Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Vad är "normal" förbrukning och var ligger SAABs toleransnivå.
    Fyller på 1 liter på ca 300 mil skulle jag tippa. Och kanske 1-2 dl vatten på samma sträcka.
    Nyligen efterdragit toppen och bytt vita backventilen på vevhusventilationen.
    Inget synligt läckage, inga konstiga ljud eller rök. Ingen lukt i vattnet. Möjligen luktar oljan avgas något litet, men vet fan inte hur den ska lukta Tror den ser ok ut i konsistensen. Bilen är i övrigt välvårdad och servad mer än vanligt.

    Ska väl erkänna att den får bekänna färg dagligen kör blandat korta och långa sträckor.

    Edit: Förslag på vad jag ska kolla mer?
    Behöver jag vara orolig för kassa kolvringar?
    9-3 Aero -01

  2. #2

    Re: Oljeförbrukning

    Min saab (signatur) drar 3-4 dl på 500 mil om det är något att jämföra med. Castrol Magnatec olja
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Oljeförbrukning

    Ligger på ett par decilliter på 1000mil, men att den drar vatten är väl knappast bra?? har alltid haft samma nivå på mitt vatten dom första 2000milen ja körde innan ja kastade i en ny termostat o bytte kylvattnet! Kolla om det inte är blött runt termostathuset i underkant ifall packningen har blivit dålig så det läcker lite, annars kanske toppackningen börjar bli kass! Vad jag har fått lära mig så är det endast ett fordon som får dra vatten och det är ånglok och fordon med den principen!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Oljeförbrukning

    Det finns också några klassiska ställen på ng900/og9-3 där småläckage av kylvatten kan förekomma så det behöver inte vara så att det läcker in via toppackningen utan kan läcka i kopplingar. Man skulle nog på nått vis ha försökt tagit reda på om den "drar" eller "läcker" vatten.

    Angående kolvringar så kan man ju prova wd40/5-56 metoden. Då får man ju om inte annat hum om det är så att kolvringarna läcker mycket eller inte alls.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Oljeförbrukning

    Senast fyllde jag på ca 8 deciliter på 300mil... men sen kör jag rätt hårt med, så det borde väl bidra lite? Har kört WD40 metoden och det funkade till en början men sen var det som vanligt igen.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Får kolla läckage igen då Men det ska vara torrt.
    - Termostat byttes för inte så länge sedan.
    - WD40 får jag nog be någon annan göra isåfall (Vad behövs lyftas här? Topp, ventilkåpa?)
    - Om man lyfter toppen och byter packning, behöver man plana skiten innan den sätts dit igen?
    9-3 Aero -01

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av LeChiffre
    - WD40 får jag nog be någon annan göra isåfall (Vad behövs lyftas här? Topp, ventilkåpa?)
    Det är det som är vitsen med metoden.

    Man behöver inte skruva isär motorn nånting.

    Prova söka på forumet för att få en bra beskrivning på hur man gör. Men kortfattat går metoden ut på att man skruvar ur tändstiften och sprutar ner 5-56 eller wd40 i tändstiftshålen och "fyller" förbränningsrummet med smörjmedlet. Tanken är att det ska sippra ner till skiten på kolvringarna och förhoppningsvis lösa upp den. Man bör hålla på att fylla på till dess att man antingen inte ser någon förbättring och ger upp eller att det slutat läcka igenom vilket borde innebära att kolvringarna tätar bättre. Det som är kvar i förbränningsrummet får man prova suga upp på något lämpligt vis eller så kan jag tänka mig att man efter att man bytt olja och filter direkt efteråt kan köra på starten utan tändstiften i för att blåsa ur smörjmedlet men det låter jag vara osagt och lämnar den detaljen till experter att säga hur man kan eller bör göra.

    Men olja och oljefilter bör man absolut byta eftersom den 5-56/wd40in som sipprat förbi ringarna hamnat i oljan och därför behöver den bytas.

    Det här med "genomsippringen" kan ju ta i alla fall ta minst ett dygn för så det är bra att man antingen har en annan bil att tillgå eller gott om tid när man gör det här.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Ah, jo har läst lite förr, men inte fått klart för mig just om det skulle lyftas på något eller inte.
    Låter ju inte så krångligt det där, mest tidsödande. Jobbigt att vara utan Bettan i ett dygn bara
    9-3 Aero -01

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av LeChiffre
    Ah, jo har läst lite förr, men inte fått klart för mig just om det skulle lyftas på något eller inte.
    Låter ju inte så krångligt det där, mest tidsödande. Jobbigt att vara utan Bettan i ett dygn bara
    Ska man köra "WD40" metoden så bör man ju fortsätta fylla på tills det inte försvinner något ur någon av cylindrarna annars känns det ju lite meningslöst att göra det överhuvudtaget. Så det kan ju ta ett par dygn..

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Kan ju vara vattenpumpen som läcker vatten.

    Om man har tråkigt kan man ju lyfta toppen och ta bort tråget. släppa överfallen till kolvarna och peta ur dom uppåt och byta kolvringar på dom. Borde vara ett rätt lätt jobb.

    Jag har sett att det finns storpack med WD-40 att köpa på typ meca och mekonomen, i dunk typ. men man kanske borde testa att blanda ut den med nått, typ diesel och syraavfettning? det borde ju bita lite bättre då. samt kanske köpa en grej på biltema så man kan koppla på tryckluft till cylinder, det kanske hjälper till att blåsa bort lite skit?
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Det sista där lät lite väl överkurs för mig. Möjligtvis kan man ta tag i att göra en wd40-vända, men byta ringar får nog Tony på verkstan fixa i så fall
    (Ringarna var ett förslag han hade senast jag snacka med honom)

    Hur är det med Saabs egna toleranser då? Har ett svagt minne från forumet här att någon sagt 1L/100 mil eller nått sånt extremt, låter ju helt sjukt.

    Btw, VHventilationen är senaste, den kom med nya motorn
    9-3 Aero -01

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av LeChiffre
    Hur är det med Saabs egna toleranser då? Har ett svagt minne från forumet här att någon sagt 1L/100 mil eller nått sånt extremt, låter ju helt sjukt.
    Har för mig att det är 1L/1000mil. Men det är antagligen bara ett riktmärke. Behöver ju inte vara något egentligt fel på dom motorerna om den skulle dra något mer heller.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Jag tycker det verkar som att det finns otroligt stora variationer på Saabs motorer vad gäller oljeförbrukning.

    Man läser om T5 motorer som drar massvis eller de som inte drar en droppe ens.

    Samma sak med T7; det finns de som drar en hel del eller inget alls. Nivån på min oljesticka har inte rört sig det minsta på 1100 mil sedan senaste oljebytet.

    Jag tror nog att man får se motorer som individer, vissa rör inte oljan ens, och vissa kan dra en hel del utan att något nödvändigtvis måste vara tokfel. (Inom vissa gränser naturligtvis) Detta gäller inte bara Saab....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Angående sjuka toleranser från tillverkarens sida vad gäller oljeförbrukning så har det stått i VAG:s instruktionsböcker mig veterligen sedan åtminstone början av 90-talet att det är fullt normalt att en bil med VAG-motor drar 1 liter(!) olja/100 mil under "vissa förhållanden"
    SAAB erkänner ju i alla fall att de har problem med T7-motorn.

    Oljebyte på en 5-cyl; 4,5-5 l á ~750 kr
    Påfyllning 1 liter/100 mil 20 ggr tills nästa service á 3000 kr. Billigt och bra
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Kollade min 9-3og aero -01 idag, den har slurpat i sig åtminstone 0,8 liter på snart 100 mil.
    kan det ha att göra med mycket kallstart på vintern? eller sliten motor? Det känns lite väl törstigt.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av han-s
    Kollade min 9-3og aero -01 idag, den har slurpat i sig åtminstone 0,8 liter på snart 100 mil.
    kan det ha att göra med mycket kallstart på vintern? eller sliten motor? Det känns lite väl törstigt.
    Kan vara det klassiska oljeslam. Saabs riktlinjer är som sagt tidigare 1L på 1000mil. Har du den allra senaste vevhusventilationen? Förbränner bilen olja? Korta turer och många starter bidrar till högre oljeförbrukning.

    mvh marre

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    för snart ett år sedan uppgraderades VH-vent + att ny kamkedja/sträckare -kit monterades.
    Nu under vintern har det blivit många kallstarter o korta turer.

    Som jag förstår oil-sludge problemet så är den största boven detta med lågfriktionskomponenter (kolv,kolvringar).
    Finns det eftermarknads kolv/kolvring som inte är lågfriktions?

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av han-s
    Finns det eftermarknads kolv/kolvring som inte är lågfriktions?
    Det gör det. Finns ett par tillverkare som har eftermarknadskolvar.

    Annars så är motorerna i 9000 (från 1994), ng900 och og9-3 upp tom 2000 av "hög"friktionstyp. Motorerna kallas B2X4 (X är motorvolym där 0 är 2.0 och 3 är 2.3) och har Trionic 5 (T5) som styrsystem och kolvarna i de motorerna klarar rätt mycket effekt och lider inte i samma omsträckning av otäta kolvringar.

    Du har en motor som heter B2X5 och är därmed av lågfriktionstyp och använder Trionic 7 (T7) som styrsystem.

    Operationen att använda T5 kolvar i T7 motorer är rätt vanligt och det finns säkert ett antal trådar om ämnet om du söker på forumet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    har sett att man använder T5 kolv, men har förstått det som att man måste byta topplockspackning då, tänkte därför om det fanns 'eftermarknads' som passar direkt.
    Det är väl antagligen ett kostsamt ingrepp, har tänkt mig att sälja bilen ändå.

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: 9-3 Aero -01, vad är normal oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av han-s
    har sett att man använder T5 kolv, men har förstått det som att man måste byta topplockspackning då, tänkte därför om det fanns 'eftermarknads' som passar direkt.
    Det är väl antagligen ett kostsamt ingrepp, har tänkt mig att sälja bilen ändå.
    JE och Wössner har eftermarknadskolvar som "passar direkt".

    Men topplockspackning hoppas jag verkligen att du tänkt byta ändå om du ändå har isär halva motorn? Och om du ändå måste köpa ny så låter det konstigt att du tycker det spelar stor roll om du köper en T5 eller T7 packning?

    Jo, det är ett förhållande kostsamt ingrepp om du inte gör det själv.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Normal oljeförbrukning?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-24, 13:58
  2. Normal oljeförbrukning og9-3 aero?
    Av wodja i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 20:53
  3. Normal oljeförbrukning T7?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 20:54
  4. Normal oljeförbrukning 9-3 aero -02 ?
    Av rikkman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 14:41
  5. vad är normal oljeförbrukning??????
    Av scotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •