Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Mycket konstig lukt från motorrummet? Avlopp i bilen?

  1. #41
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Alla bilar med T7 har faktiskt inbyggd spänningsmätare, man får bara aktivera den.

    Överladdande batteri är dock knappast där jag skulle börja leta, utan gå igenom fläktsystemet.
    Klassiskt problemområde är ingensatta dräneringar undertill, då fylls fläktsystemet med kondensvatten och det kan ju bli mer sånt nu på hösten. Vattnet blöter då till slut kupéfiltret som efter ett tag börjar mögla och lukta riktigt, riktigt äckligt.
    Visserligen är det inte enkelt, men en mus skulle mycket väl kunna leta sig in genom fläkten. Dör den där inne så blir det en kväljande sötaktig lukt, tror nog de flesta vet hur dött luktar

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Alla bilar med T7 har faktiskt inbyggd spänningsmätare, man får bara aktivera den.

    Överladdande batteri är dock knappast där jag skulle börja leta, utan gå igenom fläktsystemet.
    Klassiskt problemområde är ingensatta dräneringar undertill, då fylls fläktsystemet med kondensvatten och det kan ju bli mer sånt nu på hösten. Vattnet blöter då till slut kupéfiltret som efter ett tag börjar mögla och lukta riktigt, riktigt äckligt.
    Visserligen är det inte enkelt, men en mus skulle mycket väl kunna leta sig in genom fläkten. Dör den där inne så blir det en kväljande sötaktig lukt, tror nog de flesta vet hur dött luktar
    Kylsystemet med dränneringsslang sitter på höger sida om bilen och dränneringsslangen dränerar som den ska. Lukten som kommer kommer från vänster sida om motorn och om lukten kommer in i bilen så kommer den på vänster sida om ratten. Så AC-systemet är helt uteslutet och det går heller inte när det är minusgrader ute...

    Lukten påminner om ruttet ägg.
    SAAB Vector 2.0t M02

  3. #43
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det finns 2 dräneringsslangar, en på vardera sidan, ungefär mitt på den ytan i golvet där man har fötterna fram, du ser dem som små gummipluppar som sticker ner om du tittar under bilen. Ett klassiskt sätt att kontrollera om slangarna är fria är att man sätter ACC att blåsa genom munstycken (mot gubben-knappen) och så stänger man alla utblås fram och bak. Justera sen upp fläkten till max, du skall då klart känna med handen att det blåser genom båda dräneringsslangarna.
    Värmepaketet med alla delar sitter exakt i mitten av bilen, och är delat i 2 (som du vet) där man kan justera luftblandningen separat. Det finns dock bara ett kupéfilter så är det mögligt så borde det lukta på båda sidorna. Om det bara luktar på vänster sida i bilen kan det heller inte gärna ta sig in genom fläktsystemet för det finns bara ett intag, i mitten av bilen under torkarna.
    Ibland lossnar dräneringsslangarna och då rinner kondensvattnet ut i kupén och lägger sig i de baljor som man har fötterna i. Lyft på mattan och kolla om det är blött i dämpmaterialet under, det luktar duktigt äckligt om det står och blir surt.

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Om filtret är mögligt eller dränage tilltäppt så spelar AC-systemet ingen roll om det går eller inte.
    Ventilationen fungerar inte som det ska.

    Bollman: Säger man A måste man säga B...
    "Alla bilar med T7 har faktiskt inbyggd spänningsmätare, man får bara aktivera den."
    Med Tech2 an ?

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    VAA? Inbyggd spänningsmätare, det hade jag ingen aning om. Får plocka fram Tech2an och leta i menyerna. Vet ni om spänningsmätare finns på ng9-3 också?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #46
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    ESID2 visar iaf batterispänning och startspänning (crank voltage). Så nog finns det på NG9-3. Om jag nu inte läst tråden för dåligt, så att det är något annat ni pratar om.

    Vad gäller OG9-3 är ju dräneringssnabeln mitt på torpedväggen en klassisk illaluktande pryl. Särskilt blöta höstar när löv och gamla insekter trillar ner med regnvattnet. Kolla och rensa 1-2 ggr per år. Men det kanske också är avklarat.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    ESID2 är bara från 2007. http://esid.se/compatibility.html
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #48
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Ok, eSid 1 då. Funktionen finns där också.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #49
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Bra, tack, då finns det en orsak att skaffa det!
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #50
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Det är bara från MY11 som ng9-3 har batterisensor. Då får man ut mer info med eSID2, så som SOC. Batterisensorn skall gå att retrofitta på tidigare årsmodeller, vad jag hört.

  11. #51
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Just ja, den har jag läst om förut någonstans här på forumet. Vad ger den för extra information? Håller den koll på strömmen in- och ut från batteriet?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #52
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Batterisensorn ger spänning (V), temperatur (C), ström in+/ut- (A), State of Charge (SOC).

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Hmmmm, vad har det med "Mycket konstig lukt från motorrummet" att göra

    Trevlig diskussion men vissa inlägg kommer att flyttas en egen eller lämplig befintlig tråd.

    Ni har ju denna eSID - extended Saab Information Display

  14. #54
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Så sant som det är sagt. Denna kanske är lämplig.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...tate-Of-Charge
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det finns 2 dräneringsslangar, en på vardera sidan, ungefär mitt på den ytan i golvet där man har fötterna fram, du ser dem som små gummipluppar som sticker ner om du tittar under bilen. Ett klassiskt sätt att kontrollera om slangarna är fria är att man sätter ACC att blåsa genom munstycken (mot gubben-knappen) och så stänger man alla utblås fram och bak. Justera sen upp fläkten till max, du skall då klart känna med handen att det blåser genom båda dräneringsslangarna.
    Värmepaketet med alla delar sitter exakt i mitten av bilen, och är delat i 2 (som du vet) där man kan justera luftblandningen separat. Det finns dock bara ett kupéfilter så är det mögligt så borde det lukta på båda sidorna. Om det bara luktar på vänster sida i bilen kan det heller inte gärna ta sig in genom fläktsystemet för det finns bara ett intag, i mitten av bilen under torkarna.
    Ibland lossnar dräneringsslangarna och då rinner kondensvattnet ut i kupén och lägger sig i de baljor som man har fötterna i. Lyft på mattan och kolla om det är blött i dämpmaterialet under, det luktar duktigt äckligt om det står och blir surt.
    Det finns väl ändå två luftintag till kupén under motorhuven en på vardera sida där det lätt samlas snö som man får gräva bort under vintern. Kan då hända att vänster sida är täppt för mig veterligen så har enbart höger sida dränerat under sommarens varma dagar (vad jag har sett).

    Lukten verkar som sagt fortfarande komma från under motorhuven så det går ju inte att härleda till AC-systemet ö.h.t. Och om det hade varit något som låg och gottade sig i paketet så borde ju det snarare uppdagas under årets varmare period och inte när det är minusgrader ute?...
    SAAB Vector 2.0t M02

  16. #56
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, det kan man säga, men intaget till fläkten sitter i mitten, flera decimeter från de gallren man gör rent. Det finns bara en kupéfläkt, ett kupéfilter. Det är först därefter som AC-anläggningen delas i 2.
    Om du känner lukten på vänster sida i bilen när du kör så kan jag lova att det har med AC-systemet att göra. All luft som kommer utifrån blandas effektivt så chansen att man skulle få en lukt att lyckas komma hela vägen in i kupén utan att komma på båda sidor, ja, det går bara inte.

    När det är minusgrader så går inte ACn, och den är en rätt bra luktdödare eftersom den tar bort all fukt i luften så jo, jag skulle nog säga att det kan lukta mer på vintern. Dessutom, om vi ponerar på att det är en död mus så hade den slutat lukta för länge sen om den dött i somras.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •