Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hur ofta bör man tvätta bilen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    SOLNA
    Inlägg
    32

    Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Hur ofta bör man tvätta bilen när det är sånt här töväder.. Bilen är helt rostfri och jag vill gärna hålla den så? Är det någon som vet hur aggressivt vägsaltet är?
    Ska man skölja av bilen varje vecka eller räcker det med att göra det ett par gånger nu under våren? Hörde någonstans att det va bättre att låta den va skitig tills all snö är borta, då smutsen i sig skyddar bilen från mera salt? Låter lite märkligt men kanske det?

    Någon kemist som vet kanske?
    **********************************
    SAAB 9-3 1998 2.0T Nordic Steg 1
    **********************************

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    bättre att tvätta ofta. men man ska vara noga med att om man ställer in bilen i varmgarage så skall den stå där tills den är genomtorr och inte in och ut varje dag.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Det är en myt att smutsen skyddar mot smutsen, jag personligen har svårt att se logiken.

    skölj av saltet en gång i veckan, helst oftare om du kan. Jag tvättar min bil varannan vecka. Hade jag haft en bil som jag bryr mig om så hade jag tvätttat varje vecka.
    Det är bättre att skita ner en ren bil än en skitig.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Blir oftast lite problematiskt när man inte har varmgarage, har själv inte sköljt av någon salt i vinter då bilen står ute och det varit riktigt kallt vilket är ett jävla skit för bilen lär inte må bättre av det.
    Hade jag varmgarage så skulle man nog spolat av minst en gång i veckan.
    Saltet är nog aggresivare än man tror, höger bakskärm var helt rostfri i höstas nu till våren så har jag hittat bubblor på 2 ställen som måste åtgärdas.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    SOLNA
    Inlägg
    32

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Ok!

    Har inte tillgång tillvarmgarage, funderar på att åka till gör-det-själv-hallen och skjöla av den, men då är det ju tveksamt om den torkar.. får kanske ta det någon dag då solen skiner! typ IDAG!
    **********************************
    SAAB 9-3 1998 2.0T Nordic Steg 1
    **********************************

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    SOLNA
    Inlägg
    32

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Hur är det med biltvätt på macken? ska man undvika dem?
    **********************************
    SAAB 9-3 1998 2.0T Nordic Steg 1
    **********************************

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Jag har tvättat bilen 1 gång i veckan hela vintern och jag står på utomhusparkering , vad är problemet med att tvätta på vintern? Torka ur dörrar och smörj in lister så är det inga problem , dessutom torkar man ju bilen torr när man är klar?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    SOLNA
    Inlägg
    32

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Jag har tvättat bilen 1 gång i veckan hela vintern och jag står på utomhusparkering , vad är problemet med att tvätta på vintern? Torka ur dörrar och smörj in lister så är det inga problem , dessutom torkar man ju bilen torr när man är klar?
    Ingen risk att man torkar ut lacken? genom att tvätta en gång i veckan?
    **********************************
    SAAB 9-3 1998 2.0T Nordic Steg 1
    **********************************

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Problemet för mig har varit att det kommer in fukt i dörrarna vilket gör att jag sedan inte kan stänga dem förns bilen stått på tomgång i ca 15 minuter och tinat.
    Nu när det är bättre väder så ska jag riva ner alla dörrsidor, tvätta, torka samt smörja ordentligt så att jag slipper detta till nästa vinter.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    SOLNA
    Inlägg
    32

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Hur är det med biltvätt på macken? ska man undvika dem?
    **********************************
    SAAB 9-3 1998 2.0T Nordic Steg 1
    **********************************

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Peterrosen86
    Hur är det med biltvätt på macken? ska man undvika dem?
    Har du tillgång till en tvätthall i någon form är det bättre. Då kan du få bilen renare på egen hand plus att du kan torka av den och torka ur den ordentligt. Mindre risk för tvättrepor också.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Min TRO!
    Man kan aldrig tvätta en bil för ofta.

    Smuts skyddar inte, däremot kan smuts binda fukt och i fukten kan det vara salt eftersom vi saltar vintertid.

    Ska man se till rostrisk så är det väldigt sällan rost uppstår på de lackerade ytor som man huvudsakligen tvättar. I så fall börjar de i stenskott eller liknande.
    Rost uppstår oftast där man har dubbelplåt eller falser, speciellt när eventuell färg (lack) och/eller karosserikit/underredsmassa torkat/spruckit och ger möjlighet för fukt att tränga in och bli "stående"

    Således är det fullkomligt ofarligt att tvätta bilen "hur ofta som helst". Men det är alltid bra att få bort salt/saltvatten och smutsigt vatten/fukt som kan vara stående i de microskopiska sprickor som kan finnas. Färskvatten är den bästa fukten, den gör minst skada av alternativen.

    Vintertid mår karossen oftast bäst utav att stå utomhus (detta under förutsättning att det är minusgrader utomhus). Genom att köra in bilen i ett varmgarage ger "bara" saltvatten en chans att krypa in "där en inte ska vara". Bilen bör således bara stå i varmgarage om den ska parkeras under längre tid, eller om den är helt nytvättad.


    Man kan självfallet tvätta bilen precis lika ofta vintertid, men antagligen är det latheten som gör att få verkligen gör det. Dörrar som fryser, och bilen blir lika skitig "direkt" brukar vara ursäkterna.


    Potatis:Jag gjorde hela denna procedur på min 9000 för två månader sedan. Prio att göra, för en snabb lösning, är att smörja låskistorna som sitter på ytterplåten. Den "spärr" som ska låsa dörren runt "piggen" kärvar mer än man tror, även fast det känns som den går lätt när man känner med handkraft.
    Eventuellt kan det bli bättre bara genom att lätta ett kvarts varv på skruvarna som håller låskistan. Det finns nämligen ingen vettigt konstruktion som gör att man inte kan dra dessa för hårt. Dras dessa för hårt så börjar spärren att kärva, även med nya låskistor.
    Själv gjorde jag allt grundligt, plockade isär allt så mycket jag kunde, inkusive själva låset i dörrhandtagen, rengjorde och smörjde. Till viss del "overkill", men det känns jäkligt skönt att ha det gjort.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Peterrosen86
    Hur är det med biltvätt på macken? ska man undvika dem?
    Vad gäller maskintvättar:
    Högtrycksspolning anses väl vara mer skonsam för lacken än borstar. Men det absolut viktigaste är att ta reda på om något vatten återanvänds eller om det är 100% färskvatten. Nu har de säkert eget reningsverk... men jag är fullkomligt ovetande om hur bra dessa är, eller vad det innebär för vattenkvaliteten.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    SOLNA
    Inlägg
    32

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Bra idé att kolla vattnet!

    Hittade att detta låg runt knuten.. åker för bi och kolar läget! Tack för värdefull input!

    http://www.lavo.se/

    Tack!
    **********************************
    SAAB 9-3 1998 2.0T Nordic Steg 1
    **********************************

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Peterrosen86
    Bra idé att kolla vattnet!

    Hittade att detta låg runt knuten.. åker för bi och kolar läget! Tack för värdefull input!

    http://www.lavo.se/

    Tack!
    Lavo tycker jag funkar utmärkt för att spola av (i princip för att tvätta om man har en ok vaxad bil som inte är superskitig), vi kanske ses där någon gång framöver.

    /U

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av Peterrosen86
    Hur är det med biltvätt på macken? ska man undvika dem?
    Vad gäller maskintvättar:
    Högtrycksspolning anses väl vara mer skonsam för lacken än borstar. Men det absolut viktigaste är att ta reda på om något vatten återanvänds eller om det är 100% färskvatten. Nu har de säkert eget reningsverk... men jag är fullkomligt ovetande om hur bra dessa är, eller vad det innebär för vattenkvaliteten.
    Hej,

    Reningsverken i all ära, men har de avsaltningsanläggning på det återcirkulerande vattnet...

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #17

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Peterrosen86
    Hur är det med biltvätt på macken? ska man undvika dem?
    Absolut inte förutsatt att det är en maskin som servas och sköts på rätt sätt.
    Är inne på 2a året med min 9-3a och den har uteslutande tvättats i maskin (ca 1 gång per vecka på ett och samma ställe)
    och den står sig bra i lacken och jag skäms inte att ställa bilen brevid en "putsnisse"

  18. #18
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Peterrosen86
    Ingen risk att man torkar ut lacken? genom att tvätta en gång i veckan?
    Hur menar du nu... att du skulle torka bort lacken!??!

    Njae... då får du nog fan torka rätt hårt & länge, om du nu använder för ändamålet anpassade produkter!

    Använder själv denna som jag tycker är riktigt bra! http://www.lj-trading.se/webshop/index. ... oductId=67

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Peterrosen86
    Ingen risk att man torkar ut lacken? genom att tvätta en gång i veckan?
    Hur menar du nu... att du skulle torka bort lacken!??!

    Njae... då får du nog fan torka rätt hårt & länge, om du nu använder för ändamålet anpassade produkter!

    Använder själv denna som jag tycker är riktigt bra! http://www.lj-trading.se/webshop/index. ... oductId=67
    Är det inte ganska stor skillnad på att en lack torkar ut och man torkar bort lacken från bilen.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Hur ofta bör man tvätta bilen?

    Jag är i stadiet då jag älskar att vårda det jag äger! Saaben är den som står mig närmast just nu, den spolar ja av med hetvattentvätt ca:60grader en gång i veckan! I skrivandets stund sitter ja på jobbet o väntar på att bilen skall få torka det sista så ja kan lackrengöra & vaxa, Ja la på ett slitstarkt vax i oktober senast, o nu är det dax igen! Syns när jag körde med svampen idag att det ligger oxider i lacken! Men om ett par timmar så skiner allt igen

    Sedan ser det ju förbannat trevligt ut med en glänsande bil bland alla smutsiga kärror nu på vårkanten!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Tvätta bilen på vintern.
    Av AeroX i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 01:48
  2. Hur ofta tvättar du bilen?
    Av Jesper 1873 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 16:49
  3. Tvätta hjulhusen på bilen bra eller anus?
    Av 93t i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 11:43
  4. Tvätta bilen med högtryck?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 14:43
  5. Tvätta bilen på vintern?
    Av Warguardian i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •