Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Klara sig undan böter listan?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293

    Klara sig undan böter listan?

    Först vill jag bara säga att jag har inte för avsikt att nyttja denna lista eller på något sätt uppmana andra folk att göra det.
    Tanken med tråden är i ren nyfikenhet eftersom jag har hört att det ska finnas en "Stentavla" att föja om man blir stoppad för fortkörning.
    Så än en gång kom inte med några kommentarer om att man inte ska köra för fort eller liknande och att det bästa är att hålla hastigheten osv. Har du inget att tillföra till listan så avstå inlägg.

    Nu till frågan.
    Om man skulle bli stoppad för fortkörning vad kan man fråga polisen om för att ställa till det lite för dom?
    Exempel: Kalibrering,avstånd,m.m

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Klara sig undan böter listan?

    du frågar ingenting, utan du ber polisen skriva en rapport till åklagaren så får den bestämma om ditt fall skall tas upp i rätten, det kostar dig inget att låta det gå till tingsrätten, om du inte ska ha en försvarare, det får du betala själv.

    Jag vart själv stoppad sist jag åkte från Piteå till Stockholm, polisen ber mig stiga över i deras bil för att dom har pappersarbete, visst, jag sätter mig i deras bil.

    Dom börjar fråga mig om mina uppgifter, om bilen är min, vart jag bor mm.
    När dom är färdiga ber dom mig skriva under böteslappen,

    -Men, säger jag, jag vill att ni skriver en rapport till åklagaren!
    Polisen blir då lite upprörd och säger,
    -Men vi är så vana att folk skriver på, Nekar du till fortkörningen?

    Jag svarar,
    -Jag har varken erkänt eller nekat, + att det är eran skyldighet att upplysa mig om vilka rättigheter jag har i samband med en fortkörning.

    Polisen blir i o m mitt uttalande ytterligare lite upprörd och börjar argumentera
    -Så du vill låta det här gå till tingsrätten, du vet att det belastar samhället med en enorm kostnad?

    Jag svarar,
    -Ja det är jag medveten om, och den kostnaden betalar jag genom skattsedeln,
    om jag väljer att ta det här till tingsrätten så har jag möjlighet att se så att allt gått rätt till vid mätning, att bilen är kalibrerad, mm + att jag har rätt till en försvarare.
    Nu skiner polisen upp och utbrister
    -En försvarare får du betala själv!

    -Jo jag vet, svarar jag,
    -Men min flickvän är jurist, så det löser sig ska du se.

    Han ser genast ledsen ut igen.
    -Men säger jag, om du ger mig lappen ska jag skriva under så har vi löst det för den här gången.

    Jag skrev under och fick 1500:- i böter, just för att min flickvän inte har tid att läsa in sig på trafiksidan samt att jag jobbar och bor i Stockholm och orkar inte infinna mig till rätten i Umeå där trafikförseelsen skedde.

    Nu är min flickvän jurist + att det inte var första gången jag blivit stoppad för trafikbrott så jag har ganska god koll på vad jag har för rättigheter.

    Kontentan är, erkänn inte på plats utan låt dom skriva en rapport, väljer åklagaren att ta upp fallet (vilket dom med största säkerhet gör) så kan du erkänna via det papper åklagaren skickar ut och du då slipper ta det till tingsrätten,
    du har under den tiden möjlighet att begära in den ev film som du fastnat på, ev papper på platsprotokoll, om polismannen har utbildning på laser"pistolen" mm.

    //Mattias
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Klara sig undan böter listan?

    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Först vill jag bara säga att jag har inte för avsikt att nyttja denna lista eller på något sätt uppmana andra folk att göra det.
    Tanken med tråden är i ren nyfikenhet eftersom jag har hört att det ska finnas en "Stentavla" att föja om man blir stoppad för fortkörning.
    Så än en gång kom inte med några kommentarer om att man inte ska köra för fort eller liknande och att det bästa är att hålla hastigheten osv. Har du inget att tillföra till listan så avstå inlägg.

    Nu till frågan.
    Om man skulle bli stoppad för fortkörning vad kan man fråga polisen om för att ställa till det lite för dom?
    Exempel: Kalibrering,avstånd,m.m
    1. Du lurar knappast någon då du säger dig inte vilja nyttja den vetskap du eventellt får i den här tråden, särskilt inte med den trådrubriken.

    2. Du kan inte förhindra kommentarer du inte VILL höra så länge de håller sig inom forumreglerna.

    3. Att ifrågasätta en FELAKTIG polisrapport är för mig helt OK men om man är medveten om att man felat, medvetet eller omedvetet, så bör man vara så vuxen att man står för sitt misstag.

    4. Att tänka på även i trafiken: "Don't do the crime if you can't do the time.". I bästa fall får man med en mindre penningsumma göra bot för sina misstag, i betydligt värre men tyvärr alltför vanliga fall råkar både egendom och i värsta fall även liv illa ut och då hjälper det inte att kunna "ställa till det lite" för polisen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Klara sig undan böter listan?

    Jag har inga varma känslor för Trafikpolisen i Jkpg.
    All ära till gatu poliser etc, men just trafik polisen i jkpg är hopplös.

    Blev stannad i slutet av Feb och polisen skrek så det började ringa i öronen.
    Anledning: Mina fulla vänner i bilen var högljudda, och jag väjde för ett brunnslock (stort hål framför).

    För det fick man 5min utskällning, sedan fick vännen ännu hårdare utskällning.

    Och eftersom de en gång ville sätta fast mig för fortkörning som var felaktig har jag ingen tillit till dem längre. Så jag tackar för tipset ang rapport till tingsrätt!

    Jag blev stannad förra sommaren för jag gasade 4500rpm på 1:ans växel (3") och växlade till 3:an direkt.
    Enligt polisen låg jag minst 80km/h på 50-väg.

    Hur snabbt jag låg vet jag faktiskt inte, men jag har då aldrig kört någon og900 som går i 80 på 1:ans växel.

    Usch.. Varför är det bara stridslystna ungtuppar inom poliskåren för?
    Vad hände med de goa gubbarna som Hälsade goddag innan de bad om körkortet?
    Saablös dåre

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Klara sig undan böter listan?

    Man är inte skyldig att skriva under boten på plats, man har rätt att varken erkänna eller förneka eventuell överträdelse.
    Sedan är det säkert så att polisen kommer försöka få dig att erkänna och skriva under på plats med diverse argument och gör du detta så så är det en "lagakraft vunnen dom" som inte går att överklaga, vilket gör jobbet lätt för polisen.
    Eftersom att du själv antagligen inte är juridiskt utbildad, vilket både polis och åklagare är så har du rätt till något som kallas "rådrum" d.v.s. att du har har en vecka på dig att kontakta ditt juridiska ombud om ärendet, detta brukar dock polisen inte upplysa om.
    Sedan efter detta kommer ett brev hemskickat från åklagarmyndigheten där du antingen kan erkänna och betala bötesbeloppet eller att välja att få ärendet prövat i tingsrätten.
    Så är det så att du väljer att varken erkänna eller förneka överträdelsen så upplys polisen om att du tar "rådrum" på överträdelsen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293

    Re: Klara sig undan böter listan?

    Lite rolig läsning där

    Det jag har hört är att man kan be om följande på plats.

    1. Kolla alltid mätaren att hastigheten finns där. (har hänt att dom trycker på raderaknappen)
    2. kolla avståndet som ska synas i mätaren. (Det ska tydligen ligga innom vissa meter som dom får skjuta, någon som vet?)
    3. Be om senaste kallibrering på lasern.(Vet inte varför men dom kan tydligen ha missat ibland, vet inte hur man läser av att den är kallibrerad men men...)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    581

    Re: Klara sig undan böter listan?

    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Lite rolig läsning där

    Det jag har hört är att man kan be om följande på plats.

    1. Kolla alltid mätaren att hastigheten finns där. (har hänt att dom trycker på raderaknappen)
    2. kolla avståndet som ska synas i mätaren. (Det ska tydligen ligga innom vissa meter som dom får skjuta, någon som vet?)
    3. Be om senaste kallibrering på lasern.(Vet inte varför men dom kan tydligen ha missat ibland, vet inte hur man läser av att den är kallibrerad men men...)
    1. Mätvärdet finns kvar en stund i mätaren, men raderas automatiskt när dom påbörjar nästa mätning. Det finns inget krav att polisen måste kunna visa mätvärdet i mätaren. Däremot ska det finnas ett protokoll där de siffrorna ska stå.

    2. Se ovan. Har för mig att avståndet ska vara 20-400 meter men jag kan ha fel där.

    3. Senaste kalibrering av mätaren ska stå på mätaren.

    Med reservation att nåt av det jag skrivit är felaktigt

    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

Liknande ämnen

  1. Broms som sjunker undan....
    Av Erik_We i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 15:26
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 01:04
  3. Skruv håll under listan, framdörrar?
    Av Haziza i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 14:17
  4. Listan på delarna i BioPower 9-5 - har någon den?
    Av Trued i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •