Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Jag ska snart bli pappa och försöker lära mig lite om ersättningarna från försäkringskassan. Hur funkar egentligen dom 10 första pappadagarna efter födslen?

    -Behöver man skicka in ett årsbesked på lönen till försäkringskassan?
    -Gör man först en anmälan av pappaledigheten sen en begäran av ersättning när 10 dagar gått?

    Är helt förvirrad av allt detta kring försäkringskassan
    9-3 SC Aero V6 -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Du skall logga in på försäkringskassan och fylla i lite grejer.
    Här kommer sedan din SGI (sjukpennings grund inkomst... typ).

    Sedan anmäler du på samma sida att du är ledig.

    Det är tyvärr rätt krångligt, men all info finns där.
    Du behöver bankID för att logga in.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Behövde inte lämna något lönebesked utan ringde bara in och anmälde att jag fått en liten Gudabenådad son och så skickade de hem pappren som skulle användas för att få ut ersättningen.

    Går troligtvis att göra direkt på deras hemsida om man har e-leg.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Behövde inte lämna något lönebesked utan ringde bara in och anmälde att jag fått en liten Gudabenådad son och så skickade de hem pappren som skulle användas för att få ut ersättningen.

    Går troligtvis att göra direkt på deras hemsida om man har e-leg.
    Men ersättningen till pappadagarna är väl baserat på årsinkomsten,fast den informationen kanske försäkringskassan får från annat håll.
    9-3 SC Aero V6 -08

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse eller adoption:
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/ ... blad/Tillfällig%20föräldrapenning%20i%20samband%20med%20b arns%20födelse%20eller%20adoption.pdf
    Det är vare sig svårt eller hokus-pokus men om du ändå undrar något sedan du läst detta är det bara att i morgon ringa 020 524 524 och fråga.

    Ett tips i all välmening är att låta dessa 10 dagar enbart bli en början och sedan utnyttja tiden att vara hemma med barnet så mycket som möjligt. Det finns en massa saker som kan prioriteras bort för att ta sig såväl tid som råd att vara hemma medan barnet är litet. Det är en tid som aldrig kommer tillbaka.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    anmäla ändrad årsinkomst ska man göra så fort det bara går oavsett barn eller inte men har man inte gjort det så går det naturligtvis bra att göra det vid anmälan av pappadagarna, sjukdom eller vad som helst.
    Har man inte ändrat på länge och ökar med det dubbla eller nåt kan de naturligtvis begära in underlag som bekräftar ökningen.

  7. #7
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Har precis genomgått detta och det är ett jävla klydd så fort man har med F-kassan att göra.
    Deras hemsida är väldigt lättöverskådlig men allt annat är åt helvete.

    När alla papper väl är inne och deras 30 dagar (som de har på sig att behandla ärendet) är 1 dag bort får man ett brev hemskickat att de saknar en viss uppgift, som de fått redan första dagen, men väntat med att berätta för mig, precis innan tidsfristen gått ut, och jag väntar in kulorna.. då får man alltså vänta 30 dagar till.

    Till frågan, min arbetsgivare fick skicka in papper på min lön för att det skulle fungera.. och det är först anmälan sedan begäran

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse eller adoption:
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/ ... blad/Tillfällig%20föräldrapenning%20i%20samband%20med%20b arns%20födelse%20eller%20adoption.pdf
    Det är vare sig svårt eller hokus-pokus men om du ändå undrar något sedan du läst detta är det bara att i morgon ringa 020 524 524 och fråga.
    OK då vet jag det långa farbrorn...Tänk om alla vara lika klipska som dig.
    9-3 SC Aero V6 -08

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Något som är ganska skumt är att de där 10-dagarna i samband med barnets födsel räknas som sjukpenning vilket innebär att det kassan räknar med en max bidragsgrundande inkomst på 7,5 basbelopp d.v.s. 318000/år.
    För föräldrapenning är det 10 basbelopp som gäller.
    Denna skillnad är inte direkt logisk. Tycker inte jag iallafall.
    Kanske får systemet spelet om man försöker vara föräldraledig två stycken på samma barn, samtidigt....
    Fredrik J

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Citat Ursprungligen postat av Expressoblack
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse eller adoption:
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/ ... blad/Tillfällig%20föräldrapenning%20i%20samband%20med%20b arns%20födelse%20eller%20adoption.pdf
    Det är vare sig svårt eller hokus-pokus men om du ändå undrar något sedan du läst detta är det bara att i morgon ringa 020 524 524 och fråga.
    OK då vet jag det långa farbrorn...Tänk om alla vara lika klipska som dig.
    Nu vet jag inte om jag skall tolka detta som att du är otacksam för att jag försöker hjälpa dig men lyssna trots detta på rådet att det är mindre chans att få korrekta uppgifter från någon annan på detta forum än direkr från FK.

    Själv är jag mest förvånad över att FK inte lärt sig räkna med procent utan då det gäller att ta ut dagar finns bara alternativen 1/4, 1/2, 3/4 och heldag att välja bland.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Man räknar med bråk om man börjar med procent.

    Personligen måste jag också dementera allt man hört om kassans oförmåga att betala ut ersättningen i tid. Vi har alltid fått våra pengar även när man varit lite sen med dokumentationen. Prickfritt faktiskt. Jag börjar misstänka att det finns mer grejer inblandat i snyfthistoriorna man ibland ser i media...
    Fredrik J

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Expressoblack

    OK då vet jag det långa farbrorn...Tänk om alla vara lika klipska som dig.
    Nu vet jag inte om jag skall tolka detta som att du är otacksam för att jag försöker hjälpa dig men lyssna trots detta på rådet att det är mindre chans att få korrekta uppgifter från någon annan på detta forum än direkr från FK.

    Själv är jag mest förvånad över att FK inte lärt sig räkna med procent utan då det gäller att ta ut dagar finns bara alternativen 1/4, 1/2, 3/4 och heldag att välja bland.
    Jadu..och istället för att lägga en fråga om tex motorproblem på forumet kan man ju ringa verkstan direkt.Ett forum är väll till för att diskutera och söka/byta erfarenheter. Har fått många bra svar här.
    9-3 SC Aero V6 -08

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Citat Ursprungligen postat av Expressoblack
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu vet jag inte om jag skall tolka detta som att du är otacksam för att jag försöker hjälpa dig men lyssna trots detta på rådet att det är mindre chans att få korrekta uppgifter från någon annan på detta forum än direkr från FK.

    Själv är jag mest förvånad över att FK inte lärt sig räkna med procent utan då det gäller att ta ut dagar finns bara alternativen 1/4, 1/2, 3/4 och heldag att välja bland.
    Jadu..och istället för att lägga en fråga om tex motorproblem på forumet kan man ju ringa verkstan direkt.Ett forum är väll till för att diskutera och söka/byta erfarenheter. Har fått många bra svar här.
    Du blir alltså sur och grinig för att jag länkade till korrekt och tydlig information och dessutom tipsade dig om ett telefonnummer där du kan få ännu mer personlig hjälp?

    I så fall tolkar jag det som att du förmodligen är sympatigravid och att det är hormonerna som spökar även hos dig.

    Lycka till med såväl förlossning som föräldraledighet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?

    Haha LM att inte du ställer upp i Parlementet, du hade "ägt"

    Fredrik: Ja de där snyfthistorierna ger jag inte mkt för, jag kan bara tala från egen erfarenhet och trots en massa jobb man lagt ner på det med hjälp av kuratorer och dylikt blir det oftast problem i slutändan iaf

Liknande ämnen

  1. lambdasond ful lösning i en par dagar
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 20:43
  2. Eftersnack Saabens dagar
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 19:54
  3. Saabens dagar!
    Av Robertsson i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 01:42
  4. Varför?? Kinnekulle 2-dagar
    Av sqr-micke i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:36
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •