Sidan 19 av 42 FörstaFörsta ... 9171819202129 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 838

Ämne: Nya Saab 9-5

  1. #361
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 563

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Med fyra barn på 180+ behövs nog en kombi! Inte dåligt f ö att få med fyra tonåringar på längre familjeresor.
    Nja.. det är inte kombi som är problemet med fyra barn. Det är antalet bältesplatser.
    Nu hade vi förvisso aldrig fyra tonåringar samtidigt i vår familj. Men kombi behövs inte. Familjen körde faktiskt Saab 93B med tre barn.. fast bara ett år (eller om det var två), innan en 99:a sedan plockades ut. Sedan rullades det og900 CombiCoupe. Då var det gott om plats. När 9000CD köptes var även barn två utflugen och kvar fanns bara två tonårspojkar. Med 9000CD i en familj om fyra, varav två tonårspojkar har vi aldrig känt behov av kombi, vare sig på skidresor eller europasemestrar.

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag tror tvärtom att ditt scenario är väldigt ovanligt.
    Att en familj med fyra barn, som dessutom är över 180cm, skulle välja en sedan som familjebil finner jag väldigt osannolikt, speciellt en sedan som inte på minsta vis riktar sig till barnfamiljer.
    Att det finns familjer med långa barn är säkerligen mycket vanligt, men att dessa familjer inte skulle vara medvetna om det och basera sitt val av bil utan att tänka på det, det tror jag är enormt sällsynt.

    Nya 9-5 är en sedan som ska upp och slåss i Audi och BMW-segmentet, den är inte tänkt att vara en familjebil. Att skälla på att takhöjden är dålig när långa personer sitter bak är som att klaga på att en kratta är jävligt jobbig att skotta snö med - det är liksom inte det den är till för.
    Ska ni skjutsa familjen så vänta på kombin eller välj en sedan anpassad för familjer.
    Visst. Idag är det ovanligt med fyra barn. Men som jag skrev så räcker det med två barn för att problemen ska uppstå. I vår familj är som jag skrivit ovan og900 den enda bil vi haft i kombiutförande. Kombi är överskattat volymmässigt då väldigt få utnyttjar den extra volymen utöver sedankarossens lastvolym. Men det är jäkligt smidigt med kombi.

    Däremot är det precis som du skriver, mycket möjligt att de som kan få dessa takhöjdsproblem väljer en annan bil. Det är just detta jag anser vara så olyckligt med den låga takhöjden, att Saab kanske förlorar kunder på en så fatal miss, ty taklinjen är inte ens så radikal att den berättigar den dåliga takhöjden.

    Värre är att du försvarar den undermåliga takhöjden med att bilen inte skulle rikta sig till familjer. Känns inte ett dugg bättre om den dåliga takhöjden är avsedd för vuxna affärsmän. Det är inte heller vettigt att rättfärdiga den dåliga takhöjden med att andra har den. Enda sättet att rättfärdiga brister som dessa är som Mercedes och VW gjort. Släpp en modell där design går före i ännu större utsträckning, men att kunna erbjuda det användarvänliga alternativet med. Detta har inte Saab, och jag tvivlar på att ng9-5 är avsedd för att konkurera direkt med Mercedes CLS och Passat CC.

    Jag hade dock varit överlycklig om man gjort precis som VW med Passat. Vettiga utrymmen i sedan och kombi samt en osmidigare men mer uppseendeväckande modell på samma bil.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Tycker tvärt om att det är ganska befriande med bilar där en snygg taklinje fått komma före takhöjden i baksätet speciellt när detta är ett så lågprioriterad egenskap. Allvarligt, hur många kör runt med tvåmeterstonåringar i baksätet? JAg tror målgruppen som har mindre barn därbak är större.

    Som ett exempel ser Porsche Panamera inte klok ut just beroende på samma avväganden. Jag tror Porsche förlorar fler potentiella kunder på sitt beslut.
    Även jag tycker att dessa är enormt befriande. Men jag tycker inte taklinjen på ng9-5 är tillräckligt radikal. Man blir till och med förvånad att en så stor och hög bil har så dålig takhöjd. På exexempelvis CLS och Passat CC är det inte speciellt förvånande om takhöjden är misserabel. Det synd på 1km att "här är det dålig takhöjd", och där kan man snarare bli förvånad att det inte är sämre.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Dessutom är takhöjden i baksätet en väldigt ärlig egenskap. Väldigt få kommer köpa bilen för att sen upptäcka problemet. Det är uppenbart redan i försäljningshallen. Speciella behov ger speciella bilar...
    Jag är 192cm och kan för övrigt inte heller sitta upprätt bak i gamla 9-5. Men det har inte varit något problem. Har jag suttit där har jag varit full och lite hängig med huvudet.
    Nä, man blir ju inte lurad och upptäcker bristen i efterhand. Det är ju positivt.
    Hade bara hoppats på bättre utrymmen, och att man sedan hade kunnat släppa en varumärkesbyggare likt Passat CC och Mercedes CLS med.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  2. #362
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Hade bara hoppats på bättre utrymmen, och att man sedan hade kunnat släppa en varumärkesbyggare likt Passat CC och Mercedes CLS med.
    Det går väl an att bygga nya karossmodeller då dessa respektive "specialare" förmodligen säljer mångdubbelt mer än Saab:s för tillfället samtliga modeller tillsammans?

    Eftersom vi redan tittar i backspegeln kan det kanske vara intressant att minnas alla olika karosser som dåtidens bästsäljare Ford och Opel kunde ta sig råd att producera på 60-, 70- och till vis del 80-talen. Det var coupéer, HT, två- och fyrdörrars sedankarosser i en salig blandning.

    Även om man betänker att Saab har en stor marknad utanför Sverige där kombi inte är samma krav som här är det väl få som tycker de tidsmässigt långa glappen mellan lanseringen av sedan respektive kombi när det gäller såväl gamla 9-5 och 9-3SS/SC var speciellt lyckade?

    Jag är bara en enda potentiell kund till nya 9-5 men jag väljer att invänta kombikarossen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #363
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: Nya Saab 9-5

    Ja jag är 178 lång var ju tvungen att gå ned o provsitta i bak den är väl som alla andra sedaner, jag har 1 decimeter till taket.Jag tycker snacket om låga takhöjden är ruskigt överdriven.

    Som jag sett journalisterna provsitta så sträcker de på sig väldeliga så sitter man inte i en bil snarare lite hopsjunken det gör då jag ialafall....

  4. #364
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: Nya Saab 9-5

    Mycke snack om takhöjd bak. Jag och mina 185 cm satt alldeles utmärkt bak i nya 9-5'an på provkörningen när vi turades om köra. Mer än den gången sitter jag inte i baksätet och jag har knappt gjort det sen jag var omkring 150 cm eller så

    Hur många i Sverige har inte växt upp i baksätet på Volvo 240? Den hade ju den där takhöjden ni efterlyser men också hjulhus som man fick i ryggen så man satt på snedden som en korkskruv. Men sålde gjorde de.

    Nya 9-5'an känns som en lyckträff och de jag pratat med som köpt den har köpt den för att köra, inte åka.

  5. #365
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    552

    Re: Nya Saab 9-5

    "Men vi har en orderbok på 2.500-3.000 bilar", säger Jan Åke Jonsson.

    http://di.se/Artiklar/2010/7/5/210278/O ... aab-salda/

  6. #366
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    109
    Medlem#
    132

    Re: Nya Saab 9-5

    Angående takhöjden så måste jag sitta snett och böja huvudet i AUDI A6 men i ng9-5 kan jag sitta rak i ryggen utan problem.

  7. #367
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Dessutom är takhöjden i baksätet en väldigt ärlig egenskap. Väldigt få kommer köpa bilen för att sen upptäcka problemet. Det är uppenbart redan i försäljningshallen. Speciella behov ger speciella bilar...
    Jag är 192cm och kan för övrigt inte heller sitta upprätt bak i gamla 9-5. Men det har inte varit något problem. Har jag suttit där har jag varit full och lite hängig med huvudet.
    Är detta i sedanen? Jag är själv 191 cm och har nog 1 dm kvar till taket i päronens 9-5 kombi
    Jepp. Og9-5 sedan.
    Fredrik J

  8. #368
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    12

    Re: Nya Saab 9-5

    Såg precis att det har dykt upp lite roliga tillbehör

    http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... cessories/

    T.ex.:



  9. #369
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    552

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Engstrom
    Såg precis att det har dykt upp lite roliga tillbehör

    http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... cessories/

    T.ex.:
    så det är så "aerovingen" (iofs så verkar aeropaketet komma utan vinge?) kommer se ut?

  10. #370
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    487

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Blodpudding
    Var på en liten förhandstitt i Nacka Strand idag....

    Habegär kan man säga

    Måste säga att de har stenhårda fälgar i programmet.
    Fälgarna på bilden är Turbo Star från länken, jag var hundra på att de var eftermonterade eftermarknadsfälgar!
    Utan Saab

  11. #371
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 683
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Däremot är det precis som du skriver, mycket möjligt att de som kan få dessa takhöjdsproblem väljer en annan bil. Det är just detta jag anser vara så olyckligt med den låga takhöjden, att Saab kanske förlorar kunder på en så fatal miss, ty taklinjen är inte ens så radikal att den berättigar den dåliga takhöjden.
    Det kan ju faktiskt även vara så att ändå fler skulle välja bort nya 9-5 om taklinjen skulle se annorlunda ut(vara fulare) och vara anpassad efter familjer med långa tonåringar.

  12. #372
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    12

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rejser99

    Måste säga att de har stenhårda fälgar i programmet.
    Fälgarna på bilden är Turbo Star från länken, jag var hundra på att de var eftermonterade eftermarknadsfälgar!
    Men det stämmer väl också då det är ett par AEZ Lascar, måste säga att jag blev förvånad att se dessa bland tillbehören. Har det funnits fälgar från Saab tidigare som inte är unika för Saab?


  13. #373
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 683
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5

    Japp! Viggenfälgen är ju en Radius R1 t.ex.

  14. #374
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 202
    Medlem#
    8758

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Däremot är det precis som du skriver, mycket möjligt att de som kan få dessa takhöjdsproblem väljer en annan bil. Det är just detta jag anser vara så olyckligt med den låga takhöjden, att Saab kanske förlorar kunder på en så fatal miss, ty taklinjen är inte ens så radikal att den berättigar den dåliga takhöjden.
    Det kan ju faktiskt även vara så att ändå fler skulle välja bort nya 9-5 om taklinjen skulle se annorlunda ut(vara fulare) och vara anpassad efter familjer med långa tonåringar.
    Det är väl formgivarnas uppgift att se till att den inte blir ful, och borde rimligen gå att lösa?

    Den som köper bil vill ofta att den klarar alla situationer som potentiellt kan uppkomma, och därför finns en risk att vissa väljer bort bilen utan att det är problem som faktiskt kommer att uppstå.

    Om det är en i familjen som inte får plats i baksätet är det en sak som kommer att verka hämmande på inköp, oavsett om det går att placera personen i framsätet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #375
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Nya Saab 9-5

    Ni klagar på takhöjden i nya 9-5 men har ni jämfört med 9000CS/CSE?
    Där slår man ju i skarven mellan bakluckan o taket när man är lite längre än 180 men de är ju inget jag störs av.
    Men dålig takhöjd finns ju fler bilar som har o de är inte saab ensamma om.
    Men dom säljer inte dåligt för de.
    De verkar ju mer som om nya 9-5an säljer bättre än vad saab själva tror.

    Läste sen för ett tag sen att när de bloggas om sverige så är de bland annat saab man skriver om. Att de senaste året uppståndelse om saabs vara eller inte vara kan nog till o med ha gjort saab mer känt. Så vi får se vad de kommer innebära för försäljningen av 9-5an och dom andra modellerna.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #376
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 301
    Medlem#
    1887

    Re: Nya Saab 9-5

    Framifrån och profil (ej bakifrån) så är det den snyggaste bilen som finns just nu!! SÅÅÅÅ rå!!

    Ett väldigt tjat om takhöjd i baksäte. Vem bryr sig!
    Jag är presumtiv köpare, även om jag inte är tysk, homo, eller doktor.
    Jag är en normal gråsosse som vill ha en fläskig sedan för att stila mig för grannarna.
    Å om det är 180 eller 190cm i takhöjd ehh?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  17. #377
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    730

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Framifrån och profil (ej bakifrån) så är det den snyggaste bilen som finns just nu!! SÅÅÅÅ rå!!

    Ett väldigt tjat om takhöjd i baksäte. Vem bryr sig!
    Jag är presumtiv köpare, även om jag inte är tysk, homo, eller doktor.
    Jag är en normal gråsosse som vill ha en fläskig sedan för att stila mig för grannarna.
    Å om det är 180 eller 190cm i takhöjd ehh?
    haha! så bra skrivet.
    Håller även med om att det måste vara en av de snyggaste på marknaden just nu, men jag gillar även baken på den.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  18. #378
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    552

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Citat Ursprungligen postat av Engstrom
    Såg precis att det har dykt upp lite roliga tillbehör

    http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... cessories/

    T.ex.:
    så det är så "aerovingen" (iofs så verkar aeropaketet komma utan vinge?) kommer se ut?
    lite mer bilder på vingen:

    http://pool.beckerlacour.com/SAAB_95lau ... ch-540.htm

    http://pool.beckerlacour.com/SAAB_95lau ... ch-538.htm

  19. #379
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 463
    Medlem#
    6901

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag körde en ng9-5 igår en diesel , vilken härlig bil på alla sätt ! , inget knirr och knarr i inredningen , bilen kändes väldigt gedigen.

    Dock var det en snik linear men jag vart helt klart imponerad.

    Och vilken jävla väghållning.

    Nej den var riktigt jävla najs och hade jag haft pengarna till ett nybilsköp hade jag slagit till direkt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  20. #380
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Nya Saab 9-5

    Läste nya ams som finns i butik den 15 ett test med nya 9-5an mot konkurenterna.
    De va en demo bil dom låna från en saab handlare.
    Men mycket possitiva o väghållningen är topp även mot tyska konkurenter.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •