Nja.. det är inte kombi som är problemet med fyra barn. Det är antalet bältesplatser.Ursprungligen postat av SAAB amateur
Nu hade vi förvisso aldrig fyra tonåringar samtidigt i vår familj. Men kombi behövs inte. Familjen körde faktiskt Saab 93B med tre barn.. fast bara ett år (eller om det var två), innan en 99:a sedan plockades ut. Sedan rullades det og900 CombiCoupe. Då var det gott om plats. När 9000CD köptes var även barn två utflugen och kvar fanns bara två tonårspojkar. Med 9000CD i en familj om fyra, varav två tonårspojkar har vi aldrig känt behov av kombi, vare sig på skidresor eller europasemestrar.
Visst. Idag är det ovanligt med fyra barn. Men som jag skrev så räcker det med två barn för att problemen ska uppstå. I vår familj är som jag skrivit ovan og900 den enda bil vi haft i kombiutförande. Kombi är överskattat volymmässigt då väldigt få utnyttjar den extra volymen utöver sedankarossens lastvolym. Men det är jäkligt smidigt med kombi.Ursprungligen postat av rcy
Däremot är det precis som du skriver, mycket möjligt att de som kan få dessa takhöjdsproblem väljer en annan bil. Det är just detta jag anser vara så olyckligt med den låga takhöjden, att Saab kanske förlorar kunder på en så fatal miss, ty taklinjen är inte ens så radikal att den berättigar den dåliga takhöjden.
Värre är att du försvarar den undermåliga takhöjden med att bilen inte skulle rikta sig till familjer. Känns inte ett dugg bättre om den dåliga takhöjden är avsedd för vuxna affärsmän. Det är inte heller vettigt att rättfärdiga den dåliga takhöjden med att andra har den. Enda sättet att rättfärdiga brister som dessa är som Mercedes och VW gjort. Släpp en modell där design går före i ännu större utsträckning, men att kunna erbjuda det användarvänliga alternativet med. Detta har inte Saab, och jag tvivlar på att ng9-5 är avsedd för att konkurera direkt med Mercedes CLS och Passat CC.
Jag hade dock varit överlycklig om man gjort precis som VW med Passat. Vettiga utrymmen i sedan och kombi samt en osmidigare men mer uppseendeväckande modell på samma bil.
Även jag tycker att dessa är enormt befriande. Men jag tycker inte taklinjen på ng9-5 är tillräckligt radikal. Man blir till och med förvånad att en så stor och hög bil har så dålig takhöjd. På exexempelvis CLS och Passat CC är det inte speciellt förvånande om takhöjden är misserabel. Det synd på 1km att "här är det dålig takhöjd", och där kan man snarare bli förvånad att det inte är sämre.Ursprungligen postat av Fredrik J
Nä, man blir ju inte lurad och upptäcker bristen i efterhand. Det är ju positivt.Ursprungligen postat av Fredrik J
Hade bara hoppats på bättre utrymmen, och att man sedan hade kunnat släppa en varumärkesbyggare likt Passat CC och Mercedes CLS med.