyder en felkod och 11 betyder felkod 11.
    11 betyder i detta fall 11 right blend door/höger blandluftspjäll vilket låter mycket rimligt! Eftersom styrenheten registrerar felet är det troligen fel på själva motorn men inget jag kan garantera!
    Har aldrig bytt på en 9-5 men står garanterat i en gör det själv bok hur man gör detta!

    Kan intyga att airbagen kommer inte lösa ut oavsett vad du gör med handskfacket! Sitter en kontakt och troligen en slang som du får ta det lite vackert med

    Hoppas detta hjälpte lite?

    MVH Hampus

Liknande ämnen

  1. Varmluft Bak
    Av turboinside i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:19
  2. [LÖST] Fläktproblem 9000 CD
    Av bazookan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-20, 21:07
  3. Fläktproblem!!!
    Av adora i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •