Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Ang bottar och Registrering på forumet

  1. #41
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Vad det är som kostar pengar?
    Eh, serverutrymme och/eller serverplats i datorhall, bandbredd.
    Och, det är ju liksom inte samma kostnader som ett privat bredband vi talar om här.
    Ett absolut minimum av kostnader skulle jag bedöma till runt 15-20000 om året och då räknar man med helt frivillig och gratis arbetsinsats från alla som skall driva det, och det är ju onekligen mer jobb för den som jobbar med tekniken "under".
    Man skall inte glömma "helt frivillig och gratis arbetsinsats från alla som" skriver inlägg, många icke-medlemmar i STCS.

    Allt det du skriver behöver STCS för hemsidan även om man inte har ett forum.
    Kostnaden för alla övriga funktioner som klubbshop, medlemssidor, mm skall inte betalas av de som inte är medlemmar. Det saken gäller är extrakostnaden för att tillåta icke-medlemmar att delta på forumet. Inget annat. Den kostnaden borde vara väldigt mycket lägre än det du anger.

    Hela diskussionen startade med förslaget att stänga forumet för icke-medlemmar, bl.a för att de inte "bidrar".

    Om man vill kan man då se saken så här. Hur mycket skulle STCS spara på att stänga forumet för alla icke-medlemmar? Den besparingen är den faktiska kostnaden som STCS måste betala för att tillåta icke-medlemmar att delta på forumet.

    STCS skulle antagligen inte spara någonting alls.

    Det är det troligaste och en god förklaring till varför styrelsen i alla tider har valt att inte ta betalt separat för forumet.

    Jag vill bara förklara att STCS styrelse gör helt rätt när man tillåter alla att delta på forumet, eftersom det ger ett mervärde för medlemmarna utan att kosta STCS något extra.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #42
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    det viktigaste med ett forum är inläggen! Vi har ett aktivt forum med vettiga inlägg. Det är det som är det stora värdet.
    Ett forum med massvis betalande medlemmar som inte skriver något är värdelöst eftersom det främsta bidraget till ett forum är text inte pengar.
    Men det ena behöver väl inte utesluta det andra?
    Ditt bidrag på den fronten kan väl fortsätta lika fullt även om du genom att vara medlem i STCS ÄVEN bidrar ekonomisk?
    Ja naturligtvis. Om jag trodde STCS skulle behöva pengar för att kunna hålla igång forumet, t.ex. om man skulle starta en insamling med det syftet skulle jag bidra ekonomiskt. Det är ju väldigt mycket enklare att betala 300 kr och slippa detta tjafs. Jag tror risken är större att man bara konsumerar om man känner att man har betalt för sig. Men genom att lägga några timmar då och då och försöka hjälpa till med det jag kan, som själva forumet, och svara på frågor tycker jag att jag ger ett större bidrag. Det kostar säkert mer än 300kr per gång om jag skulle debitera tim-kostnad.

    Forumet kan inte bara ha konsumenter det måste till producenter också.

    Jag är verkligen inte främmande för att vara medlem i STCS. Jag skulle inte brytt mig att skriva allt detta då! Vi får väl se om jag betalar igen nån gång och kanske kommer på någon träff, vem vet...
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Driftingen sköts av och är betald i och med att STCS valt att stå för den delen.
    Det är dock ingen självklarhet, hur kan du tro detta?
    Visste du hur diskussionerna gått genom åren skulle du definitivt inte uttrycka dig så.

    För att vara extra tydlig ännu en gång: Jag anser att forumet skall fortsätta vara öppet för de som (ännu) inte är medlemmar i STCS, däremot ser jag gärna att man på frivillig väg gör rätt för sig även ekonomiskt.
    Nä det är väl rätt, som vanligt...

    Fast jag tror ju inte att det finns någon extrakostnad som det skall "göras rätt för".

    Normalt vill jag vara konstruktiv. Så här kommer det:
    STCS kan väl göra som andra som har ett starkt varumärke. SÄLJ DET. Ja inte klubben, namnet, själen mm. Jag menar sälj t.ex. t-shirts med STCS-forum tryck/logga. Låt folk bidra, få något, och göra reklam för STCS. Manchester United, Barcelona och Svenska landslaget kan, då kan väl STCS? Vilket är finast en tröja med "Ibrahimovic" på eller en med "STCS" på?

    För att citera LM. Varför inte både och?

    Antingen låter man vem som helst köpa rubbet utom några exclusiva grejer för medlemmarna. Eller så säljer man speciella prylar till de som har uppnått t.ex 10, 100, 1000 inlägg. Snygg design och diskret logga.

    Låt icke-medlemmarna tro att det är en förmån att hjälpa medlemmarna i 100 timmar för att sedan betala för en t-shirt, som bevisar att de gjort denna insats.

    När kommer t.ex. STCS egna skatte-märke-dekaler? Gärna något diskret som bara den som har koll vet att det betyder STCS.

    god natt!

    (f.ö. tycker jag inte heller att det är speciellt mycket bottar och ful-registreringar numera, även om det ökat något i April-Maj.)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Fast jag tror ju inte att det finns någon extrakostnad som det skall "göras rätt för".
    Allt handlar inte enbart om faktiska kostnader som finns idag för att behålla forumet i det skick som det är i just idag. Det finns en hel drös med idéer kring diverse tjänster runt IT-delen inom STCS, men problemet är att allt kostar pengar - på ett sätt eller ett annat.

    Föreningens primära mål är att ta hand om sina medlemmar och att anordna de välkända (och grymma) banträffarna. Detta står tydligt i stadgarna. Att det finns ett forum är en bonus som vi alla ska vara j-kligt tacksamma över...

    ... och vi ska absolut inte förutsätta att forumet kommer att prioriteras på något som helst sätt. Att få fler medlemmar i föreningen är ett sätt att se till att det finns ännu bättre ekonomiska resurser för att vidareutveckla verksamheten "real life" likväl som den digitala motsvarigheten. Att bli medlem och i samma veva förtydliga för Styrelsen att man blir medlem enbart för att stödja forumet kan vara ett bra sätt att signalera att forumet bör prioriteras ännu mer än vad som sker idag.

    Jag såg att någon tyckte det vore en bra idé att integrera forumet med medlemsregistret? Det tycker vi också - problemet är att det inte går att lösa på "hobbynivå", utan bör lejas ut till något företag som kan stå bakom lösningen och leverera uppdateringar och säkerhetspatchar under lösningens livslängd och inom en rimlig tidsperiod. Det är trots allt personuppgifter vi pratar om.

    Visst finns det gott om duktiga människor på forumet - men att kravställa enligt ovan till privatpersoner som (förhoppningsvis) har heltidsjobb, familj och dessutom sin(a) bil(ar) att ta hand om blir ... fel.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    När kommer t.ex. STCS egna skatte-märke-dekaler? Gärna något diskret som bara den som har koll vet att det betyder STCS.
    Aldrig. Det är olagligt att placera dekaler på registreringsskylten. Att tillverka dekaler för detta ändamål är inte seriöst.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  4. #44
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Fast jag tror ju inte att det finns någon extrakostnad som det skall "göras rätt för".
    Allt handlar inte enbart om faktiska kostnader som finns idag för att behålla forumet i det skick som det är i just idag.
    Kanske, men det är vad denna tråden har kommit att handla om. Det finns ingen faktisk kostnad att bidra till!

    Citat Ursprungligen postat av root
    Det finns en hel drös med idéer kring diverse tjänster runt IT-delen inom STCS, men problemet är att allt kostar pengar - på ett sätt eller ett annat.
    Då är det bara att presentera idéerna! Kanske folk tycker de är bra och vill hjälpa till med pengar mm för att få dessa idéer att fungera.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Föreningens primära mål är att ta hand om sina medlemmar och att anordna de välkända (och grymma) banträffarna. Detta står tydligt i stadgarna. Att det finns ett forum är en bonus som vi alla ska vara j-kligt tacksamma över...

    ... och vi ska absolut inte förutsätta att forumet kommer att prioriteras på något som helst sätt. Att få fler medlemmar i föreningen är ett sätt att se till att det finns ännu bättre ekonomiska resurser för att vidareutveckla verksamheten "real life" likväl som den digitala motsvarigheten. Att bli medlem och i samma veva förtydliga för Styrelsen att man blir medlem enbart för att stödja forumet kan vara ett bra sätt att signalera att forumet bör prioriteras ännu mer än vad som sker idag.
    Forumets popularitet tyder på att det är väldigt bra som det är idag. Naturligtvis vet styrelsen det. Styrelsens beslut att forumet skall vara fritt är en viktig orsak till framgången!

    Att uppmana folk som bara är intresserade av forumet att gå med i STCS för att stödja en verksamhet som primärt handlar om (visserligen grymma!) banträffar känns väldigt fel.

    Forumet har en del "Officiella klubbträffar" som handlar om banträffar (och andra träffar). Andelen inlägg i denna är mindre än en tusendel av forumet.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Jag såg att någon tyckte det vore en bra idé att integrera forumet med medlemsregistret? Det tycker vi också - problemet är att det inte går att lösa på "hobbynivå", utan bör lejas ut till något företag som kan stå bakom lösningen och leverera uppdateringar och säkerhetspatchar under lösningens livslängd och inom en rimlig tidsperiod. Det är trots allt personuppgifter vi pratar om.

    Visst finns det gott om duktiga människor på forumet - men att kravställa enligt ovan till privatpersoner som (förhoppningsvis) har heltidsjobb, familj och dessutom sin(a) bil(ar) att ta hand om blir ... fel.
    Av forumets användare är bara c:a 5% medlemmar i STCS. Att bygga en speciallösning för att dessa 5% skall få sitt medlemsnummer automatiskt inlagt känns minst sagt underligt, när den som vill kan ordna det själv nu.

    Tänk om ytterligare >5% av forumets användare, som inte är intresserade av banträffar, blir medlemmar. Då finns risken att den nya majoriteten egoistiskt beslutar lägga ner banträffarna och allt annat än forumet bara för att minska avgiften.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    När kommer t.ex. STCS egna skatte-märke-dekaler? Gärna något diskret som bara den som har koll vet att det betyder STCS.
    Aldrig. Det är olagligt att placera dekaler på registreringsskylten. Att tillverka dekaler för detta ändamål är inte seriöst.
    Det hade jag ingen aning om. Helt rätt. Inga olagligheter!
    Men jag har kollat lite.
    Citat Ursprungligen postat av VTK 1972:603 (Bilregisterkungörelse 1972:599) §20
    Lagtexten säger följande: "På registreringsskylt får ej med undantag för kontrollmärke anbringas annat tecken eller märke än sådant som åsatts skylten vid tillverkningen"
    Det finns de som är noga med att följa lagen. Därför sätter de dekalen på det gamla märket och inte på skylten!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #45
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Varför jag frågade? Jo, för jag ville göra rätt för mig!
    Jag vill inte krångla till detta på något sätt och jag hoppas Mr.O inte har något emot att jag tog ett kort citat ur en lång text för att försöka ge mitt lilla förslag till lösning. (Med risken att jag kan ha missat något i diskussionen och får ta på mig dumstruten efter detta inlägg.)

    Om man som icke STCS-betalande forumsmedlem vill bidraga till forumet ekonomiskt så kan man klicka lite extra på google-annonserna. Kan inte exakta siffrorna men vill minnas att reklamintäkterna senaste räkenskapsåret var ganska ok. För att inte säga väldigt ok. Såpass ok att om man vill göra rätt för sig så räcker det att klicka på en annons då och då. Det gör jag iallafall och känner att jag gör rätt för mig. (Att jag sedan även betalar medlemsavgiften för att få vara med på banträffarna hör ju inte till göra-rätt-för-sig-på-forum-som-ickemedlem-saken det nu handlade om i tråden. )
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Det finns mer än ett par saker man kan göra för att hindra bots, vilket är väldigt simpelt om man har tillgång till forumkoden och kan nåttsånär hyffsad programmering i php och sql.

    Det är allt ifrån att stoppa PM då användaren har < X poster. Det kan vara att måste skriva en presentation i en viss tråd. Blockera vissa TLD's i email och WWW adresser (använder också whitelists). Bara ett fåtal exempel, bra eller dåliga.

    Att ens diskutera att stänga av forumet för icke betalande användare som ett medel att kringå bots känns... oerhört korkat. Jag är själv betalande och kunde iofs. inte bry mig mindre om det, men det känns smått själviskt när all den information som finns lagrad i forumet faktiskt underlättar för väldigt, väldigt många.

    För en följdfråga är, hur får man nya medlemmar? Ska man anta att folk ska att betala för tillgång till ett forum, som de inte vet innehållet på?

    Det känns som om folk gör en höna av en fjäder...

Liknande ämnen

  1. Registrering på ecuproject.com
    Av Fredrik1765 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 15:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •