Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: problem efter montering av sportfilter

  1. #1

    problem efter montering av sportfilter

    Hej monterade ett öppetsport filter i helgen och efter detta upptäckte jag att bilen börjarde bete sig konstigt den liksom dör när man kör fram till en korsning och kopplar det är en saab 9 5 år 99 någon som varit med om liknade eller vet vad felet kan vara är tacksamm för alla svar..

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Hej!

    Bilen får för mycket luft?

    Prova att lossa batteripolen en stund så att minnet i ecm töms och gör en adaption sen.Genom att göra några fullgasrepor på 3:ans växel.


    //Andreas

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    79

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Jag köpte ett öppet filter förut, innan jag trimmat bilen. Jag tyckte den gick mycket sämre med filtret monterat, så jag valde att sätta tillbaka orginal-filtret. Öppet sportluftfilter är egentligen onödigt om du inte har 300hk ++

  4. #4

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Hej!

    Bilen får för mycket luft?

    Prova att lossa batteripolen en stund så att minnet i ecm töms och gör en adaption sen.Genom att göra några fullgasrepor på 3:ans växel.


    //Andreas
    hur länge ska pluspolen va av? kan detta med för mycket luft påverka dumpljudet? har bara filtret och orginaldump men tycker det borde låta mer? mvh simon

  5. #5

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Citat Ursprungligen postat av Jwa
    Jag köpte ett öppet filter förut, innan jag trimmat bilen. Jag tyckte den gick mycket sämre med filtret monterat, så jag valde att sätta tillbaka orginal-filtret. Öppet sportluftfilter är egentligen onödigt om du inte har 300hk ++
    ok ja har väl runt 220hk i min steg 1 chip och aero turbo va jag vet

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Det blir ju mycket lättare för motorn att andas med detta filter och troligen fått en chock. Låt den vara av en minut.Detta blir nog bra.

    //Andreas

  7. #7

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Det blir ju mycket lättare för motorn att andas med detta filter och troligen fått en chock. Låt den vara av en minut.Detta blir nog bra.

    //Andreas
    ok ja tackar för ditt svar .. mvh

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Det blir ju mycket lättare för motorn att andas med detta filter och troligen fått en chock. Låt den vara av en minut.Detta blir nog bra.

    //Andreas
    Hehe, nädu, så mycket lättare blir det inte.
    Luftmassemätaren kan dock ha fått sig en chock av all olja, vatten och smuts som ett öppet filer i 9-5 drar i sig alternativt så står gasspjället i limp home läge.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Det blir ju mycket lättare för motorn att andas med detta filter och troligen fått en chock. Låt den vara av en minut.Detta blir nog bra.

    //Andreas
    Hehe, nädu, så mycket lättare blir det inte.
    Luftmassemätaren kan dock ha fått sig en chock av all olja, vatten och smuts som ett öppet filer i 9-5 drar i sig alternativt så står gasspjället i limp home läge.
    och med limp home läge menas?mvh

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    594

    Re: problem efter montering av sportfilter

    knappast att det är limp home... tror mer på fel adaptering/luftmassemätaren som föregående skrev

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 397

    Re: problem efter montering av sportfilter

    eller så har någon vakumslang lossnat. har aldrig blivit konstigt på min eller brorsans bil vid filterbyte.

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Citat Ursprungligen postat av _crazy_saab_
    och med limp home läge menas?mvh
    Att bilen detekterat något fel och satt gasspjället i manuellt läge.

    Testa du med att antingen lossa batterikabeln eller säkring 17 i över 10 sekunder så kommer bilen adaptera om till att börja med.

    Håll sedan ordentlig koll på filtret, det kommer vara väldigt utsatt för smuts/vatten. Montera även loss luftmassemätaren och kolla så den inte är smutsig.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av _crazy_saab_
    och med limp home läge menas?mvh
    Att bilen detekterat något fel och satt gasspjället i manuellt läge.

    Testa du med att antingen lossa batterikabeln eller säkring 17 i över 10 sekunder så kommer bilen adaptera om till att börja med.

    Håll sedan ordentlig koll på filtret, det kommer vara väldigt utsatt för smuts/vatten. Montera även loss luftmassemätaren och kolla så den inte är smutsig.
    jo filtret e jag medveten om. men kan du förklara lite mer grundligt vad som menas med adaptera ?? mvh

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Prova att lossa batteripolen en stund så att minnet i ecm töms och gör en adaption sen.Genom att göra några fullgasrepor på 3:ans växel.
    9-5 har T7, T7 behöver inte några fullgasrepor för att adaptera.

    Min gissning är att luftmassemätare fått äta skit efter filtermonteringen. Kan även vara spjället som gått i felsäkert läge eller "limp home" eller vad man nu väljer att kalla det, det är ganska vanligt med öppna filter.
    Ett öppet luftfilter är inte snällt mot motorn, och på en standardmaskin eller lätt trimmad maskin gör det dessutom ingen nytta.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Citat Ursprungligen postat av _crazy_saab_

    jo filtret e jag medveten om. men kan du förklara lite mer grundligt vad som menas med adaptera ?? mvh
    Bilen kan till en viss gräns anpassa sig och ta hänsyn till när parametrar felar, t.ex. luftmassemätaren visar fel värden(för högt eller lågt) jämfört med trycket i insuget och lambdavärdet i förhållande till insprutad mängd bränsle.
    Detta kan vara bra efter 10 år och 20000mil då inte allt i bilen är som från fabrik eller när du kör med för lågt oktantal och bilen börjar spika. Hade inte adaptionen funnits där då så så hade bilen fortsatt spika och motorn rasat

    Har du dubbelkollat så luftmassemätaren är korrekt inkopplad efter filterbytet och att alla anslutningar är täta?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Re: problem efter montering av sportfilter

    Håller med ovan talare, bytte själv bort det redan insatta open air filter som satt i min förra bil mot ett insatsfilter.

    Personligen så anser jag att ett öppet filter gör att bilen mår sämre förutsatt att man inte gjort det ordentligt. Med det menar jag att din luftfilterbox är avskärmad mot skit och den värme som alstras inne motorn. Tar du bort detta och sätter ett öppet filter rakt av dvs. att inte föra bort luften så kommer varmluften att gå runt hela tiden.

    Mitt tips är att kontrollera slangarna runt om, även om du inte varit på dem så kan de spricka väldigt lätt då de blir väldigt torra. Adaptera bilen mot det nya filtret också som ovan talare sade. Jag kan inte göra mer än att anta att du förståt att ett sportluftsfilter inte ger bilen mer luft än innan med tanke på att din LMM kommer att säga stopp oavsett.

    Jag vill dock envist tro att den får luften lite snabbare bara (varav mitt eget insatsluftfilter) = ingen direkt effektökning men det känns bättre och filtret gå att rengöra.

Liknande ämnen

  1. Konstigt fel efter montering av extrljus
    Av ChiefBQ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 15:46
  2. Hål i instrumentb. efter montering av standardstereo
    Av Lundmark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 10:08
  3. krävs adaption efter montering av ny MV?
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 00:01
  4. problem med något på bilen efter montering av sportrör?
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 21:17
  5. Problem efter montering av bromskit.
    Av zeroova i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •