Sidan 3 av 38 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 748

Ämne: Projekt; 900 GtR

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948
    >>Sasse

    Ähh... en race-bil som är fööör snygg vågar man inte satsa fullt med! Sen tycker jag faktiskt att det kan vara riktigt charmig med en bil som syns att den är körd hårt och har lite stenskott och avskavd färg - blir lite mer hard-core!

    Den där sidan du länkade till kan ju få helt fel effekt på Robban beroende på hans preferenser!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Mats 2720>

    Visst är det så.
    Bilen kommer nog inte att vara lika snygg i augusti som den är i maj.
    Men den kan ju vara fin i början

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #43
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Sådär,,då är man väl i princip klar med Diffusorn där i baken.. Förutom att Sasse står o hoppar som en barnunge att det är för dålig finish på det nybyggda,, -det ska ju vara kolfiber ju......

    Tror ni han hade hoppat så om han själv fått öppna plåskan..?!


    Nu verkar det som dörrarna står på tur,, ska göras i annat material och snart bör Aluvatten kyalrn dyka upp så att motorn kan sändas på moddning mm..

    Sommarn är ju snart här ju..

    Mvh Rob
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #44
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Nya bilder..

    Men det syns inte så bra....






    /Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #45
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Turbon;

    GTBB35 - 550 PS Output

    COMPRESSOR:
    -Wheel- 58mm
    -Housing- 100 Inlet / 60 Outlet - 70 A/R
    TURBINE:
    -Wheel- 62mm
    -Housing- 0.82 A/R


    Så ska det se ut om jag fårstod det rätt..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Riktigt hårig turbo

    Vad är specen på det nya topplocket?

    Mvh Marko

  7. #47
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Vad är specen på det nya topplocket?

    Mvh Marko
    Nya topplocket..??
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":248yveij
    Vad är specen på det nya topplocket?

    Mvh Marko
    Nya topplocket..??[/quote:248yveij]


    Hade fått för mig att du skulle bygga om toppen med "vassare" kammar , portning , ventilfjädrar , mekaniska tryckare.8000rpm.

    Vilket laddtryck kommer ni köra med (2.5-3bar?) , vilken mapsensor , aktiv laddtryck/spik reglering via T5?
    Eller kommer ni byta sprut?

    Rackarns nyfiken

    Mvh Marko

  9. #49
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880

    Hade fått för mig att du skulle bygga om toppen med "vassare" kammar , portning , ventilfjädrar , mekaniska tryckare.8000rpm.

    Vilket laddtryck kommer ni köra med (2.5-3bar?) , vilken mapsensor , aktiv laddtryck/spik reglering via T5?
    Eller kommer ni byta sprut?

    Rackarns nyfiken

    Mvh Marko
    Nejnej.. har jag aldrig sagt.. Ska inte ha mer effekt än innan har jag ju sagt..

    Jag kommer lägga mig runt 7000rpm som innan,, MAX 2bar som innan..! 3bar,, är du galen.??
    Det som ska göras är liiiite portning och matchportning..

    All reglering via ett komplett T5 system som innan..!

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Robert@

    Nejnej.. har jag aldrig sagt.. Ska inte ha mer effekt än innan har jag ju sagt..

    Jag kommer lägga mig runt 7000rpm som innan,, MAX 2bar som innan..! 3bar,, är du galen.??
    Det som ska göras är liiiite portning och matchportning..

    All reglering via ett komplett T5 system som innan..!

    /R

    Ok , varför då byta till en turbo som har kapacitet för 70-80hk mer effekt och som börjar ladda mycket senare?

    Har ni tagit fram nån ny "justerbar" magnetventil till T5 som du stod o rattade på vid ett tillfälle på SDC?
    Du mummlade nåt om att "wastegaten jobbade med mottryck" , eller jag kanske fattade allt fel?



    Mvh Marko

  11. #51
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Ok , varför då byta till en turbo som har kapacitet för 70-80hk mer effekt och som börjar ladda mycket senare?

    Har ni tagit fram nån ny "justerbar" magnetventil till T5 som du stod o rattade på vid ett tillfälle på SDC?
    Du mummlade nåt om att "wastegaten jobbade med mottryck" , eller jag kanske fattade allt fel?



    Mvh Marko
    Haha,, va du försöker "sätta" dit mig...

    Men jag förklarar på..

    Svar 1: Därför att snurran innan plågades med ett laddtryck på över 2bar för att uppnå min önskade effekt, och snurran innan hade en maxgräns på 480hp,=inte någon glad snurra som satt på mitt grenrör..
    Nu med lite större snurra som tål att ligga på iallafall 550hp OCH med ej senare laddtryck som lovat så kommer jag få en snurra som är glad i hågen och lev min önskade effekt utan ett plågande laddtryck..!

    Svar 2: hehe,,Nej,,jag har inte tagit fram någon ny fungerande magnetventil.. Det är som så att wastgaten är inkopplad som Racegate, den kan kopplas in som vanlig wastgate också,, dock fungerade det inte lika bra som denna variant som fungerar på det viset att man har ett visst grundtryck plus ett visst övertryck,, om den övertrycksventilen ( som ser ut som en pysventil ) är helt öppen kommer wastgaten aldrig öppnas,, eller då får du ett mottryck på wastgaten som är samma som ladtrycket,,kan jämföras med en dumpventil och dess funktion.
    Men om man justerar den så att det blåser tex 0.2bar motryck på ovansidan på fullast så orkar wastgaten hålla tillbaka trycket i grenröret och om då laddtrycket överstiger önskat så kommer det blåsa ut avgaser från wastgateröret istället,, och när man sedan släpper gasen kommer wastgaten likt dumpen ut trycket där istället,, och ger lite fina önskvärda lågor..

    Och allt detta med en STD magnetventil inkopplad med samma funktion som original,, kommer du inte ihåg på Björkvik där laddtrycket helt plötsligt försvann och ett laddtryck på ca 0.8bar uppstod.. = det grundtryck som då var.)
    Hem o hämta en nya magnetventil och mina 150hk var tebax...

    Är du med.???

    Mvh Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":2v56a1bg
    Ok , varför då byta till en turbo som har kapacitet för 70-80hk mer effekt och som börjar ladda mycket senare?

    Har ni tagit fram nån ny "justerbar" magnetventil till T5 som du stod o rattade på vid ett tillfälle på SDC?
    Du mummlade nåt om att "wastegaten jobbade med mottryck" , eller jag kanske fattade allt fel?



    Mvh Marko
    Haha,, va du försöker "sätta" dit mig...

    Men jag förklarar på..

    Svar 1: Därför att snurran innan plågades med ett laddtryck på över 2bar för att uppnå min önskade effekt, och snurran innan hade en maxgräns på 480hp,=inte någon glad snurra som satt på mitt grenrör..
    Nu med lite större snurra som tål att ligga på iallafall 550hp OCH med ej senare laddtryck som lovat så kommer jag få en snurra som är glad i hågen och lev min önskade effekt utan ett plågande laddtryck..!

    Svar 2: hehe,,Nej,,jag har inte tagit fram någon ny fungerande magnetventil.. Det är som så att wastgaten är inkopplad som Racegate, den kan kopplas in som vanlig wastgate också,, dock fungerade det inte lika bra som denna variant som fungerar på det viset att man har ett visst grundtryck plus ett visst övertryck,, om den övertrycksventilen ( som ser ut som en pysventil ) är helt öppen kommer wastgaten aldrig öppnas,, eller då får du ett mottryck på wastgaten som är samma som ladtrycket,,kan jämföras med en dumpventil och dess funktion.
    Men om man justerar den så att det blåser tex 0.2bar motryck på ovansidan på fullast så orkar wastgaten hålla tillbaka trycket i grenröret och om då laddtrycket överstiger önskat så kommer det blåsa ut avgaser från wastgateröret istället,, och när man sedan släpper gasen kommer wastgaten likt dumpen ut trycket där istället,, och ger lite fina önskvärda lågor..

    Och allt detta med en STD magnetventil inkopplad med samma funktion som original,, kommer du inte ihåg på Björkvik där laddtrycket helt plötsligt försvann och ett laddtryck på ca 0.8bar uppstod.. = det grundtryck som då var.)
    Hem o hämta en nya magnetventil och mina 150hk var tebax...

    Är du med.???

    Mvh Rob.[/quote:2v56a1bg]

    Maximalt eller minst 2bar i laddtryck?
    Förstår inte hur du ska kompensera en sänkning från ~2.5bar till 2.0 i laddtryck jmf med en liten ökning i "verkningsgrad" iom den nya turbon?
    Tror det blir svårt utan att ändra "andningen" på motorn , topplock/varv?

    Intressant ang Turbonetics "Racegate" Wastegate.
    Du har alltså tryck på båda sidor om membranet?
    Tryck från MV (som regleras via pwm signal från T5) som öppnar wastegate?
    Ett tryck på andra sidan membranet från insug som du reglerar via pysventil (som du vill ha det ungefär) , det trycket får anses som ett icke linjärt i varvtalsregistret?
    Sen ett konstant tryck via wastegatefjädern.
    Grundladdet består alltså i konstant tryck från wastegatefjäder+ett icke linjärt övertryck från din "pysventil" som du ställer in mellan tummen o pekfingret.

    Hur blir laddtryckregleringen (signal från T5 till MV) funkar den bra i mellanregistret och på topp?
    Hur pass mycket dämpas org reglering jämf med din lösning?
    I princip har du väl tagit fram en ny typ av magnetventil med inslag av pysreglering?

    Eller är ja ute o cyklar?

    Mvh Marko

  13. #53
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Maximalt eller minst 2bar i laddtryck?
    Förstår inte hur du ska kompensera en sänkning från ~2.5bar till 2.0 i laddtryck jmf med en liten ökning i "verkningsgrad" iom den nya turbon?
    Tror det blir svårt utan att ändra "andningen" på motorn , topplock/varv?

    Intressant ang Turbonetics "Racegate" Wastegate.
    Du har alltså tryck på båda sidor om membranet?
    Tryck från MV (som regleras via pwm signal från T5) som öppnar wastegate?
    Ett tryck på andra sidan membranet från insug som du reglerar via pysventil (som du vill ha det ungefär) , det trycket får anses som ett icke linjärt i varvtalsregistret?
    Sen ett konstant tryck via wastegatefjädern.
    Grundladdet består alltså i konstant tryck från wastegatefjäder+ett icke linjärt övertryck från din "pysventil" som du ställer in mellan tummen o pekfingret.

    Hur blir laddtryckregleringen (signal från T5 till MV) funkar den bra i mellanregistret och på topp?
    Hur pass mycket dämpas org reglering jämf med din lösning?
    I princip har du väl tagit fram en ny typ av magnetventil med inslag av pysreglering?

    Eller är ja ute o cyklar?

    Mvh Marko
    Jadu,, antingen 2bar max eller 2bar minst.. jag har ju liksom inte ens motorn ännu..

    Hehehe,,har aldrig laddat 2.5bar,, men om vi säger såhär,, om jag innan laddade ca 2.1bar och det är =ca 600hp och med suuuperlåg tändning då kan man istället sänka lite laddtryck o vassare med tex tändning..
    Fast jag tänker inte gå in på sådan info nu då motorn kanske ska finnas först.. Hinner säkert ändra mig många ggr innan dess..

    Ang Racegaten, ja, du har väl fattat det rätt så rätt..
    Hurvida bra laddtrycksregleringen fungerar på mellanregistret,, mnja,, inte som original iallafall såklart då det blir lite svårt för magnetventilen att justera snabbt i botten/mellan.. men annars har den lite o säga till om,, har ju inte kört den landsväg så mycket,, blir ju oftast fulladd..

    Men den respons och sköna laddtrycks kurva som man får med magnetventil slår ju lätt pystrimm...!!
    Visst kan man kanske säga att det är pystrim,, men jag anser dock inte att det är det..! Pyser ej laddtryck, bara mottryck.

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Robert@

    Jadu,, antingen 2bar max eller 2bar minst.. jag har ju liksom inte ens motorn ännu..

    Hehehe,,har aldrig laddat 2.5bar,, men om vi säger såhär,, om jag innan laddade ca 2.1bar och det är =ca 600hp och med suuuperlåg tändning då kan man istället sänka lite laddtryck o vassare med tex tändning..
    Fast jag tänker inte gå in på sådan info nu då motorn kanske ska finnas först.. Hinner säkert ändra mig många ggr innan dess..

    Ang Racegaten, ja, du har väl fattat det rätt så rätt..
    Hurvida bra laddtrycksregleringen fungerar på mellanregistret,, mnja,, inte som original iallafall såklart då det blir lite svårt för magnetventilen att justera snabbt i botten/mellan.. men annars har den lite o säga till om,, har ju inte kört den landsväg så mycket,, blir ju oftast fulladd..

    Men den respons och sköna laddtrycks kurva som man får med magnetventil slår ju lätt pystrimm...!!
    Visst kan man kanske säga att det är pystrim,, men jag anser dock inte att det är det..! Pyser ej laddtryck, bara mottryck.

    /R
    Vad ligger ditt progressiva grundladd (vi döper om "pyset" till det) på vid 7000rpm och 2.1bars laddtryck?Då med "systemet" inkopplat , ej enbart med fjädern i wastegaten.
    Finns de risk för skjutna topplockspackningar/kolvhaveri iom att det inte kan gå ner tillräckligt snabbt?

    Vid laddtryck över 2 bar och i kombination med din progressiva reglering kör du med 3.5bars mapsensor och omstegade mappar mm eller öser ni bara på laddtryck o bränsle på ett steg3 (eller liknande) program och inkluderar sänkning av tändning/uppfetning vid spik av T5 i "mappningen"?

    Tänkte då mest på anledningen till att du kör så högt ladd med så låg tändning som du skrev, måste väl gå att hitta nåt optimalt inom "funktionsgränserna"?

    Mvh Marko

  15. #55
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Vad ligger ditt progressiva grundladd (vi döper om "pyset" till det) på vid 7000rpm och 2.1bars laddtryck?Då med "systemet" inkopplat , ej enbart med fjädern i wastegaten.
    Finns de risk för skjutna topplockspackningar/kolvhaveri iom att det inte kan gå ner tillräckligt snabbt?

    Självklart finns risken.. Men att T-packningen gått flertalet ggr tror jag inte har bara med det att göra..
    Om allt står rätt till ska ju det inte behöva gå ner ändå ,, så..
    Detta får mig på något plan att tänka på en Volvo kille som var här för ett tag sedan o bänkade,, han körde 100% pystrim,tillslut var hela pysventilen helt öppen och sedan blev det att klipp aupp slangen,, och jag bara var tvungen o fråga hur alla andra gör vid trimmning i högre trimmgrader,, -ja det är pys.. -Alla kör pys,, förutom de som byter till nya sprut med magnetventil då såklart..!!

    När man pratar Volvo och pys reagerar ingen,, Pys på SAAB då blir det liv.. (inte att det är liv o så här,, något jag fått för mig bara)



    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Vid laddtryck över 2 bar och i kombination med din progressiva reglering kör du med 3.5bars mapsensor och omstegade mappar mm eller öser ni bara på laddtryck o bränsle på ett steg3 (eller liknande) program och inkluderar sänkning av tändning/uppfetning vid spik av T5 i "mappningen"?
    Konfidensiellt...



    Nä,,men något sådant ja.. Men det var förra året. Nu blir det ju nya tag.
    Liite seriösare..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej.


    Vad gör att du inte kan börja med motorn förens du fått kylaren?.


    Vad är det för speciellt med de nya bärarmarna?


    Hört att någon ska fixa en fin julklapp åt dig. Han ska snart börja tillverka. Beräknad vikt är under 9 kg.


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  17. #57
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej.


    Vad gör att du inte kan börja med motorn förens du fått kylaren?.


    Vad är det för speciellt med de nya bärarmarna?


    Hört att någon ska fixa en fin julklapp åt dig. Han ska snart börja tillverka. Beräknad vikt är under 9 kg.


    Mvh

    Ahhh,, super.. Coolt.. Tänkte på en sak,,ska ta lite bilder som vi ska snacka om imorrn tänkte jag..
    Handlar om luftmotstånd vilket inte man vill ha..

    Bärarmarna är special och är justerbara i alla vinklar,, uniballs i alla ändar.. Finfint..

    Varför jag ej kan börja med motorn är för att jag ska bygga klart alla kylrör och stag inna jag slänger uhr motorn.. Serrö..

    Höres..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #58
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av Robert@


    Bärarmarna är special och är justerbara i alla vinklar,, uniballs i alla ändar.. Finfint..
    Är detta något som är hyfsat bolt-on eller en massa jobb. Tänker mest på denna tråd

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... highlight=

    Där det var tal om att tillverka just bärarmar med unib..

    mvh

    En nyfiken Sebasitan...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #59
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Några bilder från det sista pysslet..


    suck,,nu är det som sagt vattenkylaren kvar,, nya vattenröret har ju nästa nkommit fram. Ska nog ringa o tjata på polaren som bygger den nu.




    Plåtar mm är byggt runt oljekyl för att ej luften ska ta den enkla vägen förbi kylaren..
    Det kommer även bli tätt fram till vattenkylarenn är den väl kommit.




    Mvh Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #60
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Tja.

    Det jag tänkte på var att om man kikar på bilderna nedan och kanske tittar på en bil IRL så ser man att om man dels tar bort den listen som sitter mot rutan och dörren,,en lång hårdplast skena så blir det motstånd där.
    Tänk dig luften så måste den ju åka in i dörren,,? eller är jag ute o cyklar,,iof styrs kanske luften upp på taket..
    Jag tänker bara,, det är ju inte säkert att det gör något,, men du vet hur det kan blåsa o väsnas från framdörrarna på 900:orna framför allt, och det är ju när luften tar tag i framsidan på dörren,,ovan backspegeln som ljudet uppstår..

    Förstår någon vad vimmspellen menar..?








    Mvh Rob
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18
  2. Projekt V6 3,0
    Av CosmicAeroWagon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 13:10
  3. projekt 9-3
    Av fleng i forum Projekt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •