Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Misslyckat byte av drivknutsdamask

  1. #1

    Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Igår bytte jag damasken på höger yttre drivknut på min 9000 - 98. Jag lät drivaxeln sitta kvar och tog loss drivknuten, gjorde rent den, tryckte i nytt fett, och satte på en ny damask. Allt monterades ihop men när jag provkörde märkte jag ett tydligt missljud från höger framhjul.
    Det är ett malande ljud som skulle kunna tänkas vara ett skadat lager? Jag hann bara kolla lite snabbt efteråt och jag kunde utesluta att bromsskölden ligger emot eller liknande

    Frågan är ju om man kan ha skadat lagret av att plocka bort drivknuten?

    En annan tänkbar felkälla är att jag inte monterade drivknuten i samma splines som tidigare. Kan detta ge upphov till missljudet ?

    Väldigt tacksam för svar.

    mvh Martin

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Inte inre klämman som tar i fjäderbenet då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Den inre klämman på damasken ?

    Jag tror inte det men det ska kollas om en stund. Det låter rätt mycket så det känns som det är något allvarligare

  4. #4

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Nu har jag kollat över det lite till. Det verkar inte vara något som tar någonstans.

    Lagret verkar glappfritt och fint även om det inte utesluter något.

    Finns det några andra bra teorier ? Kan det malande ljudet skapas av att drivknuten inte är monterad i samma position som tidigare?

    mvh Martin

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    du har inte monterat damasken med nån slangklämma eller liknande som tar i när axeln snurrar??? alltså att det är en överskottsbit som eventuellt går att kapa av! det misstaget gjorde jag en gång när jag hade lite bråttom(:
    du kan ju alltid hissa upp bilen fram och peta i en växel så blir det kanske lättare att höra var de kmr ifrån
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Har du dragit åt muttern till drivknuten ordentligt då?? efterdra den o se.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  7. #7

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Muttern har jag dragit åt rätt ordentligt. Den ska dras med 280Nm men min momentnyckel går bara till 200Nm så jag har "uppskattat" 80Nm till :-)

    Hur mycket lät det när slangklämman tog i ? Ljudet jag har låter rätt mycket...


    En annan teori som jag avfärdat efter dagens mekade var att jag inte fått in drivaxeln tillräckligt lång i i drivknutens splines vilket skulle ge en förspännd drivaxlen med stora axialkrafter vilket skulle ge missljud i antingen hjullagret eller stödlagret. Hur som helst så är drivaxlen helt i.

    Man blir väl kanske tvungen att testa med att byta hjullager...


    mvh Martin

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    det lät sjuuukt mkt av slängklämman... men man hörde liksom att de tog i en gång varje varv hjulet snurra liksom:P har du ett konstant oljud varvet runt så är det nog inge slangklämma som spökar
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Om man lyfter hjul uppe och snurrar , går de lätt eller hörs de då att de malar eller bara vid drift?
    Säkring sitter rätt och kvar i knuten.?
    Däcken sitter ordentligt så inte någon bult är lös?
    Om de hörs endast vid drift då kan du släppa lite på mutter och hörs då igen tror jag att de är lager som börjar spöka.

    PS! Jag fick också malande ljud men tryckte in drivaxel mot växellådan så de blev tyst. Hade testat innan jag monterat hjulen och kört bilen.



    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Hur tryckte du in drivaxeln mot växellådan ?

    Kan det inte skada lagret om man kör med lossad mutter?

    Jag hade loss hela drivaxeln och knackade på drivknuten samtidigt som jag höll låsringen öppen med en tång. Tyvärr hade jag redan fyllt på med fett så det är lite svårt att se om hur långt den gått i.

    Om jag känner hur mycket axiellt spel drivaxlen har efter monteringen så känns det likadant som på vänstersidan.

    mvh Martin

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Okej nu förstår jag …jag hade ingen axiellt spjäll på drivaxel gjorde fel men rättade snabbt.
    Kolla länken här från min 9000-91, man ser att låsringen ska klicka i spåret så man känner att de är stumt som i ett stycke, knut mot drivaxell.
    viewtopic.php?f=4&t=229979&p=1626179&hilit=bilder+ damask#p1626179

    Om man släpper lite med mutter och snurrar med hand hur låter då?
    På BMW fick jag släppa på mutter ty de kändes att skiva går trögt, de är samma princip /nav/lager/ som på våra Saabar.
    Känns att du gjort allt rätt, men felet uppkom just nu….nått har gott snett ändå om inte lager är fel på?

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    låter det när du har den upphissad o snurrar? inte så enkelt att du krökt till bromsskölden så den tar i skivan?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13

    Re: Misslyckat byte av drivknutsdamask

    Problemet löst!

    Ett nytt hjullager gjorde susen. Det man kan fundera på är ju hur jag gjorde sönder det genom att ha loss drivknuten? Det känns ju som ett väl osannolikt sammanträffande att det skulle råka haverera samma dag som jag byte drivknutsdamask :-) Å andra sidan var det kanske på slutet av sin livslängd efter 28000 mil

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 22:01
  2. Byta drivknutsdamask
    Av Edde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 01:36
  3. Problem med drivaxel och låsring vid byte av drivknutsdamask
    Av Axel T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 17:29
  4. Drivknutsdamask
    Av niklas hammargren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •