Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Chippa/uppgradera Xbox (1st gen) någon som kommer ihåg?

  1. #1
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Chippa/uppgradera Xbox (1st gen) någon som kommer ihåg?

    Sitter här med ett numera nästan dödsdömt Xbox jag köpte på blocket för något år sedan som jag inte rört förän nu.

    Skulle bara byta HDDn i den till en 250GB (från den 40GB som satt i när jag köpte, dvs redan chippad). När jag monterat så konstaterar jag att Biosen inte hade stöd för LBA48, dvs jag kan bara utnyttja 137gb, vilket man snabbt fyller upp med filmer osv.

    Så då uppgraderade jag biosen till senaste 5035 (tror jag den hette), från 4976.02
    Flashningen gick bra fram till att man skulle starta upp den efter flashningen, dvs Xboxet sa att flashingen gick ok och inga felmeddelanden. Men när jag startade upp den så blinkade den bara rött och ingen bild. Lyfte på DVD-spelaren och kollade chippet, vilken verkar ha en lös slad (d0) så jag lödde på den igen. Och numera så får jag error code 05, dvs HDD icke original. Dum som säljaren var så hade inte han sparat org. HDDn vilket brukar rekommenderas vid dessa tillfällen så nu är jag fast Notera också att jag efter ett par startförsök innan fastlödningen av d0 fick error 05 också...

    Några teorier vad som hänt? Går det att åtgärda med ett nytt chip? (Typ Xecuter 2.6CE) eller är hela Xboxen att fördömmas?

    Det var ett tag sedan man höll på med Xbox, chippade ett par i min ungdom, men nu kände man sig helt grön och n00b på allt

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Chippa/uppgradera Xbox (1st gen) någon som kommer ihåg?

    Visst skulle man kunna hjälpa till men jag får inte hjälp med mina grejor så jag vette f*n.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Chippa/uppgradera Xbox (1st gen) någon som kommer ihåg?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Visst skulle man kunna hjälpa till men jag får inte hjälp med mina grejor så jag vette f*n.
    Som Cartman skulle säga: "Godamn hippie!"

    Du har PM

  4. #4
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Chippa/uppgradera Xbox (1st gen) någon som kommer ihåg?

    Var inte igår som man pillade i en gammal original-xbox...
    Men problemet med glappande d0 känns ju bekant

    Har för mig att disken måste förberedas med Super-disc innan den funkar, så det blir till att leta upp nån gammal boot-disc och stoppa i först.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Chippa/uppgradera Xbox (1st gen) någon som kommer ihåg?

    Den vill inte starta med boot disc, använder Auto Installer Deluxe eller vad den kallas, och hddn var preppad och fungerade fram till flahsningen. Känns lite konstigt också att d0:an skulle lossna precis då också. Vad jag förstått så när man kopplar av d0 så startar xboxet ochippat, vilket bör generera error 05.

    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Var inte igår som man pillade i en gammal original-xbox...
    Men problemet med glappande d0 känns ju bekant

    Har för mig att disken måste förberedas med Super-disc innan den funkar, så det blir till att leta upp nån gammal boot-disc och stoppa i först.

  6. #6
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Chippa/uppgradera Xbox (1st gen) någon som kommer ihåg?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Den vill inte starta med boot disc, använder Auto Installer Deluxe eller vad den kallas, och hddn var preppad och fungerade fram till flahsningen. Känns lite konstigt också att d0:an skulle lossna precis då också. Vad jag förstått så när man kopplar av d0 så startar xboxet ochippat, vilket bör generera error 05.
    Googlade lite på xbox error 5 och hittade denna sida: "http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/210562"
    Error 5 betyder alltså att hddn inte är låst men fungerar säkert för övrigt. Och den koden ska du aldrig kunna få om chippet funkar som det ska. Dvs, du har säkert nån mer kabel förutom d0 som är lös på ditt chip eller så fungerar inte chippet alls.
    So when does the error occur? The only time this error should occur is when you boot up your xbox in original mode AND you have a harddisk in your xbox that is not yet locked.
    Det sista du skrev tror jag inte stämmer däremot. Jag hade ett gammalt lödfritt X-bit som var stört omöjligt att få att fungera prickfritt, d0 glappade typ varannan gång man startade och då fick jag röd-blink och helt svart skärm. Lödde sedan fast d0 på en alternativ punkt och hade inga problem efter det.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

Liknande ämnen

  1. Hur många TPMS/Däcktrycksgivare kommer bilen ihåg? NG9-3
    Av MysCarl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-01-08, 21:32
  2. Kommer någon ihåg 911-projekttråden...
    Av Travis i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 00:11
  3. Stereon kommer inte ihåg radiokanelerna jag ställer in....
    Av Lello i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •