Sidan 24 av 42 FörstaFörsta ... 14222324252634 ... SistaSista
Resultat 461 till 480 av 838

Ämne: Nya Saab 9-5

  1. #461

    Re: Nya Saab 9-5

    Ja inte särskilt högt i tak här på forumet tydligen. Vi vill (dom flesta av oss) att Saab ska göra så bra bilar man nu kan lr? Men för det måste vi väll kunna vara självkritiskt lr? Att man påstår att vi kan jämföra oss med BMW, Audi som har ett 15 tal olika modeller med motorer från 4 cyl upp till 12 cyl, 7 vx lådor etc etc och en utrustningslista som är större än vi knappt kan stava till, det känns patetiskt att tro! Jag håller med flera andra här att vissa saker är INTE bra på en modell år 2010 (Nu skulle 9 5 kommit ut 2006 så den har ju redan åldrats ca 4 år pga GM..). Takhöjden bak är en katastrof, ni som påstår annat har inte provat att sitta där lr så vill ni inte se saningen!? . Jag är 184 cm och tar både i taket och det går ju inte att se ut eftersom taklinjen är ju i ögonhöjd! Det andra är ljudnivån som varken i dieselmotorn från Fiat eller Opelversionen med 2,8 T XWD som jag kört mest (även Insigniavarianten) har varit acceptabel. Jag håller också med om att layouten, framförallt stereons menyer är asfula! Ser ut som tidigt 80 tal, illa!

    Nej, nu hoppas jag verkligen att ersättaren till 9 3 kommer snabbt kommer och att det blir en riktig SAAB, inte som 9 5 nu en Buick Lacrosse jänkare med stort överhäng fram och bak, och den skitfula i mitt tycke taklinjen, det ser ju nästan ut som två olika bilar som sats ihop till en, inte snyggt! Tycker alla varianter av nuvarande 9 3 är snyggare!

    Till sist får vi hoppas att 9 5 säljer för Saabs skull, men jag är tveksam att så blir fallet vilket vi lär får veta om ca 2 år då år 1 alltid brukar gå bra för nya modeller, nyhetens behag kanske.

    Ja till Saab, idiotiskt pinsam och enögd fanatism, NEJ tack!
    SAAB 9 3 Turbo X -08
    SAAB 9 5 Aero -05 (Chippad)
    SAAB 9 3 Viggen -99 (Chippad)

  2. #462
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Nya Saab 9-5

    Men det var då ett jäkla tjöt om den förbannade takhöjden.
    Om jag nu skulle ha råd att köpa den nya 9-5:an, skulle jag välja LÅG takhöjd framför HÖG.

    Varför? Snyggare, snyggare och snyggare?
    Jag kan förstå om folk klagar när det sitter 3 fullvuxna män i baksätet, i en POLO.
    Herregud, ärligt talat. Hur ofta sitter folk spikraka med ryggen mer än 5-10min?
    Man sjunker ner naturligt, och personen framför kan lätt dra fram stolen 1-2cm utan att drabbas av "Nej herregud vilken skitbil, här kan inte jag fälla ner ryggstödet och sova för dem där bak tycker minsann att en ny bil ska vara limo".

    Tror inte Saab kommer fallera på takhöjdsbiten. Alla bilar har något folk stör sig på.
    Saablös dåre

  3. #463
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    Ja till Saab, idiotiskt pinsam och enögd fanatism, NEJ tack!
    Jag är 187cm lång.

    Då jag provsatt nya 9-5 så reflekterade jag över att taklinjen/takhöjden var onödigt låg, men hade inga som helst problem att hitta en bekväm sittställning bak "bakom mig själv" (ställde in förarstolen efter mig själv och hoppade in i baksätet). Det är en stor bil, det är bara att hasa ner lite/sjunka ihop så är problemet löst. Personligen så tycker jag att det är bekvämast att sjunka ner lite i sätet när man åker bak.

    Men det är väl bara min idiotiskt pinsamma och enögda fanatism som talar.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  4. #464
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    Takhöjden bak är en katastrof, ni som påstår annat har inte provat att sitta där lr så vill ni inte se saningen!? . Jag är 184 cm och tar både i taket och det går ju inte att se ut eftersom taklinjen är ju i ögonhöjd!
    Katastrof? Du måste ha väldigt korta ben om du med en totallängd på 184cm slår huvudet i taket.
    Om du anser att takhöjden bak är den enskilt viktigaste saken för dig när du väljer vilken bil du ska köpa så rekommenderar jag dig att köpa en Citroen Berlingo.

    Diskussionen om takhöjden har fått extrema proportioner. Hur många köper bil efter takhöjden i baksätet? Visst kan det vara avskräckande om man inte kan sitta alls bak men nu pratar en del om att de ska kunna sitta raka i baksätet trots längder på uppåt 2m. Vilka andra bilar fixar det och varför ska det alltid ställas krav på Saab som inte ställs på andra märken?

  5. #465
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag tror inte jag har läst så negativa omdömen om nya 9-5 någon annanstans. Och då har jag läst tester i AMS, Teknikens Värld, Vi Bilägare, EVO, Aftonbladet, Expressen, diverse märkesoberoende forum och andra Saabforum. AMS ansåg t ex att den har mycket bra köregenskaper och var roligare att köra än BMW 5-serie (och Audi A6 och Volvo S80) och då körde de inte ens med det adaptiva chassit. De har inte gjort sig kända för att vara Saab-kramare, snarare står BMW väldigt högt i kurs på den redaktionen. Det var längesen jag såg motorpressen vara så enig om en Saab tror jag. Visst, mycket är subjektivt och man får givetvis tycka vad man vill, men baksätesdiskussionen har tagit absurt stora proportioner anser jag.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  6. #466
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Nya Saab 9-5

    Under premiären av 9-5 var jag medåkare till alla provkörningar.
    åkte med på ca: 30 turer varav 90% i baksätet. Även åkte flera mil bak innan.
    Jag är 189cm lång och jag har inte problem att sitta i baksätet eftersom jag naturligt gärna inte sitter spikrak i ryggen.
    Alla provåkare fick fylla i ett formulär om vad de tyckte om bilen och inte en enda skrev något om låg takhöjd. Hörde heller ingen prata om det.
    Ja... de flesta provsatt både fram och bak. Konstigt nog var det bagageutrymmet som folk hade åsikter om. De som körde var, Audi, BMW, Volvo, Saab & Subarukunder.

    Dagen innan hade lika många provkört och omdömet var slående likt där.

    Antingen är de flesta här runt 2m eller så bryrsig inte de flesta andra om detta "problem"

    Som en tröst kan jag nämna att kombin blir ca: 6-8cm högre i takhöjd bak.

  7. #467
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Ja det verkar vara ett känsligt ämne det här med takhöjden i nya 9-5.- Fakta kvarstår ska man åka 4 st "fullvuxna" människor en längre sträcka så man kanske ta en annan bil än 9-5´an. Kul om man ska åka med bekanta och så får man säga att vi måste ta eran bil för vi har nya Saab 9-5 och den finns det bara plats för 2 längre personer i. Om ni nu inte kan tänka er och halvligga i bak dom närmaste 50-60 milen vi ska åka för det är väldigt gott om benutrymme. Eller ännu värre om det är 2 par som kanske vill ta en tur ner till Europa att då behöva halvligga "lite göttigt" som nån skrev i flera hundra mil får nog iaf dom flesta ryggar på fall. Och att säga att design går före funktionalitet i en bil som vill klassas som stor premium bil och vill jämföras med både BMW, Audi och Mercedes tycker inte jag är seriöst. Nä det är en design miss helt klart enligt mig men har ni inga problem med det så är det fine.
    Bil älskare utan fördomar.

  8. #468
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    487

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Ja det verkar vara ett känsligt ämne det här med takhöjden i nya 9-5.- Fakta kvarstår ska man åka 4 st "fullvuxna" människor en längre sträcka så man kanske ta en annan bil än 9-5´an. Kul om man ska åka med bekanta och så får man säga att vi måste ta eran bil för vi har nya Saab 9-5 och den finns det bara plats för 2 längre personer i. Om ni nu inte kan tänka er och halvligga i bak dom närmaste 50-60 milen vi ska åka för det är väldigt gott om benutrymme. Eller ännu värre om det är 2 par som kanske vill ta en tur ner till Europa att då behöva halvligga "lite göttigt" som nån skrev i flera hundra mil får nog iaf dom flesta ryggar på fall. Och att säga att design går före funktionalitet i en bil som vill klassas som stor premium bil och vill jämföras med både BMW, Audi och Mercedes tycker inte jag är seriöst. Nä det är en design miss helt klart enligt mig men har ni inga problem med det så är det fine.
    Har du suttit i dom andra bilarna vars takhöjd bak listades på sidan innan?
    Tycker det vore konstigt om 4cm skulle göra "hela skillnaden" - om nu listan är korrekt vill säga.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  9. #469
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Som liten del av en stor koncern har man av naturliga skäl lite att säga till om.

    Jag syftar på den/de som beslutade över designen. De har givetvis varit tvunga att anpassa sig efter plattformens förutsättningar. Om taklinjen hör dit vet varken du eller jag, men med tanke på att andra Epsilon II konstruktioner ser liknande ut så förefaller det väl ganska troligt?
    Du pratar som om Saab var ett självständigt bolag inom GM. Hur definierar du om en beslutsfattare inom GM tillhör Saab eller inte? En svensk i Russelsheim? En tysk i Trollhättan?
    Återigen så syftar jag på de som fastslog designen och i synnerhet taklinjen/takhöjden. Inte påstår du väl att alla anställda inom GM jobbar/jobbade lika mycket med allt? Utvecklingsteamet för nya 9-5 fick order att bygga en ny bil på Espilon II. Naturligtvis innebar detta en hel del fasta förutsättningar.

  10. #470
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Ja det verkar vara ett känsligt ämne det här med takhöjden i nya 9-5.- Fakta kvarstår ska man åka 4 st "fullvuxna" människor en längre sträcka så man kanske ta en annan bil än 9-5´an. Kul om man ska åka med bekanta och så får man säga att vi måste ta eran bil för vi har nya Saab 9-5 och den finns det bara plats för 2 längre personer i. Om ni nu inte kan tänka er och halvligga i bak dom närmaste 50-60 milen vi ska åka för det är väldigt gott om benutrymme. Eller ännu värre om det är 2 par som kanske vill ta en tur ner till Europa att då behöva halvligga "lite göttigt" som nån skrev i flera hundra mil får nog iaf dom flesta ryggar på fall. Och att säga att design går före funktionalitet i en bil som vill klassas som stor premium bil och vill jämföras med både BMW, Audi och Mercedes tycker inte jag är seriöst. Nä det är en design miss helt klart enligt mig men har ni inga problem med det så är det fine.
    Har du suttit i dom andra bilarna vars takhöjd bak listades på sidan innan?
    Tycker det vore konstigt om 4cm skulle göra "hela skillnaden" - om nu listan är korrekt vill säga.
    Skillnaden är ju att tyskarna har ett dussin andra modeller att välja på om takhöjden inte skulle vara tillräcklig. Har man som Saab bara två så känns det som en grov felprioritering.

  11. #471
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Skillnaden är ju att tyskarna har ett dussin andra modeller att välja på om takhöjden inte skulle vara tillräcklig. Har man som Saab bara två så känns det som en grov felprioritering.
    Tack och lov tror jag inte många resonerar som dig..

    "Näe, vettu. Jag kan inte köpa en Saab Sedan nu jag vettu för Saab har ingen Minibuss i sortimentet, och jag behöver ju både en sedan och en minibuss. Måste ju vara märkestrogen vettu.." Därför köper jag en Citroen C5 för dom har minsann sedaner OCH minibussar i sortimentet?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #472

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Ja det verkar vara ett känsligt ämne det här med takhöjden i nya 9-5.- Fakta kvarstår ska man åka 4 st "fullvuxna" människor en längre sträcka så man kanske ta en annan bil än 9-5´an. Kul om man ska åka med bekanta och så får man säga att vi måste ta eran bil för vi har nya Saab 9-5 och den finns det bara plats för 2 längre personer i. Om ni nu inte kan tänka er och halvligga i bak dom närmaste 50-60 milen vi ska åka för det är väldigt gott om benutrymme. Eller ännu värre om det är 2 par som kanske vill ta en tur ner till Europa att då behöva halvligga "lite göttigt" som nån skrev i flera hundra mil får nog iaf dom flesta ryggar på fall. Och att säga att design går före funktionalitet i en bil som vill klassas som stor premium bil och vill jämföras med både BMW, Audi och Mercedes tycker inte jag är seriöst. Nä det är en design miss helt klart enligt mig men har ni inga problem med det så är det fine.
    Har du suttit i dom andra bilarna vars takhöjd bak listades på sidan innan?
    Tycker det vore konstigt om 4cm skulle göra "hela skillnaden" - om nu listan är korrekt vill säga.
    Ja vart kommer dom siffrorna ifrån? Källa? Är det framkant, bakkant man mätt eller vad? Vad är det som man mätt? Vilken S80 är det? Nya lr gamla? Jag har bara suttit i den nya modellen och BMW och dom siffrorna stämmer i så fall inte med verkligheten.

