Sidan 2 av 42 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 838

Ämne: Nya Saab 9-5

  1. #21
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vi pratar om en launch kombinerat med avvecklingshot. Give them a break...
    Komplexa saker det här...
    Visst är det svårt och jobbigt men det finns x antal förseriebilar. Varför finns inte de som demobilar hos handlarna??? Varför funkar inte hemsidan ännu? Dessa saker har absolut ingenting med brist på delar att göra.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nya Saab 9-5

    [quote=Roger #2378]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":3te44t3w
    Vi pratar om en launch kombinerat med avvecklingshot. Give them a break...
    Komplexa saker det här...
    Visst är det svårt och jobbigt men det finns x antal förseriebilar. Varför finns inte de som demobilar hos handlarna??? Varför funkar inte hemsidan ännu? Dessa saker har absolut ingenting med brist på delar att göra.[/quote:3te44t3w]

    Förseriebilarna används normalt för slutvalidering. De rullar dag och natt och kan inte stå hos en handlare.
    Hemsidan tycker jag också man kunde fixa. Lite jobbigt att sitta med miniräknaren i ett pdf-dokument.
    Fredrik J

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Victor Muller har i nån intervju sagt att nya 9-5 kommer ut till handlarna om ca två månader. Kan nån som är lite mer initierad förklara varför det tar sån hiskelig tid att få ut bilarna? Att produktionen ligger nere (startar den 22/3?) är självklart EN förklaring men att det ska ta ytterliggare två månader att få ut bilar till handlarna är nästintill katastrof. De har ju producerat x antal förseriebilar. Varför står inte dessa ute hos de stora handlarna redan nu? Varför kan man inte bygga sin 9-5:a på Saabs hemsida som med övriga modeller? Var sitter det fast nånstans? Folk köper för sjutton andra bilar pga att Saab inte kan leverera. Blir frusterarad av all väntan.
    Tagga ner en gnutta.
    Antar att du själv är korvförsäljare "med låda på magen" och inte är riktigt van vid vad det innebär med lanseringar av den här digniteten (hoppas du förstår liknelsen).
    Du använder ordet katastrof för att du inte kan vänta en vecka eller två månader. Vi talar om en biltillverkare som inte lanserat en ny modell på... ja vad blir det... 8år. Att stressa upp sig över någon vecka eller tre känns lite overkill. Man bör inte heller glömma att de alldeles nyss var ett nedläggningshotat bolag som fått ny ägare, med allt vad det innebär. Personligen anser jag att det är farsinerande att de räknar med att lansera och leverera de första bilarna innan sommaren.

    Förseriebilarna är testbilar och det finns inte riktigt tid att låta alla dessa stå ute hos handlare. De tjänar ett syfte med det de gör nu. Men det finns ett fåtal bilar som mycket väl skulle kunna placeras ut hos de största handlarna. Men självklart vill man inte ställa ut en förseriebil för att visa upp sin nya topoftheline-modell. De är slitna, begagnade och inte byggda med samma krav på precistion i alla avseenden. Det skulle helt enkelt kunna ge mer badwill än goodwill att låta dessa stå ute hos handlare.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Visst är det svårt och jobbigt men det finns x antal förseriebilar...
    Insåg häromdagen att vi just blivit omkörd av en. Bakifrån är den alldeles fruktansvärt och helt oöverträffat snygg. Det var min gamle far som satt vid ratten, så tyvärr gavs jag inte tillfälle att se mer än så. Ser verkligen fram emot att se dem rulla på våra vägar!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Varför funkar inte hemsidan ännu? Dessa saker har absolut ingenting med brist på delar att göra.
    Hemsidan fungerar utmärkt med IE, Google Chrome samt äldre version av Mozilla Firefox.
    Med den senaste versionen av MF fungerar den dock inte.

    Här skärmdump av hemsidan jag tog med IE8 igång. Som synes perfekt.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Hemsidan fungerar utmärkt med IE, Google Chrome samt äldre version av Mozilla Firefox.
    Med den senaste versionen av MF fungerar den dock inte.
    Nu tror jag att vi pratar om byggabil-funktionen som finns till 9-3...
    Fredrik J

  7. #27
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag håller med Roger...

    OM nu monteringen startar nästa vecka, hur kan det ta ytterligare två månader tills bilarna finns hos handlarna??
    Det lär ju trilla ut ett hundratal i veckan från fabriken redan från början väl?

    Levererar man ut dem med åsnekärra??

    I min värld borde iallfall de större handlarna kunna ha bilar bara nån vecka eller två efter att de tillverkats. Om inte annat bara för att låta kunderna klämma o känna på bilarna. Man vill ju gärna provköra innan man beställer en bil.


    Synd även att "bygg din bil" drar ut på tiden, det borde ju vara en baggis att konfigurera, och ett ypperligt sätt för oss sugna kunder att labba med paket/priser/färger så vi är klara att beställa när vi provkört.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #28
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Slättabjörnen":16gqkj28
    Hemsidan fungerar utmärkt med IE, Google Chrome samt äldre version av Mozilla Firefox.
    Med den senaste versionen av MF fungerar den dock inte.
    Nu tror jag att vi pratar om byggabil-funktionen som finns till 9-3...[/quote:16gqkj28]
    Självklart och det skrev jag också i inlägget innan men om Slättabjörnen vill skoja så är väl det ok. Han borde förstått vad som menades han med.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag håller med Roger...

    OM nu monteringen startar nästa vecka, hur kan det ta ytterligare två månader tills bilarna finns hos handlarna??
    Det lär ju trilla ut ett hundratal i veckan från fabriken redan från början väl?

    Levererar man ut dem med åsnekärra??

    I min värld borde iallfall de större handlarna kunna ha bilar bara nån vecka eller två efter att de tillverkats. Om inte annat bara för att låta kunderna klämma o känna på bilarna. Man vill ju gärna provköra innan man beställer en bil.

    Synd även att "bygg din bil" drar ut på tiden, det borde ju vara en baggis att konfigurera, och ett ypperligt sätt för oss sugna kunder att labba med paket/priser/färger så vi är klara att beställa när vi provkört.
    Tack Perr!

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Nya Saab 9-5

    Men snälla nån!

    Karossverktygen har väl knappt blivit installerade i Trollhättan och behöver med säkerhet trimmas in.
    9-5 kommer att tillverkas i förserieutförande ytterligare ett okänt antal veckor. - Förseriebilar tillverkade för att finna och lösa eventuella flaskhalsar och problem.
    Jag skulle verkligen inte vilja se en förseriebil ute hos handlarna. Inte ens säkert att de är helt identiska beträffande finish eller ens materialval som den serietillverkade bil som kommer om några veckor.

    Vad beträffar "bygga bil" funktionen så kan det väl vara vettigt att inte ha den igång innan allt är spikat. De kan ju komma på att ändra lite i specarna på paketen till den verkliga take offen. Det är ganska meningslöst att sitta och "bygga bil" i datorn och det senare visar sig att konfigurationen inte går att köpa.
    PDF:en får nog anses enbart som en fingervisning och får duga tills vidare. För övrigt tror jag Saab blev tvugna att publicera PDF:en på grund av alla spekulationer om att 9-5:an skulle hamna långt över 450' även i de mer moderata alternativen.

    Citat från E24:"Saab börjar med full serieproduktion av 9-3 från första dagen. Den nya 9-5:an produceras inledningsvis i en lägre förserietakt innan tillverkningstakten ökas till en årsvolym om 20 000 bilar efter några veckor." (Som i sin tur citerat DI, vad det nu kan vara värt )
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #30
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Men snälla nån!
    Så monteringen av skarpa bilar börjar inte nästa vecka alltså. Då har jag missförstått alltihop.

    Då väntar vi ett tag till.

    Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #31
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge....
    Så sant som det är sagt... Väntan är olidlig!

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Nya Saab 9-5

    En fråga,

    Avancerad parkeringshjälp - vet någon vad det innebär i SAAB-termer?

    Är det som i bl a VW - en assistent som vid fickparkering "tar över rattmanövreringen och föraren kan koncentrera sig på att sköta gas och broms" (citat från VW beskrivning).

    Är SAAB:s variant mer eller mindre avancerad?

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nya Saab 9-5

    Den avancerade parkeringshjälp som fiinns till Insignia fungerar så att bilen mäter parkeringsluckan när man kör förbi och sen får man instruktioner hur ratten ska vridas i färddatordisplayen. Vet inte om 9-5 har ett annorlunda system men skulle bli förvånad om det parkerar helt på egen hand. VWs system ser jag som lite av en plojgrej. Jag skulle känner mig lugnare om jag får parkera bilen själv med hjälp av sensorer.
    Fredrik J

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Men snälla nån!
    Så monteringen av skarpa bilar börjar inte nästa vecka alltså. Då har jag missförstått alltihop.

    Då väntar vi ett tag till.

    Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge....
    Ytterligare 100 provbilar ska byggas för "internt bruk" som det heter för fortsatta utvärderingar innan bilar går till extern kund. Kanske kommer också journalister att få tillgång till dessa bilar? Karosser från Rüsselsheim kommer att fortsätta levereras tom nångång i maj. Det finns något avtal däremellan. Tror redan nu att Trollis kan pressa alla plåtbitar själva. Någon som vet mer om det?

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Re: Nya Saab 9-5

    Jisses!!!! Läste Expressens intervju med VM. Där GT.s tesförare Matt Davis fick köra Mullers 9-5:a. Den var tydligen najs meeeeeeen.. Citat " Och enligt Muller ska det bli ännu bättre med biturbon i Viggen-modellen, berättar Davis."

    Nu börjar vi snacka!

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Blodpudding
    Jisses!!!! Läste Expressens intervju med VM. Där GT.s tesförare Matt Davis fick köra Mullers 9-5:a. Den var tydligen najs meeeeeeen.. Citat " Och enligt Muller ska det bli ännu bättre med biturbon i Viggen-modellen, berättar Davis."

    Nu börjar vi snacka!
    Hmm.. hade varit mycket kul om det stämde med en mer "exotisk" SAAB motormässigt.. det är denna designen värd.
    Dock verkar bilen väga multum vilket inte är någon direkt fördel varken för prestanda eller förbrukning.. men om Aero gör 0-100 på 6.9s med automat och tjänstevikt på 2100kg låter det ändå helt ok för 300hk.

    Men ytterliggare 100hk hade inte gjort bort sig

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av knallert
    ......och tjänstevikt på 2100kg låter det ändå helt ok för 300hk.
    Hmmmm. Var har du fått tjänstevikt på 2100kg från? Låter galet mycket med tanke på att bilen i EuroNcap gick på ca 1700kg om jag inte missminner mig.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  18. #38
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5

    Man kan ju hoppas att en Viggenversion av nya 9-5 får 400+ hk och lättas nedåt 1600kg med hjälp av diverse rejsiga materialval.

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Man kan ju hoppas att en Viggenversion av nya 9-5 får 400+ hk och lättas nedåt 1600kg med hjälp av diverse rejsiga materialval.
    Om man utgår från en Linear och byter ut valda delar av karossen till kolfiber är det inga problem...
    Fredrik J

  20. #40
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Nya Saab 9-5

    Hur tror ni Polisväsendet ställer sig till denna nya bil?
    Blir det 9-5 eller 9-3 i framtiden för deras del? Som jag fattat de gillar de stora bilar, och de bådar väl gott

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •