Sidan 18 av 42 FörstaFörsta ... 8161718192028 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 838

Ämne: Nya Saab 9-5

  1. #341
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Vad jag vet är alla turboifierade motorer utvecklade av GM i Sverige (Saab..) och har kamkedja.
    Någon som bestrider den uppgiften?

    M.V.H.


    Vad jag vet gäller väl de även diseln men kan ha fel där.
    1,6an är väl gjutjärns motor med om jag inte minns fel!

    //F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  2. #342
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Nya Saab 9-5

    [quote=Fredrik.j]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":valrafgo
    Vad jag vet är alla turboifierade motorer utvecklade av GM i Sverige (Saab..) och har kamkedja.
    Någon som bestrider den uppgiften?

    M.V.H.


    Vad jag vet gäller väl de även diseln men kan ha fel där.
    1,6an är väl gjutjärns motor med om jag inte minns fel!

    //F[/quote:valrafgo]

    Njae.... vad jag vet så är dieslarna utvecklade av en Italiensk firma under Fiat.
    VM-motori eller nån annan som jag har glömt. Absolut inte Saab iaf

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #343

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Vad jag vet är alla turboifierade motorer utvecklade av GM i Sverige (Saab..) och har kamkedja.
    Någon som bestrider den uppgiften?

    M.V.H.
    Lungnande uppgifter tack för dom
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  4. #344
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    150

    Re: Nya Saab 9-5

    Var o provkörde en 9-5 220 Hk Linear idag. Första intrycket var hur smidig den var att köra även om den ser stor ut. Motorn drog på bra trots tung bil och den var väldigt tyst och lugn. Även om det var en bil i basutförande så kändes den inte som någon snål/billig bil. Stolarna kunde man inte heller klaga på kanske bara lite kort lårstöd men inget som man störde sig på.

    Lite tråkigt att biopower modellen har 220 Hk även med bensin. Har detta att göra med att man skippat trionic och att man bara kör med bosch styrsystem?

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  5. #345
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: Nya Saab 9-5

    Nån som vet hur försäljningen av nya 9-5an gått efter introduktionen i Sverige? Hur många bilar är det i orderboken?

  6. #346
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag var och kollade på nya 9-5 idag. Trevlig bil helt klart.

    Dock kunde inte min kompis som är 190,5 cm få plats i baksätet utan att slå i huvudet i taket. Det måste jag säga drar ner intrycket ganska mycket. Visst 190 är ganska långt, men inte extremt. Själv är jag 180 cm lång, och taket låg ganska nära mitt huvud.

    En så pass stor bil borde väl klara personer som är över 190 i baksätet?

    Jag har ju en 9-3 ss just nu och där är höjden inga problem.
    Men jag älskar Saab och hoppas att det kommer gå bra försäljningsmässigt ändå..
    9-3ss 2,0t Vector 2004 (Såld)

  7. #347
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798

    Re: Nya Saab 9-5

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":qjzed5bp



    Vad jag vet gäller väl de även diseln men kan ha fel där.
    1,6an är väl gjutjärns motor med om jag inte minns fel!

    //F
    Njae.... vad jag vet så är dieslarna utvecklade av en Italiensk firma under Fiat.
    VM-motori eller nån annan som jag har glömt. Absolut inte Saab iaf

    M.V.H.[/quote:qjzed5bp]

    Fiat Powertrain Technologies/ GM Powertrain

    Tror motorstyrningen är utvecklad ihop med Ricardo.

  8. #348
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 018

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_81
    Dock kunde inte min kompis som är 190,5 cm få plats i baksätet utan att slå i huvudet i taket. Det måste jag säga drar ner intrycket ganska mycket. Visst 190 är ganska långt, men inte extremt. Själv är jag 180 cm lång, och taket låg ganska nära mitt huvud.

    En så pass stor bil borde väl klara personer som är över 190 i baksätet?
    Så tänkte jag också först. Men om man tänker efter - hur ofta åker din kompis i baksätet? Om föraren är 190+ så finns det fortfarande plats för en lika lång person till bredvid, i framsätet. Det är tämligen sällsynt med grupper om 5 där fler än två personer är 190. Då talar vi basketlag!

    Den vanliga konstellationen vid längre sträckor är mamma-pappa-barn och då är barnen sällan 190 cm. I nödfall får mamma sitta bak, om nu inte hon också är 190 cm. Kortare sträckor kan man leva med att luta sig litet åt sidan.

    Längre direktörer som gillar att åka där bak, får kanske välja en annan bil. I Kina kommer 9-5 dock att fungera utmärkt som direktionsvagn!

    Hellre snygga linjer än att bilen förfulas med utgångspunkt från en tänkt situation som ytterst sällan inträffar i verkligheten. Försäljningsmässigt är det också helt rätt val.

    Ps. Basketspelare och familjer med fler än två familjemedlemmar på minst 190 kommer snart att kunna välja kombi:n - där bör det finnas gott om takhöjd i baksätet Ds.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  9. #349
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Nån som vet hur försäljningen av nya 9-5an gått efter introduktionen i Sverige? Hur många bilar är det i orderboken?
    För nån vecka sen fanns de väl över 1500 ordrar på nya 9-5an. Vet inte om detta gäller bara sverige eller globalt.
    Men produktionen ökar ju sakta med säkert

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #350
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag har barn i baksätet...
    Fredrik J

  11. #351
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 559

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Så tänkte jag också först. Men om man tänker efter - hur ofta åker din kompis i baksätet? Om föraren är 190+ så finns det fortfarande plats för en lika lång person till bredvid, i framsätet. Det är tämligen sällsynt med grupper om 5 där fler än två personer är 190. Då talar vi basketlag!

    Den vanliga konstellationen vid längre sträckor är mamma-pappa-barn och då är barnen sällan 190 cm. I nödfall får mamma sitta bak, om nu inte hon också är 190 cm. Kortare sträckor kan man leva med att luta sig litet åt sidan.
    Ett hypotetisk senario, som säkert inte är speciellt ovanligt. Tar min egna familj som referens.
    Mamma och pappa satt alltid fram, trots att mamma är den enda i familjen som inte passerat 180cm. Nu är vi förvisso fyra barn, vilket det inte finns bältesplatser för, men även om man "bara" har två barn, och båda dessa passerar 182cm i tonåren, så blir det dåligt med utrymme för huvudet bak, samt urusel sikt ut även om den kortare modern sitter bak
    .
    Det skämmer mig att design får göra så stora avkall på funktionallitet 2010. Inte Saabish för fem öre. Tyvärr är inte detta det enda som är ett steg bakåt med nya 9-5.
    Jag gillar Saab, och jag kommer säkert äga en ng9-5 någon gång, men jag hoppas att kombin blir vettigare och att man reviderar massor fatala GM-tabbar som genomsyrar bilen.

    Med detta menar jag inte att allt ska skapas med funktionallitet som enda viktiga kriterie, och att formgivning är irrelevant. Eftersom jag har viss formgivningsutbildning så är det där jag hoppas att ha min framtida proffession. Men jag anser att det blev lite "fel" på en del punkter i ng9-5.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  12. #352
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 018

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Ett hypotetisk senario, som säkert inte är speciellt ovanligt. Tar min egna familj som referens.
    Mamma och pappa satt alltid fram, trots att mamma är den enda i familjen som inte passerat 180cm. Nu är vi förvisso fyra barn, vilket det inte finns bältesplatser för, men även om man "bara" har två barn, och båda dessa passerar 182cm i tonåren, så blir det dåligt med utrymme för huvudet bak, samt urusel sikt ut även om den kortare modern sitter bak
    Med fyra barn på 180+ behövs nog en kombi! Inte dåligt f ö att få med fyra tonåringar på längre familjeresor. De brukar ju ha alla möjliga anledningar för att få slippa. Tror fortfarande att nya 9-5 passar tillräckligt många familjekonstellationer för att det inte ska vara en allvarlig begränsning, även om det idealt sett vore bra att ha gott om plats för 3 x 190 cm i baksätet.

    Om jag tar min egen inte helt ovanliga familjekonstellation som exempel, med två barn som numera är 170 och 189 cm, skulle nya 9-5 ha fungerat hela vägen. Vi hade SAAB 9000 från det att barnen var knoddar, fram till i höstas, då jag bytte till nuvarande 9-3 SC. Numera sitter sonen (20) oftast fram - när jag får med honom vill säga - eftersom han brukar vara längst av passagerarna.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  13. #353
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Det skämmer mig att design får göra så stora avkall på funktionallitet 2010. Inte Saabish för fem öre. Tyvärr är inte detta det enda som är ett steg bakåt med nya 9-5.
    Jag gillar Saab, och jag kommer säkert äga en ng9-5 någon gång, men jag hoppas att kombin blir vettigare och att man reviderar massor fatala GM-tabbar som genomsyrar bilen.
    Håller helt med. I en Saab ska funktion styra form, inte tvärtom. Uppdraget till formgivarna skulle alltså vara att dölja eventuella fula linjer som berodde på att 2m-människor fick plats i baksätet. I efterhand så får de väl kanske fixa höj- och sänkbart baksäte, som det fanns i Saab 96 till 75 års modell.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #354
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Ett hypotetisk senario, som säkert inte är speciellt ovanligt. Tar min egna familj som referens.
    Mamma och pappa satt alltid fram, trots att mamma är den enda i familjen som inte passerat 180cm. Nu är vi förvisso fyra barn, vilket det inte finns bältesplatser för, men även om man "bara" har två barn, och båda dessa passerar 182cm i tonåren, så blir det dåligt med utrymme för huvudet bak, samt urusel sikt ut även om den kortare modern sitter bak.
    Jag tror tvärtom att ditt scenario är väldigt ovanligt.
    Att en familj med fyra barn, som dessutom är över 180cm, skulle välja en sedan som familjebil finner jag väldigt osannolikt, speciellt en sedan som inte på minsta vis riktar sig till barnfamiljer.
    Att det finns familjer med långa barn är säkerligen mycket vanligt, men att dessa familjer inte skulle vara medvetna om det och basera sitt val av bil utan att tänka på det, det tror jag är enormt sällsynt.

    Nya 9-5 är en sedan som ska upp och slåss i Audi och BMW-segmentet, den är inte tänkt att vara en familjebil. Att skälla på att takhöjden är dålig när långa personer sitter bak är som att klaga på att en kratta är jävligt jobbig att skotta snö med - det är liksom inte det den är till för.
    Ska ni skjutsa familjen så vänta på kombin eller välj en sedan anpassad för familjer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #355
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Nya Saab 9-5

    Tycker tvärt om att det är ganska befriande med bilar där en snygg taklinje fått komma före takhöjden i baksätet speciellt när detta är ett så lågprioriterad egenskap. Allvarligt, hur många kör runt med tvåmeterstonåringar i baksätet? JAg tror målgruppen som har mindre barn därbak är större.

    Som ett exempel ser Porsche Panamera inte klok ut just beroende på samma avväganden. Jag tror Porsche förlorar fler potentiella kunder på sitt beslut.
    Fredrik J

  16. #356
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Nya Saab 9-5

    Dessutom är takhöjden i baksätet en väldigt ärlig egenskap. Väldigt få kommer köpa bilen för att sen upptäcka problemet. Det är uppenbart redan i försäljningshallen. Speciella behov ger speciella bilar...
    Jag är 192cm och kan för övrigt inte heller sitta upprätt bak i gamla 9-5. Men det har inte varit något problem. Har jag suttit där har jag varit full och lite hängig med huvudet.
    Fredrik J

  17. #357
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Nya Saab 9-5

    Kul att läsa folks åsikter i denna fråga måste jag säga. Kan förstå resonemanget från båda sidor även om jag själv är av åsikten att denna brist är närmast oacceptabel i en så stor bil. Många kommer med all sannolikhet att köpa nya 9-5 som tjänstebil och skjutsa affärsbekanta etc. i. En aning pinsamt om dessa inte får plats med huvudena. Särskilt som baksätet i övrigt gör anspråk på att vara överdådigt med gott om benutrymme, skärmar i nackskydden, separat temperaturzon etc.

    Vore intressant att veta hur det ser ut i konkurrenterna. Många har ju en taklinje som inte är helt olik ng9-5 (kolla på audi A6 t.ex.). Har dessa bättre takhöjd i baksätet?

  18. #358
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Dessutom är takhöjden i baksätet en väldigt ärlig egenskap. Väldigt få kommer köpa bilen för att sen upptäcka problemet. Det är uppenbart redan i försäljningshallen. Speciella behov ger speciella bilar...
    Jag är 192cm och kan för övrigt inte heller sitta upprätt bak i gamla 9-5. Men det har inte varit något problem. Har jag suttit där har jag varit full och lite hängig med huvudet.
    Är detta i sedanen? Jag är själv 191 cm och har nog 1 dm kvar till taket i päronens 9-5 kombi

  19. #359
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 018

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Kul att läsa folks åsikter i denna fråga måste jag säga. Kan förstå resonemanget från båda sidor även om jag själv är av åsikten att denna brist är närmast oacceptabel i en så stor bil. Många kommer med all sannolikhet att köpa nya 9-5 som tjänstebil och skjutsa affärsbekanta etc. i. En aning pinsamt om dessa inte får plats med huvudena. Särskilt som baksätet i övrigt gör anspråk på att vara överdådigt med gott om benutrymme, skärmar i nackskydden, separat temperaturzon etc.

    Vore intressant att veta hur det ser ut i konkurrenterna. Många har ju en taklinje som inte är helt olik ng9-5 (kolla på audi A6 t.ex.). Har dessa bättre takhöjd i baksätet?
    Tyskarna kompromissar ju med höjden i framsätet! Det tycker åtminstone jag är allvarligare, eftersom medellängden för framsätespassagerare är betydligt längre än vad den är för baksätespassagerare. Dessutom är ju framsätet alltid befolkat med åtminstone en förare, medan baksätet ofta står oanvänt. Kolla på en A6 - den är lägre än en SAAB 9-3. Jag (187 cm) som är van vid SAAB tycker det är krångligt att ta plats i framsätet på BMW och Audi. Kan inte säga något om baksätet där men vill minnas att jag fått huka i baksätet på taxi-merc:or.

    Sedan är det ju så att tjänstebilar i allmänhet är förmånsbilar som används på precis samma sätt som vilka privatbilar som helst. Har själv haft tjänstebil i alla år (fast de senaste åtta åren har jag istället haft biltraktamente, d v s jag har köpt bilen själv och sedan fått månatligt bidrag för bilen) och de ganska få gånger jag skjutsat i tjänsten, har ressällskapet suttit i framsätet. En enda gång under ca 15 år har jag haft kunder i baksätet och då hade jag en hyrd Audi A4(tre kunder fick tränga ihop sig i baksätet, men det blev affär i alla fall...).

    Antalet barn per familj i Sverige är 2,3 i genomsnitt vill jag minnas. Medellängden för barnpopulationen är ju väldigt mycket lägre än för populationen som helhet (start från några decimeter och sedan dröjer det åratal innan de ens kommer upp i metern!). Barnpopulationen utgör de huvudsakliga baksätespassagerarna. Från start tar det åtminstone 13-15 år innan barnens kroppslängd blir begränsande för någon av alla de här familjerna och för många av dem kommer det aldrig att inträffa.

    Kombi:n med utdraget tak och gott om takhöjd hela vägen blir ett snart ett alternativ för de övriga.

    Det är mycket lyxigt och bra att ha gott om sparkutrymme i baksätet, vilket nya 9-5 har. Åtminstone har jag tyckt att det är mycket störande att bli knäad eller sparkad i ryggen när jag har suttit i framsätet. Då hade jag ändå 9000 som är rymligare än de flesta andra bilar. Hellre sparkutrymme än en takhöjd som inte behövs!

    Håller med om att det känns o-SAAB-iskt med den något begränsade takhöjden bak. I praktiken kommer detta att få föga eller ingen betydelse. Börjar de krångla med takhöjden fram däremot, kommer jag inte att haka på. Men det går ju uppenbarligen bra att sälja bilar där föraren måste krångla sig in, så insteget fram verkar inte heller ha en avgörande betydelse för framgång.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  20. #360
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    20

    Re: Nya Saab 9-5

    Jag provkörde nya 9-5an i söndags och det var grundmodellen med ett tillägg på 15000 för att få displayen i mitten å något mer. Den duger gott å väl för den som inte har en halv mille att lägga på värsting Aeron.

    Och sen att Dagens Industri hatar SAAB är en annan sak. Dom har ju en tomte som skriver om bilar som inte gör annat än skriver ner saabarna.

    Jag tycker den va hur skön som helst!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •