Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Nya högtalare till AS3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Nya högtalare till AS3

    Vet att det finns en jävla massa trådar om högtalare till AS3-systemet, här är en till

    Skämt o sidor, det jag undrar är om någon här har erfarenhet av dbakutens Saabkit med Hertz 3.5or och Hertz 6.5or? http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317406

    Är sugen på att förbättra mitt ljud litegrann, ska behålla orginalsteget men vet inte om jag ska köpa lösa 6.5or och 3.5or eller ett kitsystem med 6.5or och diskanter och slopa 3.5orna. Såg att dbakuten säljer Amega Q-Cox 350 för 1600, är det något o satsa på eller måste jag köpa lika bra (läs dyra) högtalare till dörrarna då? Någon som har tips att komma med?

    Förbättrar det något att byta ut orginal 6'9orna mot ett par "bättre" utan att köra ett steg på dom?

    Gäller bilen som länkas här nedan om ngn undrar :P

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 551

    Re: Nya högtalare till AS3

    Jag tycker att det inte känns nån större idé att satsa på bättre högtalare med orginal steg.
    Satsa på ett externt steg i första hand tycker jag
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Nya högtalare till AS3

    Okej! Jo det är kanske sant men har inga planer på att lägga ner så mkt jobb, utan tanken va att förbättra ljudet genom att endast byta högtalare.

    Är dom Hertz högtalarna ens bättre än vad orginalarna är?

    Tycker att diskanten brister lite då jag har en 12:a i bagaget, värt att satsa på dom dyra 3.5orna som jag nämnde här ovan? Behöver dom ett steg för att spela för fullt?

  4. #4
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007

    Re: Nya högtalare till AS3

    "dBAkuten har satt ihop ett högtalarsystem som passar rakt in i SAAB 9.3 och 9-5. Stereon måste vara av modellen AS2 eller AS3."

    Hur kan dom passa både AS2 & AS3 då det skiljer på högtalarnas omhmtal mellan dessa två ljudsystem?

  5. #5
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 551

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    "dBAkuten har satt ihop ett högtalarsystem som passar rakt in i SAAB 9.3 och 9-5. Stereon måste vara av modellen AS2 eller AS3."

    Hur kan dom passa både AS2 & AS3 då det skiljer på högtalarnas omhmtal mellan dessa två ljudsystem?
    Samt att 9-3:ans AS2 inte ens har några högtalare i dörren..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    84

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Nyren
    Vet att det finns en jävla massa trådar om högtalare till AS3-systemet, här är en till

    Skämt o sidor, det jag undrar är om någon här har erfarenhet av dbakutens Saabkit med Hertz 3.5or och Hertz 6.5or? http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317406

    Är sugen på att förbättra mitt ljud litegrann, ska behålla orginalsteget men vet inte om jag ska köpa lösa 6.5or och 3.5or eller ett kitsystem med 6.5or och diskanter och slopa 3.5orna. Såg att dbakuten säljer Amega Q-Cox 350 för 1600, är det något o satsa på eller måste jag köpa lika bra (läs dyra) högtalare till dörrarna då? Någon som har tips att komma med?

    Förbättrar det något att byta ut orginal 6'9orna mot ett par "bättre" utan att köra ett steg på dom?

    Gäller bilen som länkas här nedan om ngn undrar :P


    viewtopic.php?f=6&t=250824
    9³ Aero Coupé, Kawa ZX-9R Ninja

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Nya högtalare till AS3

    jag har det saab kittet fast med kicker 3,5 tums istället :P men visst blir rent ljud men midbasarna låter inte mera så förvänta dig ingen direkt bas ur dom i alla fall inte med orginala steget. jag sj kör med as2 steget i min 9-5 men gör mig inte så mycket efter som jag har baslåda vilket du hadde med tyckte jag :P
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    jag har det saab kittet fast med kicker 3,5 tums istället :P men visst blir rent ljud men midbasarna låter inte mera så förvänta dig ingen direkt bas ur dom i alla fall inte med orginala steget. jag sj kör med as2 steget i min 9-5 men gör mig inte så mycket efter som jag har baslåda vilket du hadde med tyckte jag :P
    Okej men tycker du att det blev stor skillnad med dom nya 3.5orna mot dom gamla? Är det värt att köpa dom för 1600:- eller duger det gott och väl med ett par för 6-700:-?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Nyren
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    jag har det saab kittet fast med kicker 3,5 tums istället :P men visst blir rent ljud men midbasarna låter inte mera så förvänta dig ingen direkt bas ur dom i alla fall inte med orginala steget. jag sj kör med as2 steget i min 9-5 men gör mig inte så mycket efter som jag har baslåda vilket du hadde med tyckte jag :P
    Okej men tycker du att det blev stor skillnad med dom nya 3.5orna mot dom gamla? Är det värt att köpa dom för 1600:- eller duger det gott och väl med ett par för 6-700:-?
    jodå blir ju bättre ljud med ett par nya 3,5 tums hadde ett par pionner innan men tycker dessa spelar bättre och då mennar jag inte orginala pionner högtalarna utan eftermarknads! hur mycket du vill lägga är ju upp till dig men dom kicker var inte så dyra tro jag inte. finns nog på db akuten
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  10. #10
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Nyren
    eller duger det gott och väl med ett par för 6-700:-?
    Jag har bytt mina 3,5" i instrumentpanelen till ett par koaxialer från Alpine, minns inte beteckningen nu men det blev helt klart ett renare ljud än med original!

    Tror jag gav c:a 800 för dom vilket det helt klart va värt!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jag har bytt mina 3,5" i instrumentpanelen till ett par koaxialer från Alpine, minns inte beteckningen nu men det blev helt klart ett renare ljud än med original!

    Tror jag gav c:a 800 för dom vilket det helt klart va värt!
    Det svaret tackar jag för Precis vad jag ville höra!

    Frågan då är vilka jag ska satsa på, har hört att Infinity har ett par 3.5or men det är inte så många som säljer dessa.

    Blir nog ett par för runt 1000:-, känns inte som dom för 1600:- kan vara så jäkla mkt bättre än dom som kostar hälften. Eller?

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007

    Re: Nya högtalare till AS3

    Hittade min gamla tråd om samma sak, att byta 3,5" i panelen... visade sig att dom Alpine jag köpte bara kostade 500kr, fick för mig det var mer. Men där kan du kanske hitta nåt annat förslag på högtalare!

    viewtopic.php?f=6&t=249422&hilit=infinity+ref

    Visserligen har du AS3 vilket betyder att du har 2,5 Ohm på högt i panelen medan jag har 4,1 Ohm! Men det nämns några med 2 Ohm också!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Nya högtalare till AS3

    Har kikat lite på den tråden, kunde inte hitta ngn 3.5" som va på 2 ohm!

    Vad skulle det innebära om man satte i en 4ohm när det ska va 2ohm igentligen?

  14. #14
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Nyren
    Har kikat lite på den tråden, kunde inte hitta ngn 3.5" som va på 2 ohm!

    Vad skulle det innebära om man satte i en 4ohm när det ska va 2ohm igentligen?
    Kollade inte så noga & det var ju ett år sedan, hade för mig vi snackade mer 2Ohm än vad vi gjorde i tråden! Men detta nämns i alla fall!
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    JBL's GTO serie är på 2 Ohm... dom borde väl funka om man har AS3!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    JBL's GTO serie är på 2 Ohm... dom borde väl funka om man har AS3!
    Jo det såg jag men måste ju finnas fler än 1 väl? Funkar inte 4ohm eller vad blir problemet om man sätter i en sådan?

  16. #16
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Nyren
    Funkar inte 4ohm eller vad blir problemet om man sätter i en sådan?
    Från Wikipedia!

    "Förstärkaren som används bör vara anpassad till högtalarimpedansen - för låg impedans kan möjligen skada en förstärkare och en högtalare med för hög impedans kommer inte att utnyttja den fulla uteffekten!"

    Säkert mer som spelar in, vänta tills någon som är kunnig svarar

    Sökte på Prisjakt & det verkar magert med 3,5" på 2Ohm... http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s ... =s50368493

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Nyren
    Funkar inte 4ohm eller vad blir problemet om man sätter i en sådan?
    Från Wikipedia!

    "Förstärkaren som används bör vara anpassad till högtalarimpedansen - för låg impedans kan möjligen skada en förstärkare och en högtalare med för hög impedans kommer inte att utnyttja den fulla uteffekten!"

    Säkert mer som spelar in, vänta tills någon som är kunnig svarar

    Sökte på Prisjakt & det verkar magert med 3,5" på 2Ohm... http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s ... =s50368493
    Ja det va verkligen magert :P Men såg att Nårdik sålde en av dom två och dom är bra att ha o göra med!

    Funderade på en sak, drivs inte 3.5orna genom Huvudenheten? Är det den inbyggda förstärkaren i den som kräver att det ska va 2ohm?

    Stort tack för hjälpen Börne!

  18. #18
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Nyren
    Funderade på en sak, drivs inte 3.5orna genom Huvudenheten? Är det den inbyggda förstärkaren i den som kräver att det ska va 2ohm?

    Stort tack för hjälpen Börne!
    AS2 & AS3 har ingen förstärkare i huvudenheten utan ett externt slutsteg! Det är bara AS1 som har integrerad förstärkare i huvudenheten!

    Edit: Har f*n inte tänkt på att du har en 9-3... vet inget om deras ljudsystem, är det samma som på 9-5 att det är andra ohm om man har AS3?

    I 9-3 finns inte AS1 så det kan du bortse ifrån, har hela tiden tänkt på 9-5

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Nya högtalare till AS3

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    AS2 & AS3 har ingen förstärkare i huvudenheten utan ett externt slutsteg! Det är bara AS1 som har integrerad förstärkare i huvudenheten!

    Edit: Har f*n inte tänkt på att du har en 9-3... vet inget om deras ljudsystem, är det samma som på 9-5 att det är andra ohm om man har AS3?

    I 9-3 finns inte AS1 så det kan du bortse ifrån, har hela tiden tänkt på 9-5
    Okej! Jag kan va helt fel ute men har för mig att steget driver 6.5orna och Huvudenheten driver 3.5orna? Någon som vet med säkerhet?

    Kan man kolla upp det nånstans?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    78

    Re: Nya högtalare till AS3

    I min bil (9-3 aero -01) så är 3,5:orna drivna utav huvudenheten.
    6,5:or har jag i dörrarna fram men jag har inget steg. Men dem ska drivas av ett steg. Alltså är det som du tror. 3,5:or = huvudenhet och 6,5:or = steg/förstärkare.

    Jag har dock kopplat in ett eftermarknadssteg som driver 3,5:orna och 6x9:orna jag ska även koppla in 6,5:orna till detta också.
    Saab 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Högtalare till NG900
    Av Eddasan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 21:26
  2. Högtalare till as3 i as2, funkar det????
    Av basse82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •