9-3 -00
Känns precis som att bromsarna är dåliga eller att det är rost på skivan, det "hugger" kan man säga. Inget fel på varken backar eller skiva (nyligen bytt och väl inkörda), däremot lysar ABS lampan då och då. Vad kan vara fel?
9-3 -00
Känns precis som att bromsarna är dåliga eller att det är rost på skivan, det "hugger" kan man säga. Inget fel på varken backar eller skiva (nyligen bytt och väl inkörda), däremot lysar ABS lampan då och då. Vad kan vara fel?
Har du kollat att anliggningsytorna, både mellan skivor och nav samt mellan fälg och nav är okej? DVS kliniskt rent ungefär.
ABS kan va vad som helst. Åk in till saabverkstad och läs ut felkoder först. Funkar hastighetsmätaren kan du iaf utesluta höger abs-givare bak. Vanligast att givarna fram spökar.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Yes, det är ingenting som spökar mellan skiva och belägg.
Sprucken ABS-krans?
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
E den sprucken ska det inte hugga vid normal körning, men felkod blir det lätt vid inbromsning om det finns sprickor i främre kransarna. Vet inte om det riktigt stämmer, men kransarna bak ger sällan felkoder hörde jag från verkstan. Hade oxid i kontakten vänster bak på 900;an. Misstänkte en krans. De va då de sa att det sällan ger varning, bara fram på ng900. Lite luddigt tycker jag. Kom billigt undan iaf.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
1, Var framgår det att det hugger även när han inte bromsar?Ursprungligen postat av turbosug
2. Var framgår det att det är bak han har problem?
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Det hugger alltså enbart när jag trycker på bromspedalen (känns ungefär som att bromsa med abs-bromsar på halt underlag).
Jag sätter en slant på ABS-kransen. Hade exakt samma problem och då var det så.
Som flera redan sagt är det troligen en sprucken krans..Ursprungligen postat av ChristianL
Skicka PM om du vill ha pris på lös krans..(efter du konstaterat såklart..)
9k A50 T5suite steg3+ E85
Ok hur konstaterar jag det på billigaste sätt, åka till saab och kika dator?
Hissa upp bilen ifram, vill du kolla vänster främre krans så gör du lämpligen följande! Med hjulen i luften styr du fullt åt höger, snurra långsamt på hjulet och titta ner mot spindeln och den yttre drivknuten, där sitter kransen påpressad, och för att kolla höger fram så gör du likadant fast vrider ratten fullt åt vänster! Ta med dig en ficklampa för att tillsätta mer ljus
Annars finns det en mätningsmetod som funkar, men lättaste är att syna med ögonen!
Hade själv exakt samma fenomen och hade en sprucken krans VF, dvs att det slog i pedalen o lamporna tändes ibland!
/J
Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk
Menar vid normal körning utan att ABS;en behöver jobba, ska det normalt inte hugga vid inbromsning även om kransen är kass. Nu har det varit halt ett tag så det kan mycket väl vara en krans fram som spökar. Är det en givare kommer felvarning sporadiskt även under körning utan att man bromsar.Ursprungligen postat av LM
Bak menade jag att mer som den info jag fick gällande mitt problem som var oxid i kontaktstycket istället för krans/givare.
Och på min 9000 har jag en givare fram som spökar. Men det hugger inte fast ABS-lampan lyser lite då och då.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
En sprucken krans lurar givaren då det blir längre avstånd mellan de kuggarna...alltså tror givaren att hjulet låser och abs:en börjar reglera.Ursprungligen postat av turbosug
Blir avståndet i sprickan för stort förstår abs systemet att något är galet och tänder upp varningslampan och sätter felkod.
9000 har inte alls samma sorts kransar, där är det givarna oftast som spökar...
9k A50 T5suite steg3+ E85
Tack så mycket för hjälpen allihopa, ska kika imorgon huruvida en eller flera kransar gett upp!
Lyssna på vad han erbjuderUrsprungligen postat av TRMaster
Jag bytte min på verkstad, fick en chock av prislappen. Byter tydligen hela huset+ drivknut. inte billigt
Min Hirsch
http://www.garaget.org/?car=176419