Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Ang bottar och Registrering på forumet

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Ang bottar och Registrering på forumet

    är länge sen jag registrerar mig så vet inte om det redan finns men kan man inte införa en kontrollfråga eller dyl. så att man slipper dessa bottar som härjar på forumet
    Alt. införa moderatorgodkännande av registrering av medlem..


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    593

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Eller varför inte bara ha betalande medlemmar på forumet.. det tycker jag iaf.

    Då är det ännu lättare att bli av med dessa spambots

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    inte för att jag är emot att betala lite, meeeen då kommer forumet verkligen att dö ut...

    varför betala när det finns gratis överallt annars,
    saabforumet är ju inte unikt på något sätt mer än att det är knutet till STCS.


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    265

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    En simpel captcha vid registrering röstar jag för
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av m0set
    En simpel captcha vid registrering röstar jag för


    Helt klart det bäste alternativet i mina ögon.
    Då behövs varken handpåläggning av moderatorer eller att man ska vara betalande medlem i klubben för att ställa ett par snabba frågor.
    (självklart är ju alltid ett medlemskap inte fel det heller, men det ska inte vara något tvång)

    Mvh Johan

  6. #6
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    593

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av termos
    inte för att jag är emot att betala lite, meeeen då kommer forumet verkligen att dö ut...

    varför betala när det finns gratis överallt annars,
    saabforumet är ju inte unikt på något sätt mer än att det är knutet till STCS.


    //T
    Det är där sandalen skaver.. känns som det är oundvikligt att hålla aktivitet på forat med enbart betalande medlemmar men samtidigt vill man ha bort spambots och andra typer som dyker upp i diversetrådar och försöker trolla runt

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av termos
    inte för att jag är emot att betala lite, meeeen då kommer forumet verkligen att dö ut...

    varför betala när det finns gratis överallt annars,
    saabforumet är ju inte unikt på något sätt mer än att det är knutet till STCS.


    //T
    Det är där sandalen skaver.. känns som det är oundvikligt att hålla aktivitet på forat med enbart betalande medlemmar men samtidigt vill man ha bort spambots och andra typer som dyker upp i diversetrådar och försöker trolla runt

    ...så då ser man till att bara människor kan sitta vid en skärm och skriva in en kod, så slipper vi spambots men behåller alla mänskliga individer som är intresserade av forumet och kanske blivande medlemmar i STCS...


    Mvh Johan

  8. #8

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Är det inte dags att fixa det här problemet 1 gång för alla ?
    viewtopic.php?f=2&t=282722
    viewtopic.php?f=2&t=282723
    viewtopic.php?f=2&t=282721
    viewtopic.php?f=2&t=282724
    http://recaptcha.net/
    fixar problemet och tar max 5-min installera.
    Har installerat det i 2 forum och efter det så är det 0 bootar och spam i forumen

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Eller varför inte bara ha betalande medlemmar på forumet.. det tycker jag iaf.

    Då är det ännu lättare att bli av med dessa spambots
    Betala för att kunna vara på ett forum?!, den dagen lär detta stället dö.

    Vilka forum skulle överleva det överhuvudaget,
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Är det inte dags att fixa det här problemet 1 gång för alla ?
    viewtopic.php?f=2&t=282722
    viewtopic.php?f=2&t=282723
    viewtopic.php?f=2&t=282721
    viewtopic.php?f=2&t=282724
    http://recaptcha.net/
    fixar problemet och tar max 5-min installera.
    Har installerat det i 2 forum och efter det så är det 0 bootar och spam i forumen
    Såvitt jag kan se har vi redan någon form av captcha för registrering. Antagligen har den varianten blivit "hackad" eller så finns det någon bugg någonstans. Just nu lär väl inte hända _för_ mycket på funktionalitetssidan tills situationen med driften av forumet är löst.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    jag trodde att driften var löst??
    vad är det som behöver avhjälpas??


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Eller varför inte bara ha betalande medlemmar på forumet.. det tycker jag iaf.

    Då är det ännu lättare att bli av med dessa spambots
    ABSOLUT INTE! Eftersom:

    1) Det löser inte problemet med spambots.
    2) Detta är ett mycket bra forum, jämfört med andra i alla kategorier. Det bästa jag använder! Orsaken är att ALLA som är intresserade enkelt kan vara med.

    Personligen är jag fn inte medlem, men försöker jag göra rätt för mig genom att svara på minst lika många frågor som jag själv ställer.

    Dessutom: Som medlem är man antagligen mest aktiv och tjänar också mest på hög aktivitet i forumet. När man har en fråga/problem är det ointressant om den som löser problemet är medlem eller inte. Men det är bra om det går fort!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Eller varför inte bara ha betalande medlemmar på forumet.. det tycker jag iaf.

    Då är det ännu lättare att bli av med dessa spambots
    ABSOLUT INTE! Eftersom:

    1) Det löser inte problemet med spambots.
    2) Detta är ett mycket bra forum, jämfört med andra i alla kategorier. Det bästa jag använder! Orsaken är att ALLA som är intresserade enkelt kan vara med.

    Personligen är jag fn inte medlem, men försöker jag göra rätt för mig genom att svara på minst lika många frågor som jag själv ställer.

    Dessutom: Som medlem är man antagligen mest aktiv och tjänar också mest på hög aktivitet i forumet. När man har en fråga/problem är det ointressant om den som löser problemet är medlem eller inte. Men det är bra om det går fort!
    Om detta forum är det bästa du använder, varför vill du då inte stödja klubben som tillhandahåller forumet?

    Utan betalande medlemmar så försvinner ju möjligheten att hålla igång forumet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Om detta forum är det bästa du använder, varför vill du då inte stödja klubben som tillhandahåller forumet?
    Jag skrev tidigare att jag vill jag göra rätt för mig. Jag stöder klubben genom att svara medlemmar och andra som ställer frågor i forumet.

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Utan betalande medlemmar så försvinner ju möjligheten att hålla igång forumet.
    Klubben har ett par tusen medlemmar. Du antyder att klubben inte skulle få kvar några medlemmar om man behåller det nuvarande systemet. Jag tror din oro är mycket överdriven.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Om detta forum är det bästa du använder, varför vill du då inte stödja klubben som tillhandahåller forumet?
    Jag skrev tidigare att jag vill jag göra rätt för mig. Jag stöder klubben genom att svara medlemmar och andra som ställer frågor i forumet.
    Nej. Möjligen hjälper du andra som besöker forumet, som ju också kan vara icke-betalande men vare sig stöd till klubben eller ekonomiskt bidrag till forumdriften blir det ju.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Utan betalande medlemmar så försvinner ju möjligheten att hålla igång forumet.
    Klubben har ett par tusen medlemmar. Du antyder att klubben inte skulle få kvar några medlemmar om man behåller det nuvarande systemet. Jag tror din oro är mycket överdriven.
    Men hur tänker du nu? Att så länge några andra betalar behöver inte du göra det?
    Resonerar du så om du åker buss också: Så länge det finns andra betalande passagerare så kan du åka gratis?

    Själv har jag dock viss förståelse för att man om man inte har möjlighet att besöka någon av de banträffar som klubben anordnar söder om Uppsalatrakten kan det kännas omotiverat att betala medlemsavgiften enbart för forumets skull men det finns andra förmåner att ta del av.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    @ LM
    Är du en betalande medlem? dvs medlem i STCS
    om inte hur bidrar du till "driftning" av forumet etc.. förutom att svara på inlägg


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    FUTTIGA 300 spänn. Så billigt är det att vara medlem. Inte ens en halv tank bensin! MEN det är inte det saken gäller här!!
    Nu gäller det "bottar och Registrering". Det är här "skurkarna" finns. Det är dem vi vill bli av med.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Jag skrev tidigare att jag vill jag göra rätt för mig. Jag stöder klubben genom att svara medlemmar och andra som ställer frågor i forumet.
    Nej. Möjligen hjälper du andra som besöker forumet, som ju också kan vara icke-betalande men vare sig stöd till klubben eller ekonomiskt bidrag till forumdriften blir det ju.
    Allt är inte pengar! Naturligtvis blir det stöd till klubbens verksamhet, där forumet ingår. Jag stöder klubben trots att jag inte är medlem. Alla klubbmedlemmar kan söka och läsa svaret i framtiden. Jag ser fö ingen orsak att forumet skall finansiera klubbens övriga verksamhet.

    Men kostnaden att driva forumet blir marginellt dyrare för varje extra forummedlem. Avrundat är troligen kostnaden/forummedlem/år för forumet 0kr. Under alla omständigheter måste extrakostnaden för klubben att ha ett forum vara mycket liten. (Webhotell max 1000kr/år + Webmasterns arvode. 32000 medlemmar) Jag driver själv forum för under 1000kr/år...

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Klubben har ett par tusen medlemmar. Du antyder att klubben inte skulle få kvar några medlemmar om man behåller det nuvarande systemet. Jag tror din oro är mycket överdriven.
    Men hur tänker du nu? Att så länge några andra betalar behöver inte du göra det?
    Resonerar du så om du åker buss också: Så länge det finns andra betalande passagerare så kan du åka gratis?
    Nej, verkligen inte! Jag reagerade endast på plupps oro att klubben skulle bli utan medlemmar om forumet var gratis, som det ju faktiskt är nu. Om han har rätt skulle ju det redan ha hänt. Det har det inte. Alltså har han fel.

    Fö åker jag inte buss

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Själv har jag dock viss förståelse för att man om man inte har möjlighet att besöka någon av de banträffar som klubben anordnar söder om Uppsalatrakten kan det kännas omotiverat att betala medlemsavgiften enbart för forumets skull men det finns andra förmåner att ta del av.
    Jo det ligger en del i det, fast det är inte min poäng denna gång.

    Jag ser STCS och forumet i första hand som en verksamhet för entusiaster, som gärna hjälper varandra. Då är det viktigt att vara många som jobbar tillsammans. Det gäller när man ordnar träffar. Men ännu mer för ett forum.

    De tre VIKTIGASTe sakerna när det gäller ett forum är
    • att man har många medlemmar[/*:m:3uz2mazj]
    • att man har många medlemmar[/*:m:3uz2mazj]
    • att man har många medlemmar[/*:m:3uz2mazj]


    Slutsatsen är självklar. Gratis medlemskap i forumet är livsnödvändigt för forumet. (kanske också för klubben om man tänker mer långsiktigt)

    Forumet är nog det främsta skyltfönstret för klubben. När man googlar får man ofta träffar i forumet.

    Som upplägget är nu måste man vara medlem för att få komma in och veta vad som händer på ban-träffarna och för att få veta vilka rabatter man kan få. (På hemsidan informerar styrelsen om kommande träffar 2009) Vill man veta något läser och frågar man i forumet. Sen blir man medlem. Inte tvärtom.

    Det går naturligtvis inte att bevisa. Men jag tror klubben skulle få färre medlemmar om man också stängde forumet för de som inte är med i STCS.

    Klubben har 2000 medlemmar forumet har 32000 Att stänga ute cirka 95% av forum medlemmarna tycker jag är HELT FEL!

    Man verkar av någon anledning intresserad av vad jag personligen tycker om detta, bussresor mm. Om det är till någon hjälp: Min personliga tanke, som jag tror flera delar: Jag vill ha kvar forumet och STCS. Bara det.

    Förslaget jag reagerar mot är att plötsligt stänga ute 30000 forum medlemmar för att någon felaktigt tror att det skall hindra bottar och ful-registrering.

    Om vi skippar IT-snacket och pratar motorspråk är det som att åtgärda en oljeläckande motor genom att öppna pluggen och tömma ut 95% av oljan.

    Resultatet blir det samma. Ett litet problem som inte blir löst och hela maskineriet totalkvaddar!



    Det blev mycket text. Kul att någon orkade läsa allt. Då kan jag sammanfatta min uppfattning:
    Gratis medlemskap i forumet är livsnödvändigt för forumet. (kanske också för klubben om man tänker mer långsiktigt)
    Bottar och ful-registrering stoppas med IT-teknik, som hackas med IT-teknik igen osv Det är inte statiskt, tyvärr.
    Webmaster måste vara vaken, då ordnar det sig.

    (genom att dela med mig av denna kunskap hoppas jag bidra till klubbens och forumets överlevnad och framgång)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av termos
    @ LM
    Är du en betalande medlem? dvs medlem i STCS
    om inte hur bidrar du till "driftning" av forumet etc.. förutom att svara på inlägg


    //T
    det viktigaste med ett forum är inläggen! Vi har ett aktivt forum med vettiga inlägg. Det är det som är det stora värdet.
    Ett forum med massvis betalande medlemmar som inte skriver något är värdelöst eftersom det främsta bidraget till ett forum är text inte pengar.

    Driftingen sköts av och är betald i och med att STCS valt att stå för den delen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Citat Ursprungligen postat av termos
    @ LM
    Är du en betalande medlem? dvs medlem i STCS
    om inte hur bidrar du till "driftning" av forumet etc.. förutom att svara på inlägg


    //T
    det viktigaste med ett forum är inläggen! Vi har ett aktivt forum med vettiga inlägg. Det är det som är det stora värdet.
    Ett forum med massvis betalande medlemmar som inte skriver något är värdelöst eftersom det främsta bidraget till ett forum är text inte pengar.
    precis min poäng


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Ang bottar och Registrering på forumet

    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    det viktigaste med ett forum är inläggen! Vi har ett aktivt forum med vettiga inlägg. Det är det som är det stora värdet.
    Ett forum med massvis betalande medlemmar som inte skriver något är värdelöst eftersom det främsta bidraget till ett forum är text inte pengar.
    precis min poäng


    //T
    Jag tror jag missade att tillägga att jag tillhör de som genom åren har och fortfarande högljutt propagerar såväl internt som publikt att forumet skall vara öppet för de som inte inte valt att vara med i klubben STCS med motiveringen att det förhoppningsvis lockar medlemmar till klubben.

    Däremot stoppar jag inte huvudet i sanden om bortser från att det kostar klubben, åtminstone hoppas jag verkligen att det numera gör det, även ekonomiska medel för driften.

    Och att ställa frågan huruvida jag och andra moderatorer bidrar till driften av forumet vet jag inte om det är medvetet insinuant oförskämt eller bara okunnigt?

    Självklart bidrar såväl administratörer som moderatorer med efter förmåga varierande grad av tid för att hålla forumet i den status det är idag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Registrering på ecuproject.com
    Av Fredrik1765 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 15:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •