Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lång tid att få motorn varm på 9-3 1,8t BioPower?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Lång tid att få motorn varm på 9-3 1,8t BioPower?

    Jag tycker det tar lång tid för motorn att bli varm på nyinköpta 9-3:an, en 1,8t BioPower från 2007.
    Vid försiktig körning från kallstart (runt 0 grader) och med hastigheten ca 70 km/h är termometern fortfarande inte uppe på mitten efter 10 km. När jag sen kommer ut på motorvägen och ökar belastningen på motorn så går tempen snabbt upp och stabiliserar sig. När jag kör denna sträcka med andra bilar brukar man ha driftvarm motor efter ca 5-7 km.
    (Använde motorvärmaren idag, vilket inte gjorde någon skillnad.)

    Om jag å andra sidan kallstartar och kör direkt upp i 90 eller 110 km/h blir motorn mycket fortare varm. Då tar det kanske 3-4 km, precis som med våra andra bilar.

    När motorn väl blivit varm ligger temperaturen helt stabilt.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: Lång tid att få motorn varm på 9-3 1,8t BioPower?

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Jag tycker det tar lång tid för motorn att bli varm på nyinköpta 9-3:an, en 1,8t BioPower från 2007.
    Vid försiktig körning från kallstart (runt 0 grader) och med hastigheten ca 70 km/h är termometern fortfarande inte uppe på mitten efter 10 km. När jag sen kommer ut på motorvägen och ökar belastningen på motorn så går tempen snabbt upp och stabiliserar sig. När jag kör denna sträcka med andra bilar brukar man ha driftvarm motor efter ca 5-7 km.
    (Använde motorvärmaren idag, vilket inte gjorde någon skillnad.)

    Om jag å andra sidan kallstartar och kör direkt upp i 90 eller 110 km/h blir motorn mycket fortare varm. Då tar det kanske 3-4 km, precis som med våra andra bilar.

    När motorn väl blivit varm ligger temperaturen helt stabilt.

    /Alexander
    Antagligen har du en termostat med högt värmetal innan den öppnar vilket är bra för motorn när det är kallt.
    Du kan ju byta till en termostat med lägre värmetal om du kör med motorvärmare.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    93

    Re: Lång tid att få motorn varm på 9-3 1,8t BioPower?

    Citat Ursprungligen postat av NicklasOlsson
    Antagligen har du en termostat med högt värmetal innan den öppnar vilket är bra för motorn när det är kallt.
    Du kan ju byta till en termostat med lägre värmetal om du kör med motorvärmare.
    Tempsensorn sitter väl i motorblocket, så ett byte till en termostat med lägre öppningstemperatur gör att nålen når mitten ännu senare eller aldrig.

    Jag reserverar mig för ett ev missförstånd.
    Svart 9-3 Coupé -98

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: Lång tid att få motorn varm på 9-3 1,8t BioPower?

    Daniberg skrev:
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Antagligen har du en termostat med högt värmetal innan den öppnar vilket är bra för motorn när det är kallt.
    Du kan ju byta till en termostat med lägre värmetal om du kör med motorvärmare.
    Tempsensorn sitter väl i motorblocket, så ett byte till en termostat med lägre öppningstemperatur gör att nålen når mitten ännu senare eller aldrig.

    Jag reserverar mig för ett ev missförstånd.
    Stopp!
    Det var ju inte jag som sa det - dessutom är det fel!
    Jag vet hur öppningstemperaturer och tempgivare funkar. Frågan var om min bil är onormalt långsam i att uppnå drifttemp!

    Vad NicklasOlsson menar vet jag inte?

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Topplockspackning lång motorn
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 13:27
  2. Motorn går varm.
    Av 900 T16 -92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •