Sidan 10 av 42 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 838

Ämne: Nya Saab 9-5

  1. #181
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Jag som är 191 är ganska van. Kan t.ex. inte sitta i framsätet i og9-5 med soltak. Det tyckte jag därimot var klent.
    Då måste du ha pumpat upp stolen väldigt högt? Jag är själv 190 cm och sitter utmärkt fram i päronens og9-5(som dock inte har soltak). Dock kan välvda taklinjen ovanför rutan skymma sikten lite om man sitter för högt.

    Hur är det med mittplatsen bak i nya 9-5 förresten? Där brukar man ju sitta ganska mycket högre än på sidorna. Är det en renodlad barnplats?

  2. #182
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Då måste du ha pumpat upp stolen väldigt högt? Jag är själv 190 cm och sitter utmärkt fram i päronens og9-5(som dock inte har soltak). Dock kan välvda taklinjen ovanför rutan skymma sikten lite om man sitter för högt.

    Hur är det med mittplatsen bak i nya 9-5 förresten? Där brukar man ju sitta ganska mycket högre än på sidorna. Är det en renodlad barnplats?
    Jag skrev att jag inte kan sitta i en 9-5 som har soltak. Soltakskassetten stjäl utrymme nedåt. Og9-5 utan soltak är inget problem.

    Skulle nog vilja ranka mittplats bak i nya 9-5 som ett renodlat barnsäte alternativt nödsäte. Utmärkt plats för den bakåtvända barnstolen om man behöver en sådan...
    Fredrik J

  3. #183
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540

    Re: Nya Saab 9-5

    Saab vill ha mer effekt i sina bilar.
    Får inte för GM...
    Hirsch kan bli lösningen

    WTF???

    http://www.aftonbladet.se/bil/article7236233.ab
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #184
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    537

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Kineserna har inga problem med takhöjden! Så kanske det är tänkt!
    Ja! de får välsitta med sittdyna/or haha....
    -Jag e sj asiat.....
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  5. #185
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    552

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Saab vill ha mer effekt i sina bilar.
    Får inte för GM...
    Hirsch kan bli lösningen

    WTF???

    http://www.aftonbladet.se/bil/article7236233.ab

    Vet inte om man ska ta det med en nypa salt när det gäller Aftonbladet, dock skulle det inte förvåna mig om GM sätter käppar i hjulet.

    "Eftersom Hirsch inte är så känt utanför Europa eller hos Saab-entusiaster,"

    ok ,det kanske inte är så känt utanför Europa....men...inte hos Saab-entusiaster?

  6. #186
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 018

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Saab vill ha mer effekt i sina bilar.
    Får inte för GM...
    Hirsch kan bli lösningen

    WTF???

    http://www.aftonbladet.se/bil/article7236233.ab
    Står mer om det här:
    http://www.saabsunited.com/2010/06/auto ... l#comments

    Det KAN inte ha varit kul att vara en del av GM.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  7. #187
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    537

    Re: Nya Saab 9-5

    Nej det kan säkert stämma! För likandant skriver teknikensvärld på sin hemsida! nu så lyckades jag ju naturligtvis inte att kopiera länken dit men det är ju www.teknikensvarld.se iaf! där stod det vidare också att GM satt dessa käppar i hjulet för SAAB för att inte konkurera med deras modeller motormässigt dvs i antal hk! så ngn "Viggen" el annan riktigt prestandastinn modell av ng 9-5an kan vi tyvär ej få se innan 2012 då det avtalet med GM löper ut! allt enl teknikens värld! som upplagt för Maptun,Speedparts m fl. med andra ord
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  8. #188
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    552

    Re: Nya Saab 9-5

    är det för att man inte ska konkurrera mot OPC?

  9. #189
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 018

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    är det för att man inte ska konkurrera mot OPC?
    OPC är nog ett bra exempel på vad GM kan tänkas vilja skydda, men det finns säkert mer. Antagligen är det som vanligt inte ordentligt genomtänkt. GM har ju trots allt också intresse av att det går bra för SAAB, så det borde vara en avvägningsfråga hur långt man ska med sådana här åtgärder. En realist tror nog att det dröjer en bra bit bortom 2012 innan SAAB på något sätt skulle kunna utgöra ett hot mot GM och att GM därför borde ha betydligt viktigare saker att ägna sig åt. Ur det perspektivet blir det hela rätt löjligt, men inte så förvånande. Amerikansk affärskultur och juridik är ett kapitel för sig, där man gör sitt allra bästa för att avtala bort alla risker - och därmed möjligheter.

    VM och JAJ hittar nog någon bra övergångslösning och 2012 är inte långt borta. Samtidigt räcker dagens effekter till för att uppnå de försäljningsvolymer som krävs, så det finns ingen anledning att misströsta! Tvärtom visar det ännu en gång vad glada vi kan vara över att SAAB brutit sig loss från det sjuka moderskeppet...

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  10. #190
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: Nya Saab 9-5

    har nya 9-5:an bildskärm i fram som standard ?Tror inte jag sett någon utan den hittils...

  11. #191
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Nya Saab 9-5

    Köper man inte navigator får man en display som är misstänkt lik den som sitter i Insignia med mellanstereon. Fast grön...
    Fredrik J

  12. #192
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 261

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Köper man inte navigator får man en display som är misstänkt lik den som sitter i Insignia med mellanstereon. Fast grön...
    Grön? Det kanske ser bättre ut än det låter? Någon som har en bild?

    Min gamla 9-3 SS har ju en grön display där. Känns ju inte riktigt 2010 om det skulle se ut så

  13. #193
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 236

    Re: Nya Saab 9-5

    Är väl flygarvet som säger grönt

  14. #194
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    370

    Re: Nya Saab 9-5

    Fick möjlighet att provsitta bilen i veckan. Fan vad fin den är. Till och med min franska kollege tyckte att det ser riktigt Saab ut.

    Står hur många som helst på Landvetter just nu. Passa på om ni är nära. Omkring lunchtid är bäst att vara där.

    Tyvär kommer inte jag kunna få en som tj-bil. Restvärdet efter 27 mån/135000km ligger under 30%.
    Detta är kostsamma än en motsvarande E Kombi med bättre utrustning. Detta är ett problem som även Saabhandlarnas restvärdegaranti inte hinner lösa åt mig.

    Kanske nästa bil som 9-5 Kombi
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  15. #195
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    4097

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Fick möjlighet att provsitta bilen i veckan. Fan vad fin den är. Till och med min franska kollege tyckte att det ser riktigt Saab ut.

    Står hur många som helst på Landvetter just nu. Passa på om ni är nära. Omkring lunchtid är bäst att vara där.

    Tyvär kommer inte jag kunna få en som tj-bil. Restvärdet efter 27 mån/135000km ligger under 30%.
    Detta är kostsamma än en motsvarande E Kombi med bättre utrustning. Detta är ett problem som även Saabhandlarnas restvärdegaranti inte hinner lösa åt mig.

    Kanske nästa bil som 9-5 Kombi

    Humm jag skulle vilja köpa den av dig för 30% efter 27 månader 13500 mil... typ
    om det var en diesel men manuell låda.
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  16. #196
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 639

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Tyvär kommer inte jag kunna få en som tj-bil. Restvärdet efter 27 mån/135000km ligger under 30%.
    Detta är kostsamma än en motsvarande E Kombi med bättre utrustning. Detta är ett problem som även Saabhandlarnas restvärdegaranti inte hinner lösa åt mig.
    Är detta räknat på återförsäljarnas löfte om att garantera ett restvärde i nivå med konkurenterna?

  17. #197
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: Nya Saab 9-5

    Hittade en bild på konsolen ser ut som på gamla 9-5 alltså själva displayen

    http://www.saab.com/global/en/start#/Ca ... vels/aero/

  18. #198
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    552

    Re: Nya Saab 9-5

    ok jag kanske är sen..såg att "Build your own " 9-5 är uppe

  19. #199
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Nya Saab 9-5

    Uppe var? På Saabs sida finns ju bara den där lightversionen med karossfärg och fälgar.
    Fredrik J

  20. #200
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887

    Re: Nya Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Saab vill ha mer effekt i sina bilar.
    Får inte för GM...
    Hirsch kan bli lösningen

    WTF???

    http://www.aftonbladet.se/bil/article7236233.ab
    Aftonbladet får man ta för vad det är, ett degenererande media med sekundära individer som levererar sensationsdravel...

    Never the less, jag ser problemet.
    Jag vill sälja turken och skaffa en ny Saab, för det är vad jag vill ha när det äntligen finns en modern stor bil från den lokala stoltheten
    Men det sunda förnuftet bromsar när jag skall lägga 250-300kkr (V6 Aero) imellan och byta ner mig?
    Bortsett från att behålla den trots allt grymma bil jag vill byta ut som nu har levererat ett leende på läpparna i ett antal år utan att någonsin krånglat eller gjort mig besviken.
    För samma differensskilling kvitterar jag ut en ny 535i (306hk, som bevisligen går att trimma enl klassiskt steg tre till över 400hk), ett år gammal M3 (420hk) eller tre år gammal M6 (507hk) från en auktoriserad handlare, å ingen av nämnda alternativ saknar en fullgod basutrustning. Detta gör det svårt att hålla en stolt karaktär när alternativet man vill ha saknar gadden.
    Jag är trots allt motorentusiast!

    Helt seriöst känns BMWs 407 hk, som 550i erbjuder, är vad man vill ha i Aeron, Då är balansen återställd, Saab erbjuder prestanda för pengarna.
    Å det mest allvarliga av allt, var i helvete är den manuella lådan?
    Med detta handikapp hjälper inget Hirsh om man ändå begränsas av en momentkänslig tvärmonterad miniatyrautomat.

    Jag håller nog i plånboken ett år eller två gällande ett Aeroköp och hoppas att Saab åtminstone släpper en (V6)Aero med annat än automat

    Man kanske skulle köpa en 220hk Vector istället
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •