Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring? Nej, användarfel

  1. #1
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring? Nej, användarfel

    Märkte igår att klockan i min og9-3 gick en dag efter. Misstänker att den fått för sig att det var skott-år i år, vilket det ju inte var. Är det fler som märkt av detta? Skulle vara kul om man kunde ringa in om det bara var vissa modeller som påverkades.

    (Ett annat system som påverkats är gamla modellen av PS3 som tydligen inte fungerade som det skulle den 1:a mars)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring?

    Upptäckte samma sak i min 9-5 -01 igår, den visade 1 mars.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring?

    Har ni verkligen ställt året i SID då? Året ställs inte via RDS, det är bara tid.

  4. #4
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Har ni verkligen ställt året i SID då? Året ställs inte via RDS, det är bara tid.
    Hmm nej det har iaf inte jag gjort, trodde det ställdes via RDS också. Måste nog ut och kolla vilket år den står på.

  5. #5

    Re: Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Har ni verkligen ställt året i SID då? Året ställs inte via RDS, det är bara tid.
    Jo da, dato, inkl. år, stilles også via RDS!

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring?

    Nix, det gör det inte på min 9-3 cabbe från 2000, brors 9-3 från 2002 eller farsans 9-5 från 2004. År får man ställa själv.
    Det kan dock bero på hur tidssignalen ser ut på den kanal man väljer att ställa ifrån, jag brukar alltid använda SR P3. RDS CT har stöd för att sända komplett tidssignal, men inte alla stationer bryr sig.

  7. #7

    Re: Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    ...Det kan dock bero på hur tidssignalen ser ut på den kanal man väljer att ställa ifrån, jag brukar alltid använda SR P3. RDS CT har stöd för att sända komplett tidssignal, men inte alla stationer bryr sig.
    A-ha, det forklarer kanskje saken! Jeg bruker Norsk P1 og P4, og har alldri sett at årstallet ikke blir stilt.

  8. #8
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring? Nej, användarfel

    Får erkänna användarfel. Kollade i bilen och datumet stod på 2004. Bytte till ett annat (felaktigt) årtal och ställde klockan från RDS igen - och mycket riktigt ändrades inte årtalet. Datum och månad ställs dock korrekt. Detta var också från SR P3 eftersom det är den kanalen jag brukar lyssna på.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Klockan i SID gick fel, skottårsförvirring? Nej, användarfel

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Får erkänna användarfel. Kollade i bilen och datumet stod på 2004. Bytte till ett annat (felaktigt) årtal och ställde klockan från RDS igen - och mycket riktigt ändrades inte årtalet. Datum och månad ställs dock korrekt. Detta var också från SR P3 eftersom det är den kanalen jag brukar lyssna på.
    Måste säga detsamma, dock vet jag att jag har ställt årtalet förut men troligen har jag gjort bilen strömlös någon gång sedan dess och sedan glömt ställa årtalet igen.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

Liknande ämnen

  1. Vad e det som sitter på klockan??
    Av JohnM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •