Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Får inte upp motorhuven, vajern gick av NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    9

    Får inte upp motorhuven, vajern gick av NG9-3

    Vajern till motorhuvsöppningen har kärvat för mig ett tag och idag sa det pang när jag skulle öppna.
    Vajern är helt av och det finns inte en chans att få upp huven på normal väg...

    Och för att byta vajern måste jag ju givetvis in under huven
    Finns det nåt smidigt sätt att få upp huven utifrån eller underifrån?


    Bilen det gäller är en 9-3 2,8 Aero -06.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2,8 -06

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    Hej!

    Letade precis i WIS om det stog något men hittade inget om vajern skulle gå av. kolla så den inte bara har släppt från spaken i bilen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    9

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    Nopp, så lätt är det inte, vajern har gått helt av...

    Pratade precis med SAAB i Ronneby som råkat ut för det en gång tidigare. Då slutade det med att de fick plocka ned stötdämparen för att komma åt.
    Han gissade att det skulle gå på 2000:- för öppning av huv och byte av vajern. Känns sådär lockande...


    //Y
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-08 klockan 14:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Aero 2,8 -06

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 078

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    Kommer du inte åt låsningen med en lång mejsel? Eller har du satt nät i grillen?
    På 9000 går det att öppna med en mejsel.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    9

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    Det är den lösningen som har bäst odds nu. Kollade på en kollegas bil hur det satt till och undersökt min.
    Det kan gå med en lång mejsel eller rör genom grillen. Får undersöka det närmare till kvällen.

    //Y
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-08 klockan 14:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Aero 2,8 -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    381

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    är inget ovanligt problem på ss..hade samma med min från -04. Ta bort mittendelen av grillen, sen kommer man åt att öppna spärren därigenom.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    9

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    Ska kolla på det i morgon.
    Men hur tusan får jag bort grillen utan att öppna motorhuven??


    //Y
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-08 klockan 14:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Aero 2,8 -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    381

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    ryck och slit tekniken haha nejdå men det går med lite finess.

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    Grillen skall plockas ur frammifrån utan huven öppen.

    Finns specialverktyg (plastkil) men det går fint med något smalt plastigt.
    Tryck in den i underkant i den mittre delan och bänd lite försiktigt.

    Går säkert böja till lite ståltråd/svetstråd.

    Tänk på att det är 2st lås.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tänk på att det är 2st lås.

    ...och tänk även på att huven är gjord av alijummjumm så att rycka och slita för mkt kan ge den en lite, hmm...ska vi säga konstig form?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    9

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    Hmm, lite sent svar men...

    Kan meddela att det gick förvånansvärt smidigt att öppna huven. Jag använde en rundstav i metall på ~50cm. In genom grillen och sedan var det bara att peta till på låset.
    Det var gjort på ungefär 10s, och detta skulle SAAB Ronneby ha 1000:- för....


    //Y
    9-3 Aero 2,8 -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: Får inte upp motorhuven, vajern gick av 9-3 -06

    vet att det är en gammal tråd.

    men chifens bil har fått samma sjukdom och nu skulle jag pilla upp huven.
    bilen är en 9-3 SC årsmodell är jag osäker på.
    men det är en nyare bil

    lyste med ficklampa in i grillen och kunde hitta en del av låset, var väl den man får dra till för att huven ska gå att öppna helt så att säga.
    hände inget när jag tryckte på den varje fall.. så frågan är vart ungefär ska jag leta. haha

    varit ute och kikat igen, och på vänster och höger sida om grillen, så ser man ju wiren gå till båda låsen. kommer dock inte åt dom.
    samt när jag testade att dra i spaken i bilen, så är den helt stum, vilket den inte borde vara om wiren är av?
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Huvlåsvajern har kärvat länge på min 9-3 2005 och till slut satt den helt fast (i den främre delen visade det sig senare). När jag drog lite extra hårt i spaken som öppnar huven så gick vajern av nämast spaken. Jag försökte dra i vajerändan med en svetstång men det var omöjligt att rubba vajern. Humöret sjönk i botten vid tanken på att behöva åka till jobbet med SL. Dagen efter var det som tur var torrt på vägarna och uppehåll så den dryga litern spolarvätska som var kvar räckte både till jobbet och hem.

    Det tog mig totalt 3 timmar att få upp huven och återställa det demonterade så jag hoppas att den här beskrivningen kan spara minst 2 timmar för nästa som råkar ut för samma fel. Buntbanden fungerade fint för att kunna öppna huven i väntan på montering av ny vajer.

    Att demontera grillen utifrån är nog inte så lätt. WIS säger: Böj ut de nedre låshakarna från höljets (stötfångarhöljet) insida med hjälp av en mejsel så att hakarna släpper från grillen. Fortsätt runt hela grillen tills alla hakar har släppt. (bilden visar 8 låshakar). Pressa sedan in de övre låsflikarna (2st enligt bilden) med hjälp av en mejsel så att styrflikarna släpper. (en mitt i överkant och en mitt i nederkant).

    Ribborna i grillen gör att det inte går att se snett uppåt mot låsen. Jag lyfte bilen fram och demonterade plastlocket under framspoilern. Underifrån ser man inte låsmekanismen men man ser styrpinnarna från huven som sitter framför låsen och då vet man var man ska sikta framifrån. Jag tror att mina bilder gör att man kan sikta rätt utan att behöva lyfta och demontera plastlocket undertill.

    Jag tog ett litet rollerskaft som jag rätade ut så att det bara var en 90 graders böj längst ut som kapades till 5 cm. Genom att köra in skaftet och känna uppåt så kan man hitta hålen där vajern verkar på låsarmarna. Jag tror att bilderna ger tillräcklig vägledning. Var försiktig så att kylarpaketet som man ska passera på ovansidan inte skadas. När man står framför bilen så ska man trycka låsfjädrarna åt höger. Träffar man något sånär rätt så öppnas huven utan svårighet.

    Jag beställde båda vajrarna från Maptun på tisdagkvällen och på torsdag före lunch kom paketet till postombudet.

    Snabbkopplingen som kopplar ihop främre och bakre vajern är placerad bredvid elcentralen nära vänster framskärm. Kopplingen hålls fast av två clips som pillas upp med en liten mejsel (eller två) och därefter öppnas kopplingen med en liten mejsel. Den främre vajern dras enklast ut bakåt.

    Förutom skruven och plåtblecket som fixerar vajerhöjet bredvid vänster huvlås så sitter ett clips mitt under kylarbalken. Det är svårt att se vad man gör där. Jag tejpade fast en liten spegel med silvertejp bakom kylarbalken. Den nya främre vajern träs på plats bakifrån. Lite pill och några jäv-r så är den på plats. När jag drog ur den bakre vajern mot kupén så fäste jag en 0,75mm rostfri ståltråd (går säkert bra med lite av varje) i vajerändan och kunde därmed dra den nya vajern från kupén till motorrummet utan att behöva demontera plastkåpan och lampan nere mot pedalerna som WIS säger.

    Där vajern kommer ur vajerhöljet framme vid det första huvlåset applicerade jag rikligt med konsistensfett som med vajern drogs i i vajerhöljet. Nu funderar jag på om det hade varit bra att fylla främre vajerhöljet med olja för att undvika att den nya vajern rostar. Kanske räcker det med konsistensfettet längst fram?

    En lärdom av den trasiga vajen är: demontera och försök smörja upp den främre vajern så fort det börjar kärva lite. Det kan nog räcka med att dela på snabbkopplingen och pumpa in lämpligt smörjmedel i främre vajerhöljet. Räcker det inte med att smörja så byt minst den främre vajern och smörj upp den ordentligt före montering.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av TCarlsson den 2017-12-02 klockan 13:10. Anledning: stavfel
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Kanon.

    Tack för snabbt svar.

  15. #15
    Hej TCarlsson!
    Gammal tråd, men jag gör ett försök.
    Sitter i samma båt och tänkte ta en titt på dina bilder men dom går inte att öppna längre.
    Har du bilderna kvar så du kan bifoga dom igen eller skicka på annat forum, typ mail?
    //Johannes

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Hej Johannes!

    Jag har inget problem att öppna bilderna, provade nu med Firefox 64.0, Chrome 69.0.3497.100 och Internet Explorer 8. Har du möjlighet att prova en annan webläsare eller kanske en annan dator?

    Edit: Provat även Internet Explorer 11.0.95 och Microsoft Edge 41.16299.785.0 utan problem.

    Ibland hjälper det att radera all lagrad information i webläsare (options -> clear data i firefox)
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-12-17 klockan 07:16.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Är det samma procedur på faceliftade 9-3 (2008-2014)?

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-04-30, 13:39
  2. Byta bromsok Ng 9-3 o får inte loss vajern till handbromsen
    Av MrStcs i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-08-14, 16:27
  3. Får inte upp motorhuven
    Av rick_s920 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 12:58
  4. Får inte upp motorhuven, 9000 -94
    Av paef i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 14:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •