Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Startproblem OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    33

    Startproblem OG9-3

    Allright, vill klargöra att jag inte har något emot att sitta och lusläsa forumet och använda sökfunktionen, men nu är det så att jag började jobba 19.00 och klockan är nu i skrivande stund 19.15 så jag har inte riktigt tid.

    Problemet är alltså följande:

    Bilen är som topic säger en 9-3og Aero -02

    Gick ut i garaget, skulle starta bilen och åka iväg, vrider om nyckeln och väntar tills "Check" försvunnit i SiD displayen. Vrider om till nästa steg så bilen skall gå igång, vilket den gör i ca 1½-2 sekunder innan den helt enkelt dör, det är inga fyrverkerier och explosioner, det är bara som om orken går ur motorn.

    Provar att starta igen, vrider om nyckeln och allt lyser och CHEKING i SiD försvinner, indikerar inte på några fel.. Vrider lite till på nyckeln och startmotorn börjar gå runt, runt runt runt men den tänder inte.

    Tanken går direkt till tändkasetten då jag hade ett liknande fel på min Saab 9-5 -98 jag hade tidigare, men jag har just nu ingen möjlighet att felsöka genom att prova med någon annan..

    Någon som har några konkreta tips på vad jag kan göra ? Check Engine lyser inte heller, så den verkar inte själv förstå att den inte funkar..

    Tack på förhand!
    Saab 9000 2.0t -97

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    573

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Min första gissning är bränslepumpen
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Tändkassett eller batteri.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tändkassett eller batteri.
    Glöm inte vevaxellägesgivarn!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tändkassett eller batteri.
    Glöm inte vevaxellägesgivarn!
    Vi tar dom enkla felen först
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    33

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Min första gissning är bränslepumpen
    Gissar på detta med, var ute nu igen, hör inte bränslepumpen, vilket jag har för mig jag gjorde på min 9-5. Man bör väl kunna höra den? Om det nu är den som är felet, är det inte så att Saab satt den under baksätet? Alltså "bakom" eller "under" tanken vad man nu skall säga, så man i så fall måste plocka ner hela tanken om man skall byta själv. Är ju svart som natten i garaget också, så ser inte vart bränsleslangen sitter, så har ingen möjlighet att kolla om den blir matad.. Vart sitter den? Vad kostar ett eventuellt byte på verkstad? Av bränslepumpen dvs om jag fixar fram pump själv, hört folk som kör med pump från biltema, matar den tillräckligt för Aero motorn ?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tändkassett eller batteri.
    Batteriet lär det väl inte vara iom att all ström i bilen funkar och den drar runt startmotorn. Även provat att koppla ur batteriet ett par min, utan resultat.

    Tändkassetten är väl det jag hoppas på, fast måste jaga tag i en bil där jag kan låna en för att prova, lockar mig inte att köpa en för att sedan inse att det inte var problemet.
    Saab 9000 2.0t -97

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Pumpen hörs bara några sekunder i början.

    Stött på några bilar där batteriet dragit runt men ej orkat starta bilen, känsligt styrsystem.
    Jag iaf brukar råda att prova startkablar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    33

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Pumpen hörs bara några sekunder i början.

    Stött på några bilar där batteriet dragit runt men ej orkat starta bilen, känsligt styrsystem.
    Jag iaf brukar råda att prova startkablar.

    Jo, saken är den att det inte hörs något, inte ens några sekunder.
    Kan givetvis prova tändkablar imorgon när jag vaknar på annan bil. Dock har jag svårt att tro det då det funkat bra tidigare samt att bilen hostade igång en kort stund innan den dog.

    Får ursäkta stavfel och annat tokigt, står just nu på jobbet och skriver från min telefon.
    Saab 9000 2.0t -97

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av Galten
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Pumpen hörs bara några sekunder i början.

    Stött på några bilar där batteriet dragit runt men ej orkat starta bilen, känsligt styrsystem.
    Jag iaf brukar råda att prova startkablar.

    Jo, saken är den att det inte hörs något, inte ens några sekunder.
    Kan givetvis prova tändkablar imorgon när jag vaknar på annan bil. Dock har jag svårt att tro det då det funkat bra tidigare samt att bilen hostade igång en kort stund innan den dog.

    Får ursäkta stavfel och annat tokigt, står just nu på jobbet och skriver från min telefon.
    Låter det inte alls, ens i några sekunder så kan du nog ställa in dig på att byta pump-rackarn. För säkerhets skull, lyft på baksätet och lyssna extra noga innan du springer och köper dig en ny pump.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    bytte bränslepump på 9-5 igår. Kostade ca 4500 kr, kanske kan vara ett riktmärke iallafall.

    en eloge till saab i luleå. Tog 1,5 timme från att bilen lämnades in fredag eftermiddag (bogserade bara dit den, ingen bokad tid) tills den var klar, mkt bra service
    mvh Benke
    RX 450h -12

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    satan i gatan vilken timkostnad dom måste ha med tanke på att man lätt byter en pump på 9-5 på långt under en timme om man har en komplett utbytesenhet...
    På 9-3 är det krångligare, antingen släppa på tanken eller klippa upp plåten lite runt locket till armaturen
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    33

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av Robert E
    satan i gatan vilken timkostnad dom måste ha med tanke på att man lätt byter en pump på 9-5 på långt under en timme om man har en komplett utbytesenhet...
    På 9-3 är det krångligare, antingen släppa på tanken eller klippa upp plåten lite runt locket till armaturen
    Ja verkligen! Har vaknat här nu rätt nyligen, skall hälla i mig min kopp kaffe sedan ut i garaget och försöka få någon rätsida på det.

    Hur mycket jobb är det att klippa upp plåten? Vad krävs för sax?

    Citat Ursprungligen postat av benke_berguv
    bytte bränslepump på 9-5 igår. Kostade ca 4500 kr, kanske kan vara ett riktmärke iallafall.

    en eloge till saab i luleå. Tog 1,5 timme från att bilen lämnades in fredag eftermiddag (bogserade bara dit den, ingen bokad tid) tills den var klar, mkt bra service

    4 500kr är väl ungefär 3500kr mer än jag känner att jag har råd att lägga just nu. Så det är till att ta tag i saken själv! Tack för pris infon i alla fall!
    Saab 9000 2.0t -97

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Ale, Göteborg
    Inlägg
    78

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Hmm.. hade samma fel på min Aero.. det sjuka var att ja försökte bara starta den en eller två gånger efter att felet uppstodd.. när jag sen några minuter senare provade igen.. lite längre.. dvs lät startmotorn jobba lite.. så starta den.. har aldrig haft problemet sen dess.

    Så min fråga är.. har du verkligen låtit den jobba? Om inte.. prova de.

    I annat fall har du ju redan fått ett par felorsaker ovan.

    MVH

    Mackan.
    SAAB 9-3 AERO Steg 3 -02 Laserröd
    http://www.garaget.org/?car=24986

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    33

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av ZyRonNR1
    Hmm.. hade samma fel på min Aero.. det sjuka var att ja försökte bara starta den en eller två gånger efter att felet uppstodd.. när jag sen några minuter senare provade igen.. lite längre.. dvs lät startmotorn jobba lite.. så starta den.. har aldrig haft problemet sen dess.

    Så min fråga är.. har du verkligen låtit den jobba? Om inte.. prova de.

    I annat fall har du ju redan fått ett par felorsaker ovan.

    MVH

    Mackan.

    Jag har låtit den jobba, tro mig Det bär strax iväg till Biltema för inhandling av pump ( art: 52-200 ) samt vad jag mer kan behöva.. En fråga kvarstår dock. Vad skall jag ha för slang? Biltemas pump har ju 8mm fästen, och visst jag är ju inte dummare att jag kan se hur andra löst det, men ingen säger vad de använder för slang? Känns rätt relevant då den måste tåla bensin på både in och utsidan.. Någon som har tips på vilken slang man skall köpa ?
    Saab 9000 2.0t -97

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Sätt inte dit en ny pump innan du vet vad felet är.
    Om styrboxen inte får någon signal från vevaxellägesgivaren så går inte pumpen heller.
    Det enklaste du kan göra är att kolla om bilen går på startgas, gör den det så är det troligtvis pumpen eller relät.
    Om den inte tänder på startgas och du är säker på att pumpen inte går så har du troligtvis en trasig vevaxellägesgivare.

    Edit (såg nu att bilen gick en stund vid första starten, då är det troligtvis pump eller relä, sry)
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    kan ju vara nåt relä, hade en 9-5a som med dummade sig så en gång, startade till o sen dog så jag fick mala rätt länge med startkablar o sen hostade den igång och problemet kom aldrig tillbaka.

    Ang slang... jag har biltemapump nu o använde slangen som sittar på armaturen men fick övertala den med varmluftspistol först så den gick o knöla på nippeln.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    33

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Sätt inte dit en ny pump innan du vet vad felet är.
    Om styrboxen inte får någon signal från vevaxellägesgivaren så går inte pumpen heller.
    Det enklaste du kan göra är att kolla om bilen går på startgas, gör den det så är det troligtvis pumpen eller relät.
    Om den inte tänder på startgas och du är säker på att pumpen inte går så har du troligtvis en trasig vevaxellägesgivare.

    Edit (såg nu att bilen gick en stund vid första starten, då är det troligtvis pump eller relä, sry)
    Har nu ikväll provat startgas, och det funkar! Var på biltema idag, visste inte riktigt hur jag skulle gå tillväga då jag inte hittade någon vettig slang då vanlig bränsleslang inte tål att bada i bensin på utsidan, eller?

    Bangade ur att köpa pumpen då jag inte vill stå där med skägget i brevlådan och 400kr fattigare för att jag inte lyckas få till det och inte har tag i vettig slang.

    Fick köpt nippeltången i alla fall, så imorgon är det dags att klippa plåt! Har även tänkt köpa en Scan-Tech pump på Mekonomen för 895kr. Där får man ju slangar och allt på köpet, torde väl ändå vara rätt smidigt?
    Saab 9000 2.0t -97

  18. #18
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Finns även en komplett pump med packning och armatur för 1300:- på Meca.
    Skall du köpa bara packningen på Saab kostar den över 100:- och den är i stort sett ett måste att byta i samband med pumpen.

    http://catalog.meca.se/Upload/images_we ... .22785.jpg

    Art nr: 1515-1022785

    Lycka till

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    33

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Uppdatering!

    Bilen funkar fint nu igen, fick bytt bensinpump. Köpte Tech-någonting på Mekonomen. Hade jag inte haft guiderna att följa hade det inte gått. för att få loss låsringen med alla flensar på så tog jag en hammare och skruvmejsel och knackade runt-runt-runt hela tiden tills den lossnade, att få ut själva pumpen ur tanken var nog det jobbigaste, ett jäkla bekymmer! Men efter mycket om och men satt jag hemma vid diskbänken med hela armaturen. Plockade isär allt och satte ihop igen, tryckte ner i bilen och kopplade tillbaka slangar och annat don. Vred om nyckeln och strax efter hostade bilen igång.

    Nu går den som ett skott igen!

    Vill tacka alla för hjälpen, utan er hade jag varit ett par tusen fattigare!
    Saab 9000 2.0t -97

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Saab 9-3 Aero -02 startar inte

    Skönt att den rullar igen

    Hur var det fick du lov att klippa i plåten eller hur blev det?

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av GabrielMijat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:32
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 -07
    Av Basso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2018-09-27, 15:45
  3. [LÖST] Startproblem NG9-3
    Av Yber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-03-29, 19:16
  4. [LÖST] Startproblem NG9-3 TiD -07
    Av Joel_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 15:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •