Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: meckat in iPoden till org.navit 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    en bit utanför Lund
    Inlägg
    22

    meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Har nu meckat in iPoden till Denso Navit i bilen. Inte så avancerat som det låter, använde mig av http://www.kjell.com/?item=91371&path=4 ... ,481500000

    Måste säga att jag är rätt så nöjd med tanke på förutsättningarna för denna jättehemligaomöjligtattkopplainnågotannatosaabi gt radio.
    9-5 aero sc -05

    ..det är jag som är martin

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Vill göra exakt samma med min iPhone men kör med en trådlös transmitter idag! Men nackdelen då är ju att det blir mycket störningar då den även fångar upp mobilens radiovågor! Slipper man det med denna eller?
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    en bit utanför Lund
    Inlägg
    22

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Vill göra exakt samma med min iPhone men kör med en trådlös transmitter idag! Men nackdelen då är ju att det blir mycket störningar då den även fångar upp mobilens radiovågor! Slipper man det med denna eller?
    Om den störs av radiovågorna från mobilen vågar jag inte svara på. Men till skillnad från många trådlösa fm.sändare så har du fullt register från iPoden dvs basen tunnas inte ut och diskanten är distinkt och klar, och jag har inte upplevt något brus.
    9-5 aero sc -05

    ..det är jag som är martin

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Hej,

    Tips, om du/ni har telefonenhet i bilen med blåtand, kör Iphonen via blåtand, rätt okej ljud och smidigt

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Citat Ursprungligen postat av martin_i_skåne
    Har nu meckat in iPoden till Denso Navit i bilen. Inte så avancerat som det låter, använde mig av http://www.kjell.com/?item=91371&path=4 ... ,481500000

    Måste säga att jag är rätt så nöjd med tanke på förutsättningarna för denna jättehemligaomöjligtattkopplainnågotannatosaabi gt radio.

    Och hur var anslutningen bak på navin? Är det till antenningången?

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    en bit utanför Lund
    Inlägg
    22

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    [quote=lillen 761]
    Citat Ursprungligen postat av martin_i_skåne":1dln3lme]Har nu meckat in iPoden till Denso Navit i bilen. Inte så avancerat som det låter, använde mig av [url="http://www.kjell.com/?item=91371&path=470000000,480000000,481500000
    http://www.kjell.com/?item=91371&path=4 ... ,481500000[/url]

    Måste säga att jag är rätt så nöjd med tanke på förutsättningarna för denna jättehemligaomöjligtattkopplainnågotannatosaabi gt radio.

    Och hur var anslutningen bak på navin? Är det till antenningången?

    /M[/quote:1dln3lme]

    japp. antingen får man ordna en adapter annars blir det till att klipp o klistra
    9-5 aero sc -05

    ..det är jag som är martin

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Tackar!

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Citat Ursprungligen postat av martin_i_skåne
    Har nu meckat in iPoden till Denso Navit i bilen. Inte så avancerat som det låter, använde mig av http://www.kjell.com/?item=91371&path=4 ... ,481500000

    Måste säga att jag är rätt så nöjd med tanke på förutsättningarna för denna jättehemligaomöjligtattkopplainnågotannatosaabi gt radio.
    Hejsan!
    Jag är jätteny på det här med Denso-navigatorn och står nu mitt i ett bilköp som håller på att haverera just för att det inte finns någon AUX-ingång. Är det lätt att koppla in Kjell&Company-prylen om man bara tar ut navigatorn? Och hur ser det ut med kablaget när det väl är installerat? Hänger dom bara lösa?

    Och en sista fråga? Man kopplar inte bort någonting när man väl har kopplat in detta typ som radion eller något sådant?

    Skickar med en länk till bilen jag ska köpa:
    http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?regn ... rkompaniet

    Tacksam för snabbt svar

    MVH
    Daniel
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Hej!

    Blev själv lite sugen på en sådan!

    Hur lång tid tog det innan du fick hem den?
    Samt hur matas den, 12v? eller batteri?

    Går det att lyssna på radio utan att behöva koppla om då fm-sändaren är inkopplad?

    Tacksam för svar då det var dåligt med info om den på kjells hemsida!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Jag bumpar tråden igen, och hoppas på att vi får svar om prylen från Kjell
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Sänder den där grejen även låtinfo via RDS likt många andra FM-sändare?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    hej!
    lyfter denna tråd för att få lite mer info om detta.

    mvh
    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Om man redan har växlaren i bil med navi så kan man ju göra på ett enklare sätt.
    Genom att ljudsignalen från växlaren kommer som vanlig line-signal så kan man göra en liten omkoppling på insignalen och på så sätt välja en annan line-källa när cd-växlaren spelar.
    Då kan man ha en enda skiva i växlaren som bara går runt, runt medan man spelar något bättre från sin iPod eller vad man nu har.
    Detta är nästa steg jag tänker fixa på min navi i cabben, lite tråkigt att inte kunna koppla in iPhonen längre.

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Det ger dessutom bättre förutsättningar för bra ljud än en FM-sändare, ansluten via antennkabel eller inte. FM-mottagare är inte så värst bredbandiga. Å andra sidan så är mp3-låtar oftast hårt komprimerade både dynamiskt och upplösningsmässigt.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    bollman:
    kan du utveckla ditt inlägg lite mer ingående om hur du tänker göra?
    är inte så jätte duktig på sånna grejer men med en bra instruktion så kanske
    även jag kan lösa det.
    min tanke är att ansluta iphone för att lyssna på radio stationer som inte finns
    i min vanliga radio. kommer inte att köra mp3 eller andra format.
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Det finns 4 sladdar från cd-växlaren till huvudenheten där ljudet går (höger/vänster +/-). Genom att sätta en 2-vägs 4-trådsväljare kan man alltså växla mellan att få ljudet in från CD-växlaren i bagaget eller från någon annan källa. Eftersom jag har eftermonterat i min og9-3 så sitter redan sladdarna "lösa" på baksidan (ihopkopplade med bilens kablage från växlaren). Jag tänker alltså koppla in min iPhone-sladd på baksidan med en knapp nere vid stolsvärmen som drar ett relä som växlar mellan dessa 2 ingångar. När jag då väljer iPhone och börjar spela cd-skivorna i bagaget så är det inte ljudet därifrån som hörs utan ljudet från iPhonen.
    Smidigt då ljudet blir perfekt (nåja) och RDS-TA funkar precis som tänkt.

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det finns 4 sladdar från cd-växlaren till huvudenheten där ljudet går (höger/vänster +/-). Genom att sätta en 2-vägs 4-trådsväljare kan man alltså växla mellan att få ljudet in från CD-växlaren i bagaget eller från någon annan källa. Eftersom jag har eftermonterat i min og9-3 så sitter redan sladdarna "lösa" på baksidan (ihopkopplade med bilens kablage från växlaren). Jag tänker alltså koppla in min iPhone-sladd på baksidan med en knapp nere vid stolsvärmen som drar ett relä som växlar mellan dessa 2 ingångar. När jag då väljer iPhone och börjar spela cd-skivorna i bagaget så är det inte ljudet därifrån som hörs utan ljudet från iPhonen.
    Smidigt då ljudet blir perfekt (nåja) och RDS-TA funkar precis som tänkt.
    Det här var en intressant tanke.
    Finns det någon chans att få det att funka utan att man har växlaren i bagaget? Lura enheten på något sätt att tro att det finns en växlare?
    Det borde ju gå, jag är ju ändå inte intresserad av ljudet från växlaren så att bara lura enheten att växlaren sitter där borde ju få den att spela upp vad jag nu väljer att skicka in på växlaringångarna.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det finns 4 sladdar från cd-växlaren till huvudenheten där ljudet går (höger/vänster +/-). Genom att sätta en 2-vägs 4-trådsväljare kan man alltså växla mellan att få ljudet in från CD-växlaren i bagaget eller från någon annan källa. Eftersom jag har eftermonterat i min og9-3 så sitter redan sladdarna "lösa" på baksidan (ihopkopplade med bilens kablage från växlaren). Jag tänker alltså koppla in min iPhone-sladd på baksidan med en knapp nere vid stolsvärmen som drar ett relä som växlar mellan dessa 2 ingångar. När jag då väljer iPhone och börjar spela cd-skivorna i bagaget så är det inte ljudet därifrån som hörs utan ljudet från iPhonen.
    Smidigt då ljudet blir perfekt (nåja) och RDS-TA funkar precis som tänkt.
    Det här var en intressant tanke.
    Finns det någon chans att få det att funka utan att man har växlaren i bagaget? Lura enheten på något sätt att tro att det finns en växlare?
    Det borde ju gå, jag är ju ändå inte intresserad av ljudet från växlaren så att bara lura enheten att växlaren sitter där borde ju få den att spela upp vad jag nu väljer att skicka in på växlaringångarna.
    Det finns en sådan produkt på marknaden, som fungerar precis så som du skriver: http://www.saabaux.se
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Jag köpte en liknande produkt som den på kjell fast på biltema. Det kluriga tyckte jag var att hitta rätt adaptrar för att kunna koppla in den.

    Jag köpte sedan ett 3.5mm hörlursutag och en liten strömbrytare som jag monterade i en tom "knapp". Detta för att slippa ha en lös kabel hängandes, nu när jag behöver använda den kopplar jag in min 3.5mm kabel mellan iphonen och utaget trycker på knappen och väljer sprad station på stereon. Fungerar utmärkt tycker jag och visst tappar man lite kvalite på ljudet men för en lösning av några hudralappar är det helt ok.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: meckat in iPoden till org.navit 9-5

    Den som finns hos Kjell verkar ha utgått ur sortimentet men jag hittade en som hette Clarion FM863 på annat håll som har 8 olika frekvenser både på 88.x och 107.x så man slipper störningar pga SR. Återkommer med resultatet
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

Liknande ämnen

  1. Någon som meckat VW Polo? (Misstänkt kass motorkudde)
    Av Bagarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 22:48
  2. Hur gör jag för att koppla in iPoden på Saab-stereon?
    Av need4speed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •