Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vilken koppling till vilken bil?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460

    Vilken koppling till vilken bil?

    Hej, jag tänkte försöka få hjälp i denna tråd med att sammanställa vad det är för kopplingar och lösningar som "gäller" för att ha som referens. Själv är jag ingen expert, men det vore bra att kunna ta del av vad för bilar på forumet som kör med olika konfigurationer. Sedan att många har speciella växellådor också är väl också värt att nämna. Jag kan 9000 minst dåligt eftersom jag kör en själv.

    9000:
    Själv kör jag 9000 aero (maptun chippat) med Sachs Race Engineerings tryckplatta -740 och originallamell (-98:ans). Tryckplattan går på något sätt ofta under namnen "600-plattan" men är enl. Sachs specat för 505Nm (645 Nm med sinter). Vi vet empiriskt att det finns marginal i de siffrorna eftersom det finns fler som kör så med mycket mer mos i maskin.
    Allting fungerar klockrent för mig men jag har hört att vissa som kör på strippen med min konf. har problem med att det driver framåt vid höga startvarv trots att man kopplat ur. Dessutom så verkar det som om långmotorerna är extra känsliga och behöver den tunnare special-lamellen (585Nm) för att det skall lira riktigt. Någon Dr. nämnde att göra om en 9-5 lamell för att passa till 9000, men jag har inte hört mer om det sedan.

    900og:
    Sinterlamell verkar vara en gångbar rekommendation för att få ner vikten på lamellen och upp styrkan i kopplingen. Jag har inte hört något ont om den förstärkta tryckplattan heller i o f s. Är det någon som kör med fjädrad sinterlamell?

    900ng:
    Viggenkopplingen verkar vara den mest använda förstärkningen, billlig och bolt on. Jag har talat på några ställen om en ännu starkare tryckplatta från Sachs som också den skall vara bolt-on men har tyvärr inte några erfarenheter att delge om den. Autotech skulle ta hem några men har inte gjort det vad jag vet ännu.
    Carbonlamellen skall ha "bättre" körbarhet än sinter, men jag har inte hört så mycket bra om dem.

    9-5:
    Aerokopplingen verkar ju palla för de flesta chiptrim. Jag vet inte hur de som är värst har löst det, men det finns ju sinter och carbonlameller även till dessa bilar. Jag vet att Sachs R-E har en starkare tryckplatta till 9-5 som är specad till 440Nm med sinterlamell, men ingen vad jag vet kör med den eftersom den endast är 228mm stor och kanske känns "liten".

    Flerskiviga racekopplingar:
    Kanske är vägen att gå för ytterst få på detta forum, men de finns. Kanske att de blir bra för några av våra monster här på forumet med över 700Nm då en sådan koppling går att ladda med lameller för 1100Nm men de är ju inte exakt bolt-on. Det krävs tillpassning av svänghjul och ombyggnad av urtrampningsmekanismen bl a.
    "....lite jobbiga att fickparkera med" sa en ingenjör på Sachs.

    9-3SS:
    .............?


    Ordet är fritt!

    Lägger till mer med EDIT-funktionen senare, måste jobba lite också...

    Tummen
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    241

    Koppling 9-5

    Hej tummen !
    Maptun har en koppling till 9-5 som klarar 600 Nm
    Har kört med den i min bil 1,5 år och bromsat till 600 Nm hos Rototest.

    Är något tvärare än original men hustrun kör bilen utan att knorra allt för mycket.

    Hälsningar

    MR X
    Snart 500 Hk

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Är det en Aerotryckplatta med Carbonlamell då? Det var det enda jag hittade på deras hemsida. I så fall så kan vi bocka av en sak som fungerar bra på 9-5.
    Att hustrun gärna kör bilen är ju ett bra mått på körbarhet oftast. Våra partners sätter väl oftast körbarheten före den ökade effekten, och då brukar man få höra kommentarer om trimmet om det inte går att köra bekvämt.
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Hej Rickard! Vad tycker du om en 6-puckad carbonlamell?
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av tummen
    Hej Rickard! Vad tycker du om en 6-puckad carbonlamell?
    Kolla länkarna i mitt inlägg ovan.

    Rickard är inte så aktiv nu för tiden på forumet.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Citat Ursprungligen postat av tummen
    Hej Rickard! Vad tycker du om en 6-puckad carbonlamell?
    Kolla länkarna i mitt inlägg ovan.

    Rickard är inte så aktiv nu för tiden på forumet.
    Jag hatar skiten.
    Har inte hört något från SP än dessvärre!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Rickard: läste dina inlägg... tråkigt.
    MRX: antar att det inte är en sådan Rickardkoppling du har dådå, men vi vet ju nu en leverantör till 9-5:an var det fungerar som utlovat i alla fall.
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Tillägg 9000 med "600-plattan":

    9-5 aero-lamellen (00-02) ska enl. uppgift passa "boolt-on" och är ju ett alt.till orginallamellen.
    Angående probelm med antingen urkoppling eller dragläge,så finns mej veterligen 3 alternativ till speciallamellen:
    -Shimsning 0,5-0,7 mm av 240mm-lamellen
    -Nita om 240mm-lamellen,så den håller sej mer konstant och ej sväller vid värmeutveckling,detta gör Bilotrans i Sthlm, 070-7423900
    -Köra med 228mm-lamellen(1862 525 131).Att den är mindre ska betyda lite i sammanhanget.Denna blir inte lika tjockfrisläppt som 240-lamellen.

    Kanke skulle också portning av slavcylinder vara med i inlägget?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  10. #10
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    691
    Medlem#
    1014
    Enligt sachs så skulle jag köra med orginal lamell till 600nm plattan och inte med speciallamellen skulle fungera bäst enligt dem...Vet ej varför va inte jag som pratade med dem
    9-3 Aero-08

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Tummen--> Inte hört ngt mer om tryckplattan till ng900 som sachs skulle ta fram?
    Eller den kanske redan finns till försäljning?


    Mvh

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Kasumi: jag har skrivit om det i en annan tråd, men kolla efter 3082999767! Förvänta dig inte att någon har hört talas om den dock, kanske inte ens folket på Sachs! ;-D
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Citat Ursprungligen postat av tummen
    Kasumi: jag har skrivit om det i en annan tråd, men kolla efter 3082999767! Förvänta dig inte att någon har hört talas om den dock, kanske inte ens folket på Sachs! ;-D
    Ska kolla upp det, tack så länge


    Mvh

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Angående "Mr. X" koppling så är det, så vitt jag vet, tryckplatta och lamell från Volvo och Opel. Har inte mer detaljerad info än så tyvärr, men det är alltså inte Saabdelar från Sachs.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 857
    kompletterar med lite info om og900. saxat från min sida.

    Og900 har 215mm lamell från 84-89. denna kopplingen, om den är fräsh, dvs svänghjulet är fritt från sprickor och blåspinningar (bild på icke fräscht svänghjul), samt lamellen inte är för sliten så klarar den upp till ca 220hk. den enda möjligheten att uppgradera 215mm kopplingen är att köpa en sinterlamell. denna med orginalkopplingen står pall för mycket, uppåt 300hk iaf.

    Og900 90-93 har 228mm koppling. svänghjul, lamell och tryckplatta sklijer åt från ovanstående koppling. denna koppling ha rjag ingen direkt spec på, men något längre håller den, men den stora fördelen med 228mm koppling är att den går att uppgradera. sachs säljer en annan tryckplatta till detta svänghjulet som passar. en grövre tryckplatta till sammans med en vanlig lamell bör vara god för uppåt 400Nm vill jag minnas. du kan självklart kombinera detta svänghjul med sport-tryckplattan med en sinterlamell och då ska det hålla länge.

    Det går att montera 240mm svänghjul/lamell/tryckplatta ifrån en 9000, god för 420Nm. (bild på 9000lamell till vänster och 900 215mm till höger) svänghjulet är bara att bulta på, dock stämmer inte tändinställningen på svänghjulet överens med ett orginalsvänghjul. därför måste det märkas om eller om man kör som det är. dock skall man tänka på att ju större lamell man har destå mer svårväxlad blir bilen, samt det sliter mer på synkringarna. en så lätt lamell som möjligt är alltså att föredra, därav mitt val av en sinterlamell.

    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 501
    Sachs plattan är trevlig.
    Köpte en i somras, fast den fick man borra hål för styrpinnarna.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Höör
    Inlägg
    16

    Re: Vilken koppling till vilken bil?

    Hur är det på 2,0 motorerna på 9000? Har inte de ett 228 mm svänghjul, fram tills a50? Är det någon som har andra uppgifter på detta så rätta mig, om inte så bekräfta gärna då jag ska köpa koppling till min 2,0 relativt snart.

Liknande ämnen

  1. Vilken koppling till OG9-5 2,3 -99
    Av JOPARM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 21:01
  2. byta vxl.låda på 240 78:a till 5vxl-vilken koppling?
    Av andreas2251 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 10:32
  3. Vilken koppling till 9-3SS 2.0t med steg2?
    Av G.Bruno i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 11:55
  4. Vilken koppling rekommenderas till 9-3 SC 2.0t -06?
    Av saab king of the road i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •