Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Hejsan.

    Fick hem mina nya högtalare idag, GAS 6*9or 240W till min 9000cse -97. Kopplade in dom, satte på stereon med höga förväntningar. Då märker jag att dom var lika dåliga eller kanske t.om sämre än originalhögtalarna. Riktigt förbannad för tillfället. Problemet är att det ger ingen bra bas på högre volymer. Det slår över/'sprakar''. Skall man koppla in dem diskanterna som sitter där bak också? Måste man byta till nya kablar? Eller vad är felet? Dom skall ju låta bättre!

    Har en vanlig Blaupunkt 4x45w och originalkablarna kvar.
    Testade att byta till en polares stereo, 4x50w också men samma problem.
    En annan sak som kan vara värd att nämna är att när man ger sänker högtalarna fram och höjer dom där bak så är det inte i balans. Alltså, skall vara jämt på "0" men blir jämt på "-4" blir väldigt högljutt fram om man har på 0.

    Tack för svar.
    9-3 Aero Salomon -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    provat att koppla in dom i en annans bil eller i en stereo. kan vara fel på högtalarna men kan också vara nått annat fel. fungera dom gammla högtalarna fotfarande i bilen ? har du nått slusteg eller kör du igenom stereon ?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Har inget slutsteg, ska testa imorgon med en polares tänkte jag.

    Tack för svaret
    9-3 Aero Salomon -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    lycka till har du tur så är det högtalarna :P eller tur och tur du slipper i alla fall leta efter fel om du förstår vad jag mennar hehe (; annars är ett slusteg att rekomondera.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Så kan man ju tänka också . Om jag får skicka tillbaka det vill säga. Men felsökningar görs imorgon ändå :) Tack för tipsen.
    9-3 Aero Salomon -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    en bit utanför Lund
    Inlägg
    22

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Har du tätt runt högtalarna. alltså baffeln som du skruvat högtalarna i?. Och har du kollat så att du inte fasvänt en högtalare, har du det så tar dem ut varandra.
    9-5 aero sc -05

    ..det är jag som är martin

  7. #7

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Mina 6*9or funkar som de ska men det låter mer utanför bilen än i bilen känns det som. Har monterat dem där orginal 6*9orna sitter. Bak på bägge sidor av bagageutrymmet. Vad ska jag göra för att stänga in ljudet i bilen? Går det? Blir de bättre ljud i bilen om jag försöker dämpa karossen där högtalarna sitter?
    är ganska svårt att komma åt att dämpa då 6*9orna sitter nedsänkta i en stålram typ:S

    tips??
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  8. #8

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Som någon annan skrev, låter som fasfel. Testa att byt plats på den ENA 6x9" högtalarens + och - anslutning.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Tack för svaren, Skall testa byta faser på den ena 6x9an nu. Förstår dock inte hur det ska gå till.. Den ena är ju stor och den andre är liten. Så jag kan väl inte satt fel :o
    9-3 Aero Salomon -02

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    har haft gas 6&9 i min gammla og9-3 jag hade. först monetrade jag dem kom på att det läckte runt dem fixade detta blev bättre men fortfarande ingen bas. kopplade in 4 kanals steg och det fungerade super med bas och allt.

    så ja 6&9 är för starka för att kunna spela riktigt bra på stereo. har haft samma problem med alla 6&9 jag haft att dom itne spelar bra utan steg. och då har jag ändå kört på alpine stereo i min 9-3 som kostade förra året 3500.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  11. #11

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    har haft gas 6&9 i min gammla og9-3 jag hade. först monetrade jag dem kom på att det läckte runt dem fixade detta blev bättre men fortfarande ingen bas. kopplade in 4 kanals steg och det fungerade super med bas och allt.

    så ja 6&9 är för starka för att kunna spela riktigt bra på stereo. har haft samma problem med alla 6&9 jag haft att dom itne spelar bra utan steg. och då har jag ändå kört på alpine stereo i min 9-3 som kostade förra året 3500.
    Skum att du itne fått det att funka. kan säga att jag har haft billiga CD spelare för runda 1000:-(och billigare) och jag har då fått bas ur 6x9" med enbart den CD spelarens inbyggda effekt.
    Det har nog inte riktigt med att göra hur "starka 6x9" man har. De är ofta tillverkade för att vara lättdriva(hög kännslighet) och just även kunna drivas på CD spelarens eller org. effekt.

    En sak som slog mej lite ang. problemet som TS skriver om. Det kan vara så att de kanske liggerur fas mot framsystemet annars. efter du testat att fasvända en v dem, prova ed att fasvända båda.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Hej igen. Jag ringde BRL idag, och dom trodde på att faserna låg fel, men jag kopplade ur en som han sa och det lät likadant ändå. tar loss framsystemet imorgon och kollar allt. Tack för all hjälp!!
    9-3 Aero Salomon -02

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    har haft gas 6&9 i min gammla og9-3 jag hade. först monetrade jag dem kom på att det läckte runt dem fixade detta blev bättre men fortfarande ingen bas. kopplade in 4 kanals steg och det fungerade super med bas och allt.

    så ja 6&9 är för starka för att kunna spela riktigt bra på stereo. har haft samma problem med alla 6&9 jag haft att dom itne spelar bra utan steg. och då har jag ändå kört på alpine stereo i min 9-3 som kostade förra året 3500.
    Skum att du itne fått det att funka. kan säga att jag har haft billiga CD spelare för runda 1000:-(och billigare) och jag har då fått bas ur 6x9" med enbart den CD spelarens inbyggda effekt.
    Det har nog inte riktigt med att göra hur "starka 6x9" man har. De är ofta tillverkade för att vara lättdriva(hög kännslighet) och just även kunna drivas på CD spelarens eller org. effekt.

    En sak som slog mej lite ang. problemet som TS skriver om. Det kan vara så att de kanske liggerur fas mot framsystemet annars. efter du testat att fasvända en v dem, prova ed att fasvända båda.

    nej har testat både gas, mds, proson, och någon annat billigt märke alla har vart likadana. även i min gammla golf2 där jag hade enbart 2st 6&9 inkopplade på stereon och inget annat ändå vart det ingen bra bas utan steg. då körde jag någon gammla pioneer cd. och 6&9 är soppas stora så man borde ha slutsteg för att få bra kräm ur dem i vilket fall :P
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Hej igen.

    Har nu testat med fasbyte, blir inte bättre. Dock så har jag testat i en kompis bil, då lät det bra. Så det måste vara något fel i min bil. På (orginalslutsteget?), stereon eller kablarna kanske?
    9-3 Aero Salomon -02

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Sprakar det så låter det inte som du har ett fasfel, det är inte så att du har kopplat högnivå på orginalsteget i bilen kanske? då förstärker du en förstärkt signal.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Citat Ursprungligen postat av Rico
    Hejsan.

    Fick hem mina nya högtalare idag, GAS 6*9or 240W till min 9000cse -97. Kopplade in dom, satte på stereon med höga förväntningar. Då märker jag att dom var lika dåliga eller kanske t.om sämre än originalhögtalarna. Riktigt förbannad för tillfället. Problemet är att det ger ingen bra bas på högre volymer. Det slår över/'sprakar''. Skall man koppla in dem diskanterna som sitter där bak också? Måste man byta till nya kablar? Eller vad är felet? Dom skall ju låta bättre!

    Har en vanlig Blaupunkt 4x45w och originalkablarna kvar.
    Testade att byta till en polares stereo, 4x50w också men samma problem.
    En annan sak som kan vara värd att nämna är att när man ger sänker högtalarna fram och höjer dom där bak så är det inte i balans. Alltså, skall vara jämt på "0" men blir jämt på "-4" blir väldigt högljutt fram om man har på 0.

    Tack för svar.
    Det låter som din stereo inte orkar att driva dem på högre volym, rätt vanligt. Köp ett slutsteg och sätt in så ska du se att dem spelar bättre.

    En annan sak som kan vara värd att nämna är att när man ger sänker högtalarna fram och höjer dom där bak så är det inte i balans. Alltså, skall vara jämt på "0" men blir jämt på "-4" blir väldigt högljutt fram om man har på 0.

    Du menar nog "Fader" dvs balansen mellan bak- och framhögtalarna? Att dom inte ligger i "balans" beror på att högtalarna dels är olika känsliga och sen sitter du ju närmare dom främre så du upplever att dom spelar högre. Därför låter det balanserat när du har -4 på stereon.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    3

    Re: Nya GAS 6*9or ger ingen bas/''sprakar''.

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Citat Ursprungligen postat av Rico
    Hejsan.

    Fick hem mina nya högtalare idag, GAS 6*9or 240W till min 9000cse -97. Kopplade in dom, satte på stereon med höga förväntningar. Då märker jag att dom var lika dåliga eller kanske t.om sämre än originalhögtalarna. Riktigt förbannad för tillfället. Problemet är att det ger ingen bra bas på högre volymer. Det slår över/'sprakar''. Skall man koppla in dem diskanterna som sitter där bak också? Måste man byta till nya kablar? Eller vad är felet? Dom skall ju låta bättre!

    Har en vanlig Blaupunkt 4x45w och originalkablarna kvar.
    Testade att byta till en polares stereo, 4x50w också men samma problem.
    En annan sak som kan vara värd att nämna är att när man ger sänker högtalarna fram och höjer dom där bak så är det inte i balans. Alltså, skall vara jämt på "0" men blir jämt på "-4" blir väldigt högljutt fram om man har på 0.

    Tack för svar.
    Det låter som din stereo inte orkar att driva dem på högre volym, rätt vanligt. Köp ett slutsteg och sätt in så ska du se att dem spelar bättre.

    En annan sak som kan vara värd att nämna är att när man ger sänker högtalarna fram och höjer dom där bak så är det inte i balans. Alltså, skall vara jämt på "0" men blir jämt på "-4" blir väldigt högljutt fram om man har på 0.

    Du menar nog "Fader" dvs balansen mellan bak- och framhögtalarna? Att dom inte ligger i "balans" beror på att högtalarna dels är olika känsliga och sen sitter du ju närmare dom främre så du upplever att dom spelar högre. Därför låter det balanserat när du har -4 på stereon.
    Jag vet att jag är ny på forumet, men har hängt på garaget.orgs billjudsforum i snart 2 år.

    Det är garanterat att din HU inte orkar driva dina nya 6x9". Om du vill få bas ur dom så måste du köpa dig ett 2-kanals steg. Eller ett 4-kanals, då kan du kolla in framsystetm på det också så får du ännu bättre ljud.
    Klart grabben ska ha en baslåda

Liknande ämnen

  1. Diskanterna sprakar vid vissa låtar
    Av Travis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 09:31
  2. Sprakar när jag använder cd-växlaren NG900
    Av TurboLover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •