Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Hejsan

    Jag har under en tid varit intresserad av att chippa min 95 2.0t bio -06. Har kollat runt lite här och på nätet efter något bra och prisvärt. Nu fick jag tips om en privatperson som chippar med egen mjukvara. Då detta helt klart blir ett överkomligt pris "halva kostnaden jämför med välkänd firma" är dock frågan om man kan lita på detta.
    Tycker ni att det är värt att lägga dom där extra kronorna och veta att det är välutvecklad eller snarare välanvänd mjukvara eller skulle nu chansa på att denna person faktiskt har en bra programvara.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Chip

    Eftersom det är åsikter du efterlyser dristar jag mig att påstå att du bör vara medveten om skillnaden i att handla av en privatperson jämfört med ett företag, särskilt om du vill reklamera eller behöver support, oavsett VAD du får för mjukvara för pengarna.

    Jag gissar också att det program du nu erbjudits privat är till största delar "knyckt" från en seriös firma varför den lägre kostnaden beror på att kostnaderna för utveckling och testkörning av mjukvaran inte behöver belasta den som nu vill sälja andras uvecklingsarbete till dig.

    (Trådrubriken var mer än lovligt otydligt så jag passade på att förtydliga denna.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Personlig åsikt:

    Jag skulle ALDRIG trimma med en mjukvara som inte kommer från någon av de etablerade leverantörerna. Konsekvenser vid fel blir lätt motorbyte.....Även om privatpersonen vet vad han pysslar med så blir det väldans svårt att argumentera något om man råkar ut för motorras p.g.a. fel i mjukvaran.

    Prisskillnad privatperson jämfört med etablerad firma: Gissningsvis 3-4000 kr
    Kostnad motorbyte: Vääääääldigt mycket mer.

    Jag vet i alla fall hur jag skulle göra.

    Slut på min predikan.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  4. #4

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Personlig åsikt:

    Jag skulle ALDRIG trimma med en mjukvara som inte kommer från någon av de etablerade leverantörerna. Konsekvenser vid fel blir lätt motorbyte.....Även om privatpersonen vet vad han pysslar med så blir det väldans svårt att argumentera något om man råkar ut för motorras p.g.a. fel i mjukvaran.

    Prisskillnad privatperson jämfört med etablerad firma: Gissningsvis 3-4000 kr
    Kostnad motorbyte: Vääääääldigt mycket mer.

    Jag vet i alla fall hur jag skulle göra.

    Slut på min predikan.
    Håller fullständigt med ovanstående talare speciellt nu som priserna är högst överkomliga på div tuning firmor så är det ju inget att fundera på i mina ögon?

    Mvh Mr M
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Denna tråd finns egentligen på samtliga forum dock i andra former. Hänger en hel del på sporthoj.com då jag kör mycket mc. Där kommer alltid åsikterna om utrustning osv där de som köpt alpinestars har bästa sakerna medans de som köpt arlen ness tycker deras utrustning är bäst och allt annat skräp.

    Egentligen så har ju trimmet i sig ingen större roll. Att trimma en bil är inte svårt då många faktiskt "gör det själv" nu för tiden. Så min åsikt är att man blir grundlurad om man köper en PPC för 6-7000kr. Min bil har ett trim från en ej "etablerad firma" och går lika bra som min förra som hade bsr trim.

    Sen var ju frågan mellan privatperson och firma. Är ju lite klurigare tycker jag. Är privatpersonen i fråga verkligen kunnig? tar han fram en speciell mapp till din bil eller är den prövad på andra likadana bilar.

    I vilket fall som helst så betalade jag 2500kr för mitt steg 1 på en firma som även trimmar med maptun. Tog dock deras egenutvecklade steg 1 med 230hk och begränsning för tomatlådan för mindre än halva priset. Går hur bra som helst och jag är rånöjd med detta! Säger dock inte att jag skulle vara minst lika nöjd med maptun, bsr eller annan men de pengarna jag fick över kunde jag göra roligare saker med.

    Jag skulle vilja se någon som har verkligen fått motorras till följd av mjukvaruproblem. Alla som hävdar att de etablerade firmorna lämnar garantier får gärna skriva hur och om de verkligen fått en ny motor på garanti.

  6. #6

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Denna tråd finns egentligen på samtliga forum dock i andra former. Hänger en hel del på sporthoj.com då jag kör mycket mc. Där kommer alltid åsikterna om utrustning osv där de som köpt alpinestars har bästa sakerna medans de som köpt arlen ness tycker deras utrustning är bäst och allt annat skräp.

    Egentligen så har ju trimmet i sig ingen större roll. Att trimma en bil är inte svårt då många faktiskt "gör det själv" nu för tiden. Så min åsikt är att man blir grundlurad om man köper en PPC för 6-7000kr. Min bil har ett trim från en ej "etablerad firma" och går lika bra som min förra som hade bsr trim.

    Sen var ju frågan mellan privatperson och firma. Är ju lite klurigare tycker jag. Är privatpersonen i fråga verkligen kunnig? tar han fram en speciell mapp till din bil eller är den prövad på andra likadana bilar.

    I vilket fall som helst så betalade jag 2500kr för mitt steg 1 på en firma som även trimmar med maptun. Tog dock deras egenutvecklade steg 1 med 230hk och begränsning för tomatlådan för mindre än halva priset. Går hur bra som helst och jag är rånöjd med detta! Säger dock inte att jag skulle vara minst lika nöjd med maptun, bsr eller annan men de pengarna jag fick över kunde jag göra roligare saker med.

    Jag skulle vilja se någon som har verkligen fått motorras till följd av mjukvaruproblem. Alla som hävdar att de etablerade firmorna lämnar garantier får gärna skriva hur och om de verkligen fått en ny motor på garanti.
    Kan hålla med dig på en del punkter , dock tycker jag att köper man en bil för flera hundra tusentals kronor så borde man ju även ha råd att lägga dom där 2-3 tkr mer det kostar hos ett företag som inte gör annat om dagarna och därmed även få det "bästa" för dig och din bil?

    Smaken e som baken såklart å så e det ingen som har rätt eller fel utan mer åsikter som vädras.
    Skulle inte vilja köpa av en privat person och sen om det knasar så står man där med skägget i brevlådan OM det skulle bli en del problem ( vilket uppenbarligen inträffar)

    Bara min åsikt........

    Mvh Mr M
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Tack för bra svar, var ganska säker på att jag inte skulle bli klokare efter era funderingar och svar

    Som ni förstår så väger jag mera åt firma än privatperson och det var egentligen därför jag startade denna tråd.
    Men jag måste ändå hålla med "palerider", jag har flertalet vänner som kör med "fulchip" och är hur nöjda som helst.
    Jag frågade denna privatperson som tillhandahåller chipet jag funderar över om det var en "kopierad" version. Fick till svar att det var en egenutvecklad mjukvara.
    Han lämnade självklart "runt hörnet" garanti och sparade min originalmjukvara om det skulle vara några problem.

    Min fundering är ju om det verkligen kan vara något jättefara för motorn om man enbart är intresserad av ett steg 1 eller 2 chip, Vi pratar ju inte om 600hp.

    Jag kan ju självklart hålla med om att jag har köpt mig en ganska dyr bil och borde inte bry mig så mycket om några tusenlappar extra, men vi är ju alla dumsnåla i grunden Om jag tjänar 3000:- på chipet kan jag ju köpa något annat kul för dem.

    Nä jag får nog fundera lite mera i denna fråga.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_ff
    Som ni förstår så väger jag mera åt firma än privatperson och det var egentligen därför jag startade denna tråd.

    XXX

    Min fundering är ju om det verkligen kan vara något jättefara för motorn om man enbart är intresserad av ett steg 1 eller 2 chip, Vi pratar ju inte om 600hp.
    Nej! Av ditt resonemang tycker jag inte alls det låter som att det är "Från-firma-chippet" som är ditt 1a val, snarare motsatsen! När det har med elektronik att göra så är det nog inte antalet hp som kan ställa till det, det är 0erna och 1erna inte samspelar. OM något skulle gå sönder så behöver det ju inte vara något stort för att de dumsnålade 2-3tusen ska vara borta, spec inte om man måste lämna in bilen på verkstad.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Chip

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag gissar också att det program du nu erbjudits privat är till största delar "knyckt" från en seriös firma varför den lägre kostnaden beror på att kostnaderna för utveckling och testkörning av mjukvaran inte behöver belasta den som nu vill sälja andras uvecklingsarbete till dig.
    Förlåt, men det var ett mer än förlov naivt påstående.

    Eftersom ingen har utvecklat ett eget program så håller alla tillgodo med SAABs bas. Antingen så snor man hela mappningen eller så får man köra fram en egen. Till vanliga steg 1 till 3 så finns det i princip bara ett sätt flå katten och än har jag inte sett en trimfirma som går utöver saabs originalmappning till T7. I några T5 program har jag sett lite mera lir utöver begäranmapparna.

    Steg 4 och uppåt är det ändå individuell mappning som gäller beroende på vilken hårdvara man väljer.

    Men budskapet är att du kan inte knycka en del ur ett program och fantisera ihop resten och få det bra. Så att snylta på andras utvecklingskostnader finns då inte.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Personlig åsikt:

    Jag skulle ALDRIG trimma med en mjukvara som inte kommer från någon av de etablerade leverantörerna. Konsekvenser vid fel blir lätt motorbyte.....Även om privatpersonen vet vad han pysslar med så blir det väldans svårt att argumentera något om man råkar ut för motorras p.g.a. fel i mjukvaran.

    Prisskillnad privatperson jämfört med etablerad firma: Gissningsvis 3-4000 kr
    Kostnad motorbyte: Vääääääldigt mycket mer.

    Jag vet i alla fall hur jag skulle göra.

    Slut på min predikan.
    Vilket fel i mjukvaran skulle leda till att trimfirman skulle ersätta dig med en motor? Vad jag sett erbjuder trimmare en extra maskinskadeförsäkring som skall ta hand om eventuella motorskador men den är ju ändå begränsad.

    Annars har ju DrBoost fått utså väldigt mycket spott och spe när han kritiserat "Trimmares" mjukvaror. Nu kan gemene man se vad som döljer sig de mjukvaror som ägare till dessa mjukvaror lagt ut till allmän beskådan.

    Vissa trimmare vrider på lite tändning och magrar av för att vinna effekt istället för att begära så mycket luftmassa. Att det spikar lätt åtgärdar man genom att i princip plocka bort spikkänsligheten, en trasig LMM här och du kan försöka argumentera dig till en uppsättning nya kolvar. Andra "Trimmare" begär mycket luft och håller i det trots att motorn spikat nåt eländigt mycket så tändingen är max backad vid väl valda punkter. Bygger man ett steg 6 program på distans så borde man lägga sig lite safe och inte krana på så mycket luftmassa och höja gränsen för övergång till "Open loop" i lambdareglering. En tredje trimmare verkar ha lärt sig och drar på luftmassa när motorn går bra, annars backar programet av rätt så friskt, här har förtroendet ökat lite.

    Tittar man generellt så verkar trimmarna generellt inte bry sig om att de första årsmodellerna av 9-5 ha högre komp utan man använder senare årsmodellers tändningsmappar och litar på att spikregleringen skall fungera men man lirar inte till spikkänsligheten till de tändstift man rekomenderar. Tidig årsmodell av 9-5 = högre komp och klenare kolvar. Välj fel trimmare till ett steg 2 samtidigt som du har ett dåligt avgassystem och du kan prova att argumentera dig till nya kolvar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Om man har en M-03 till M-06 så har Hirsch 30% rabatt = Bättre trim går ej att få till ett rimligt pris!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Om man har en M-03 till M-06 så har Hirsch 30% rabatt = Bättre trim går ej att få till ett rimligt pris!
    Med huggande TCS?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "9-5 NORDIC":3p34hnwi
    Om man har en M-03 till M-06 så har Hirsch 30% rabatt = Bättre trim går ej att få till ett rimligt pris!
    Med huggande TCS?

    J.K Nilsson[/quote:3p34hnwi]
    Man kan ju iaf åka och provköra Hirsch trimmet ordentligt innan köp, vet inte om det går med så många andra?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "9-5 NORDIC":2cm1n8dq
    Om man har en M-03 till M-06 så har Hirsch 30% rabatt = Bättre trim går ej att få till ett rimligt pris!
    Med huggande TCS?

    J.K Nilsson[/quote:2cm1n8dq]
    Vad menar du? Menar du att TCS:en inte funkar bra med Hirsch? Vem har lyckats bättre med den än Saab/Hirsch då?
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Vad menar du? Menar du att TCS:en inte funkar bra med Hirsch? Vem har lyckats bättre med den än Saab/Hirsch då?
    Med tack till mannen i Borås. När TCS griper in så märker man det på en lysande lampa och att hastighetsökningen avtar.

    Med Hirsch så känns det mer som ett rått ingrepp. Det hugger så man känner en markant inbromsning när TCS vill reglera ner vridmomentet.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Jag har aldrig känt några konstigheter när TCS:en griper in på en Hirschbil, däremot på bilar med trim från andra leverantörer.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Om man har en M-03 till M-06 så har Hirsch 30% rabatt = Bättre trim går ej att få till ett rimligt pris!
    Förstår inte riktigt vad du menar där? har du testat samtliga och kan komma med någon grund eller har du själv köpt det och tycker det fungerar bra?

    Jag har själv ägt/kört bilar med BSR (9-5 sedan -02), BSR (9-3 aero -01), Nordic (9-5 sedan -99, min fars bil) och nu egen programvara för 2500kr (9-5 kombi -02). Alla bilar har gått/går lika bra. Har dock aldrig testat hirsch men kan dock inte se att den programvaran skulle vara bättre än de andra. Du får jättegärna förklara varför den skulle vara så mycket bättre. Jag är alltid öppen för förslag.

  18. #18
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Jag jobbar på Saabverkstad och ser fler och fler kolvhaverier m.m. , och det är ALLTID chippade bilar. Jag har "alltid" åkt chippat själv, men det har resulterat i två kolvras + div. andra problem. Tyvärr är många av de olika chipfirmornas trim mer eller mindre skadliga för bilen och det är inte många som kan avgöra vilka chip som är bra för bilen. Hirsch är de enda trim som är testade och godkända av Saab och som garanterat fungerar i stort sett perfekt! Om man väljer trim från annan leverantör så får man göra det på egen risk .
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: 9-5 BioPower, ny mjukvara från firma eller privatperson?

    Hirsch trim skiljer inte direkt innuti mot andras trim, så att säga så vore att ljuga

    Håller med om att TCS ingrepp i Hirsch trim är aggresivt

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 19:00
  2. [LÖST] Uppgradera från Nordic steg2 till steg3 ny mjukvara? OG9-5
    Av Jonke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 00:30
  3. Pioneer Avic-D3 från USA, byta till EU-mjukvara?
    Av Frogfoot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 16:01
  4. Köpa bil privat eller från firma?
    Av TurboLover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •