Sidan 21 av 42 FörstaFörsta ... 11192021222331 ... SistaSista
Resultat 401 till 420 av 838

Ämne: Nya Saab 9-5

  1. #401
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Det är ingen fara för min del. Jag är inte en Saab kille men var nyfiken på denna "nya" Saab. Men jag vart riktigt orolig när jag läste inläggen här där man tycker att det är ok att bygga stora premium bilar där man inte får vara längre än 185 cm om man ska sitta bak. Sen är det mycket i artikeln i ams som inte verkar överenstämma med verkligheten.
    Bil älskare utan fördomar.

  2. #402
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Dieseln är inte tyst det har jag själv upplevt igår iom, provkörning. Motorn låter alldeles för mycket i kupen och både däck och backspeglar låter också. Och då jämför jag med min Volvo S80 och nya BMW 535d som jag provkörde före sommaren.
    Då har man snålat på just dieselvarianen.
    Jag gick från min BMW 545a in i en 9-5 220hk, samt 300hk och åkte drygt 12mil i början av veckan.
    Och ingen av dessa två bilar bullrade mer än 545an. Detta var varierande körning på olika typer av väg, samt momsad fart upp till 220, där man fortfarande kunde föra diskussion med personerna i baksätet utan att gapa.
    BMW E60 är/var (nu finns F10) klassledande gällande buller.
    545an har jag pendlat i, 20mil om dagen, under 3år och är ganska bekant med bullernivåer
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #403
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag ber givetvis om ursäkt om det nu skulle vara så att jag har fel. För att undanröja alla tvivel så kan ju ni kolla upp ip-adress på båda användarna. Jag har en tendens att ha lite svårt att tro på slumper och mirakel

    Blev medlem: lör, 2010-jul-24, 15:21
    Postat: lör, 2010-jul-24, 15:36*

    Blev medlem: lör, 2010-jul-24, 15:09
    Postat: lör, 2010-jul-24, 15:34

    En av nutidens största religioner innefattar att regga sig på ett forum för att smutskasta en produkt. Det kan handla om produkter från Apple, Vin&Sprit (kanske inte så vanligt dock ) eller t.o.m. om olika fotbollslag. Kanske är en skada, men därav är jag lite förutsättande när det gäller sådant. Men återigen. Om det visar sig att jag har fel så ber jag om ursäkt och önskar två nya medlemmar välkomna till detta forum. Ni är välkomna även om ni inte gillar nya 9-5

  4. #404
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Ursäkten är godtagen och min avsikt var inte att smutskasta nya Saab 9-5 utan ifrågasätta om det verkligen är godtagbart att släppa en "stor" premium bil där folk som är lite längre än medel inte får plats. Vilket många i den här tråden tyckte var ok.
    Bil älskare utan fördomar.

  5. #405

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Jag ber givetvis om ursäkt om det nu skulle vara så att jag har fel. För att undanröja alla tvivel så kan ju ni kolla upp ip-adress på båda användarna. Jag har en tendens att ha lite svårt att tro på slumper och mirakel

    Blev medlem: lör, 2010-jul-24, 15:21
    Postat: lör, 2010-jul-24, 15:36*

    Blev medlem: lör, 2010-jul-24, 15:09
    Postat: lör, 2010-jul-24, 15:34

    En av nutidens största religioner innefattar att regga sig på ett forum för att smutskasta en produkt. Det kan handla om produkter från Apple, Vin&Sprit (kanske inte så vanligt dock ) eller t.o.m. om olika fotbollslag. Kanske är en skada, men därav är jag lite förutsättande när det gäller sådant. Men återigen. Om det visar sig att jag har fel så ber jag om ursäkt och önskar två nya medlemmar välkomna till detta forum. Ni är välkomna även om ni inte gillar nya 9-5
    Ja men nu har du fel.. Lite trist början då men vi får väl se hur det fortlöper...

    //Mr tilltufsad
    SAAB 9 3 Turbo X -08
    SAAB 9 5 Aero -05 (Chippad)
    SAAB 9 3 Viggen -99 (Chippad)

  6. #406
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag kan bekräfta att de inte är samma om han inte körde med 2 olika datorer på 2 olika nät samtidigt

  7. #407
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Tack bollman.
    Bil älskare utan fördomar.

  8. #408
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Nya Saab 9-5

    Nu tillhör även jag skaran som sett den live, dock inte provkört.

    Positiva att den "såg" inte så stor ut som den faktiskt ju är. Fronten framifrån och lite snett framifrån snygg. Rymlig invändig. Stolarna kändes sköna och bekväma.

    Negativa, usch på bakre delar från C-stolpe och bakåt. Rent bakifrån påminner det om jänkarbilarna från sent 90-tal typ Ford Taurus mm för floridapensionärer ucsh (antar att Saab inte hade mycket att säga till om där med tanke på samma bil är en Buick mer lr mindre designmässigt). Inredningens design och materialval kändes väldigt plastigt och trist framförallt vissa komponenter. Kändes inte premium. Tyvärr har inte nordisk design fått styra på dessa delar.

    Bilen var inte en Aero.

    Tyvärr inte en bil för mig, nu fanns ingen Aero som ser bättre ut på bild men 530-550kSEK som jag såg på blocket no way...

    Tyvärr tror jag inte den är eller blir konkurrenskraftig mot t.ex. tyskarna.

    Angående höjden stämmer det och är sämre än konkurrenterna håller jag med om att det känns konstigt (i mina ögon ej snygg design gick före funktion, jag som konstruktör hade sett det som ett misslyckande). Vi får ju inte glömma att rätt många kommer säkert rulla som tjänstebil och då fyller man bilen rätt ofta. Tänkte inte på insteget när jag steg in i bilen, påverkads även detta av den låga taklinjen?

    Hoppas inte nästa 9-3 blir för lik ng9-5. Då får jag behålla min ett bra tag till.

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  9. #409
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    12

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Dieseln är inte tyst det har jag själv upplevt igår iom, provkörning. Motorn låter alldeles för mycket i kupen och både däck och backspeglar låter också. Och då jämför jag med min Volvo S80 och nya BMW 535d som jag provkörde före sommaren.
    Jag har också kört dieseln, dock bara en kort stund, och det gick knappt att höra inne i kupén att det var en diesel. S80 och 535d måste ju vara totalt ljudisolerade, imponerande.

  10. #410
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Nu hade jag tillgång till bilen nästan i en timme vilket gjorde att jag hann både köra stadstrafik och motorväg. I normala farter var den hyggligt tyst men vid minsta motorbelastning så hördes motorn högt och tydligt i kupen. Den här bilen var utrustad med automatlåda som både gick att växla manuellt och automatiskt med och hade även 2 små plastpaddlar vid ratten som kändes som om dom skulle gå sönder vid lite häftigare växling. I motorvägs fart och lite högre så var det påtagligt ljud från däck och backspeglar. Inte så att det inte gick att prata i vanlig samtalston men högt nog för att irritera.
    Bil älskare utan fördomar.

  11. #411
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    119

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag var oxå väldigt förvånad när jag testade baksätet, är bara 175cm och satt jag väldigt korrekt med hela ryggen mot dynan så tog ju även mitt huvud emot taket
    Var tvungen att senare kolla en annan liknande bil (Skoda Superb) och faktiskt insåg att även den var ganska låg i takhöjd bak.
    Fattar inte alls hur dom tänker, visst är väl baksätet till 90% tomt, men ändå??
    Men kombin lär ju bli bättre (det är iaf Superben)
    Sedan detta med premium, Tyvärr är materialval och passform sämre eller tom mycket sämre är dom erkända så som Audi, BMW och MB, tom Skoda känns bättre ihopsatt.
    En detalj jag gillade var spåren till "avgränsaren" i bagaget som gick även i bakkant, det saknar jag i Superb.

    Men jag hoppas ju verkligen för SAAB och för Sverige att den säljer, men tror tyvärr inte det.

    Visst är den speciell och så, men vill man ha en tjänstebil så får man mer i en Superb..

    Som dom flesta säkert redan listat ut så köpte jag Skoda istället....
    Sorry SAAB!!
    Nu med Rymlig Tjeckisk Familjebil!!!!

  12. #412
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Nu hade jag tillgång till bilen nästan i en timme vilket gjorde att jag hann både köra stadstrafik och motorväg. I normala farter var den hyggligt tyst men vid minsta motorbelastning så hördes motorn högt och tydligt i kupen. Den här bilen var utrustad med automatlåda som både gick att växla manuellt och automatiskt med och hade även 2 små plastpaddlar vid ratten som kändes som om dom skulle gå sönder vid lite häftigare växling. I motorvägs fart och lite högre så var det påtagligt ljud från däck och backspeglar. Inte så att det inte gick att prata i vanlig samtalston men högt nog för att irritera.
    Så det går allså växla snabbare om man trycker hårdare på paddlarna, alltid undrat det.

  13. #413
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Så det går allså växla snabbare om man trycker hårdare på paddlarna, alltid undrat det. [/quote]



    Nu behöver man inte vara orolig för det i diesel varianten för där behöver man inte ha speciellt bråttom. Men om det nu sitter lika paddlar i motorstarkare varianter så kan det ju hända att nån som blir lite ivrig i växlandet kanske tar i lite för hårt och då fick jag känslan av att dom skulle kunna gå sönder. Nu kanske inte nya Saab riktar sig till dom gasglada människorna utan till dom som vill glida runt i sin stora amerika baserade bil och njuta av omgivningen och då bör inte problemet uppstå. Sen kan jag upplysa om att fördröjningen av växlingen var ovanligt långsam så man bör undvika paddlarna i vilket fall. Svaret på din fråga är naturligtvis att det inte går snabbare om man växlar hårdare förlåt om jag var otydlig på den punkten.
    Bil älskare utan fördomar.

  14. #414
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Dieseln är inte tyst det har jag själv upplevt igår iom, provkörning. Motorn låter alldeles för mycket i kupen och både däck och backspeglar låter också. Och då jämför jag med min Volvo S80 och nya BMW 535d som jag provkörde före sommaren.
    Då har man snålat på just dieselvarianen.
    Jag gick från min BMW 545a in i en 9-5 220hk, samt 300hk och åkte drygt 12mil i början av veckan.
    Och ingen av dessa två bilar bullrade mer än 545an. Detta var varierande körning på olika typer av väg, samt momsad fart upp till 220, där man fortfarande kunde föra diskussion med personerna i baksätet utan att gapa.
    BMW E60 är/var (nu finns F10) klassledande gällande buller.
    545an har jag pendlat i, 20mil om dagen, under 3år och är ganska bekant med bullernivåer
    Instämmer. Nya 9-5 är i bulleravseende helt i klass med BMW E60 och går inte att jämföra med 9-3 om man inte har ett märkligt hörselproblem.
    Fredrik J

  15. #415
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av chrix74
    Jag var oxå väldigt förvånad när jag testade baksätet, är bara 175cm och satt jag väldigt korrekt med hela ryggen mot dynan så tog ju även mitt huvud emot taket
    Var tvungen att senare kolla en annan liknande bil (Skoda Superb) och faktiskt insåg att även den var ganska låg i takhöjd bak.
    Fattar inte alls hur dom tänker, visst är väl baksätet till 90% tomt, men ändå??
    Man tänker nog att målgruppen inte har vuxna i baksätet på längre resor. Baksätet är användbart. Jag är 191 och har åkt bak i 9-5 under 20 mil utan större problem. Jag kunde inte trycka in svanskotan och luta huvudet mot nackstödet men ändå.
    Fredrik J

  16. #416
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Man tänker nog att målgruppen inte har vuxna i baksätet på längre resor. Baksätet är användbart. Jag är 191 och har åkt bak i 9-5 under 20 mil utan större problem. Jag kunde inte trycka in svanskotan och luta huvudet mot nackstödet men ändå.


    Ja du Fredrik har du åkt i bak på nya Saab 9-5 i 20 mil utan att ha suttit obekvämt kan jag bara gratulera dig. När jag var inne och skulle provköra bilen så bad jag säljaren att prova baksätet först. Han sa att han är 187 cm lång och han satt med huvudet på sned för han fick inte plats. Sen går det väl alltid att skjuta fram rumpan en bit för att komma ner lite men hur bekvämt blir det i längden ? Och i 20 mil. Nä det känns som om det är alltför många härinne på forumet som vill framhäva att bilen är bättre än den igentligen är. Jag har inte sagt att det är en dålig bil men den har lite för många brister för att aspirera som stor premium bil.
    Bil älskare utan fördomar.

  17. #417
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Ja du Fredrik har du åkt i bak på nya Saab 9-5 i 20 mil utan att ha suttit obekvämt kan jag bara gratulera dig.
    Jag sa inte att jag satt bekvämt. Jag sa att det gick utan större problem. I vissa poster här ovan låter det som att baksätet är oanvändbart. Kör man av någon anledning ofta och länge runt med långa passagerare i baksätet får man lägga det till kriterierna och titta efter en annan bil. Har man mestadels barn i baksätet är det inga problem...
    Fredrik J

  18. #418
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Det enda jag funderar över är ju att när jag såg att försäljaren inte fick plats med sina 187 cm så vart jag ju ännu mer fundersam när det lät på dig som om det inte var några problem. Själv är jag 2 meter lång och kunde inte använda baksätet överhuvudtaget. Men det är väl kanske så att vi har olika krav. Vissa köper en bil för + 300.000:- och är nöjd med att det bara får plats folk upp till 180 i bak. För mig personligen så vore det trevligt att kunna använda mitt eget baksäte om det skulle behövas nångång. Inte för att jag sitter där speciellt ofta men jag kan ju faktiskt göra det. Även om det är trångt för benen men det är det i så gott som alla bilar för mig tack vare min längd.
    Bil älskare utan fördomar.

  19. #419
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Även om det är trångt för benen men det är det i så gott som alla bilar för mig tack vare min längd.
    Utom i t.ex. 9-5 då där benutrymmet är väl tilltaget.
    Jag sitter lite nersjunken bak i 9-5. Det är inte bekvämt men ok. Jag brukar hänga på mittarmstödet.
    Fredrik J

  20. #420
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av chrix74
    Sedan detta med premium, Tyvärr är materialval och passform sämre eller tom mycket sämre är dom erkända så som Audi, BMW och MB, tom Skoda känns bättre ihopsatt.
    Vad och vilket material är det som du tycker är sämre och varför, vilka detaljer är det som inte har ngn passform, bara så ja vet så kanske man kan pruta vid ett nybilsköp Själv har ja inga problem med baksätet även fast brorsan körde och testade slalomkörning med 9-5an .
    Själv är jag lyrisk och väntar till kombin, en VIT AERO XWD 220 kombi

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •