Sidan 26 av 42 FörstaFörsta ... 16242526272836 ... SistaSista
Resultat 501 till 520 av 838

Ämne: Nya Saab 9-5

  1. #501
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Ok det var intressant att höra. Själv gillar jag lite mer traditionell layout på instrumentbrädan och den här tycker jag är riktigt snygg.
    Om du tycker Saabs nya i-panel är 80-tal vad är då Volvos???
    Den du tycker är snygg tycker jag ser ut som en gammal japs från slutet på 80- början på 90-talet. Jag tycker den är extremt ful och otidsenlig med spretiga färger och blandade materialval om vartannat. Känns defenitivt inte som nåt premium utan snarare plast a'la Korea.

    Den här är snygg och betydligt fräschare än Volvos fula med den fula alu-mittkonsolen i kvalitét som motsvarar pressad papp och den blå japsdisplayen som även satt i Goldstars bärbara cd-spelare från -89.

  2. #502
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Nya Saab 9-5


  3. #503
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag kan bara instämma när det gäller kritiken om instrumentbrädan. Den må vara praktisk (eller kändes iaf så när jag provsuttit), men den räfflade ytan i överkant och lutningen på den känns inte helt rätt. Utan navigationsdisplayen ser den rätt trist ut.

  4. #504
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Nya Saab 9-5

    650 har PUR skinn på instrumentpanelen, precis som BMWs 3-7serie, Volvo S80, V70 mfl. Recticel är Tier2 och "ägare" av lösningen med skinn.
    Denna teknik sprayas på formar (istället för traditionell foliering, kaschering, slush moulding) och går på så vis enkelt att färganpassa med olika kulörer i samma panel, samt ger en exklusiv finnish.
    En dyrare och exklusivare lösning än Saab någonsin haft tidigare.

    Hästlängder från "pappfolien" gamla facelift 9-5an och 9-3 har. (för att inte tala på gamla 9-5 innan facelift som är som en spegelpolerad hockeysarg)

    Gällande layout runt instrumentering tycker jag man skulle gjort något annat än ribborna mellan mätarna (om man nu vill klaga på något, vilket verkar vara viktigt om man inte skall framstå som fanatiker. Särskillt som jag skippat Saab sedan 2002 för bilar i nämnd ordning BMW 320i, Alfa 147, BMW 530d, BMW 545i eftersom jag inte tyckt det funnits något spännande i modellprogrammet förrän nu! Fanatiker var ordet )

    Kan vi inte gå över till nästa klycha, är inte bilen lite väl lång?
    Detta är inget annat än en ren katastrof!

    Ironifilter av;

    Till Jefe & Arraken, detta forums nytillkommna.
    Helt sansat och uppriktigt. Ni tyckte bägge två att nya 9-5 var skit?
    Baserat på egenskaper eller annan värdebas spelar ingen roll. Tråkigt för Saab.
    Saab får hålla tummarna för att era värdebaser tillfredställs med nya 9-3, eller 9-5 SC.

    Själv hoppas jag på att nya 9-3 är en riktigt kurvkramare till sportcoupé (gärna 4d likt A5), en riktig muskelmotor med DKG låda som toppar programmet, så jag kan sluta springa och köpa BMW bara för att tillfredställa mina behov...

    9-5 V6 Aero hade varit en done deal och parkerad i mitt garage vid detta laget om det inte vore för att den endast finns att tillgå med automat.

    Takhöjd för basketspelare i baksätet, hockeylag i bagaget, gångjärn av självupplösande karaktär, samt spyvänlig klädel, nja jag skiter i vilket.
    Finns det personer som behöver detta, tja det är ju inte mitt problem!
    Jag behöver vare sig spekulera eller för den delen betala för någon annan, jag köper det som passar just MIG.

    Det finns redan en ocean av praktiska transportfordon på marknaden för de som inte värderar annat än just praktisk funktion.
    Bra för de som behöver sådant, men inte mitt problem

    En liten avstickare från ämnet, Nya Saab 9-5...
    Jag LOVAR att skulle man göra en marknadstest med nya BMW F10 5 serien och bytt ut emblemet mot Ssang Yong, hade inte bilen annat än fått ett uppslag i motortidningarna vid lanseringen. "Tyst, lyxig och trevlig men lite anonym"" hade utlåtandet varit, lite brödtext emellan och avslutningsvis hade man skrivit "Ssang Yong har gjort en klassresa men tyvärr når den inte hela vägen fram" Därefter hade man klankat ner på detaljer som är medium till helt nonsens bara för att verka påläst.

    Någon som känner igen resonemanget?
    Jag trodde nya 9-5 skulle få samma "klassiska" bemötande som icke benämnd MB, Audi eller BMW, men tji fick jag!

    Den stora skillnaden, vilket man inte trodde skulle ske, vid 9-5 lanseringen där media och löst folk fått möjligheten att köra istället är att bilen blivit otroligt prisad under lanseringen.
    Notiser om mer och mindre bra egenskaper har belysts med all rätt.
    Det som verkligen varit kul för Saabentusiaster och Saab själva givetvis är att de värdetal Saab vill förknippas med verkligen understrykts och prisats. När man bla säger att väguppträdande och närvaro i HiPer de begåvade bilarna bräcker självaste kungen i egenskapen väguppträdande BMW har man nästan överträffat sig själva!
    Jag kan själv bekräfta nya 9-5ans fina väguppträdande, och så kan mina medpassagerare från forna veckas väg 172 tur

    Jag upplever det otroligt intressant och spännande, med min värdegrund.

    Som sagt, ordet är fritt.
    Jag tycker nya 9-5 V6 Aero är bättre eller lika på alla värdetal jag uppskattar än min (nyss sålda) BMW E60 545i förutom motor och möjlighet till manuell låda.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  5. #505
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Där ser man vad smaken är olika. Jag märker att det verkar vara helt ok och spy galla på konkurenter men svårare att ta emot kritik. Jag vet inte om du suttit i en nyare Volvo men inte tycker jag att det är Korea plast i den. Hur som helst så hittar jag ingen röd tråd i Saabs instrumentbräda den verkar vara som resten av bilen ihopsatt av komponenter från flera olika fabrikanter. Svårt att ta på men jag finner ingen harmoni i den. Som sagt jag gillar när det är stilrent och när instrumentbrädan hör ihop med resten av bilen så att säga. Men om man tänker efter så blir det ju så med Saabs också många tillverkare = många olika delar. Det är bara mina tankar i ett förhoppningsvis fritt diskussionsforum.
    Bil älskare utan fördomar.

  6. #506
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Jag vet inte om du suttit i en nyare Volvo.
    Det har jag Du skulle bara veta
    Å du Volvokillen, jag berättade just för dig materialvalet i Volvos i-panel.
    Nämnde jag Korea?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  7. #507
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det rör verkligen upp känslor här när man försöker ha en diskussion om huruvida nya Saaben är bra eller inte. Och har man som jag inte fastnat för den och för en någorlunda negativ kritik mot den så får man äta skit. Och det är ok. Men när det rör sig om sakfrågor och man ställer frågor så är det förvånatsvärt få som svarar på frågorna utan istället idiot förklarar mig och tydligen den här arraken också. Vi var samma person ett tag till bollman förklarade att så inte var läget sen vart vi troll. Men jag kommer att fortsätta ifrågasätta om den nya saaben verkligen är så bra som ni ville ge sken av dom 15-20 första sidorna på det här forumet- För det stämde inte alls överens med hur jag såg på bilen. Många hade säkert redan tröttnat på att fråga er efter eran behandling och jag var nära och ge upp också. Jag tycker inte att jag farit med osanning och heller inte med ren smutskastning utav 9-5´an. Däremot har jag tjatat lite men det ska det bli bättring på. Det finns ju så mycket vi kvar att diskutera om den nya Saaben. Vi har ju knappt börjat på allt som finns att diskutera om den.
    Bil älskare utan fördomar.

  8. #508
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Jag vet inte om du suttit i en nyare Volvo.
    Det har jag Du skulle bara veta
    Hann du verkligen sitta så mycket i en?
    Fredrik J

  9. #509
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117

    Re: Nya Saab 9-5

    Så klart att nya 9-5 ska granskas med kritiska ögon, för det kommer självklart alla spekulanter att göra.

    Det jag tycker är roligast just nu är ändå att bilen fått så bra mottagande och att många media rapporterar att man lyckats mycket bra med komfort, köregenskaper och många andra tunga egenskaper i direkt jämförelse med Audio, BMW och Volvo.

    Sedan finns det en del som är högst subjektivt, t ex om designen är bra (vilket jag tycker) eller om takhöjden bak är tillräcklig osv. Helt klart verkar man ha prioriterat design och limousine-stuk före takhöjd, men det finns inget rätt eller fel i det - alla får provsitta själva! Prioriterar man utrymme gör man nog ändå bäst i att vänta på SportCombin.

    Att det sedan finns "billiga" detaljer (som t ex den gräsligt fula gröna displayen) är självklart plumpar i protokollet. Det positiva tycker jag ändå är att man lyckats skapa en solid bas med många bra grundegenskaper. Förhoppningsvis kan Saab får ihop resurser så att man kan åtgärda "plumparna" ganska snart, utan att behöva vänta 3-4 år på en större facelift. Jag tror det är viktigt att göra det snabbare, för i premiumligan finns inget utrymme för svagheter.

    Jag tycker att Saab lyckats riktigt bra, och lägger man till omständigheterna under de senaste åren är det smått otroligt att bilen finns här nu. Hatten av för alla som bidragit till det!

  10. #510
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Du måste hålla med att bakdelen är oerhört amerikansk flordapensionärscruiser inspirerad där säkerligen Buicken säljer bra. Är inte så att det är Buick men ng9-5 fick sin bakdel just pga att Buicken skulle bygga på samma plattform. Men men bara de som bestämmer som vet, spekulationer naturligtvis från min sida...I Opels fall verkar man inte behövs följa lika mycket då man lyckats trolla bort rundheten det och få det att smälta in i bilens övriga design bättre. Men men man kanske ville ha rundheten smaken är ju som baken sägs det
    Du pratar om GMs varumärken som det vore personer. "Buick" har inte sagt till "Saab" någonting. Plattformen ger vissa begränsningar p.g.a arkitekturen men att designen på Saaben skulle vara ett resultat av designen på Buicken stämmer inte. De är formgivna parallellt tillsammans med Insignia. Det är första gången GM gör så här med sin midsize-platform. Saab använder dessutom en hel del features som finns i Epsilon II plattformen men som inte används av Insignia.
    Fredrik J

  11. #511
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det rör verkligen upp känslor här när man försöker ha en diskussion om huruvida nya Saaben är bra eller inte. Och har man som jag inte fastnat för den och för en någorlunda negativ kritik mot den så får man äta skit. Och det är ok. Men när det rör sig om sakfrågor och man ställer frågor så är det förvånatsvärt få som svarar på frågorna utan istället idiot förklarar mig och tydligen den här arraken också. Vi var samma person ett tag till bollman förklarade att så inte var läget sen vart vi troll. Men jag kommer att fortsätta ifrågasätta om den nya saaben verkligen är så bra som ni ville ge sken av dom 15-20 första sidorna på det här forumet- För det stämde inte alls överens med hur jag såg på bilen. Många hade säkert redan tröttnat på att fråga er efter eran behandling och jag var nära och ge upp också. Jag tycker inte att jag farit med osanning och heller inte med ren smutskastning utav 9-5´an. Däremot har jag tjatat lite men det ska det bli bättring på. Det finns ju så mycket vi kvar att diskutera om den nya Saaben. Vi har ju knappt börjat på allt som finns att diskutera om den.
    Smaken är som känt som baken.
    Alla tycker olika och det är bara att acceptera.
    Har läst igenom inläggen och tycker inte alls att någon idiotförklaring har förekommit, enbart folk som påpekat på vilka punkter de inte håller med och sedan sagt deras åsikt i ämnet.
    Det kallar jag för diskution.
    Håller med om att nya 9-5 inte är riktigt 100%, men däremot en av de bästa större sedanerna på marknaden just nu, har hittills inte hittat någon bil som är 100% felfri.
    Jag tycker som många andra att instrumenten i nya 9-5 är väldigt stilren och harmonisk och allt känns logiskt och lite spännande med lutningen och vissa linjer.
    Volvon är inget fel på men känns mest funktionsduglig i min mening, inte alls lika spännande.
    Har provkört nya 9-5 och trots höga förväntningar så blev jag ändå glatt överraskad och både prestanda, komfort, väghållning och utseende.
    Provsatt nya S60 häromdagen, en mycket snygg bil, med trevlig inredning, men den jag satt i led av ett problem som folk brukar anklaga gamla saabar för, jag satt snett i förarstolen.
    Händerna på ratten så var jag tvungen att ha benen lite i vinkel åt höger för att få fötterna på pedalerna, detta blir nog inte bekvämt i längden.
    Något som hade blivit sämre från gamla S60 var utrymmet i baksätet, volvo ger sken av sig att vara stora bilar, men när man kommer in i dem så krymper de ofta lite, jag satt helt enkelt trångt.
    Nu kan inte jag jämföra med utrymmet i nya 9-5 då det är en helt annan klass, men det är nästan så jag tycker att utrymmet i baksätet på 9-3 ss är bättre.
    I övrigt verkade nya S60 som en trevlig och som sagt snygg bil, får provköras och se hur den beter sig på kurvig väg.
    9-5 är ihoppsatt av delar från många olika underleverantörer men så är också sant med alla andra biltillverkare så att påstå att den skulle kännas ihop satt av delar man hittar lite här och där är inte helt osant men gäller även för alla andra biltillverkare.

    Summa sumarum, alla har sina åsikter och rätten att uttrycka den.
    Jag tycker bara att det är kul att se all media som överlag ger nya 9-5 ett riktigt gott betyg.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  12. #512
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Nya Saab 9-5

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "rs_aero":2k1nvq9u
    Du måste hålla med att bakdelen är oerhört amerikansk flordapensionärscruiser inspirerad där säkerligen Buicken säljer bra. Är inte så att det är Buick men ng9-5 fick sin bakdel just pga att Buicken skulle bygga på samma plattform. Men men bara de som bestämmer som vet, spekulationer naturligtvis från min sida...I Opels fall verkar man inte behövs följa lika mycket då man lyckats trolla bort rundheten det och få det att smälta in i bilens övriga design bättre. Men men man kanske ville ha rundheten smaken är ju som baken sägs det
    Du pratar om GMs varumärken som det vore personer. "Buick" har inte sagt till "Saab" någonting. Plattformen ger vissa begränsningar p.g.a arkitekturen men att designen på Saaben skulle vara ett resultat av designen på Buicken stämmer inte. De är formgivna parallellt tillsammans med Insignia. Det är första gången GM gör så här med sin midsize-platform. Saab använder dessutom en hel del features som finns i Epsilon II plattformen men som inte används av Insignia.[/quote:2k1nvq9u]

    Klart det är personer, det är ett företag med företagsrepresentanter från varje "enhet"/bolag och som alltid måste man kompromissa aka "slåss" internt för att få igenom det specifikt som man själv behöver för sitt framtida produktsortiment beroende på vad sin kundgrupp önskar. Att SAAB skulle på något sätt ensamt styrt över vare sig plattform eller ng9-5 är en ren dröm skulle jag tro.

    MEN nr1 har plockat fram bilder och jämfört de tre och måste säga att den är mindre lik Buicken än vad jag trodde. Så det får jag ta tillbaka, skulle naturligtvis kollat upp det bättre och inte gått på minnesbilder

    MEN nr2, har man själv valt den designen oj...

    Angående bilens framgång så är det bara en sak som kommer visa på om det är rätt eller fel och det är försäljningssiffrorna, kunden har i slutändan alltid rätt.
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  13. #513
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Klart det är personer, det är ett företag med företagsrepresentanter från varje "enhet"/bolag och som alltid måste man kompromissa aka "slåss" internt för att få igenom det specifikt som man själv behöver för sitt framtida produktsortiment beroende på vad sin kundgrupp önskar. Att SAAB skulle på något sätt ensamt styrt över vare sig plattform eller ng9-5 är en ren dröm skulle jag tro.
    Förmodligen skulle du bli förvånad över hur många svenskar från det "gamla" Saab som innehaft höga poster inom GM.
    Arbetssättet du beskriver är gammeldags.
    Fredrik J

  14. #514
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    107
    Medlem#
    132

    Re: Nya Saab 9-5

    Det är väl för väl att det finns så många olika smaker & åsikter om hur bilar ska se ut och vara !

    DARE TO BE DIFFERENT ?

  15. #515
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Nya Saab 9-5

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "rs_aero":1p4rlhdi
    Klart det är personer, det är ett företag med företagsrepresentanter från varje "enhet"/bolag och som alltid måste man kompromissa aka "slåss" internt för att få igenom det specifikt som man själv behöver för sitt framtida produktsortiment beroende på vad sin kundgrupp önskar. Att SAAB skulle på något sätt ensamt styrt över vare sig plattform eller ng9-5 är en ren dröm skulle jag tro.
    Förmodligen skulle du bli förvånad över hur många svenskar från det "gamla" Saab som innehaft höga poster inom GM.
    Arbetssättet du beskriver är gammeldags.[/quote:1p4rlhdi]

    På vilket sätt skulle de vara gammalmodigt att man har tvärgemensamma produkt- plattformsutvecklingsgrupper?

    Slut för mig tbx till OnTopic...
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  16. #516
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    På vilket sätt skulle de vara gammalmodigt att man har tvärgemensamma produkt- plattformsutvecklingsgrupper?
    Det gammalmodiga ligger i att man skulle ha en massa representanter för varumärken tjafsa om vilka funktioner man vill ha i sin bil. Tidsödande och ineffektivt men ganska realistiskt om plattformen utvecklats för ett varumärke och för de andra att finna sig i (som det var förr när Opel utvecklade själva och Saab fick anpassa sig). Epsilon II är seriösare än så och arbetssättet har iallafall imponerat på mig.
    Saab 9-5 (och dess syskon) har varit med sedan starten av Epsilon II i ett sällan skådat krafttag från GM.
    Man har inte fått "färdiga" grejor på bordet att använda utan har från sverige varit med och påverkat från dag 1.
    I många fall med representanter från gamla Saab på ledande poster inom GME med makt över samtliga varumärken.
    Tyskarna ser inte ner på svenska resurser. Svenska ingenjörer har ett bra rykte inom GME. I vissa fall har man förlagt ansvaret för GMs samtliga produkter av vissa kategorier hos enheten i Trollhättan.
    För 4-5 år sedan pratade man om "Saab-anställd" på utvecklingsavdelningen. Under Epsilon II sa man helt naturligt "GM-anställd".
    En attitydsförändring som inte skett hos t.ex. Volvo.
    Jag tror det kommer leda till framgång särskilt nu när man kommer vända sig mot många olika samarbetspartners för framtida modeller. Hos Saab i Trollhättan är man duktig och van vid att ingå i globala utvecklingsteam med inte bara ett varumärke i fokus. Som extra plus har vi i sverige en förhållandevis låg timkostnad för ingenjörer.
    Fredrik J

  17. #517

    Re: Nya Saab 9-5

    Trist att det inte går att diskutera om vårt eget märke utan att det ska komma in en massa helleluja rop hela tiden. VARJE ny modell som släpps av Volvo lr Saab höjs till skyarna i svensk press, och varje gång står det samma sak hur fantastiska våra bilar är och den här modellen ska rädda oss? Har ni läst det förut? Ja så har det stått om både 9 3 och 9 5 när dom släpptes. När sen verkligheten kommit ikapp så är det faktiskt bara vi redan frälsa som köper bilarna, utom år 1 för då lyckades vi få in en och 2 nyfikna kunder. Men sen faller allt igen. Nu kan jag läsa samma övertro igen när jag ser våra inlägg. I stället för att vi är självkritiska och föröker påverka bilen till något bättre så försvarar vi den i absurdum.

    Eftersom jag har en tysk farsa och en svensk morsa så har jag mycket kontakt med tyska släktingar och jag är ner med familjen flera gånger per år.

    Jag tyckte jag var jättecool när jag åkte ner första gången 2009 med min Turbo X.. Men inte en respons förutom en kille på en mack som frågade surt.. -Saab? Finns dom kvar?

    Jag kan försäkra er att ingen och då menar jag ingen pratar om nya 9 5 än mindre media. Knalla in på en välsorterad tidningskiosk i Sverige och köp några tyska biltidningar så kommer ni att inse det samma, det pratas i princip bara nya 9 5 i Sverige och då mest (naturligt) runt Trollhättan och delar av västra Sverige. Större är vi inte på världskartan vilket också alltiid visat sig i försäljningen genom åren. Som nån sa, kunden har alltid rätt!?

    Nej visa lite mer ödmjukhet nu grabbar, det är inga BMW och Audibilar vi åker i men det är ett bra ihopkok av många bra tillverkare (Fiat klingar iof surt..)

    Sen kan ni ju som orkar nööta sluta jämföra mig med herr Jeffe vars enda likheter är att vi tydligen råkade bli medlemmar samma dag, vilket man tydligen inte får? En medlem per dag max? Jag gillar Saab sen 15 år, han BMW så sluta tjata om det som små barn som försöker flytta fokus på annat när det inte känns som dom själva vill.

    Men med nya 9 5 har jag plötsligt ingen modell att välja då jag inte alls gillar den, kanske blir det nån av dessa jag provkört, Audi A6 4.2, BMW 550 lr varför inte en S80II T6 AWD (ingen S80V8 som min granne har.. 620 00 med likvärdig utrustning hua..) Då lägger jag hellre dom pengarna på en Audi lr BMW! OM jag inte klarar av att vänta på en ny 9 3 som jag hoppas är mycket mer än denna omoderna, glassiga jänkare!

    Men som sagt jag vill helst ha en ny 9 3!
    SAAB 9 3 Turbo X -08
    SAAB 9 5 Aero -05 (Chippad)
    SAAB 9 3 Viggen -99 (Chippad)

  18. #518
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    Eftersom jag har en tysk farsa och en svensk morsa så har jag mycket kontakt med tyska släktingar och jag är ner med familjen flera gånger per år.

    Jag tyckte jag var jättecool när jag åkte ner första gången 2009 med min Turbo X.. Men inte en respons förutom en kille på en mack som frågade surt.. -Saab? Finns dom kvar?

    Jag kan försökra er att ingen och då menar jag ingen pratar om nya 9 5 än mindre media. Knalla in på en välsorterad tidningskiosk i Sverige och köp några tyska biltidningar så kommer ni att inse det samma, det pratas i princip bara nya 9 5 i Sverige och då mest (naturligt) runt Trollhättan och delar av västra Sverige. Större är vi inte på världskartan vilket också alltiid visat sig i försäljningen genom åren. Som nån sa, kunden har alltid rätt!?
    Det är väl inte direkt någon nyhet att i tyska biltidningar är det i praktiken bara tyska bilar som gäller?

    Sedan är nog Saab bland de sämre märkena om man vill glassa, jag associerar närmast Saab till sleepers. (Vilket jag gillar, f.ö.)

    Sedan är många bilköpare mycket konservativa. Jag vet inte hur många gånger jag hört personer som inte ens vet om deras bil är fram- eller bakhjulsdriven vara helt tvärsäkra på att deras märke är bäst på ungefär allt.

    Nej, en Saab köper man på dess egna kvalitéer, och nya 9-5:an verkar konkurrenskraftig. Takhöjden bak är en klar brist som Saab inte borde gjort enligt min mening, och förtjänar rejäl kritik för, men det är ur konkurrenssynpunkt bara en randanmärkning.

    (Sedan stör jag mig faktiskt på just taklinjen och bakpartiet, den ser för låg ut och ger mig associationer till formspråket i 90-talets rundade GM-formgivning... Förhoppningsvis fixar kombin detta.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #519
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    I stället för att vi är självkritiska och föröker påverka bilen till något bättre så försvarar vi den i absurdum.
    Självkritik är bra. Och något man måste ägna sig åt för att kunna bli bättre.

    Men samtidigt är kritik något individuellt. En upplevelse. Om man säger att "Titta. Solen exploderade" så kan de flesta helt säkert hålla med om att det är en riktigt dålig sak. Men när man säger att "Titta, en svart och grön display i instrumentpanelen" så är det inte säkert att alla tycker det är dåligt.

    Du hävdar att man ska "diskutera" utan "helleluja rop". Men vad menar du egentligen med det?

    Det blir bakvänt att säga att någon har rätt eller fel utifrån upplevelser. Man kan bara konstatera att du tycker en sak, kanske någon annan tycker något annat, men så är det väl med allt, inte bara bilar? En grupp föredrar att dricka öl, en annan grupp vin. Vad säger att det är "fel" åsikt att föredra vin framför öl eller tvärtom?

    Jag tycker det trevligaste är om man kan hålla diskussionen till en nivå där man varken har inställningen att alla ska ryggdunka varandra och hålla med om allt som sägs, eller för den delen dumförklara alla som är av andra åsikter.

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    I stället för att vi är självkritiska och föröker påverka bilen till något bättre så försvarar vi den i absurdum.
    "Påverka bilen" säger du. Men hur menar du undrar jag?

    Att KOMMANDE 9-5or blir bättre om Saab får reda på de nackdelar som folk tycker bilen har är självklart. Men att påverka den NUVARANDE bilen är ju i det närmaste omöjligt då de flesta saker som nämnts nu är ju inte småsaker.

    Att "fixa" en ny taklinje och sitthöjd bak är väl inte "bara" att gå ut på verkstaden med hjälp av slägga och kofot meka till?.

    Tidigast till nästa facelift kan man väl tänka sig en ändring i exempelvis karossform eller storlek på bilen och det borde rimligen vara minst 5 år bort i tiden? Visst kan man påverka till dess men att "påverka bilen" som den ser ut i dag är ju knappast möjligt?


    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    VARJE ny modell som släpps av Volvo lr Saab höjs till skyarna i svensk press, och varje gång står det samma sak hur fantastiska våra bilar är och den här modellen ska rädda oss? Har ni läst det förut?
    Jomen så är det ju i alla länder som har en biltillverkare. Åker du till England och läser en biltidning så inte kan någon annan tillverkare mäta sig med de engelska.

    Åker du till Tyskland så är alltid de tyska märkena bäst. USA så är de Amerikanska billtillverkarna bäst, osv, osv.

    Tror inte det är svenskt eller Volvo/Saab dilemma utan ett globalt fenomen att de bilar som tillverkas där du bor får högt betyg i inhemsk press.

    Detta har naturligtvis också till viss del att göra med att BILARNA främst är gjorda för olika marknader. I Sverige åker vi gärna medeldistanskryssarna/dragbilarna 9-5 och V70. Dessa är inte optimala på Autobahn, eller optimala för stadsmiljö för den delen. Men de är väldigt mångsidiga för den svenska trafiksituationen och familjesituationen.

    En liten tremeters Toyota elbil kanske funkar jättebra i Tokyo medan en S600L skulle vara ganska otymplig. Och vänder man på det, så skulle elbilen kanske vara en mardröm på Autobahn medan Mercan skulle vara perfekt?

    En tysk och japansk tidning kanske bedömer dessa två bilar HELT olika. Inte kanske för att de tillhör olika länder utan att de PASSAR bra för olika ändamål och tidningen bedömer vilken situation som dom som läser tidningen oftast befinner sig i, inte främst nationaliteten?

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    Jag tyckte jag var jättecool när jag åkte ner första gången 2009 med min Turbo X.. Men inte en respons förutom en kille på en mack som frågade surt.. -Saab? Finns dom kvar?
    Men i ärlighetens namn.. Hur ofta kommer någon fram till dig på macken och klämmer/känner och gratulerar dig till bilvalet om du åker V70, 535, E-klass, A6 eller liknande heller?

    Det är om du åker i någonting väldigt speciellt i så fall. Och det gör du inte i varken en BMW 535, Saab 9-5, Volvo V70 eller vad det nu kan vara.

    Hade du kommit åkande i en Aero-X hade du säkert fått viss respons (trots att det är en "Saab").

    Citat Ursprungligen postat av Arraken
    Nej visa lite mer ödmjukhet nu grabbar, det är inga BMW och Audibilar vi åker i men det är ett bra ihopkok av många bra tillverkare (Fiat klingar iof surt..)
    Jajjemän. I jantelagen och mellanmjölkens mecka så är det ju ödmjukhet som gäller. Ner i skoskaften och vet hut!

    (Tack och lov att inte behöva åka såna tråkiga märken som BMW eller Audi.. ) *sticker ut hakan*
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #520
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Nya Saab 9-5

    Kan det vara så att vi svenskar är lite som engelsmän och amerikanare ? Vi tycker att våra inhemska produkter är det bästa som finns och ingen ska säga något annat. Sen att resten av världen kanske inte delar den uppfattningen är helt ointressant. För vi vet ju vad som är bäst. Men sånt brukar ju alltid synas i boksluten i slutändan och tyvärr så har väl inte boksluten varit så positiva bland våra inhemska tillverkare eller åtminstone Saabs bokslut. Det är ju ändå allt det handlar om att göra så stor vinst som möjligt. Där har det väl gått betydligt bättre för konkurenten Volvo även om dom också har haft några tuffa år. Sen att skylla på GM att dom tagit alla pengar. Javisst kan det vara så men då borde väl Saab ha kunnat redovisat sin del i vinsten om det fanns en sån ?
    Bil älskare utan fördomar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •