Sidan 25 av 42 FörstaFörsta ... 15232425262735 ... SistaSista
Resultat 481 till 500 av 838

Ämne: Nya Saab 9-5

  1. #481
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av Daniberg
    Något som stör mig är att dom använder gångjärn istället för gasfjädrar till bakluckan. Detta inkräktar en hel del på bagageutrymmet. Dessutom verkar det vara vanligt nuförtiden då även nya S60 har detta. Varför?
    Bagage luckan går att göra större med gångjärn istället för gasfjädrar.
    De tror jag är en av anledningarna.
    Dagens bilar har ju för små ibland o hur lätt är de att lasta då?
    Sen hur många lastar så de lilla utrymmet som gångjärnen tar skulle ha betydelse?
    Jag har haft en 9000cd med den lösningen o jag har ALDRIG haft bekymmer med att gångjärnen har varit ivägen.
    Gasfjädrar har ju annars en tendens att gå sönder med tiden o är som sagt dyrare med.

    /F
    Jag har en 9000cd nu, och jag stör mig på gångjärnen. Dom är helt klart i vägen när alla fyra hjulen ska in. Har även skadat föremål, men dom nya har kanske "kanaler" som gångjärnen löper i?
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  2. #482
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Kongo: Får känslan av att du inte vill ha nån oliktänkande på det här forumet för föra en diskussion.
    Jo, hemskt gärna. Var har jag påstått någonting annat?

    Men en diskussion innebär att flera parter pratar och lyssnar på varandra. Skiter man i vad andra säger och tycker utan bara pratar på så är det ingen diskussion utan en monolog man håller på med... Och på nått vis får jag en känsla av att det är mer det du håller på med.

    Men rätta mig gärna om jag har fel.

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Och sen ber jag om ursäkt att jag inte är speciellt hemma på det här med Quote. Men det kanske jag kan lära mig med tiden.
    Finns en knapp som det står "Quote" på. Arraken har ju hunnit hitta den så prova...

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Visst kan det kännas lite tjatigt om att hålla på och gnöta om baksätet hela tiden men det är ju trots allt en väldigt viktig del i bilen om man inte tillhör kategorin kortväxta människor så ursäkta om jag vill diskutera det här.
    Ja, det känns oerhört tjatigt.. Personligen tillhör jag kategorin människor som är ca 1.95 lång och provsuttit baksätet på nya 9-5 men ändå tycker jag det är ett uttjatat ämne? Räknas jag som kortväxt då?

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    kanske är lättare att jag ger upp tanken på en Saab i framtiden och siktar in mig på nån tysk eller svensk bil istället.
    Pjaa. Har du inte tid att vänta på kombin (eller vill ha kombi) och inte får plats i en ng9-5 Sedan så vet jag inte vad vi ska göra.. Tror inte Saab på studs tänker bygga en ny modell eller bygga om ng9-5 i alla fall? Tror nämligen inte att det finns samma ekonomiska muskler i dagsläget till att ha lika många modeller i programmet som t ex Mercedes. Men att åka tyskt är ju inte helt fel det heller.

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Det har iaf varit uppfriskande att del av era olika åsikter om den nya 9-5´an. Synd bara att ni inte verkar lika angelägna om det som jag.
    Detsamma. Vet bara inte vad vi ska vara angelägna om? Det klart att om 5-10 år när förhoppningsvis det kommer ännu en ny 9-5,a så kan vi ha en massa önskemål om ändrade takhöjder etc, men fram till dess lär knappast Saab bygga om något... Och då har man väl liksom bara att välja på att gilla läget med nya bilen eller hitta något annat?

    Sen, ÅSIKTER kan man så klart ha. Det säger jag inget om. Men att det krävs 10-sidors ältning tycker jag är överdrivet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #483
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av RobinT77
    Jag har en 9000cd nu, och jag stör mig på gångjärnen. Dom är helt klart i vägen när alla fyra hjulen ska in. Har även skadat föremål, men dom nya har kanske "kanaler" som gångjärnen löper i?
    Har för mig de går i kanaler.

    Däremot var bakluckan på det exemplaret jag kikade svårstängt. Man fick ta i mycket mer än man är van för annars stängdes inte luckan. (Blev ett par *dunk* innan den gick igen). Också var det några plastdetaljer bak i bagaget som kändes "opremium" men annars tyckte jag 9-5,an kändes väldigt väl ihopskruvad.

    (Blev dock lite besviken på avsaknaden av samma funkis som gamla 9-5,ans utfällbara mugghållare bak. Den nya var STOR och rätt ful och verkade inte gå att fälla in i armstödet?)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #484
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Ok kort och gott så är baksätet för lågt för mig punkt och slut. Sen börjar jag få onda aningar om jag ska börja diskutera instrumentbräden och dess layout. Vilket jag kan hålla med Arraken och någon till att den var hemskt åttiotal men jag kanske inte ska in på det nu med tanke på vad som hände med baksätes diskussionen. Jag vill ju inte starta en diskussion där alla verkar tro att jag hatar Saab. Jag har bara lite synpunkter på nya bilen och trodde att detta var rätt forum att diskutera det i. Men vi kan ju försöka lite försiktigt och se vart det leder och om jag får för mycket mothugg där också så får jag försöka starta en egen tråd eller hitta ett annat forum där jag kan diskutera 9-5´an med likasinnade.
    Bil älskare utan fördomar.

  5. #485
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5

    Baksätet i all ära men det är ju i första hand förarstolen som används och där är t.ex. Audi A6 hästlängder efter nya 9-5(efter gamla 9-5 med). Om JAG ska välja mellan totalt osköna och stenhårda framstolar men enorm takhöjd i baksätet eller absolut toppklass förarstol och bara ok takhöjd bak så är valet lätt...

    Jefe, Arraken m.fl. som fokuserar 100% på takhöjden i baksätet. Borde ni inte väga in några andra parametrar när ni väljer bil?

  6. #486
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Ja det verkar vara ett känsligt ämne det här med takhöjden i nya 9-5.- Fakta kvarstår ska man åka 4 st "fullvuxna" människor en längre sträcka så man kanske ta en annan bil än 9-5´an. Kul om man ska åka med bekanta och så får man säga att vi måste ta eran bil för vi har nya Saab 9-5 och den finns det bara plats för 2 längre personer i. Om ni nu inte kan tänka er och halvligga i bak dom närmaste 50-60 milen vi ska åka för det är väldigt gott om benutrymme. Eller ännu värre om det är 2 par som kanske vill ta en tur ner till Europa att då behöva halvligga "lite göttigt" som nån skrev i flera hundra mil får nog iaf dom flesta ryggar på fall. Och att säga att design går före funktionalitet i en bil som vill klassas som stor premium bil och vill jämföras med både BMW, Audi och Mercedes tycker inte jag är seriöst. Nä det är en design miss helt klart enligt mig men har ni inga problem med det så är det fine.
    Visst. Nu är ju medellängden på kvinnor i sverige 165 cm så kanske kan man fördela sittplatserna lite...
    Medellängden för män är 180 vilket är lite längre än män i övriga europa.
    Fredrik J

  7. #487
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770

    Re: Nya Saab 9-5

    Innanför staketet i Frederikshavn, Danmark, fredag kväll 23 juli





    Det finns nu minst 4 lyckliga danskar...och jag är övertygad om att de skider i centimetrarna som gnällputtarna skriver om

  8. #488

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Baksätet i all ära men det är ju i första hand förarstolen som används och där är t.ex. Audi A6 hästlängder efter nya 9-5(efter gamla 9-5 med). Om JAG ska välja mellan totalt osköna och stenhårda framstolar men enorm takhöjd i baksätet eller absolut toppklass förarstol och bara ok takhöjd bak så är valet lätt...

    Jefe, Arraken m.fl. som fokuserar 100% på takhöjden i baksätet. Borde ni inte väga in några andra parametrar när ni väljer bil?
    Jag har faktiskt påpekat om den otidsenliga höga ljudnivån och den riktigt fula inredningen. Framförallt ogillar jag stereon/datorns menyer.. Grön 80 tals datafärg och med en verklig ful layout gör ett mycket opremium intryck. Sen tycker jag om du läser mitt tidigare inlägg att fram och bakdelen inte passar ihop ett dugg! Ser faktiskt ut som 2 bilar som tvingats bli en! Kolla snett framifrån om du inte sett det redan. jag tycker också att det stora överhänget fram och bak känns gammalt, ja jag vet att man tvingades använda Buick lacrosse men inte är det speciellt fräscht.
    SAAB 9 3 Turbo X -08
    SAAB 9 5 Aero -05 (Chippad)
    SAAB 9 3 Viggen -99 (Chippad)

  9. #489
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    ja jag vet att man tvingades använda Buick lacrosse men inte är det speciellt fräscht.
    Vad pratar du om? Vad menar du med använda Buick?

    Angående otidsenliga radiodisplayer så har ni ju alltid Volvos att gnälla på. Monokrona och går inte att se med solglasögon.

    Tycker Saabens instegsvariant är bättre än en stor färgskärm utan funktioner som T.ex. BMW. Även Audis skrikröda instegare matchas.
    Fredrik J

  10. #490
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    Jag har faktiskt påpekat om den otidsenliga höga ljudnivån och den riktigt fula inredningen.
    Hög ljudnivå? Det kanske bara är jag som drömt att flera motorjournalister skriver att det är en av de tystare bilarna de kört i segmentet.

    Jag hade själv förmånen att prova en 220 hk bensinare med automat och jag kan väl skriva under på att det är en tyst bil. Hur dieslarna bullrar vet jag tyvärr inte.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  11. #491

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    ja jag vet att man tvingades använda Buick lacrosse men inte är det speciellt fräscht.
    Vad pratar du om? Vad menar du med använda Buick?


    Om du inte visste det, vilket jag trodde alla visste så har man använt Buick Lacrosses bottenplatta, därav att alla mått är exakt lika. Typiskt GM att tvinga på Saab en jänkare i grunden. Det var meningen att man skulle placerat en amerikansk V8:a i 9 5 om Bob Lutz hade fått bestämt då man anser att fyra fem lr sexor med eller utan turbo inte är premium i den här storleksklassen. Men som tur var satte ekonomiska krisen stopp för det! Nu vartd det i stället fortsatta motorer från Fiat och Opel Powertrin som leverantörer. Se Merca, BMW, jaguar, Audi, och även Volvo, alla använder 8:or lr större i premiumsegmentet.
    SAAB 9 3 Turbo X -08
    SAAB 9 5 Aero -05 (Chippad)
    SAAB 9 3 Viggen -99 (Chippad)

  12. #492
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    Vad pratar du om? Vad menar du med använda Buick?

    Om du inte visste det, vilket jag trodde alla visste så har man använt Buick Lacrosses bottenplatta, därav att alla mått är exakt lika. Typiskt GM att tvinga på Saab en jänkare i grunden. Det var meningen att man skulle placerat en V8:a i 9 5 om Bob Lutz hade fått bestämt då man anser att fyra fem lr sexor med eller utan turbo inte är premium i den här storleksklassen. Men som tur var satte ekonomiska krisen stopp för det! Se Merca, BMW, jaguar, Audi, och även Volvo, alla använder 8:or lr större i premiumsegmentet.
    Jag vet mycket väl att både Saab 9-5 och Buick Lacrosse baseras på Epsilon II LWB (long wheelbase). Jänkare i grunden? Epsilon II är en europeisk platform.
    Att man i kvällspressen översätter "platform" till "bottenplatta" och tror att det handlar om bilarnas golvplåtar är inte så konstigt. Men att missuppfattningen fortfarande är så vanlig på bland bilintresserade är märkligt. Med platform menas produktfamilj. Komponenter som utvecklats tillsammans t.ex. Epsilon II. En väl utvecklad plattform kan sedan användas för att tillverka väldigt olika bilar.
    Fredrik J

  13. #493
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    Det var meningen att man skulle placerat en amerikansk V8:a i 9 5 om Bob Lutz hade fått bestämt.
    Definiera "amerikansk V8" är du snäll...

    Observera att inte heller Buick Lacrosse finns med V8. Motortypen ingår inte i motorpaletten för Epsilon II.
    Fredrik J

  14. #494

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    Det var meningen att man skulle placerat en amerikansk V8:a i 9 5 om Bob Lutz hade fått bestämt.
    Definiera "amerikansk V8" är du snäll...

    Observera att inte heller Buick Lacrosse finns med V8. Motortypen ingår inte i motorpaletten för Epsilon II.
    Det får du fråga Bob Lutz om. Det är hans egna ord inte mina. Som tur var så har väl han äntligen gått i pension på riktigt nu!

    Varfö Saab skulle få en V8 var att man ville lyfta fram märket som mer premium än Opel, Buick m fl.
    SAAB 9 3 Turbo X -08
    SAAB 9 5 Aero -05 (Chippad)
    SAAB 9 3 Viggen -99 (Chippad)

  15. #495
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    En fråga vart kommer dessa uppgifter i från? Sitter du själv och hittar på lr har du mätt dessa bilar? För du kan inte ha läät mitt inlägg idag, dessa uppgifter stämmer inte på långa vägar med verkligheten! Nästa fråga är ju vad har man mätt, bakkant, mitten eller framkant på dynan? Mitt tips är att du först sätter det i baksätet på alla dessa bilar innan du skriver en massa dravel.
    De uppgifterna klippte du själv nogsamt bort när du citerade mig. Att du inte begriper enkla beräkningar kan du inte lastas för, men om du anklagar andra för att presentera falska uppgifter, blir det din egen uppgift att visa att de är felaktiga

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  16. #496
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken

    Definiera "amerikansk V8" är du snäll...

    Observera att inte heller Buick Lacrosse finns med V8. Motortypen ingår inte i motorpaletten för Epsilon II.
    Det får du fråga Bob Lutz om. Det är hans egna ord inte mina. Som tur var så har väl han äntligen gått i pension på riktigt nu!

    Varfö Saab skulle få en V8 var att man ville lyfta fram märket som mer premium än Opel, Buick m fl.[/quote]

    Vilka är Bob Lutz ord? Att V8:an skulle vara amerikansk?
    Angående premium så har det diskuterats tidigare i tråden. Man lyfter inte in bilar i premiumsegmentet genom att utrusta dom annorlunda. Premium innebär att man kan höja priset utan att tillföra lika stora kostnader.
    En åtråvärd position som de flesta tillverkare strävar efter.
    Fredrik J

  17. #497
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Vad säger ni ska vi diskutera instrumentbrädan och dess layout ? I mitt tycke ser den inte premium ut utan väldigt plastig och billig för en så pass dyr bil. Att göra mätarna runda med influens från åttiotalet ser inte all snyggt ut tycker jag. Många bilmärken har kommit långt med utveckilingen av sina mätare. Sitter det inte liknande i opel insignian ? http://www.insignia-blog.de/wp-conte...7-a256736m.jpg

    Saab http://images-2.drive.com.au/2009/12...00-600x400.jpg

    Vad tycker ni har jag fel eller borde det varit lite mer 2010 på Saab instrumentpanel ?
    Bil älskare utan fördomar.

  18. #498
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Nya Saab 9-5

    Sabbs instrumentpanel är i mina ögon extremt tilltalande och den sticker ut från alla tyskar som ständigt använder formulär 1A för utformningen. Naturligtvis är det ett steg på Saabs väg mot att nischa sig än mer än tidigare.

    MEN

    Materialvalen kunde ha varit bättre. Knackar man lite lätt på instrumentpanelen blir man lite mörkrädd. "Gamla" 9-5, t.ex. min MY06 känns/låter mer solid....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  19. #499
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    En fråga vart kommer dessa uppgifter i från? Sitter du själv och hittar på lr har du mätt dessa bilar? För du kan inte ha läät mitt inlägg idag, dessa uppgifter stämmer inte på långa vägar med verkligheten! Nästa fråga är ju vad har man mätt, bakkant, mitten eller framkant på dynan? Mitt tips är att du först sätter det i baksätet på alla dessa bilar innan du skriver en massa dravel.
    De uppgifterna klippte du själv nogsamt bort när du citerade mig. Att du inte begriper enkla beräkningar kan du inte lastas för, men om du anklagar andra för att presentera falska uppgifter, blir det din egen uppgift att visa att de är felaktiga

    Mvh
    Till hans försvar så har de olika tillverkarna olika sätt att ange sina mått, vet själv när man suttit och jämfört att det inte alltid gått. De ovan som SaabJohan plockat antar jag är från deras hemsidor och där han angett uppgift saknas är för att tillverkarna angett måttet annorlunda de övriga måtten som SaabJohan är helt jämförbara som står där.

    Sedan som jag skrev ett fel hitta jag 973mm skall det vara i takhöjd baksäte på 5-serie om minnesbilden inte sviker mig kolla näs jag läste trådinlägget om 3 vs 5-serie i denna tråd. Övriga har jag inte kollat.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    ja jag vet att man tvingades använda Buick lacrosse men inte är det speciellt fräscht.
    Vad pratar du om? Vad menar du med använda Buick?
    Du måste hålla med att bakdelen är oerhört amerikansk flordapensionärscruiser inspirerad där säkerligen Buicken säljer bra. Är inte så att det är Buick men ng9-5 fick sin bakdel just pga att Buicken skulle bygga på samma plattform. Men men bara de som bestämmer som vet, spekulationer naturligtvis från min sida...I Opels fall verkar man inte behövs följa lika mycket då man lyckats trolla bort rundheten det och få det att smälta in i bilens övriga design bättre. Men men man kanske ville ha rundheten smaken är ju som baken sägs det

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  20. #500
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Ok det var intressant att höra. Själv gillar jag lite mer traditionell layout på instrumentbrädan och den här tycker jag är riktigt snygg. http://images.nitrobahn.com/cgi-bin/...0-interior.gif Ja jag vet det är en Volvo men jag gillar den här typen av instrumentbrädor. Instrumentpanelen på bilen som jag provkörde såg ut som på den här bilen på blocket. http://www.blocket.se/kronoberg/Saab...4.htm?ca=5&w=3 Och den var inte speciellt upphetsande. Just det här med att mätarhusen sticker ut blir inte så nischande om det är fler märken som använder liknande och dessutom finns på marknaden före. Men Opel och Saab delar väl ganska många lösningar och delar har jag förstått. Men för att klargöra nu när vi diskuterar så behöver inte saker vara dåliga bara för att jag inte gillar dom. Ni är åtminstone 95% här inne som gillar den nya Saab trenden. Mycket av instrumentbrädan kan kännas igen från äldre modeller vilket säkert är positivt för den som gillar Saab och ska köpa nytt igen.
    Bil älskare utan fördomar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •