Hej alla växellådsmekar, vad brukar ni använda för åtdragningsmoment på utgående axel när ni kör med stumhylsa?
M v h
Henrik
Hej alla växellådsmekar, vad brukar ni använda för åtdragningsmoment på utgående axel när ni kör med stumhylsa?
M v h
Henrik
det går säkert bra med original specificerat moment
Det finns inget moment angivetUrsprungligen postat av StefanM
Det är vinkeldragning utifrån uppmätt spel som gäller.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
det går säkert bra med original specificerad vinkelangivelse
Nix, det går inte att använda samma vinkeldragningsmetod som med orginal spännhylsa. Med spännhylsa använder man vinkeldragning för att ställa specad lagerförspänning.
Med stumhylsa är hylsans längd anpassad för att ge rätt lagerförspänning.
/Henrik
jo men med stum hylsa ska du ju bara se till att muttern sitter fast, hylsan sköter ju om förspänningen så drar du enligt original så lär du knappast dra för mycket och inte för lite heller.Ursprungligen postat av Henke Nordin
Vinkeldragning ala orginal är inte speciellt hårt.
Så hårdare är att föredra.
mvh johan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det här med stummhylsa är intressant.
Jag har skruvat isär ett antal lådor och de tre stycken av alla som utan tvekan har haft de värsta skadorna på pinjonglagren har haft stum distans utan kollapshylsa.
De som har haft orginal kortare distans och kollapshylsa har sett mycket bättre ut.
Att dra ihop utgående axel med stumhylsa till rätt moment tror jag inte är det enklaste... men det är bara min egna erfarenhet
Själv funderar jag på om det är så bra överhuvudtaget med stum distanshylsa på en bil man använder dagligen.
När lagren nöts ut och spelet blir uppenbart håller det ju sämmre än orginal.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Men hva skal man gjøre da?
Korrekt noterat - på en vardagsbil med inget eller lite trim som körs med huvudet så kan det vara bättre med orginalhylsa om man kan leva med att den blir förslappad. Dock verkar det intervallet ligga kring 15-18tusen mil så tar man smällen med en renovering så ska det vara lugnt under bilens normala livslängd.Ursprungligen postat av Andreas Plars
Men för de som kör trimmat och hårt så kommer andra saker att gå sönder innan hylsan blivit förslappad. Blandar du sen in Q-diff i bilden så kommer belastningen på kollapshylsan blir större med stor risk för rensade drev.
Men sen är det som du säger inte "bara att dra ihop" lådan med stumhylsan. Som jag sagt åtskilliga gånger så gör några hundradelar på hylsan längd stor skillnad på förspänningen.
När vi sätter ihop lådor med stumhylsa så anpassar vi längd/förspänning utifrån brukandet av bilen samt dess effekt. Exempelvis en toktrimmad sommarbil som mestadels går på träffar får hårdare förspänning för att matcha belastningen.
Rejsiga bilar med likaledes rejsiga motorer/lådor kräver service och då får man leva med att lager måste bytas ibland. Bättre det än att hela skiten packar ihop
Så ser vi på det hela
mvh johan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag har fått lära mig att lämpligt rullmotstånd är 3-3,5Nm med enbart pinjongaxeln monterad och då inser man är ganska små marginaler det handlar om när hylsan ska anpassas.
Har inget värde på hur hårt muttern ska dras men med tanke på hur långt dragskaft jag behöver så är det rätt många Nm. En vild uppskattning är ca 300Nm Johan kanske har något bättre värde?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Jag sa hårt - inte BrutaltUrsprungligen postat av Urban 1041
300 är tokmycket - vissa av bultarna till 900 subframen sitter med 190Nm o då får man slita som ett djur när man ligger under bilen så 300 är det inte
Johan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
har man stum hylsa så är det naturligtvis hylsan i sig som avgör förspänningen. Får man högre förspänning med högre moment på muttern så är naturligtvis hylsan för kort. Och därmed kortare livslängd på lagren för de tål inte hur mycket som helst.
Visst är det så och jag tror ingen i denna tråd trott något annat hellerUrsprungligen postat av StefanM
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Måste erkänna att proceduren för att anpassa en stumhylsa så att förspänningen blir rätt inte är känd för mig.Ursprungligen postat av Johan H
Har bara sett vad som kan bli resultatet av för hårt spända lager efter mellan 500 och 7000mil. En låda hade iaf okänt miltal sedan renovering
Lagren ser MOSADE ut medan andra lådor med STD hylsa mest ser matta och använda ut.
Det ska blir intressant att se hur mina lager ser ut efter kanske 500mil, jag körde med stora originaldistansen ihop med den kupade brickan som satt upp till kanske runt -88 eller så. Spände kanske liiiite hårt tror jag
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
[quote=Andreas Plars]Lagren ser MOSADE ut medan andra lådor med STD hylsa mest ser matta och använda ut.Ursprungligen postat av "Johan H":3b9fqfon
Det ska blir intressant att se hur mina lager ser ut efter kanske 500mil, jag körde med stora originaldistansen ihop med den kupade brickan som satt upp till kanske runt -88 eller så. Spände kanske liiiite hårt tror jag
M.V.H.[/quote:3b9fqfon]
Shit - hur fasiken lyckas man med det?
Jag har gått igenom både min och andras "stumlådor" inkl sådana som inte vi byggt och någon som ser ut som du beskriver har jag aldrig sett.
hehe - lätt hänt
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
det jag menade var väl främst att vissa (inte skribenter i tråden alltså) mest ser stumhylsan som nån trimgrej man ska ha för att andra har det och slänger ihop och tror att det ska fungera bättre. Det kräver som sagt lite fingertoppskänsla och kunskapUrsprungligen postat av Johan H
Ursprungligen postat av StefanM
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag gjorde en koll med en begagnad spännhylsa, monterade den på axeln och drog till den komprimerades så mycket att den spräcktes => 110-120Nm. Jag kommer att lägga mig i det området när jag monterar stumhylsan.
Att mäta rätt spel är A och O, när jag gjorde en grov koll av det axiella spelet med stillastående axel fick jag +0.15 när jag gjorde samma koll med roterande axel så blev det +0,30. Så nog gäller det att vara noggrann när man spänner in lagren.
Jag har ingen erfarenhet av lagerslitage med stumhulsa de lådor jag öppnat har haft orginal spännhyla och dåliga lager vid 15.000mil. Sedan är det ju som Johan säger, laddar man på med 450+Nm kanske inte lagerslitaget är det största bekymret det är att få bitarna att hålla ihop.
/Henrik
Mäts in jämföres sedan emot andra data dras sedan tillbaka med "känsla" så blir det super & håller säsong efter säsong.
Det som möjligen skulle gå sönder är drev på 3-4 där momentet flyger iväg oftast i en saabmaskin
Har x antalet lådor som rullat sedan 2004- med stumhylsa & de går lika bra då som nu.
Sedan hur jag gör det tänker inte jag deklarera för & har ingen skyldighet göra det heller
Yrkeshemlighet
Saab Lotus Exige
Rörramsbygge med Rwd & B236