Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turboras

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund , Skåne
    Inlägg
    35

    Turboras

    Jaha då var turbon på 9-5 an av, duktigt glapp i turbinhuset, plus att den sprider ut oljan i avgaserna och oljereturen var snus torr????

    Ny turbo är beställd och jag undrar om någon har bra förslag på åtgärder som bör utföras för att se till att detta ej händer igen, tänkte börja med tätare oljebyte, men är där något som bör göras i samband med bytet av turbon.

    SAAB ville inte ta det på den förlängda motorgarantin.
    Volvo 945 56000mil, det är grejor det

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    235

    Re: Turboras

    Citat Ursprungligen postat av Capito
    Jaha då var turbon på 9-5 an av, duktigt glapp i turbinhuset, plus att den sprider ut oljan i avgaserna och oljereturen var snus torr????

    Ny turbo är beställd och jag undrar om någon har bra förslag på åtgärder som bör utföras för att se till att detta ej händer igen, tänkte börja med tätare oljebyte, men är där något som bör göras i samband med bytet av turbon.

    SAAB ville inte ta det på den förlängda motorgarantin.
    Uppdaterat vevhusventilationen?
    99 Turbo CC - 78

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    Att lagren i turbon går har inget med dom problem som saab har med just dom motorerna om man sköter olje byterna som man ska.
    Det är mer så att det är lagren i turbon som är för klena.
    Kolla när du monterar den nya turbon att lagren är bättre i den för annars kan det hända igen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Fr: Dalarna Bor:Stockholm
    Inlägg
    22

    Angående "vevhusventilationen"

    Enligt en säker källa så skall det komma en ny uppdatering av
    vevhusventilationen vecka 17.

    Min lilla 9-5 "dricker" olja och jag hoppas att denna uppdatering fixar
    biffen.

    Min turbon är redan bytt men den fortsätter att dra olja.

    //Henrik
    "I'm going to the back seat of my car, with the woman I love, and I won't be back for ten minutes!"
    Homer J Simpson

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Jaså, Fredrik, beror inte turborasen på oil sludge. Jag har bytt ett tiotal aggregat på 9-5 och 9-3 och även sätt människor (bland annat jag själv) tokladda originalturbon (över 1.5bar) utan att dom rasar eller blir glapp. Antingen har du oilsludge så att turbon får otillräklig smörjning och skär av det, eller så har du vevhusmodden med 14mm hål i oljefällan alternativt täppt ventilation, då får turbon äta olja på kompressorsidan och rasar utav detta.
    I fallet då oljan kommer ut på avgassidan, OCH TURBON INTE ÄR GLAPP, så beror det på högt vevhustryck pga täppt vvt. Då kan inte oljan returneras ner i sumpen utan hålls tillbaka till det byggs för högt oljetryck i turbons lagring, ända tills nån utav tätningarna ger sig vanligast den på avgassidan.

    Saab har kommit med meddelande om att innan du byter turbon ska du byta olja+filter och varmköra motorn, sedan byta turbon och olja+filtret igen. Kontrollera även att oljetillförselröret inte är täppt och att returen inte är det.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    märkligt att folk fått ut turbobyte på den förlängda motorgarantin.. Högst märkligt..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund , Skåne
    Inlägg
    35
    Alltså det här med uppdatering av vevhusventilationen är det en större operation & finns det färdiga kit att köpa på SAAB- då eller???

    Vill ju inte att skiten rasar igen??
    Volvo 945 56000mil, det är grejor det

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Verkar som det handlar om en ny oljefälla. Troligen kommer Saab att stå för den till dom som har har fått sina modifierade på Saab firmor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •