Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250

    Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

    Har fått för mig att stoppa in en 9-5'a orginalstereo i en helt annan bil! Nu till frågorna !!

    Går det att köra stereon genom att bara koppla in spänning m.m. eller måste den vara uppkopplad mot bilen i övrigt genom en buss?
    Om det går kan man då koppla stereon till en SID1 display via en egen buss?

    Har även kikat på de nya stereo'sarna som sitter från -06 med displayen inbyggd i stereon! Då är frågan samma där - kan jag köra detta i en annan bil?

    Mycket nyfiken på detta

    Mvh Pär
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

    Vad gäller 9-5 98-05 så är den stereon svår att få att funka någon annanstans. Jag gissar att du tittar på AS2-enheten, alltså den med CD och kassett. Den har inga inbyggda förstärkare utan använder externa. Det i sig är inget problem, utan det är CANBUS. Huvudenheten talar med hela bilen via CANBUS. Den skickar info om vad som skall visas i SID ut på bussen som sen SID fångar upp och visar. Den talar med TWICE för att kolla att den sitter i rätt bil och kan tänka sig att starta. Den lyssnar på vad motorstyret har att säga för att bestämma saker som till exempel hastighetsstyrd volym.

    Det enkla svaret är: walk away.

    Det intressanta svaret: Jag vet att Boosten här på forumet skrutit med att han har en og9-3-stereo med SID i sitt garage som garagestereo. Den stereon funkar på samma sätt som AS2 i 9-5 men med skillnaden att den har inbyggda förstärkare (det är samma enhet som AS1 i 9-5, alltså det som heter AS2 i og9-3 är AS1 i 9-5).

    I 9-5 är det _stor_ skillnad mellan AS1/2/3 medans det i og9-3 är mycket mindre skillnad, nästan ingen, mellan "ingen radio"/AS2/AS3.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250

    Re: Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Vad gäller 9-5 98-05 så är den stereon svår att få att funka någon annanstans. Jag gissar att du tittar på AS2-enheten, alltså den med CD och kassett. Den har inga inbyggda förstärkare utan använder externa. Det i sig är inget problem, utan det är CANBUS. Huvudenheten talar med hela bilen via CANBUS. Den skickar info om vad som skall visas i SID ut på bussen som sen SID fångar upp och visar. Den talar med TWICE för att kolla att den sitter i rätt bil och kan tänka sig att starta. Den lyssnar på vad motorstyret har att säga för att bestämma saker som till exempel hastighetsstyrd volym.

    Det enkla svaret är: walk away.

    Det intressanta svaret: Jag vet att Boosten här på forumet skrutit med att han har en og9-3-stereo med SID i sitt garage som garagestereo. Den stereon funkar på samma sätt som AS2 i 9-5 men med skillnaden att den har inbyggda förstärkare (det är samma enhet som AS1 i 9-5, alltså det som heter AS2 i og9-3 är AS1 i 9-5).

    I 9-5 är det _stor_ skillnad mellan AS1/2/3 medans det i og9-3 är mycket mindre skillnad, nästan ingen, mellan "ingen radio"/AS2/AS3.
    Mmm, misstänkte nästan att det var på det viset !
    Tittade på AS med bara CD ej kassett! Är inte riktigt intresserad av sånna stenkake-grejer !!

    Kan undra hur "Boosten" fått det att funka med komunikationen mellan SID'en & og9-3 AS2'an !

    Men hur är det med den nya stereon i 9-5 från -06 ? Där är ju displayen inbyggd i stereon Den enda info'n den enheten behöver i övrigt är väl "bara" resten av info'n som färddatorn använder o det har jag ingen användning av ändå! Är bara stereo-funktionen jag vill åt! Helst med den nya typen från -06 !

    (Obs. Jobbar starkt på att bli världsmästare i Smilie's användning )
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

    Jo, man vill ha den med CD/kassett för att AS2/3-enheterna är _bra_ mycket bättre än AS1-enheten.
    AS1-enheten är en väldigt mycket enklare stereo som du kan byta ut mot vilken "vanlig" stereo som helst.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250

    Re: Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jo, man vill ha den med CD/kassett för att AS2/3-enheterna är _bra_ mycket bättre än AS1-enheten.
    AS1-enheten är en väldigt mycket enklare stereo som du kan byta ut mot vilken "vanlig" stereo som helst.
    Okej på det viset!

    Men vad tror du om stereo'sarna från -06 o framåt?
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

    Jag har alldeles för lite kunskap om 06 och nyare, jag håller mig ju liksom på 1900-talet Min nyaste bil är ju en 2000, haha.
    Jag skulle dock gissa att det är samma sak där, men jag skall inte uttala mig definitivt, den stereon är ju en GM-grej och det är ju inte säkert att de har brytt sig i ingifte och sånt

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag har alldeles för lite kunskap om 06 och nyare, jag håller mig ju liksom på 1900-talet Min nyaste bil är ju en 2000, haha.
    Jag skulle dock gissa att det är samma sak där, men jag skall inte uttala mig definitivt, den stereon är ju en GM-grej och det är ju inte säkert att de har brytt sig i ingifte och sånt
    Jodå, den är ingift med bilen, beroende på implementation så skulle man nog kunna köra den i "1-timmes mode" dvs det läge som körs om man startar stereon och bilen är avstängd.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

    Finns en kille i thn som kopplat in sådan anläggning som du har i 9-3SS fram tillomed 2006 i sin 240, så visst går det om man har kunskapen
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250

    Re: Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??

    En annan grej jag funderade på angående detta!

    Vilken storlek har en orginal-stereo?

    Vet att det finns frontsatser till 9-5'an så man får ett dubbel DIN-uttag!
    O det är framför allt dubbel-din jag syftar på, ej enkel!

    Men det är ju summa sak där, frontsatsen som t ex BRC har, är ju bara fram till års.mod. -05!

    Hur stor är den nya stereon
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

Liknande ämnen

  1. Saab orginalstereo som spelar mp3?
    Av Screwball i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 23:30
  2. Få igång motor i annan bil, Hur koppla?
    Av Freddas_900ltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 10:47
  3. Orginalstereo i Saab 9-5 2002 - koppla in slutsteg-går det?
    Av BigM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 12:23
  4. Saab orginalstereo
    Av Peder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •