Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tomgång saab og9-3 aero 02.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    268

    Tomgång saab og9-3 aero 02.

    Hej jag har en biopower konverterad og9-3 aero 02:a.

    Maptun biopower steg 1+ (2) 275hk/360nm.
    630cc spridare, 3.5btr, BCPR7ES11, öppet filter, Halvsats avgas.
    Fel upptäckt vid användande av E85. Inte haft några problem med 98-oktan vad jag vet faktiskt.


    Vid kallstart så är tomgången relativt hög, stick upp till ca 2000rpm och sjunker sedan ner efter ett tag.

    När man har kört ett tag och kommer till t.ex. ett stoppljus så kan tomgången bli såpass låg att den kan börja hargla till sig, ungefär som när man ger den lite för lite gas när man släpper kopplingen för fort. Återhämtar sig de flesta gångerna. Och sticker upp till 6-700 rpm. Men ibland när fläkten hoppar igång så dör faktiskt motorn för att det blir för lågt varv för den. Den återhämtar sig aldrig helt enkelt.

    I övrigt går bilen som en gud måste jag säga. Inga problem i övrigt. Den går jämt beter sig som den skall göra!

    Kan tomgången vara för lågt ställd helt enkelt? Någon ventil som håller på att ge upp? Någon slang som släppt, spruckigt? E85 som spelar en ett spratt?

    Jag kommer på massa saker. Någon av er som kan ge ett tips på vad det kan vara?

    Tack i förhand!

    /Almy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    268

    Re: Tomgång saab og9-3 aero 02.

    Någon som har en aning om vad det kan vara?

    Återigen riktigt tacksam för svar!

    Sov gott!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    268

    Re: Tomgång saab og9-3 aero 02.

    Hej jag har titta lite på bilen nu och jag har inte hittat någon slang som gett sig eller släppt. Gjorde dock en upptäckt.. Vajern till spjällhuset är under tomgång "slapp" som om den behövs spännas upp eller liknande. Man kan tom "vicka" lite på den. Sen nu när jag tänker efter så tar inte gasen direkt i början utan kommer igen efter en kort kort stund. Lustigt..

    Kan detta vara problemet? Eller är det något knas med spjällhuset som gör att vajern är slapp.

    Tacksam om någon har en idé över vad det kan vara! Samt vad man kan göra åt det.
    Ha en trevlig dag!

    Mvh.
    Almy

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    304
    Medlem#
    9999

    Re: Tomgång saab og9-3 aero 02.

    Hej Almy, har du kollat att inte spjället är i "Limp Home" läge.
    Gasvajern är inte där för att reglera gasen mer än när ovanstående har hänt, kolla om spjället rör sig med vajern-det ska det inte.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    268

    Re: Tomgång saab og9-3 aero 02.

    Hej jag har inte titta på detta. Men jag har för mig att bilen skall indikera om den är i Limp-home läget. Vilket den inte har gjort. Tar och tittar på vajern i eftermiddag.

    Nytt spjäll nästa steg om det är som du beskriver ovan?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    304
    Medlem#
    9999

    Re: Tomgång saab og9-3 aero 02.

    Ok man kör lugnt så att inte TCS behöver reglera så behöver inte lampan vara tänd-det är om man har släckt felindikeringslampan någon gång efter att spjället löste ut.
    Om spjället är i Limp Home så återställer man det bara, det är inte säkert att felet återkommer, om det återkommer så läser man ut felkoder och gör en felsökning och fastslår var felet ligger.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    268

    Re: Tomgång saab og9-3 aero 02.

    Hej har tittat nu och den är inte i Limp-home läget. Det lilla svarta kugghjulet rör sig inte med vajern, och vajern rör sig inte vid gas. Hittade en annan tråd som beskrev limp-home läget så sprang ut till bilen och såg efter.

    Så då är nästa steg, mappen.. Adaption på E85 under tomgång kan vara det som spökar kanske. Hittils har jag inte hittat några ställen där bilen skall tjuvdra luft eller liknande. Fanns inte heller några felkoder att läsa ut.

    /Almy

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 aero 2.8t tomgång
    Av grenis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 17:04
  2. Saab 95 aero -03 8000 mil dör på tomgång
    Av Pedro66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 00:03
  3. Tomgång: Saab 900 cab aero 1991
    Av matti72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •