Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Fråga om effekt och kam inställning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    Fråga om effekt och kam inställning

    Har bytt kammar på min 9000 2.0t 90- samt turbo.
    Turbon är en td04hl-15g (9000 aero 93-) och kammar från en -87 som är de vassaste tydligen.
    Har även bytt topp och insug 2.3t dito.

    Bekymmret är att turbon laddar bra ca 1,3 bar men det händer inget känns det som .
    Vad jag har förståt ska denna kombination lämna ca 220-250hk men jag tycker inte att det känns mycket mer fast den laddar mer en vad jag hade innan jag bytte ALLT

    Försökt att ställa in kammarna och jag tycker att det såg ut att stämma MEN kan man känna på nått sett att nån kam står fel. Den startar lätt och har en bra tomgång. Iofs kanske man ska göra rent filtret eftersom denna är inte rengjord på länge säkert...(Har öppet)
    Har även 3" monterat från turbon.
    Förresten hur mycket SUUUG ljud ska man kunna höra från kupén för det suger riktigt bra när jag gasar. Samt att jag får ett vinande ljud från turbon.

    Vart lite långt

    MVH
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    263
    Tillräckligt med soppa
    Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Ja du det är ju frågan men borde inte det spika och leda till laddtrycks sänkning av apc men det är inget som tyder direkt på sånt.

    MVH
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    263
    Hade liknande problem med min 900 Aero, laddade runt 1,4 bar men det kändes ändå som att "handbromsen låg på". Detta märktes redan från relativt låga varv och jag gissar att det är/var därför APC:n inte reagerade på spik trots kraftig soppa-brist.
    Börjar den misstända och gå ojämnt om du pressar upp den i varv?

    Annars kan du ha tjuvluft nånstans efter LMM vilket gör att blandningen blir fel.
    Enklast att kolla med lambda-mätare. Stiftens färg kan annars ge en viss vägledning.

    Att kolla om kammarna står rätt är ju relativt enkelt. Bara att dra runt motorn tills svänghjulsmarkeringen står på noll. Då ska märkena på kammarna (närmast remsidan) stå mitt för märkena på kamöverfallen. Eventuellt måste du vrida motorn ytterligare ett varv eftersom veven gör dubbelt så många varv som kammarna...

    Har du däremot justerbara kamdrev så är det värre med justeringen...
    Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kolla upp soppa pumpen och att trycket är som de ska.
    Är det för litet tryck eller för lite bränsle så kan inte en motor spika.
    Endast med för mycket bränsle kan en motor de.
    Sen så kolla med startgas efter läckor runt insuget och då även runt LMM.
    Höjs varvtalet är det läcka på systemet.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är det för litet tryck eller för lite bränsle så kan inte en motor spika.
    Endast med för mycket bränsle kan en motor de.
    9-3 2,0T -99

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Men va, Fredrik måste varit trött eller full när han skrev det. Spikar gör det just när det är för lite bränsle (Luft/bränsle blandningen blir för varm och självantänds=spikning=blir man av med genom att tillföra mer soppa, sänka tändningen eller att sänka insugningstempen, lägre laddtryck, lägre kompression, förändrat förbränningsutrymme.

    Nu till Acke, troligen så att laddtrycket läcker ut därför det vinande ljudet (om du inte hade det tidigare), turbon klarar av att hålla upp laddtrycket men det blir inget flöde, därav orkeslösheten

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Hmm

    Oj fick en hel del att att kolla.
    Jag fick byta ut spjällhuset till den gamla med tillhörande spjälllägeskontakt. Tycker att det vart bättre lite.
    Om jag bygger upp laddtrycket försiktigt och gasar fullt sen så laddar den ca 1.2 (Men ärligt så litar jag inte på den provmonterade EQUUS eller vad den heter ladtrycksmätaren) MEN lägger jag på fuillt ös på engång så missar den "Målet" totalt och skenladdar typ fullt på mätaren ca 1.6bar.

    Hur storaskillnad kan man iegentligen känna med de kammarna som jag har monterat istället för original? (Satte Tkammar från en -87 som ska has den största durationen, jag känner inte direkt nån störrre effekt vinst)

    Jag vet inte ifall nån annan har haft detta problem men min laddtrycksmätare ger både ifrån sig ett ljud samt hoppar fram och tillnbaka vid ca 3000 varv och efter(Åter igen EQUUS), vart tok rädd att jag hade läckage på ventiler eller nått men vid kompprov så var det jämnt. Minsta var 10.3 bar och högsta var 11.0 bar.??

    Kan det bara vara så att mätaren är kass. Ska även försöka kolla soppa trycket´, bytte pump och filter för ca 300 mil sen.

    Vad det gäller misständningar eller dylikt så känns det inget och den drar bra men ner den missar "Målet" så slår datan av och det tar stopp ala som att åka rätt in i väggen.

    Förresten ifall det läcker ut luft nånstans där av vinljudet, hur kan man komma till rätta med det, hur felsöka??


    Tack för alla respons på förhand

    MVH
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Equus mätarna kan du göra ett diskuskast med, de är riktigt usla och går inte lita på alls.

    Angående att leta läckor så är det här bästa sättet:



    Trycket ställer du på liknande tryck som du skall ladda eller strax över.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    mm

    Jag har fortfarande inte fått till kammen (Tror jag).

    Bilen är nu mer uppdaterad med röda spridere och chipö från mats.

    Den är något svårstartad (får nöta 5-7 sec) samt att den inte har någon direkt ork under 3000 varv.

    Jag vart förbannad en dag då jag inte heller har fått till laddtrycket ordentligt.
    Den ska ladda 1.4 -1.5 enligt mats och jag misstror inte honom på nått sett men den gör inte det allefall. Som sagt vart förbannad och ryckte slangen till wastegaten. Hör och häpna: den laddar upp till halva röda (Borde vara ca 1.3 enligt mats) MEN efter 4000 varv så sänker den laddtrycket till mellan gula och röda samt även lite under. Om jag har förstått allt rätt ska laddtrycket skena som bara den. VAD är felet??

    Då kan ju mats bränna flera tusen chip till mig när inte hårdvaran vill vara med.

    Bilen är en 9000 -90 2.0t med 2.3t topp och 2.3t insug, Tkammar från en -87 , turbo td04 från en aero 93-, samt röda spridare som sagt.

    Ger man på Halvgas från låga varv så börjar den ladda GLT vid 2300 varv, dock ingen skillnad på effekt. Efter ca 2800 börjar den små rycka (som att effekt kommer men lägger av och igen och lägger av).
    Vid ca 3200 så skjuter laddtrycket upp till ca 1 bar och stannar där. Vid lite mer inspirerande körning lägger sig laddtrycket lite under rött typ som originalt. Tråkigt när man har bytt allt för att det ska funka.

    Det som ger mig lite håt kli fortfarande är att kammarnas markering inte ställer sig direkt på överfallets markering. Den är alltingen lite innan eller lite efter. Hur ska dessa stå??

    Vart lite långt som vanligt....

    Hoppas på att få ordning på detta snart.

    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609

    Re: mm

    Citat Ursprungligen postat av Acke
    Jag har fortfarande inte fått till kammen (Tror jag).

    Bilen är nu mer uppdaterad med röda spridere och chipö från mats.

    Den är något svårstartad (får nöta 5-7 sec) samt att den inte har någon direkt ork under 3000 varv.

    Jag vart förbannad en dag då jag inte heller har fått till laddtrycket ordentligt.
    Den ska ladda 1.4 -1.5 enligt mats och jag misstror inte honom på nått sett men den gör inte det allefall. Som sagt vart förbannad och ryckte slangen till wastegaten. Hör och häpna: den laddar upp till halva röda (Borde vara ca 1.3 enligt mats) MEN efter 4000 varv så sänker den laddtrycket till mellan gula och röda samt även lite under. Om jag har förstått allt rätt ska laddtrycket skena som bara den. VAD är felet??

    Då kan ju mats bränna flera tusen chip till mig när inte hårdvaran vill vara med.

    Bilen är en 9000 -90 2.0t med 2.3t topp och 2.3t insug, Tkammar från en -87 , turbo td04 från en aero 93-, samt röda spridare som sagt.

    Ger man på Halvgas från låga varv så börjar den ladda GLT vid 2300 varv, dock ingen skillnad på effekt. Efter ca 2800 börjar den små rycka (som att effekt kommer men lägger av och igen och lägger av).
    Vid ca 3200 så skjuter laddtrycket upp till ca 1 bar och stannar där. Vid lite mer inspirerande körning lägger sig laddtrycket lite under rött typ som originalt. Tråkigt när man har bytt allt för att det ska funka.

    Det som ger mig lite håt kli fortfarande är att kammarnas markering inte ställer sig direkt på överfallets markering. Den är alltingen lite innan eller lite efter. Hur ska dessa stå??

    Vart lite långt som vanligt....

    Hoppas på att få ordning på detta snart.

    Häls
    Acke
    Låter som samma problem jag hadde.
    Mina kammar stog fel.
    Åt vilket håll har du spännt kedjan?


    Vart bor du?

    Mvh

    Kamberg

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Jag bor i katrineholm (Hehe)

    Den stod förut innan märket dock har jag inte testat än efter men vore bra att få ordning på det.

    Vad hade du för symptom??

    Jag har 15 kugg mellan drev märken också för kännedom..

    Kan kammarna på verka turbon så att den inte laddar som den ska och till och med sänker laddtrycket eller är det nått annat??

    Har provtryckt hela ic och slangar upp till 1.5 bar och inget uppenbart.

    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    Citat Ursprungligen postat av Acke
    Jag bor i katrineholm (Hehe)

    Den stod förut innan märket dock har jag inte testat än efter men vore bra att få ordning på det.

    Vad hade du för symptom??

    Jag har 15 kugg mellan drev märken också för kännedom..

    Kan kammarna på verka turbon så att den inte laddar som den ska och till och med sänker laddtrycket eller är det nått annat??

    Har provtryckt hela ic och slangar upp till 1.5 bar och inget uppenbart.

    Häls
    Acke
    Min var helt orkeslös.
    Ja det kan påverka laddtrycket om kammarna står fel.

    Hur har du satt på kedjan på kamdreven? vilken satte du på först?

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Acke
    Jag bor i katrineholm (Hehe)

    Den stod förut innan märket dock har jag inte testat än efter men vore bra att få ordning på det.

    Vad hade du för symptom??

    Jag har 15 kugg mellan drev märken också för kännedom..

    Kan kammarna på verka turbon så att den inte laddar som den ska och till och med sänker laddtrycket eller är det nått annat??

    Har provtryckt hela ic och slangar upp till 1.5 bar och inget uppenbart.

    Häls
    Acke
    Betala Marko några kronor så ställer han dom åt dig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Avgas drevet först.

    Spelar det någon roll??

    Vem är marko?

    Har lite bilder på hur det ser ut förtillfället men hur får jag upp dessa??







    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    Lägg upp bilderna här

    http://www.saab4fun.com/upload/

    Ja det spelar roll.

    Vilken märkning har du gått ifrån när du ställer kammarna?

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Ta kontakt med Marko, han är kung på att justera kamxlar, och så bor han ju i samma stad

    Han heter "Marko 1880" här.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Acke
    Ja så här ser det ut:

    Bilderna är lite dåliga men men:









    (Hoppas att det funkar)

    Hjälpte lite.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Marcus funkade de förra bilderna eller för jag fick aldrig upp dem?
    Saab 9000 T++ SÅLD

Liknande ämnen

  1. effekt fråga
    Av turboalfen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 18:55
  2. Fråga ang effekt på dessa högtalare
    Av Ekan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 09:20
  3. en fråga ang effekt i 9000 t16 -89
    Av sssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 22:58
  4. Koni fråga, om inställning???
    Av the_Mattsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •