Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 86

Ämne: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Hej,

    jag har tänkt att köpa en ng9-5 så fort det finns möjlighet.

    Men... I och med att det nu gått närmare två månader sedan prislistan i Belgien så dagens ljus och det ännu inte presenterats en prislista för den svenska marknaden så har jag ju hunnit studera det som sagts och skrivits om bilen ganska noga...

    Baserat på den ganska tunna informationen som finns att tillgå så hopar sig frågetecknen.

    1. Jan-Åke pratar i ett minst två olika filmklipp om att bilen ska "utvecklas färdigt". Innebär det att bilen fortfarande är i ett utvecklingsstadium? Ska de bilar som hittills tillverkats ses som prototyper? Jag trodde de var förseriebilar och att serieproduktionen skulle starta inom kort.

    2. Det finns stora likheter mellan Insignia och ng9-5, ingen hemlis direkt. Bland annat är det i princip samma ratt, ljusknapp, p-bromsreglage mm. Behöver förvisso inte vara en nackdel, men kommer jag som köper en -10:a känna mig blåst när -11:orna eller -12:orna kommer med en "egen" SAAB-ratt etc?

    3. Samma tema. SAAB vs. Opel. Insignia OPC har samma motor, men den ger 25 hästar mer än i SAAB:en. Prestandamässigt blir SAAB:en enligt fabrikssifforna avhängd med nästan en sekund mellan 0 och 100 km/h. Förvisso kan man bara få Opeln med manuell låda och SAAB:en med automat om vi jämför värstingalternativen.

    4. Adaptiv farthållare eller FSR-ACC som SAAB kallar det, verkar inte gå att beställa utan "kommer senare". Lite synd att man gör ett ganska stort nummer av den på hemsidan om man inte kan köpa den. Dessutom, andra märken har haft detta som tillval i närmare tio år nu.

    5. Trots det är ett halvår sedan bilen presenterades så kan ingen (som jag frågat) säga om bakluckan kommer manövreras med eldrift eller handkraft.

    6. Återkommer till tidsaspekten. Om den ursprungliga planen med Königsegg hållit med den tidtabell som fanns då, så skulle produktionen varit i full gång sedan länge. Nu verkar det ju knappast bli några ng9-5 till kund innan sommaren. Även om det stundtals varit "låg stämning" på SAAB så har ju man fått extra tid på sig att utveckla bilen, men man verkar ändå vara långt ifrån färdiga.

    7. Prisfrågan. Min säljare har indikerat att priset på 2.8 XWD kommer starta på 460 kkr. Standardutrustning, priser på tillval och paket är ännu inte spikade. Men detta är ett högre grundpris än för motsvarande Audi A6 och BMW 5 med fyrkrafs och med motsvarande/bättre prestanda. Sen kan ju dessa skena när man lägger till utrustningen. Men, ska man få tillbaka kunderna så tror jag inte det räcker med att presentera en ny bil - om det som jag tycker mig läsa mellan raderna är en bil som redan från start ligger snarare en aning efter än snäppet före konkurrenterna. Jag tror det krävs att man åtminstone i starten även använder priset som ett konkurrensmedel.

    Ovanstående sju punkter är baserade på fakta från trovärdiga källor. Sen har jag dessutom hört massa rykten som jag väljer att utesluta. Men, många kunder, även jag i mina sämsta stunder, blir ju inte direkt övertygande om att köpa.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    ska se om jag kan svara utifrån den information jag fått från diverse håll.

    1. det är förseriebilar som är ute nu och det han menar med att den inte är färdigutvecklad skulle jag tro är de problem de upptäckt på förseriebilarna som måste åtgärdas innan produktion.

    2. om det skiljer 25hp på bilarna samt många extra kilon på saaben så är det väll ändå rätt bra om skillnaden mellan 0-100 på bilarna bara är en sekund.

    3. De lär inte göra ny inredning på ett bra tag, om de håller vad de planerat så kanske vi inte ens får en facelift på nya 9-5 innan en ny modell ersätter den, så du behöver inte vara oroad för att inredning kommer skilja om ett år.

    4. Har också hört att detta ska ta ett år på sig, varför vet jag inte och har inte fått någon direkt bekräftelse ifrån återförsäljare eller liknande om det heller, så man får se om det kommer från start eller inte.

    5. känns som en bagatell detta om man behöver lyfta på den själv eller ej, men har inte heller hört något om detta.

    6. tror inte den är långt ifrån färdig, men pågrund av turbulensen så fick de inte ut några förseriebilar den tid de egentligen ville ha ut dem så det har dragits ut ett par månader.

    7. Det jag hörde ifrån min försäljare var att den skulle ligga nästan exakt i prisklass med A6, runt 400k för 2.8T XWD, men man får olika svar vart man än frågar.
    Får helt enkelt vänta på den svenska listan.

    I övrigt tycker jag att den ligger hyfsat jämnt med konkurenter i utveckling, enda jag saknade på saaben i jämförelse med nya bmw 5 serie var energisparande bromsar.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Jag blir personligen väldigt förvånad över "stressen". Vi har knappt hunnit resa oss, vaknat och förstått att Saab över huvud taget överlevde skärselden, innan det börjar komma negativa kommentarer om att ng9-5 inte är lanserad än. Det är väl med nöd och näppe de hunnit få de sista pressverktygen (om de fått de än).
    Vi kan bara beklaga att försäljningsapparaten tog så lång tid, för hade inte krisen kommit hade säkert bilen varit till försäljning "för länge sedan".

    Men men.... till frågorna:
    1. De personer jag talat med kan inte förstå var den Belgiska prislistan kommit från, och är skeptiska till att den var speciellt relevant. Snarare ett "reklamjippo" av någon form. Har vi sett/hört om prislistor i något annat land?
    Däremot så verkar de flesta jag hört uttala sig, vara överens om att ng9-5 kommer ligga mellan Volvo och Audi i pris.

    2. "Tyvärr" är gemensamma komponenter en del utav plattformsstrategi. Bilen är utvecklad när Saab ägdes av GM, och det kommer antagligen genomsyra modellen under hela dess livstid. Vissa förändingar kan kanske ske i samband med facelift, men tusan vet om det är speciellt sannolikt, förutsatt att man inte märker att kunder sviker just på grund av detta. Oavsett vilket lär det väl inte ske innan 2013.

    3. Bistert javisst, men frågan är hur många av kunderna som väljer bil beroende på tiondelar i acc. till 100km/h. Bilarna riktar sig till olika kundkategorier, och därmed så hoppas de väl att det inte ska spela så stor roll. På forum likt detta blir det dock mer "gnäll", och många kommer säkert fundera på om man kan uppgradera till Opelprestanda direkt.

    4. Inte sällsynt att all extrautrustning inte går att välja "dag 1". Men visst kan man tycka att de nu haft tillräckligt med tid på sig för att kunna erbjuda detta direkt. Men är detta en hållhake för dig? Väljer du en annan bil bara för att du inte kan få ng9-5 med detta? Nöjer du dig utan eller väntar du med din beställning?

    5. Personligen anser jag inte att bilen är presenterad förens man kan lägga beställning. Men återigen: Är detta en knäckfråga som är avgörande för om du ska beställa en bil eller inte?

    6. Den ursprungliga planen gick åt fanders ungefär samtidigt som GM gick in i Saab. De stressutvecklade ng900, 9000 fick leva på övertid, og9-5 skulle bytts ut flera gånger och flera SUV-projekt har gått i stöpet. Ng9-5 skulle sannolikt redan varit lanserad om inte GM fick likviditetsproblem, och när Koeniggsegg skulle lanserat ng9-5 kan vi bara spekulera i. Tyvärr kan vi inte ändra historien, bara acceptera dess existens.

    7. Se 1.


    Det känns som du dömmer ut en bil som inte ens är lanserad. "Inget fel med det" i vissa avseenden. Men jag upplever att det är lite tunn argumentation för att dömma ut ng9-5 redan innan den är lanserad. Däremot kan jag förstå de som kanske vill dömma ut ng9-5 då den inte kan erbjuda alla tekniska finesser som de närmsta konkurrenterna kan erbjuda..... Frågan är bara vem som har råd att lägga på all teknisk utrustning i en BMW eller Audi. Det är ingen billig extrautrustning och frågan är hur många potentiella kunder Saab för detta. (däremot kan det vara bra reklam för varumärket.. men det är en annan sak)
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #4

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Tror inte ni behöver vara rädda för att Saab inte kommer att hänga med tekniskt. Här har ni en artikel där Saabs produktchef säger att de nu har 8 av 10 av de funktioner som premiumkunderna efterfrågar. Det bästa är dock att man jobbar på de sista som kommer att introduceras framöver:

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.751622-m ... miumkunden

    Själv ser jag fram emot en ny automatlåda med dubbelkoppling, en start/stopp funtion, en funktion för att bromsa bilen för hinder (bilar, fotgängare etc.) ala Volvo, en hybridvariant samt en snålvariant (diesel) för att kunna sälja till myndigheter etc.

    Mvh,
    Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Hej,

    tack för era svar/synpunkter, avsikten var inte att döma ut en bil som jag bara provsuttit i en halv minut eller nåt.

    Jag hör till de där trogna kunderna som det pratas mycket om. Vet inte vilken SAAB i ordningen jag kör för stunden. Har tappat räkningen.

    Oavsett hur mycket jag älskar SAAB så måste jag ju se till fakta. Min relation till min lokala ÅF är ganska frostigt sen han bjöd mig 80 kkr för min 9-3 Aero SC -06. Detta var i vinter 2008/2009, bilen hade gått 7 000 mil och var/är välskött. Tappet är drygt 100 kkr mer än om jag haft t ex Volvo, Audi och BMW i samma prisklass. Han kunde lika gärna pissat på min bil...

    I vått och torrt har jag kört SAAB, jag har haft krånglande sensonic-kopplingar en pigg men totalt värdelös 3.0 Diesel. Tändkassetter som dött både varsom helst och när som helst. Ändå har jag stannat kvar.

    Nu säger man sig ha en produkt som ska ge BMW och Audi en seriös match. Men man kan inte ens få till en prislista till hemmamarknaden. Det är trots allt ett halvår sedan presentationen i Frankfurt.

    Ingen av min ursprungliga punkter är avgörande i mitt bilval, men en baklucka som konkurrenterna erbjuder skulle underlätta i och med mitt handikapp. Sammantaget blir mina punkter ovan betungande om man ska sälja bil i detta segment.

    Det känns lite svårt att avfärda den belgiska prislistan som ligger på www.saab.be som ett jippo. SAAB borde ha så pass kontroll på sitt varumärke så det inte används på trycksaker hur som helst. SAAB borde dessutom äga domänen (?).

    Vi kan gå tillbaka till det mest elementära; Priset, Platsen, Produkten. Nu gäller det att man måste leverera en bil som är bättre än konkurrenterna till ett bättre pris än konkurrenterna och med en säljorganisation som klarar att leva upp till kundernas förväntningar.

    Jag hoppas... Jag hoppas...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Då fick jag precis en preliminär prislista i min hand. Slut på mitt "gnäll".

    Ni är inte blyga i Trollhättan....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 056

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Lägg upp listan här så vi andra får stilla vår nyfikenhet!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Citat Ursprungligen postat av Johvik
    Tror inte ni behöver vara rädda för att Saab inte kommer att hänga med tekniskt. Här har ni en artikel där Saabs produktchef säger att de nu har 8 av 10 av de funktioner som premiumkunderna efterfrågar. Det bästa är dock att man jobbar på de sista som kommer att introduceras framöver:

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.751622-m ... miumkunden
    Jag är väldigt nyfiken på vilka dessa 10 tekniska detaljer är. Känns på något sätt som detaljer jag själv inte är så intresserad utav
    Citat Ursprungligen postat av Johvik
    Själv ser jag fram emot en ny automatlåda med dubbelkoppling, en start/stopp funtion, en funktion för att bromsa bilen för hinder (bilar, fotgängare etc.) ala Volvo, en hybridvariant samt en snålvariant (diesel) för att kunna sälja till myndigheter etc.
    En rad tekniska saker jag själv skulle vilja se att Saab kan erbjuda. Vissa mest för varumärkesbyggnad, andra mer nödvändiga för att vara en stark konkurrent.

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Då fick jag precis en preliminär prislista i min hand. Slut på mitt "gnäll".

    Ni är inte blyga i Trollhättan....
    Hmmm.... det är förvisso bra att de inte försöker vara blyga. Att vara blyg i denna bransch känns inte rätt väg att gå. Men det låter oroväckande om det är oblyga priser. Det låter dyrt
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Citat Ursprungligen postat av Johvik
    Själv ser jag fram emot en start/stopp funtion
    Start/stopp är en teoretisk produkt för att tvinga ner förbrukningen vid körcykler. Ser du denna som en önskvärd feature?
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Startpris: 332500 SEK för en Vector med Diesel tycker det är riktigt billigt!
    Frågade inte priset på Linear men den lär väl hamna på ca 300000 SEK???

    Paketen verkar lite trixiga men det blir säkert snart tydligt!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Startpris: 332500 SEK för en Vector med Diesel tycker det är riktigt billigt!
    Frågade inte priset på Linear men den lär väl hamna på ca 311000 SEK???

    Paketen verkar lite trixiga men det blir säkert snart tydligt!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Det låter ganska dyrt, men är det egentligen så dyrt?

    Jag kollade upp på Allt om bilen och såg då att nybilspriset på en og9-5 Linear var 281800:- Detta var 1999.

    Mellan 1996-2008 Huspriserna har stigit med 137% enligt denna Barometer på svd. Är bilarna så dyra eller lever vi kvar i det gamla tänket?
    Vi får mer bil för pengarna, vi tjänar mer.. Mycket har hänt senaste 15 åren.

    Själv tycker jag det är dyrt men jag kan även förstå att den summan är rimlig. Det är en stor vacker bil i premium segmentet. Hade jag känt att mina pengar räckt hade jag nog kunnat tänka mig köpa en. Men det blir som vanligt.. Jag får vänta tills jag har råd med en "bättre begagnad".

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Johvik
    Själv ser jag fram emot en start/stopp funtion
    Start/stopp är en teoretisk produkt för att tvinga ner förbrukningen vid körcykler. Ser du denna som en önskvärd feature?
    Eftersom den trycker ner CO2 vid körcykeln och detta ligger till grund för skatter både i Sverige och utomlands så är det faktiskt viktigt. Tänk exempelvis på norrmän som betalar tiotusentals kronor i skatt för varje gram CO2.

    Att det inte har någon praktiskt betydelse utanför Stockholms innerstad håller jag med om men ibland måste man "spela spelet" för att vara med.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    [quote=Andreas_Lofgren]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":3vwzq67t

    Start/stopp är en teoretisk produkt för att tvinga ner förbrukningen vid körcykler. Ser du denna som en önskvärd feature?
    Eftersom den trycker ner CO2 vid körcykeln och detta ligger till grund för skatter både i Sverige och utomlands så är det faktiskt viktigt. Tänk exempelvis på norrmän som betalar tiotusentals kronor i skatt för varje gram CO2.

    Att det inte har någon praktiskt betydelse utanför Stockholms innerstad håller jag med om men ibland måste man "spela spelet" för att vara med.[/quote:3vwzq67t]
    Fast går det verkligen att räkna CO2-utsläppet när motorn stannar? Det man betalar skatt på måste väll rimligtvis vara hur mycket som släpps ut när motorn är igång och inget som på så sätt påverkas av hur ofta motorn stängs av?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Du betalar skatt för exakt så många gram CO2 som bilen släpper ut i körcykeln och eftersom det ingår stillastående i körcykeln så är Start & Stopp system väldigt populära just nu.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Du betalar skatt för exakt så många gram CO2 som bilen släpper ut i körcykeln och eftersom det ingår stillastående i körcykeln så är Start & Stopp system väldigt populära just nu.
    Åfan. Kanske fel tråd, men vad innebär en körcykel, vad ingår?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Du betalar skatt för exakt så många gram CO2 som bilen släpper ut i körcykeln och eftersom det ingår stillastående i körcykeln så är Start & Stopp system väldigt populära just nu.
    Åfan. Kanske fel tråd, men vad innebär en körcykel, vad ingår?
    http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Från automotorsport!


    Hur motiverar man en prisskillnad på 70" för en aero med V6an i? Är ju samma utrustning i övrigt och även drivlina antar jag...

    för 70k får man in mycket godis under huven på den 4:An...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  19. #19
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Så som Start/Stopp fungerar på de flesta bilar idag är det absolut ingenting jag vill ha. Skulle bara reta upp mig varje gång jag stannar till om motorn stoppar.
    När det dessutom inte går att få(med ytterst få undantag) i kombination med automatlåda så är funktionen praktiskt värdelös. Den må minska de teoretiska utsläppen av CO2 med flera ton men när det i verkligheten fungerar bättre att bara vrida av tändningen manuellt och stå still med växeln ilagd istället för att "koppla ur - lägga ur växeln - dra i kryckan/hålla foten på bromsen(eller rulla in i bilen framför/bakom)" så kommer jag aldrig ens överväga att välja till start/stopp på en ny bil jag köper. Kan jag så väljer jag hellre bort det. Blir intressant när vi har några års statistik att lägga till som parameter. Hur många startmotorer som slits ut i förtid osv...

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Ng 9-5 köpa eller inte(?)

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Du betalar skatt för exakt så många gram CO2 som bilen släpper ut i körcykeln och eftersom det ingår stillastående i körcykeln så är Start & Stopp system väldigt populära just nu.
    Fast det bestående problemet med dessa "utsläpp" är att miljöidioterna lyckat få fram en beräkningmodell som bygger på det faktum att all koldioxid som sugs in i motorn + det som bildas vid förbränning adderas ihop och kallas för utsläpp.

    Om min bil förbrukar 90 gram bränsle/massa per kilometer så kan det inte bildas 250 gram koldioxid per kilometer. Den uppvägda massan är alltid konstant oavsett om förbränning sker. Mer än 90% av den koldioxid som kommer ut från avgasröret är samma koldioxid som fanns i insugningsluften.
    Tyvärr hjälper det inte att protestera till berörda myndigheter. Har inte ens fått ett svar på mina klagomål. Finns tydligen ingen som lärt sig något på kemilektionerna i grundskolan där.

    All elektronik krånglar till slut så det bästa vore att förenkla en del onödigt skit som de facto ökar bränsleförbrukningen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Köpa 9-3 med Nav eller inte?
    Av edwardsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 18:23
  2. Ska jag köpa eller inte?
    Av mps i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •