Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    51
    Medlem#
    7820

    Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Hej alla växellådsmekar, vad brukar ni använda för åtdragningsmoment på utgående axel när ni kör med stumhylsa?

    M v h
    Henrik

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    det går säkert bra med original specificerat moment

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det går säkert bra med original specificerat moment
    Det finns inget moment angivet
    Det är vinkeldragning utifrån uppmätt spel som gäller.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    det går säkert bra med original specificerad vinkelangivelse

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    51
    Medlem#
    7820

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Nix, det går inte att använda samma vinkeldragningsmetod som med orginal spännhylsa. Med spännhylsa använder man vinkeldragning för att ställa specad lagerförspänning.

    Med stumhylsa är hylsans längd anpassad för att ge rätt lagerförspänning.

    /Henrik

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Nordin
    Nix, det går inte att använda samma vinkeldragningsmetod som med orginal spännhylsa. Med spännhylsa använder man vinkeldragning för att ställa specad lagerförspänning.

    Med stumhylsa är hylsans längd anpassad för att ge rätt lagerförspänning.

    /Henrik
    jo men med stum hylsa ska du ju bara se till att muttern sitter fast, hylsan sköter ju om förspänningen så drar du enligt original så lär du knappast dra för mycket och inte för lite heller.

  7. #7
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Vinkeldragning ala orginal är inte speciellt hårt.

    Så hårdare är att föredra.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Det här med stummhylsa är intressant.
    Jag har skruvat isär ett antal lådor och de tre stycken av alla som utan tvekan har haft de värsta skadorna på pinjonglagren har haft stum distans utan kollapshylsa.

    De som har haft orginal kortare distans och kollapshylsa har sett mycket bättre ut.
    Att dra ihop utgående axel med stumhylsa till rätt moment tror jag inte är det enklaste... men det är bara min egna erfarenhet
    Själv funderar jag på om det är så bra överhuvudtaget med stum distanshylsa på en bil man använder dagligen.
    När lagren nöts ut och spelet blir uppenbart håller det ju sämmre än orginal.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    44

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Men hva skal man gjøre da?

  10. #10
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det här med stummhylsa är intressant.
    Jag har skruvat isär ett antal lådor och de tre stycken av alla som utan tvekan har haft de värsta skadorna på pinjonglagren har haft stum distans utan kollapshylsa.

    De som har haft orginal kortare distans och kollapshylsa har sett mycket bättre ut.
    Att dra ihop utgående axel med stumhylsa till rätt moment tror jag inte är det enklaste... men det är bara min egna erfarenhet
    Själv funderar jag på om det är så bra överhuvudtaget med stum distanshylsa på en bil man använder dagligen.
    När lagren nöts ut och spelet blir uppenbart håller det ju sämmre än orginal.

    M.V.H.
    Korrekt noterat - på en vardagsbil med inget eller lite trim som körs med huvudet så kan det vara bättre med orginalhylsa om man kan leva med att den blir förslappad. Dock verkar det intervallet ligga kring 15-18tusen mil så tar man smällen med en renovering så ska det vara lugnt under bilens normala livslängd.

    Men för de som kör trimmat och hårt så kommer andra saker att gå sönder innan hylsan blivit förslappad. Blandar du sen in Q-diff i bilden så kommer belastningen på kollapshylsan blir större med stor risk för rensade drev.

    Men sen är det som du säger inte "bara att dra ihop" lådan med stumhylsan. Som jag sagt åtskilliga gånger så gör några hundradelar på hylsan längd stor skillnad på förspänningen.

    När vi sätter ihop lådor med stumhylsa så anpassar vi längd/förspänning utifrån brukandet av bilen samt dess effekt. Exempelvis en toktrimmad sommarbil som mestadels går på träffar får hårdare förspänning för att matcha belastningen.

    Rejsiga bilar med likaledes rejsiga motorer/lådor kräver service och då får man leva med att lager måste bytas ibland. Bättre det än att hela skiten packar ihop

    Så ser vi på det hela

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Jag har fått lära mig att lämpligt rullmotstånd är 3-3,5Nm med enbart pinjongaxeln monterad och då inser man är ganska små marginaler det handlar om när hylsan ska anpassas.

    Har inget värde på hur hårt muttern ska dras men med tanke på hur långt dragskaft jag behöver så är det rätt många Nm. En vild uppskattning är ca 300Nm Johan kanske har något bättre värde?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har fått lära mig att lämpligt rullmotstånd är 3-3,5Nm med enbart pinjongaxeln monterad och då inser man är ganska små marginaler det handlar om när hylsan ska anpassas.

    Har inget värde på hur hårt muttern ska dras men med tanke på hur långt dragskaft jag behöver så är det rätt många Nm. En vild uppskattning är ca 300Nm Johan kanske har något bättre värde?
    Jag sa hårt - inte Brutalt

    300 är tokmycket - vissa av bultarna till 900 subframen sitter med 190Nm o då får man slita som ett djur när man ligger under bilen så 300 är det inte

    Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    har man stum hylsa så är det naturligtvis hylsan i sig som avgör förspänningen. Får man högre förspänning med högre moment på muttern så är naturligtvis hylsan för kort. Och därmed kortare livslängd på lagren för de tål inte hur mycket som helst.

  14. #14
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    har man stum hylsa så är det naturligtvis hylsan i sig som avgör förspänningen. Får man högre förspänning med högre moment på muttern så är naturligtvis hylsan för kort. Och därmed kortare livslängd på lagren för de tål inte hur mycket som helst.
    Visst är det så och jag tror ingen i denna tråd trott något annat heller
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    har man stum hylsa så är det naturligtvis hylsan i sig som avgör förspänningen. Får man högre förspänning med högre moment på muttern så är naturligtvis hylsan för kort. Och därmed kortare livslängd på lagren för de tål inte hur mycket som helst.
    Visst är det så och jag tror ingen i denna tråd trott något annat heller
    Måste erkänna att proceduren för att anpassa en stumhylsa så att förspänningen blir rätt inte är känd för mig.
    Har bara sett vad som kan bli resultatet av för hårt spända lager efter mellan 500 och 7000mil. En låda hade iaf okänt miltal sedan renovering
    Lagren ser MOSADE ut medan andra lådor med STD hylsa mest ser matta och använda ut.

    Det ska blir intressant att se hur mina lager ser ut efter kanske 500mil, jag körde med stora originaldistansen ihop med den kupade brickan som satt upp till kanske runt -88 eller så. Spände kanske liiiite hårt tror jag

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan H":3b9fqfon
    Visst är det så och jag tror ingen i denna tråd trott något annat heller
    Lagren ser MOSADE ut medan andra lådor med STD hylsa mest ser matta och använda ut.

    Det ska blir intressant att se hur mina lager ser ut efter kanske 500mil, jag körde med stora originaldistansen ihop med den kupade brickan som satt upp till kanske runt -88 eller så. Spände kanske liiiite hårt tror jag

    M.V.H.[/quote:3b9fqfon]

    Shit - hur fasiken lyckas man med det?
    Jag har gått igenom både min och andras "stumlådor" inkl sådana som inte vi byggt och någon som ser ut som du beskriver har jag aldrig sett.

    hehe - lätt hänt
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    har man stum hylsa så är det naturligtvis hylsan i sig som avgör förspänningen. Får man högre förspänning med högre moment på muttern så är naturligtvis hylsan för kort. Och därmed kortare livslängd på lagren för de tål inte hur mycket som helst.
    Visst är det så och jag tror ingen i denna tråd trott något annat heller
    det jag menade var väl främst att vissa (inte skribenter i tråden alltså) mest ser stumhylsan som nån trimgrej man ska ha för att andra har det och slänger ihop och tror att det ska fungera bättre. Det kräver som sagt lite fingertoppskänsla och kunskap

  18. #18
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Visst är det så och jag tror ingen i denna tråd trott något annat heller
    det jag menade var väl främst att vissa (inte skribenter i tråden alltså) mest ser stumhylsan som nån trimgrej man ska ha för att andra har det och slänger ihop och tror att det ska fungera bättre. Det kräver som sagt lite fingertoppskänsla och kunskap
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    51
    Medlem#
    7820

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Jag gjorde en koll med en begagnad spännhylsa, monterade den på axeln och drog till den komprimerades så mycket att den spräcktes => 110-120Nm. Jag kommer att lägga mig i det området när jag monterar stumhylsan.

    Att mäta rätt spel är A och O, när jag gjorde en grov koll av det axiella spelet med stillastående axel fick jag +0.15 när jag gjorde samma koll med roterande axel så blev det +0,30. Så nog gäller det att vara noggrann när man spänner in lagren.

    Jag har ingen erfarenhet av lagerslitage med stumhulsa de lådor jag öppnat har haft orginal spännhyla och dåliga lager vid 15.000mil. Sedan är det ju som Johan säger, laddar man på med 450+Nm kanske inte lagerslitaget är det största bekymret det är att få bitarna att hålla ihop.

    /Henrik

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 684

    Re: Åtdragningsmoment med stumhylsa?

    Mäts in jämföres sedan emot andra data dras sedan tillbaka med "känsla" så blir det super & håller säsong efter säsong.

    Det som möjligen skulle gå sönder är drev på 3-4 där momentet flyger iväg oftast i en saabmaskin

    Har x antalet lådor som rullat sedan 2004- med stumhylsa & de går lika bra då som nu.



    Sedan hur jag gör det tänker inte jag deklarera för & har ingen skyldighet göra det heller

    Yrkeshemlighet
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

Liknande ämnen

  1. Stumhylsa vs Kollapshylsa erfarenheter ?
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •