Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dörr som inte krånglar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15

    Dörr som inte krånglar

    Hej!

    Min högerbak dörr krånglar och går ibland vid kallt vänder inte ens att öppna. Då klagas det i SSID "kontakta verkstad, låssystem" eller liknande.
    Berättade detta för verkstaden som sa att det garanterat var låskistan. De ville så klart ha en massa pengar ca 2000kr. Så jag köpte en begagnad istället 500kr inkl frakt.

    Nu till problemet, hur gör man för att byta den? Jag kan öppna dörren om jag ser till att bilen stått varmt. Har en Haynes bok, men kan inte riktigt se vilket avsnitt jag bör följa. Gissar att jag ska börja med att ta bort klädseln från dörren. avsnitt 11:12 "Dörrens inre klädelpanel". Självklart skulle jag kunna göra detta och sedan se om jag stötter på problem. Men eftersom jag måste lyckas montera ihop allt på en dag.Så vill jag ju vara lite förbered. Så hur gör man när man fått av klädseln på dörren...

    mvh
    Erik

  2. #2
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Dörr som inte krånglar

    Citat Ursprungligen postat av ejo84
    Hej!

    Min högerbak dörr krånglar och går ibland vid kallt vänder inte ens att öppna. Då klagas det i SSID "kontakta verkstad, låssystem" eller liknande.
    Berättade detta för verkstaden som sa att det garanterat var låskistan. De ville så klart ha en massa pengar ca 2000kr. Så jag köpte en begagnad istället 500kr inkl frakt.

    Nu till problemet, hur gör man för att byta den? Jag kan öppna dörren om jag ser till att bilen stått varmt. Har en Haynes bok, men kan inte riktigt se vilket avsnitt jag bör följa. Gissar att jag ska börja med att ta bort klädseln från dörren. avsnitt 11:12 "Dörrens inre klädelpanel". Självklart skulle jag kunna göra detta och sedan se om jag stötter på problem. Men eftersom jag måste lyckas montera ihop allt på en dag.Så vill jag ju vara lite förbered. Så hur gör man när man fått av klädseln på dörren...

    mvh
    Erik
    Vilken bilmodell gäller saken?

    Mvh Marcus

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Dörr som inte krånglar

    Citat Ursprungligen postat av ejo84
    Hej!

    Min högerbak dörr krånglar och går ibland vid kallt vänder inte ens att öppna. Då klagas det i SSID "kontakta verkstad, låssystem" eller liknande.
    Berättade detta för verkstaden som sa att det garanterat var låskistan. De ville så klart ha en massa pengar ca 2000kr. Så jag köpte en begagnad istället 500kr inkl frakt.

    Nu till problemet, hur gör man för att byta den? Jag kan öppna dörren om jag ser till att bilen stått varmt. Har en Haynes bok, men kan inte riktigt se vilket avsnitt jag bör följa. Gissar att jag ska börja med att ta bort klädseln från dörren. avsnitt 11:12 "Dörrens inre klädelpanel". Självklart skulle jag kunna göra detta och sedan se om jag stötter på problem. Men eftersom jag måste lyckas montera ihop allt på en dag.Så vill jag ju vara lite förbered. Så hur gör man när man fått av klädseln på dörren...

    mvh
    Erik
    Man skruvar vidare. Viker undan lite plastsjok. Är noggrann och slänger inte undan skruvar och clips. Sen är en bra sats med Torx-verktyg ett måste. Har för mig det är minst 3 olika storlekar man nyttjar vid dylik operation, oavsett 9000/ng900/og9-3/ng9-3 eller 9-5.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15

    Re: Dörr som inte krånglar

    Först måste jag bara säga att jag nog borde läsa igenom mina inlägg.
    "Dörr som inte krånglar", borde nog varit dörr som krånglar.

    Jag har en Saab 9-3 Vector 2.0t ,2003a. Så det är bara att föja haynes för hur man plockar bort dörrsidan och sedan fortsätta plocka bort saker?

  5. #5
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Dörr som inte krånglar

    Det är väl bara att skruva på, du kommer säkert efteråt inse att du skruvade bort lite för mycket Det brukar hända mej
    Att dokumentera med en kameramobil kan ju vara smart också, ifall man glömmer hur nåt satt
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Dörr som inte krånglar

    Hej!

    Dörrmoduler är ingifta i bilen, så om du byter så kommer du med stor sannolikhet få uppsöka verkstad för programering.

    Vet inte säkert att det går att programmera in begagnad modul i ny bil om den inte är urgift ur föregående bil.

    Mvh
    Phalanx

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15

    Re: Dörr som inte krånglar

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Dörrmoduler är ingifta i bilen, så om du byter så kommer du med stor sannolikhet få uppsöka verkstad för programering.

    Vet inte säkert att det går att programmera in begagnad modul i ny bil om den inte är urgift ur föregående bil.

    Mvh
    Phalanx

    Är verkligen låskistorna ingifta de med? Om så är det ju lite töligt då, kommer de ju kosta ändå. Har däremot funderat på om jag inte skall skjuta på bytet eftersom det inte är något problem för än till vintern. Tror jag kommer göra det i höst istället. Om inte problem åter kommer.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Dörr som inte krånglar

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Dörrmoduler är ingifta i bilen, så om du byter så kommer du med stor sannolikhet få uppsöka verkstad för programering.

    Vet inte säkert att det går att programmera in begagnad modul i ny bil om den inte är urgift ur föregående bil.

    Mvh
    Phalanx
    Jag bytte hela min dörr mot en beggad från skroten, iof. en 9-5:a, men då gick det bra med den nya låskistan och centrallåsmotorn (samt även fönsterhissen) som kom med den "nya" dörren.

    /U

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Dörr som inte krånglar

    Hej!

    Skillnad på 9-5 och 9-3 i detta avseende.

    Mvh
    Phalanx.

Liknande ämnen

  1. Bygga om kjolar 5D <-> 3D NG900 och OG9-3
    Av IceMan80 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2023-09-22, 22:04
  2. Innerbelysningen tänds inte vid öppning av dörr! LÖST
    Av Braather i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 22:03
  3. Trasigt centrallås. en dörr låser/ öppnar inte!
    Av HP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 09:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •