Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Montera batteriladdare

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Montera batteriladdare

    Hej

    Efter den här fina vintern har jag börjat fundera på att montera grenledningsuttag och batteriladdare till min befintliga motorvärmare (Defa).
    Är det någon som har erfarenhet av batteriladdare via motorvärmaren, tänker på en sån här http://www.autokatalogen.se/templates/R ... emId=23782

    Tacksam för lite input.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Montera batteriladdare

    har hört att det fungerar väldigt bra, jag har funderat på det länge men DEFAs förgreningskontater är ju svindyra.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    404

    Re: Montera batteriladdare

    Defa har ja prövat . fungerar riktigt bra

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Montera batteriladdare

    Hej

    Okej det verkar således vara en bra produkt. Nu undrar jag hur den fungerar egentligen. Använder den sig av mitt befintligta uttag som jag har till motorvärmaren. Laddas batteriet så fort jag ansluter nätkabeln eller är det någon form av switch man knäpper om? Antar att det måste vara det, så man kan underhållsladda batteriet utan att man aktiverar motorvärmaren. Har inte hittat nåt i produktbeskrivningen liksom.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Montera batteriladdare

    se http://www.autokatalogen.se/upload/1...hyr%201204.pdf för lite mer info

    Du ansluter den inte till ditt inre uttag utan i motorrummet. Redan idag har du en y-formad förgrening i motorrummet där inkommande ström (från kontakten i fronten) delas upp till själva _motor_ värmaren och uttaget inne i kupén. det är någonstans i denna kedja man sätter laddaren och om jag ser rätt på bilderna innehåller själva laddaren en förgrening i sig själv så i princip borde du inte behöva köpa något mer än själva laddaren (fast beroende på batteriets & intagets placering kanske det behövs, jag minns inte på vilken sida mitt intag sitter, tror dock att det är på förarsidan)

    Nu har jag ingen sådan laddare så helt säker är jag inte men jag tror inte att det finns någon strömbrytare, den laddar varje gång du stoppar i motorvärmarkabeln (så om du vill ladda sommartid kommer du automatiskt att värma upp blocket också, och kupén om du mot förmodan låter fläkten stå där året om).

    /U

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    56

    Re: Montera batteriladdare

    Har själv funderat på en liknande laddare. Men frågan är hur mycket den hinner ladda på den korta stunden (1-2h) som det finns ström i motorvärmarstolpen. Någon med erfarenhet?
    9-5 se 4d 2.3t -99

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Montera batteriladdare

    jag har testad att starta en bil med helt dött batteri efter typ 1 timmas laddning och den gick i gång så det gör nog väldigt gott för batteriet är guld värt om man kör mkt korta sträckor
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338

    Re: Montera batteriladdare

    Hej,

    har Calix variant av detta.

    Fungerar bra. Dock bör man även ha monterat veckotimern (i alla fall vad gäller calix) som gör att man kan reglerar när själv motorvärmaren och fläkten ska var på. Strömmen från stolpen motsv är då på hela tiden. Batterliaddaren kör då kontinurerligt, men motorvärmare och fläkt går bara angivna tider kopplat till vad du lagt in i timeruret.

    Ansluter alltid SC som går korta pendlingssträckor även på sommaren, och orginalbatteriet var mycket piggt, tills vi lånade ut bilen runt jul/nyår, men det är en annan historia.

    Misstänker att om stolpen bara ger ström en till två timmar, så hinner laddaren inte göra så stor nytta.

    Cat
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Montera batteriladdare

    Jag har Defa's laddare och är helnöjd.

    Laddaren fungerar i sig ungefär som en grenkontakt, precis som någon här ovan misstänkte.

    Intagskabeln som går från stötfångare, grill eller var du nu har uttaget på bilen, ansluts till ett av uttagen på laddaren. I det andra uttaget på laddaren ansluter man ledningen som går in till cupévärmarens uttag och motorvärmare. (Grenkontakt för kupe/motor behövs således).
    Sedan ansluter man 2 kablar till batteriet, plus och minus. (Ta till ordentlig kabelarea).

    Använder man sedan i Defa's eget tidur, fungerar det så att laddaren slår på så snart du sätter i 230V elkabeln, men cupévärmaren och motorvärmaren slår inte på förrän tiduret så begär. Det finns några olika programmeringsmöjligheter som är användbara.

    Vill man inte kosta på tidur går det att använda laddaren ändå. Då måste man lägga en +12V styrspänning på anslutningen som är märkt med en klocksymbol på laddaren.

    Dyrt? Ja! Bra grej? Ja!
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Montera batteriladdare

    Jag har en sån laddare som ligger ifall någon är intresserad. 500 spänn. Defa.
    SÅLD.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

Liknande ämnen

  1. Batteriladdare för hemmet, tex AA-AAA
    Av RZ i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-10-23, 00:49
  2. Köpråd batteriladdare?
    Av Mr Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 16:41
  3. batteriladdare / generator
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 11:29
  4. Vad ska man köpa för batteriladdare?
    Av iqbad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 11:51
  5. Batteriladdare i motorvärmaren?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •