Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorgarantin på og9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170

    Motorgarantin på og9-3

    Efter en snabbkoll i servicepapprena misstänker jag att motorgarantin inte gäller på min og9-3 Aero men ska kolla mer noga med Saab.

    Men vad bör jag göra för att jag inte ska få problem om jag råkar ha en motor som tänkt lägga av? Vad bör jag kolla extra noga, göra rent extra ofta mm?

    Annars går den förstås helt klockrent, låter bra, ser bra ut och har precis varit inne på service men ändå...man kan inte vara för noga med en bil.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 603
    Det man kan göra främst för att undvika oilsludge är att byta olja ofta och undvika korta körsträckor där motorn inte hinner nå arbetstemperatur och se till att vevhusventilationen är uppgraderad.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170
    Hur många bilar är det egentligen som drabbas av detta? Mao, vad är oddsen att man ska råka ut för detta?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    62

    Oil sludge

    På min 9-5:a rasade turbon p.g.a oilsludge enligt BIVA Linköping, och min bil var absolut inte körd korta sträckor 3000mil/år. Så jag tror att det inte spelar nån roll hur du kör, utan oljan klarar helt enkelt inte det långa service intervallet.
    Saab 9-5 Vector SC

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170

    Re: Oil sludge

    Citat Ursprungligen postat av Voret
    På min 9-5:a rasade turbon p.g.a oilsludge enligt BIVA Linköping, och min bil var absolut inte körd korta sträckor 3000mil/år. Så jag tror att det inte spelar nån roll hur du kör, utan oljan klarar helt enkelt inte det långa service intervallet.
    Okej
    Kanske man ska byta olja redan nu då. Får ta reda på när förra ägaren bytte senast, hade iofs tänkt byta till sommaren trots de knappa 500mil/år kanske bäst att göra direkt ändå. Bättre för ofta än...att den pajar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    62

    Turboras

    Efter turboraset byter jag nu olja typ var 700mil för säkerhets skull..
    Saab 9-5 Vector SC

  7. #7

    Re: Oil sludge

    Citat Ursprungligen postat av frostman
    hade iofs tänkt byta till sommaren trots de knappa 500mil/år kanske bäst att göra direkt ändå. Bättre för ofta än...att den pajar.
    Kör du bara 500 mil per år är motorn definitvt i riskzonen om du väntar med att byta tills du kört 2000 mil. Instruktionsboken säger 2000 mil eller max ett år och oftare om bilen körs korta sträckor och/eller i kallt klimat.

    Jag kör mest långkörning, men byter trots det efter ca 1000 mil eller 6 månader. Motorn är fortfarande helt ren efter 12000 mil.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170

    Re: Oil sludge

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av frostman
    hade iofs tänkt byta till sommaren trots de knappa 500mil/år kanske bäst att göra direkt ändå. Bättre för ofta än...att den pajar.
    Kör du bara 500 mil per år är motorn definitvt i riskzonen om du väntar med att byta tills du kört 2000 mil. Instruktionsboken säger 2000 mil eller max ett år och oftare om bilen körs korta sträckor och/eller i kallt klimat.

    Jag kör mest långkörning, men byter trots det efter ca 1000 mil eller 6 månader. Motorn är fortfarande helt ren efter 12000 mil.
    Jo, jag byter alltid varje sommar och kör endast långa sträckor...dessutom står den i garage året runt och används inte under vintersäsongen men visst kommer jag byta oftare nu.

Liknande ämnen

  1. Motorgarantin ?
    Av Stefan B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 00:23
  2. Förlängda motorgarantin ?
    Av iNQUAM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 00:47
  3. Gäller motorgarantin?
    Av Turbo_Linus i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 23:40
  4. Motorgarantin....igen
    Av adamski i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 22:37
  5. Motorgarantin
    Av kallenorr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •