Ursprungligen postat av Andreas Plars
Vad jag vet gäller väl de även diseln men kan ha fel där.
1,6an är väl gjutjärns motor med om jag inte minns fel!
//F
Ursprungligen postat av Andreas Plars
Vad jag vet gäller väl de även diseln men kan ha fel där.
1,6an är väl gjutjärns motor med om jag inte minns fel!
//F
[quote=Fredrik.j]Ursprungligen postat av "Andreas Plars":valrafgo
Vad jag vet gäller väl de även diseln men kan ha fel där.
1,6an är väl gjutjärns motor med om jag inte minns fel!
//F[/quote:valrafgo]
Njae.... vad jag vet så är dieslarna utvecklade av en Italiensk firma under Fiat.
VM-motori eller nån annan som jag har glömt. Absolut inte Saab iaf
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Lungnande uppgifter tack för domUrsprungligen postat av Andreas Plars
"ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black
Var o provkörde en 9-5 220 Hk Linear idag. Första intrycket var hur smidig den var att köra även om den ser stor ut. Motorn drog på bra trots tung bil och den var väldigt tyst och lugn. Även om det var en bil i basutförande så kändes den inte som någon snål/billig bil. Stolarna kunde man inte heller klaga på kanske bara lite kort lårstöd men inget som man störde sig på.
Lite tråkigt att biopower modellen har 220 Hk även med bensin. Har detta att göra med att man skippat trionic och att man bara kör med bosch styrsystem?
Med Vänliga Hälsningar
EtZi11
Nån som vet hur försäljningen av nya 9-5an gått efter introduktionen i Sverige? Hur många bilar är det i orderboken?
Jag var och kollade på nya 9-5 idag. Trevlig bil helt klart.
Dock kunde inte min kompis som är 190,5 cm få plats i baksätet utan att slå i huvudet i taket. Det måste jag säga drar ner intrycket ganska mycket. Visst 190 är ganska långt, men inte extremt. Själv är jag 180 cm lång, och taket låg ganska nära mitt huvud.
En så pass stor bil borde väl klara personer som är över 190 i baksätet?
Jag har ju en 9-3 ss just nu och där är höjden inga problem.
Men jag älskar Saab och hoppas att det kommer gå bra försäljningsmässigt ändå..
9-3ss 2,0t Vector 2004 (Såld)
[quote=Andreas Plars]Njae.... vad jag vet så är dieslarna utvecklade av en Italiensk firma under Fiat.Ursprungligen postat av "Fredrik.j":qjzed5bp
VM-motori eller nån annan som jag har glömt. Absolut inte Saab iaf
M.V.H.[/quote:qjzed5bp]
Fiat Powertrain Technologies/ GM Powertrain
Tror motorstyrningen är utvecklad ihop med Ricardo.
Så tänkte jag också först. Men om man tänker efter - hur ofta åker din kompis i baksätet? Om föraren är 190+ så finns det fortfarande plats för en lika lång person till bredvid, i framsätet. Det är tämligen sällsynt med grupper om 5 där fler än två personer är 190. Då talar vi basketlag!Ursprungligen postat av Andreas_81
Den vanliga konstellationen vid längre sträckor är mamma-pappa-barn och då är barnen sällan 190 cm. I nödfall får mamma sitta bak, om nu inte hon också är 190 cm. Kortare sträckor kan man leva med att luta sig litet åt sidan.
Längre direktörer som gillar att åka där bak, får kanske välja en annan bil. I Kina kommer 9-5 dock att fungera utmärkt som direktionsvagn!
Hellre snygga linjer än att bilen förfulas med utgångspunkt från en tänkt situation som ytterst sällan inträffar i verkligheten. Försäljningsmässigt är det också helt rätt val.
Ps. Basketspelare och familjer med fler än två familjemedlemmar på minst 190 kommer snart att kunna välja kombi:n - där bör det finnas gott om takhöjd i baksätet Ds.
Mvh
9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch
För nån vecka sen fanns de väl över 1500 ordrar på nya 9-5an. Vet inte om detta gäller bara sverige eller globalt.Ursprungligen postat av benny900
Men produktionen ökar ju sakta med säkert
/F
Jag har barn i baksätet...
Fredrik J
Ett hypotetisk senario, som säkert inte är speciellt ovanligt. Tar min egna familj som referens.Ursprungligen postat av SAAB amateur
Mamma och pappa satt alltid fram, trots att mamma är den enda i familjen som inte passerat 180cm. Nu är vi förvisso fyra barn, vilket det inte finns bältesplatser för, men även om man "bara" har två barn, och båda dessa passerar 182cm i tonåren, så blir det dåligt med utrymme för huvudet bak, samt urusel sikt ut även om den kortare modern sitter bak
.
Det skämmer mig att design får göra så stora avkall på funktionallitet 2010. Inte Saabish för fem öre. Tyvärr är inte detta det enda som är ett steg bakåt med nya 9-5.
Jag gillar Saab, och jag kommer säkert äga en ng9-5 någon gång, men jag hoppas att kombin blir vettigare och att man reviderar massor fatala GM-tabbar som genomsyrar bilen.
Med detta menar jag inte att allt ska skapas med funktionallitet som enda viktiga kriterie, och att formgivning är irrelevant. Eftersom jag har viss formgivningsutbildning så är det där jag hoppas att ha min framtida proffession. Men jag anser att det blev lite "fel" på en del punkter i ng9-5.
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
Med fyra barn på 180+ behövs nog en kombi! Inte dåligt f ö att få med fyra tonåringar på längre familjeresor. De brukar ju ha alla möjliga anledningar för att få slippa. Tror fortfarande att nya 9-5 passar tillräckligt många familjekonstellationer för att det inte ska vara en allvarlig begränsning, även om det idealt sett vore bra att ha gott om plats för 3 x 190 cm i baksätet.Ursprungligen postat av Rodder76
Om jag tar min egen inte helt ovanliga familjekonstellation som exempel, med två barn som numera är 170 och 189 cm, skulle nya 9-5 ha fungerat hela vägen. Vi hade SAAB 9000 från det att barnen var knoddar, fram till i höstas, då jag bytte till nuvarande 9-3 SC. Numera sitter sonen (20) oftast fram - när jag får med honom vill säga - eftersom han brukar vara längst av passagerarna.
Mvh
9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch
Håller helt med. I en Saab ska funktion styra form, inte tvärtom. Uppdraget till formgivarna skulle alltså vara att dölja eventuella fula linjer som berodde på att 2m-människor fick plats i baksätet. I efterhand så får de väl kanske fixa höj- och sänkbart baksäte, som det fanns i Saab 96 till 75 års modell.Ursprungligen postat av Rodder76
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag tror tvärtom att ditt scenario är väldigt ovanligt.Ursprungligen postat av Rodder76
Att en familj med fyra barn, som dessutom är över 180cm, skulle välja en sedan som familjebil finner jag väldigt osannolikt, speciellt en sedan som inte på minsta vis riktar sig till barnfamiljer.
Att det finns familjer med långa barn är säkerligen mycket vanligt, men att dessa familjer inte skulle vara medvetna om det och basera sitt val av bil utan att tänka på det, det tror jag är enormt sällsynt.
Nya 9-5 är en sedan som ska upp och slåss i Audi och BMW-segmentet, den är inte tänkt att vara en familjebil. Att skälla på att takhöjden är dålig när långa personer sitter bak är som att klaga på att en kratta är jävligt jobbig att skotta snö med - det är liksom inte det den är till för.
Ska ni skjutsa familjen så vänta på kombin eller välj en sedan anpassad för familjer.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Tycker tvärt om att det är ganska befriande med bilar där en snygg taklinje fått komma före takhöjden i baksätet speciellt när detta är ett så lågprioriterad egenskap. Allvarligt, hur många kör runt med tvåmeterstonåringar i baksätet? JAg tror målgruppen som har mindre barn därbak är större.
Som ett exempel ser Porsche Panamera inte klok ut just beroende på samma avväganden. Jag tror Porsche förlorar fler potentiella kunder på sitt beslut.
Fredrik J
Dessutom är takhöjden i baksätet en väldigt ärlig egenskap. Väldigt få kommer köpa bilen för att sen upptäcka problemet. Det är uppenbart redan i försäljningshallen. Speciella behov ger speciella bilar...
Jag är 192cm och kan för övrigt inte heller sitta upprätt bak i gamla 9-5. Men det har inte varit något problem. Har jag suttit där har jag varit full och lite hängig med huvudet.
Fredrik J
Kul att läsa folks åsikter i denna fråga måste jag säga. Kan förstå resonemanget från båda sidor även om jag själv är av åsikten att denna brist är närmast oacceptabel i en så stor bil. Många kommer med all sannolikhet att köpa nya 9-5 som tjänstebil och skjutsa affärsbekanta etc. i. En aning pinsamt om dessa inte får plats med huvudena. Särskilt som baksätet i övrigt gör anspråk på att vara överdådigt med gott om benutrymme, skärmar i nackskydden, separat temperaturzon etc.
Vore intressant att veta hur det ser ut i konkurrenterna. Många har ju en taklinje som inte är helt olik ng9-5 (kolla på audi A6 t.ex.). Har dessa bättre takhöjd i baksätet?
Är detta i sedanen? Jag är själv 191 cm och har nog 1 dm kvar till taket i päronens 9-5 kombiUrsprungligen postat av Fredrik J
Tyskarna kompromissar ju med höjden i framsätet! Det tycker åtminstone jag är allvarligare, eftersom medellängden för framsätespassagerare är betydligt längre än vad den är för baksätespassagerare. Dessutom är ju framsätet alltid befolkat med åtminstone en förare, medan baksätet ofta står oanvänt. Kolla på en A6 - den är lägre än en SAAB 9-3. Jag (187 cm) som är van vid SAAB tycker det är krångligt att ta plats i framsätet på BMW och Audi. Kan inte säga något om baksätet där men vill minnas att jag fått huka i baksätet på taxi-merc:or.Ursprungligen postat av Husknuten
Sedan är det ju så att tjänstebilar i allmänhet är förmånsbilar som används på precis samma sätt som vilka privatbilar som helst. Har själv haft tjänstebil i alla år (fast de senaste åtta åren har jag istället haft biltraktamente, d v s jag har köpt bilen själv och sedan fått månatligt bidrag för bilen) och de ganska få gånger jag skjutsat i tjänsten, har ressällskapet suttit i framsätet. En enda gång under ca 15 år har jag haft kunder i baksätet och då hade jag en hyrd Audi A4(tre kunder fick tränga ihop sig i baksätet, men det blev affär i alla fall...).
Antalet barn per familj i Sverige är 2,3 i genomsnitt vill jag minnas. Medellängden för barnpopulationen är ju väldigt mycket lägre än för populationen som helhet (start från några decimeter och sedan dröjer det åratal innan de ens kommer upp i metern!). Barnpopulationen utgör de huvudsakliga baksätespassagerarna. Från start tar det åtminstone 13-15 år innan barnens kroppslängd blir begränsande för någon av alla de här familjerna och för många av dem kommer det aldrig att inträffa.
Kombi:n med utdraget tak och gott om takhöjd hela vägen blir ett snart ett alternativ för de övriga.
Det är mycket lyxigt och bra att ha gott om sparkutrymme i baksätet, vilket nya 9-5 har. Åtminstone har jag tyckt att det är mycket störande att bli knäad eller sparkad i ryggen när jag har suttit i framsätet. Då hade jag ändå 9000 som är rymligare än de flesta andra bilar. Hellre sparkutrymme än en takhöjd som inte behövs!
Håller med om att det känns o-SAAB-iskt med den något begränsade takhöjden bak. I praktiken kommer detta att få föga eller ingen betydelse. Börjar de krångla med takhöjden fram däremot, kommer jag inte att haka på. Men det går ju uppenbarligen bra att sälja bilar där föraren måste krångla sig in, så insteget fram verkar inte heller ha en avgörande betydelse för framgång.
Mvh
9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch
Jag provkörde nya 9-5an i söndags och det var grundmodellen med ett tillägg på 15000 för att få displayen i mitten å något mer. Den duger gott å väl för den som inte har en halv mille att lägga på värsting Aeron.
Och sen att Dagens Industri hatar SAAB är en annan sak. Dom har ju en tomte som skriver om bilar som inte gör annat än skriver ner saabarna.
Jag tycker den va hur skön som helst!