    Sen om Volvo har 10 modeller lr Audi 15 så ska väl inte en av 2 Saabmodeller behöva felkonstrueras för det.
    SAAB 9 3 Turbo X -08
    SAAB 9 5 Aero -05 (Chippad)
    SAAB 9 3 Viggen -99 (Chippad)

  13. #473
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Hela debatten om takhöjden är egentligen töntsnack. Det handlar inte om att föra någon seriös diskussion. Tydligen så har vissa inte hittat något annat att slå ned på, så man siktat in sig på takhöjden och inte gör man heller några seriösa jämförelser heller med bilar i samma storleksklass. I de flesta fall så handlar det också om personer som inte ens provsuttit bilen själv utan helt enkelt bara 'hört' att takutrymmet är dåligt.

    Takhöjd baksäte
    Saab 9-5: 934 mm
    Volvo S80: 973 mm
    Audi A6: 960 mm
    Mercedes E-klass: 972 mm
    BMW 5-serie: 965 mm

    Benutrymme bak
    Saab 9-5: 981 mm
    Volvo S80: 890 mm
    Audi A6: uppges ej
    Mercedes E-klass: uppges ej
    BMW 5-serie: 917 mm

    Hade man exempelvis flyttat baksätet framåt någon centimeter så hade man fått större takhöjd och större bagagerum, men på bekostnad av benutrymme. Som vanligt är det kompromisser när man konstruerar bilar.
    Kul, då har vi det äntligen svart på vitt! I den här gruppen är Volvo mästare vad gäller parametern takhöjd i baksätet. Grattis Volvo!

    Om vi antar att en normalbyggd person, d v s med över- och underkropp i normala proportioner, på max 187 cm kan sitta helt uppsträckt i baksätet på SAAB 9-5, innebär siffrorna följande för de övriga bilarna:

    Volvo: Max 191 cm
    Mercedes: Max 191 cm
    BMW: Max 190 cm
    Audi: Max 189,5 cm
    SAAB (som sagt): 187 cm
    (Avrundning till närmaste halva cm. OBS - ingen hänsyn tagen till eventuella benlängdsbegränsningar!)

    Vi ser alltså en största skillnad på hela 4 cm i maxlängd, eller 2 %. Dock är det ändå inte givet att en person på t ex 195 cm sitter bättre i baksätet i t ex en Volvo än i en SAAB, efter som SAAB enligt tillgängliga data är mästare på benutrymme i baksätet. Grattis SAAB!

    SAAB: 98,1 cm
    BMW: 6,4 cm kortare benutrymme än SAAB
    Volvo: 9 cm kortare benutrymme än SAAB

    D v s långa personer med en med proportionellt längre under- än överkropp, kan mycket väl komma att sitta bäst i en SAAB! Långa personer som tänker åka mycket i baksätet gör alltså klokt i att verkligen prova baksätet i olika bilar och inte bara stirra sig blinda på den uppgivna takhöjden i baksätet.

    Normalbyggda personer längre än 191 cm, som tänker sig att åka mycket och bekvämt i baksätet, bör inte välja någon av ovanstående bilar.

    Tips: För er som har svårt att släppa baksätesfrågan går det bra att starta en tråd i en annan forumdel (off topic), eller på ett annat forum, angående vilken bil som har det allra bästa baksätet för verkligt långa personer.

    Ps. Beklagar uppenbar tankevurpa vad gäller maxlängden, som nu korrigerats i efterhand! Ds.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  14. #474
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Takhöjden väcker verkligen känslor hos er Saab människor

    Frostyman: Den enda jag har provat baksätet på var BMW 535d som jag provkört ganska nyligen och ja det var stor skillnad på takhöjd. Däremot hade den inte Saabens benutrymme men då är vi tillbaka på det här igen med att halvligga hela resan och det känns inte väldigt premium. Sen undrar jag Kongo vilken Saab ska man välja då om man vill ha plats för 4 fullvuxna människor ? Kombin verkar det som om den kommer att bli högre i bak pga att den inte får samma sluttande tak. Men kombi gav jag upp när ungarna vart större och behovet inte längre fanns.
    Bil älskare utan fördomar.

  15. #475
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    93

    Re: Nya Saab 9-5

    Något som stör mig är att dom använder gångjärn istället för gasfjädrar till bakluckan. Detta inkräktar en hel del på bagageutrymmet. Dessutom verkar det vara vanligt nuförtiden då även nya S60 har detta. Varför?
    Svart 9-3 Coupé -98

  16. #476
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Hela debatten om takhöjden är egentligen töntsnack. Det handlar inte om att föra någon seriös diskussion. Tydligen så har vissa inte hittat något annat att slå ned på, så man siktat in sig på takhöjden och inte gör man heller några seriösa jämförelser heller med bilar i samma storleksklass. I de flesta fall så handlar det också om personer som inte ens provsuttit bilen själv utan helt enkelt bara 'hört' att takutrymmet är dåligt.

    Takhöjd baksäte
    Saab 9-5: 934 mm
    Volvo S80: 973 mm
    Audi A6: 960 mm
    Mercedes E-klass: 972 mm
    BMW 5-serie: 965 mm

    Benutrymme bak
    Saab 9-5: 981 mm
    Volvo S80: 890 mm
    Audi A6: uppges ej
    Mercedes E-klass: uppges ej
    BMW 5-serie: 917 mm

    Hade man exempelvis flyttat baksätet framåt någon centimeter så hade man fått större takhöjd och större bagagerum, men på bekostnad av benutrymme. Som vanligt är det kompromisser när man konstruerar bilar.
    Kul, då har vi det äntligen svart på vitt! I den här gruppen är Volvo mästare vad gäller parametern takhöjd i baksätet. Grattis Volvo!

    Om vi antar att en normalbyggd person, d v s med över- och underkropp i normala proportioner, på max 187 cm kan sitta helt uppsträckt i baksätet på SAAB 9-5, innebär siffrorna följande för de övriga bilarna:

    Volvo: Max 189 cm
    Mercedes: Max 189 cm
    BMW: Max 188,5 cm
    Audi: Max 188,5 cm
    SAAB (som sagt): 187 cm
    (Avrundning till närmaste halva cm, den totala kroppslängden har antagits fördelad 50/50 på över- och underkropp.)

    Vi ser alltså en skillnad på hela 2 cm i maxlängd, eller uttryckt i procent, 1 %! Dock är det ändå inte givet att en person på t ex 195 cm sitter bättre i baksätet i t ex en Volvo än i en SAAB, efter som SAAB enligt tillgängliga data är mästare på benutrymme i baksätet. Grattis SAAB!

    SAAB: 98,1 cm
    BMW: 6,4 cm kortare benutrymme än SAAB
    Volvo: 9 cm kortare benutrymme än SAAB

    D v s långa personer med en med proportionellt längre under- än överkropp, kan mycket väl komma att sitta bäst i en SAAB! Långa personer som tänker åka mycket i baksätet gör alltså klokt i att verkligen prova baksätet i olika bilar och inte bara stirra sig blinda på den uppgivna takhöjden i baksätet.

    Normalbyggda personer längre än 189 cm, som tänker sig att åka mycket och bekvämt i baksätet, bör inte välja någon av ovanstående bilar.

    Tips: För er som har svårt att släppa baksätesfrågan går det bra att starta en tråd i en annan forumdel (off topic), eller på ett annat forum, angående vilken bil som har det allra bästa baksätet för verkligt långa personer.

    Mvh

    Så SAAB amateur du tycker inte vi ska diskutera 9-5´ans för och nackdelar i den här tråden utan starta en separat tråd istället om bara baksätet. Vi diskuterar ju fler saker men det vart lite mycket fokus just nu på baksätet för att många verkar ha en åsikt om det. Och det känns på nått vis som om dom flesta inte vill acceptera att det är "lite" för trångt i nya 9-5.
    Bil älskare utan fördomar.

  17. #477
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Sen undrar jag Kongo vilken Saab ska man välja då om man vill ha plats för 4 fullvuxna människor ? Kombin verkar det som om den kommer att bli högre i bak pga att den inte får samma sluttande tak. Men kombi gav jag upp när ungarna vart större och behovet inte längre fanns.
    Lär dig för det första att använda Quote-knappen istället för att baka in frågor till någon i en massa text.

    För det andra. Får inte du plats i nya 9-5. Fine. Köp inte en sån då. Ingen tvingar dig. Men du behöver inte anta att ingen annan får plats i bilen. Om någon säger att de får plats så säger du att de har fel?

    Lär dig att olika människor har olika behov och olika upplevelser.

    För dig kanske skostorlek 43 passar perfekt. Behöver ju inte betyda att skostorlek 43 passar perfekt på resten av svenska befolkningen? Acceptera andras åsikter så kanske det är lättare för andra att acceptera dina åsikter också..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #478

    Re: Nya Saab 9-5

    Kul, då har vi det äntligen svart på vitt! I den här gruppen är Volvo mästare vad gäller parametern takhöjd i baksätet. Grattis Volvo!

    Om vi antar att en normalbyggd person, d v s med över- och underkropp i normala proportioner, på max 187 cm kan sitta helt uppsträckt i baksätet på SAAB 9-5, innebär siffrorna följande för de övriga bilarna:

    Volvo: Max 189 cm
    Mercedes: Max 189 cm
    BMW: Max 188,5 cm
    Audi: Max 188,5 cm
    SAAB (som sagt): 187 cm
    (Avrundning till närmaste halva cm, den totala kroppslängden har antagits fördelad 50/50 på över- och underkropp.)

    Vi ser alltså en skillnad på hela 2 cm i maxlängd, eller uttryckt i procent, 1 %! Dock är det ändå inte givet att en person på t ex 195 cm sitter bättre i baksätet i t ex en Volvo än i en SAAB, efter som SAAB enligt tillgängliga data är mästare på benutrymme i baksätet. Grattis SAAB!

    SAAB: 98,1 cm
    BMW: 6,4 cm kortare benutrymme än SAAB
    Volvo: 9 cm kortare benutrymme än SAAB

    D v s långa personer med en med proportionellt längre under- än överkropp, kan mycket väl komma att sitta bäst i en SAAB! Långa personer som tänker åka mycket i baksätet gör alltså klokt i att verkligen prova baksätet i olika bilar och inte bara stirra sig blinda på den uppgivna takhöjden i baksätet.

    Normalbyggda personer längre än 189 cm, som tänker sig att åka mycket och bekvämt i baksätet, bör inte välja någon av ovanstående bilar.

    Tips: För er som har svårt att släppa baksätesfrågan går det bra att starta en tråd i en annan forumdel (off topic), eller på ett annat forum, angående vilken bil som har det allra bästa baksätet för verkligt långa personer.

    Mvh[/quote]


    En fråga vart kommer dessa uppgifter i från? Sitter du själv och hittar på lr har du mätt dessa bilar? För du kan inte ha läät mitt inlägg idag, dessa uppgifter stämmer inte på långa vägar med verkligheten! Nästa fråga är ju vad har man mätt, bakkant, mitten eller framkant på dynan? Mitt tips är att du först sätter det i baksätet på alla dessa bilar innan du skriver en massa dravel.
    SAAB 9 3 Turbo X -08
    SAAB 9 5 Aero -05 (Chippad)
    SAAB 9 3 Viggen -99 (Chippad)

  19. #479
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Kongo: Får känslan av att du inte vill ha nån oliktänkande på det här forumet för föra en diskussion. Och sen ber jag om ursäkt att jag inte är speciellt hemma på det här med Quote. Men det kanske jag kan lära mig med tiden. Visst kan det kännas lite tjatigt om att hålla på och gnöta om baksätet hela tiden men det är ju trots allt en väldigt viktig del i bilen om man inte tillhör kategorin kortväxta människor så ursäkta om jag vill diskutera det här. Det kanske är lättare att jag ger upp tanken på en Saab i framtiden och siktar in mig på nån tysk eller svensk bil istället. Det har iaf varit uppfriskande att del av era olika åsikter om den nya 9-5´an. Synd bara att ni inte verkar lika angelägna om det som jag.

    Mvh Jefe.
    Bil älskare utan fördomar.

  20. #480
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Daniberg
    Något som stör mig är att dom använder gångjärn istället för gasfjädrar till bakluckan. Detta inkräktar en hel del på bagageutrymmet. Dessutom verkar det vara vanligt nuförtiden då även nya S60 har detta. Varför?
    Bagage luckan går att göra större med gångjärn istället för gasfjädrar.
    De tror jag är en av anledningarna.
    Dagens bilar har ju för små ibland o hur lätt är de att lasta då?
    Sen hur många lastar så de lilla utrymmet som gångjärnen tar skulle ha betydelse?
    Jag har haft en 9000cd med den lösningen o jag har ALDRIG haft bekymmer med att gångjärnen har varit ivägen.
    Gasfjädrar har ju annars en tendens att gå sönder med tiden o är som sagt dyrare med.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •