Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Problem med 900S (APC)

  1. #41
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Lindströmaren
    Vad tror du APC boxen gör när bilen spikar? Stryper soppan
    Hehe, då kan du väl vara snäll och utveckla detta påstående......

    Hört i mottorrummet av APC:

    -Nu börjar bilen spika!!! JA jag ger den ännu mindre soppa så den spikar ännu mer!!!!!

    APC har ingen förbindelse med insprutningen över huvud taget, dennas funktion är ju att LADDTRYCKET SÄNKS när spikningar uppstår.... så detta påstående skrotas illa kvickt....

    Nåt har/håller på att ge med sej iom att jag kunde ladda fullt utan spikningar när jag moterade dit APC och detta uppstod efter ca. en vecka och kommer och går lite som det själv vill verkar det som.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #42
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Tjenare igen.

    Tråden har nu fått vila ett par veckor p.g.a att dels alla kvarvarande kompnenter bytts utan vidare skillnad och att en spikdiod hittade sin plats i kupèn....

    Det visade sej tillslut att det jag hela tiden trott varit spikningar i själva verket var avgasläckage........

    Läckaget ordnades provisoriskt och sedan dess har hela paketet fungerat finfint..........

    Fram till igår då laddtrycksnålen inte vill gå upp längre än 0,5-0,6 bar MAX mot tidigare 0,70-0,75.....

    Ungefärliga värden på växlarna är:

    1:an max 0,5
    2:an max 0,6
    3:an max0,65 (ibland 0,7)
    4:an och 5:an som ovan, iblant 0,75 dock.....

    Om jag på de lägre växlarna sätter foten på bromsen och motar bilen lite så att den får mer motstånd (funktionen bromsljus>GLT urkopplad..) så smyger trycket upp till sina 0,7-0,75 bar..... riktigt knepigt.....

    Vad skulle kunna orsaka detta, tror inte att några luftläckor finns och inga konstigheter i avgaserna heller (turboras=inte troligt alltså...)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #43
    Hej!

    Vad har du för grundladdtryck? (kan ändra sig med tiden, så kolla igen om det var längesedan sist)

    Är laddtrycket jämnt eller hoppar nålen upp och ned?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    vart läckte avgasystemet? är det åtgärdat? när jag körde 900 S tyckte jag att det verkar som den är för lågt växlad i vxl-lådan, det går inte tillräckligt tungt för att turbon skall bygga tryck. i uppförsbacke eller med broms på byggs tryck bra däremot. verkar som du ser samma fenomen.

    har du provat att framkalla spikningar MHA höjd tändning? gör det så lär du dig du hur tryckmätaren och dioden reagerar.

    om motorn går magert verkar det som att tryckuppbyggnaden blir sämre oxå. du borde mäta upp bränsletrycket om du inte redan gjort det.

    en annan grej som jag aldrig kom underfund med var att min box hade originalpottar endast byglat den där resistorn. men jag kunde skruva upp trycket till 1.4 med min box.

  5. #45
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    GLT ligger runt 0,4 bar och nej, det "fladdrar" inte utan ligger ganska stabilt, fast för lågt då.......

    Ska dra ur slangen till WG klockan sen och prova så att jag kan utesluta luftläck, mer eller mindre iaf.

    Kan inte för mitt liv förstå hur trycket kan hamna "mitt mellan" GLT och max.....

    Finns några speciella fel/orsaker som kan åstakomma detta eller kan de5t vara vad som helst?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    221
    hej.

    har du en helt orginal box eller är den skruvad?

    kanske prova med en annan APC box.

    Mvh totte
    www.og900.tk kolla in mitt 900s projekt
    Saab 900s -90- under ombyggnad
    Saab 9000cse -95

  7. #47
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Boxen är original (-86)

    Skulle va gött å prova en annan box men har inte tillgång till ngn, får väl köpa en.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    Vad skall den ladda då menar du? du skrev tidigare att den laddade 0.7-0.75 vid belastning det låter väl ganska normalt?

    ryck slangen till WG så vet du om det är APC som inte ställer på eller om det är nåt annat.

  9. #49
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Jo den laddar 0,7-0,75 under VÄLDIGT HÅRD belastning.....

    Så pass laddade den vid normala driftförhållanden (fullt gaspådrag) för ett par dagar sedan....

    Nu, som sagt laddar den inte 0,7 mer än på 4:an 5:an och på de lägre växlarna när jag motar med bromsen.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #50
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Tjena, tänkte bara berätta att idag på morgonen fungera det bra igen....
    Ruskigt knäpp bil......
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #51
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    En ytterligare uppdatering.....

    Igår kväll när bilen stod på tomgång och gick så blinka det till då och då i spikdioden.......

    Vad är detta då tro?

    Kass box?
    Dåliga tändkablar? (nya sen en månad tillbaka, köpta på micro)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #52
    Hej!

    Blinkar spikdioden vid gaspådrag/normal körning?

    Den kanske vanligaste orsaken till att spikdioden blinkar i tid och otid är felaktiga tändkablar. Jag vet inte hur Micros tändkablar är men Biltemas har mer än en gång visat sig störa APC-systemet. Jag rekommenderar endast originalkablar. Om tryckgivaren är påväg att dö så lär du märka det den närmaste dagarna. Du kan kontrollmäta att den ger ungefär 10 Ohm med avstängd motor.

    Att MV smattrar lite då och då, utan att spikdioden blinkar, brukar betyda antingen vatten i APC-boxen eller tryckgivare som är påväg att ge upp. Om du inte kollat insidan på APC-boxen så gör det. Tätningen i locket torkar och spricker och då kan det tränga in fukt i boxen, vilket i stort sett kan få vilka följder som helst.

    Att laddtrycket växlarmellan grundladd/maxladd vid olika varvtal betyder att det är dålig kontakt till knacksensorn, rengör i så fall kontakten till knacksensorn.

    Tänk på att APC har ett spiknings-minne. Den kan lagra information om att det spikat i upp till 30 sekunder, så om spikdioden blinkar innan du ger fullgas så kan det få konsekvenser för laddtrycket de närmaste 30s även om spikdioden inte blinkar när du har fullgas.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  13. #53
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Tjenare!

    Fukt i boxen finns inte, detta är kollat, och något "fladder" mellan GLT och maxtryck finns inte, däremot uppnås inte alltid max, utan hamnar lite under.....

    Tändkablarna, som jag frågade särskilt om, skulle enligt en göbbe på micro i Örebro vara "ordenligt skärmade" men detta kan ju lika väl vara svammel......

    Får väl ta och kolla upp tryckgivaren lite mer noggrannt, har för mej att, när jag provtryckte den efter monteringen så smattrade MV vid ganska lågt tryck, hade inget precisionsinstrument tyvärr.....

    En sak till, var det vid 3600 RPM som APC börjar "sortera" signalerna från kanckisen och sänker till grundladd vid konstig signal, eller var det 2300....?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #54
    Hej!

    Funktionen som kollar knacksensorn aktiveras över ca 2400 rpm.
    Funktionen är mycket enkel, den samlar endast ihop den totala signalen från knacksensorn och om summan av denna inte når över en viss nivå så blir det grundladd över 2400 varv. Under 2400 varv blir det maxladd i vilket fall, brytpunkten när signal från knacksensorn krävs ligger så att säga vid 2400 varv.

    Tankar du fortfarande 98 oktan förresten? (Så att inte APC reglerar ned pga spikningar, kan reglera ganska mjukt om det spikar är nära maxladd).

    MV ska smattra över ca 0,4 bar med original APC.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  15. #55
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Tjena, har nu i helgen provkört med en frisk APC box som efter lite skruvningar laddar 0,8-0,85 bar (med vissa överslängar till 0,9-0,95.... inte bra)

    Går som fan ena stunden utan spikningar och nästa stund spikas det redan vid låga 0,5-0,6 bar.... (APC sänker laddet, funkar bra)

    Bytte grenrörspackning, packingen vid avgas in på turbon och rengjorde alla andra anläggningsytor neröver= Helt smäcktätt!

    Mätte upp lambdavärdet till 1,18 Volt, är inte det jävlit fet blandning, och varför spikar den isf vid så låga tryck??

    Har förövrigt skiftat mellan 2 olika lambdasonder och styrboxar, i alla fall får jag detta höga värde....

    Kanske börjar närma sej slutet på denna följetång nu, förhoppningsvis kan kanske någon komma med ett par förslag till som kan hjälpa...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #56
    Hej!

    Är du SÄKER på att vakuumslangen till BTR är hel? Trasig slang till BTR ger fet blandning på tomgång och mager blandning vid laddtryck, dvs precis det problem du beskriver. (Eventuellt kan det vara fel på BTR, även om vakuumslangen är troligast).

    När bränslebiten är kollad så kan du ju testa med andra tändkablar om problemen kvarstår.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    Lamba värdet? är det på fullgas du har mätt det eller på tomgång?

    på fullgas är det helt normalt.

    har du kollat spridarbilden?

  18. #58
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Tjenare, nya slangar överallt sitter....

    MEN, nu är det såhär att jag i 2 dagar har kört med en annan bränsle ECU, gav kompisens box (Speedparts chip)en ny chans och det verkade löna sej, funkar fint men att "testpressa" riktigt är inte möjligt just nu då jag har en APC som laddar i överkant och då överslängar förekommer skiter det sej, för tryckvakten är ställd på 0,92 bar....

    Tack så länge!

    Återkommer inom kort...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #59
    Hej!

    De orignal APC som ska ladda 0,85 bar (175hk/185hk/273Nm) laddar 0,85 +/- 0,05 bar. APC finjusterar laddtrycket genom att höja/sänka runt maxladdtrycket och variationen på +/-0,05 bar är därför helt normal.
    Tryckvakten på en bil med denna box ska vara ställd på 1,15 +/-0,05 bar, dvs det ska finnas en viss marginal mellan maxladdtryck och tryckvaktens bryttryck.

    Om du får tydliga översvängar så kan man misstänka att ditt grundladd är något högt, det ska vara 0,35 bar på din bil tror jag, skiljer lite mellan årsmodellerna.

    I övrigt har inte APC så hög precision att man kan vänta sig att laddtrycket alltid ska blir exakt samma, nån avvikelse på 0,05 bar då och då är inget att fundera över. APC har ju ingen som helst adaption utan reglerar laddtrycket med samma parametrar oavsett omgivningstemperatur, motortemperatur, osv..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  20. #60
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av flaset

    Går som fan ena stunden utan spikningar och nästa stund spikas det redan vid låga 0,5-0,6 bar.... (APC sänker laddet, funkar bra)

    MVH
    Detta problem tror jag orsakades av dålig kontakt till KS.....

    Har för övrigt använt bilen till och från jobbet (10 mil T o R) nu i en månad och bilen fungerar förvånansvärt bra, har till och med fått tillfälle att köra skiten ur en BMW 528 -99 ett antal ggr...

    Har sakta men säkert plockat tillbaka mina "S grejer"- styrbox(T16 chip), fördelardosa, BTR m.m istället för kompisens "riktiga" T16 grejer, inga probs.....

    Vet fan inte, men tyckte nästan att bilen blev att gå bättre när jag tog bort den SP chippade bränsle ECU'n......
    Får hoppas att detta kanske beror på att det chippet vill arbeta med lite större flöden, d.v.s högre ladd.....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. problem med tomgång 900s
    Av korsen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 21:02
  2. har monterat apc på en 900s ett skumt problem
    Av tjomme_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 18:54
  3. Problem med att ladda 1,2bar! (og 900s)
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •