Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

  1. #1

    Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Lite nyfiken vad man möjligen vinner med detta sett ur ljudperspektiv?



    (Lånar bild från Johnkens installation i "9-3OG-cabben" - hoppas det är ok )
    / Skåne Jonta

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Ja vad man skulle vinna på det där är jag med nyfiken på, vad jag kan tänka mig för direkt nackdel är att värmen inte kan försvinna på ett riktigt sätt. Ventilationen är ju som bortblåst med all den tejpen.

    Kanske använt ett inomhus element och är orolig för fukt/kondens på element, men då tror jag med han lurar sig.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Citat Ursprungligen postat av Skåne_Jonta
    Lite nyfiken vad man möjligen vinner med detta sett ur ljudperspektiv?



    (Lånar bild från Johnkens installation i "9-3OG-cabben" - hoppas det är ok )
    Först och främst så måste jag säga att det vore väl enklare att fråga Johnken om hur han tänkt än att ha gissningstävlan?

    Men utan att veta så gissar jag på att det antagligen är två tankar med det hela.

    1. Kan tänkas att högtalaren spelar bättre i en låda än i open-air (de flesta högtalare gör faktiskt det). Med bygget så har man nog försökt åstakomma en låda åt högtalaren så den kan tänkas att den spelar lite bättre än om den hade suttit öppet.

    Reflektion däremot är att det kanske blir lite trångt för att få nån optimal funktion och om "lådan" är väl tillsluten men inte helt tät så kan man dock misstänka att det istället kommer att bli blåsljud. Även om jag själv är en "tejpoman" så måste jag säga att tätningen med silvertejp ser lite tveksam ut. Men utan att veta hur det är konstruerat så törs jag inte säga bu eller bä om hur bra eller dåligt det funkar.

    2. Om man ska försöka att få högtalaren att trycka på lite grann så finns det mycket som kan skallra i en bil. Högtalare i exempelvis en dörr kan göra att dörren skallrar kopiöst och det låter illa. För att försöka komma undan detta så kan man först och främst försöka dämpa de saker i dörren som kan skallra, men gissningsvis finns det en tanke med att försöka begränsa skallrandet med att isolera högtalaren på det där viset.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    vad jag kan tänka mig för direkt nackdel är att värmen inte kan försvinna på ett riktigt sätt. Ventilationen är ju som bortblåst med all den tejpen.
    Nu är ju inte jag någon expert, men inte alstrar vanliga högtalare mycket värme att prata om? Därför är jag av åsikten att det inte heller krävs någon direkt ventilation till dom heller.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Kanske använt ett inomhus element och är orolig för fukt/kondens på element, men då tror jag med han lurar sig.
    Det är ju inte omöjligt att det är fuktaspekten som det har funderats på. Jag tror dock inte det och jag tror inte heller att det är inomhuselement som använts (titta på övriga bilderna på garaget) men tanken kan ju funka även på bilelement som även de kan må dåligt av en allt för fuktig miljö. Men normalt är det ju inga problem.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Om element blir varma eller inte beror ju på hur du spelar med dom, drar du på så vore det väl konstigt om det inte blev lite varmt?'

    Va tvungen att googla lite snabbt på högtalarelement värme

    Här är första länken som dyker upp, http://www.drkrupp.se/hifi/klarbox_effekttalighet.html

    "Nu är det dock så olyckligt att den effekt som utvecklas i högtalare allra mest är en värme. En 100 watts högtalare som "spelar för fullt" utvecklar lika mycket värme som en 100 watts lampa instängd i en låda lika stor som högtalarens. Det blir ljud också, men det brukar bara bli någon eller några tiondels procent av den tillförda effekten. "
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  5. #5

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Citat Ursprungligen postat av Skåne_Jonta
    Lite nyfiken vad man möjligen vinner med detta sett ur ljudperspektiv?



    (Lånar bild från Johnkens installation i "9-3OG-cabben" - hoppas det är ok )
    Du kommer inte vinn ett dugg på det dära. Du har byggt en låda, som är på tok för liten för din midbas.
    Det ända du möjligen vinner på det är att du få bort midbasen och ist. får mera mellanregister, nere vid fötterna.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Enköping/Uppland
    Inlägg
    68

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Säger som ovan...det kommer rent ut sagt låta ap skit. Ett 6,5" element måste ha större volym att andas i, måste kunna flytta luften, det där hindrar allt. Skulle det vara ett 2"- 3" element som högst så skulle det funka.

    Det där kommer bara låta flopp flopp plopp plopp och illa....fan man blev ju nästan förbannad när man såg att någon ens tänkt tanken och verkligen gjort så också...hehe. Stackars midbas! och stackars han som tror på det där:P

    Mvh Fredrik

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Om element blir varma eller inte beror ju på hur du spelar med dom, drar du på så vore det väl konstigt om det inte blev lite varmt?'

    Va tvungen att googla lite snabbt på högtalarelement värme

    Här är första länken som dyker upp, http://www.drkrupp.se/hifi/klarbox_effekttalighet.html

    "Nu är det dock så olyckligt att den effekt som utvecklas i högtalare allra mest är en värme. En 100 watts högtalare som "spelar för fullt" utvecklar lika mycket värme som en 100 watts lampa instängd i en låda lika stor som högtalarens. Det blir ljud också, men det brukar bara bli någon eller några tiondels procent av den tillförda effekten. "
    Länken tar naturligtvis upp hur det teoretiskt fungerar, vilket man ganska tydligt förstår om man läser texten och inte plockar ut dom delar av texten man tycker verkar bra...

    En högtalare spelar aldrig "för fullt" mer än ytterst korta perioder. Så det går inte att säga att en 100w högtalare ger 100w värme vilket den endast ger teoretiskt men knappast aldrig praktiskt.

    Det skulle möjligen kunna vara att man kör en bastest låt så enbart tar det lägsta i registret och pumpar på oavbrutet som man KANSKE kan komma upp i närheten av vad högtalaren presterar maximalt men det är inte så många som jag känner som finner nöje i det.

    Om vi tar ett exempel som med slutna lådor som ofta inhyser element som ger flera hundra watt. Med ditt och "doktor krupps" resonemang så är det alltså i runda slängar ca 800 grader varmt inne i en sluten låda som t ex inhyser 2st 12" subbar på 400w RMS vardera?

    Det räcker dessutom med att fysiskt känna på en högtalare efter att man ha spelat rejält för att inse att det inte är någonting man kommer att kunna steka ägg på, även om det naturligtvis alstras värme, något som jag inte har sagt någonting om.

    Vad jag menar är alltså att självklart så blir det varmare om man bygger in en högtalare i ett litet utrymme än om den hade haft "bra ventilation". Men den alstrar fortfarande så pass lite värme så att det praktiskt sällan blir ett problem, varken för högtalaren eller eller konstruktionen man byggt in den i. Sen finns det antagligen extremer åt båda håll som talar emot det men överlag så är det knappast något man behöver bekymra sig över.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Jamen förstå vad jag menar, kort sagt. Tror du att det är bra för ventilationen av högtalaren att ha det tejpat runt hela korgen, jag har i runda slängar 200w Per dörr i min bil, inte för att dom någon gång får smaka på allt det. Men kanske halva det om man har lite skoj ibland.

    Tror du själv att det medför något positivt till ljudet?

    Skulle inte tro det, om man nu inte vill att en midbas skall spela i minimini "låda" som är otät . Men vi kanske får ett svar varför han har byggt som van var gjort snart.

    Kanske är det något skydd han har då han skall plasta runt den, aja vi får väl se.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Jamen förstå vad jag menar, kort sagt. Tror du att det är bra för ventilationen av högtalaren att ha det tejpat runt hela korgen
    Jamen. Ansträng dig att förstå vad jag säger också då?

    "Ventilationen" är knappast DET som är nackdelen med stort N med ovan lösning. Jag hävdar att högtalaren inte blir så varm så det blir ett problem. Sen finns det så klart andra nackdelar men det är inte det jag diskuterar nu utan just "problemet" med att högtalaren inte får "ventilation".

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    runda slängar 200w Per dörr i min bil, inte för att dom någon gång får smaka på allt det.
    Nej, knappast. För om du inte har ena riktiga monsterhögtalare så har du nog inte 200w RMS heller (är ovanligt med så starka 6,5") vilket är det man bör räkna med. 200W får du nog ungefär halvera för att få fram RMS och därmed också det som du bör räkna på när du räknar på hur "ventileringen" ska se ut. 200w kan de antagligen bara ge i en kort stöt och inte kontinuerligt.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Tror du själv att det medför något positivt till ljudet?
    Att en sån liten låda inte ger någon fördel för ljudet och kan ge blåsljud skrev jag redan i mitt första inlägg. Men det var inte det som jag diskuterade med dig nu utan just värmealstring och behov av ventilation av högtalare...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Jamen ta en 15w glödlampa då, skulle du vilja ha den täckt av tejp och sen sätta på den?
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  11. #11

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Nä man läser i denna tråd blir man helt knäpp på saker som skrivs. Det är så mycke fel och gissningar så det är inte klokt.
    1: En högtalare måste ha ventilation runt sig för att inte knäckas av värmen.
    Som jag skrev tidigareså kommer högtalaren att knäckas i talspolen i denna lilla helt åt ...... felaktiga låda.
    Att spela en midbas i för liten låda är helt totalt fel och kommer itne att funka.

    2:Sedan skriver Kongo:
    "För om du inte har ena riktiga monsterhögtalare så har du nog inte 200w RMS heller (är ovanligt med så starka 6,5") vilket är det man bör räkna med. 200W får du nog ungefär halvera för att få fram RMS och därmed också det som du bör räkna på när du räknar på hur "ventileringen" ska se ut. 200w kan de antagligen bara ge i en kort stöt och inte kontinuerligt."
    Detta skulle jag vilja att du utveklar lite..vad menar du tex. med så starka 6½"?
    Spelar väl ingen roll vilka högtalare man ha för att man har 200w ut till dörrarna?
    Själv har jag 110Wrms ut till mina dörrar och lika mycke till högtalarna på instumentbrädan.
    En högtalare kan ju ALDRIG generera några watt ändå, det som står på en högtalare,tex. 200Wrms är vad denna högtalare TÅL.

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Jamen ta en 15w glödlampa då, skulle du vilja ha den täckt av tejp och sen sätta på den?
    Ja, inte skulle jag tro att varken glödlampan eller något annat runt glödlampan tar skada av det i alla fall. Sen VARFÖR man ska tejpa en glödlampa eller göra en för liten låda åt en högtalare. DET är en annan fråga.

    Sen är nog inte "lådan" byggda av tejp.. Du ser kanske godisburken bakom "lådan" och ett tomt godisburkslock? Personligen gissar jag att en godisburk är själva "lådan" och att man försökt tejpa den för att få den mer stabil. Jag tror inte man har 200 varv tejp på själva högtalaren..

    Men som jag sagt några gånger nu så tycker jag att det är dumt att sitta och gissa vad/hur/när/varför. Vi vet inte. Lådan är liten. Det är väl så långt vi kan komma fram till utan att veta mer.


    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Nä man läser i denna tråd blir man helt knäpp på saker som skrivs. Det är så mycke fel och gissningar så det är inte klokt.
    1: En högtalare måste ha ventilation runt sig för att inte knäckas av värmen.
    Som jag skrev tidigareså kommer högtalaren att knäckas i talspolen i denna lilla helt åt ...... felaktiga låda.
    Jag håller med om att lådan känns tveksam ut många synpunkter. Men jag personligen tror inte att värmen blir så stor så ventilationen är ett problem, men utan att sett "lådan" irl eller ens veta vilka högtalare som ska vara där så är det svårt att säga till 100%. Vi kan väl konstatera att vi tycker och tror olika här då och lämna det där utan att behöva bli "knäpp" över det som skrivs?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Detta skulle jag vilja att du utveklar lite..vad menar du tex. med så starka 6½"?
    Spelar väl ingen roll vilka högtalare man ha för att man har 200w ut till dörrarna?
    Själv har jag 110Wrms ut till mina dörrar och lika mycke till högtalarna på instumentbrädan.
    En högtalare kan ju ALDRIG generera några watt ändå, det som står på en högtalare,tex. 200Wrms är vad denna högtalare TÅL.
    Storleken på högtalaren borde väl rimligen påverka hur varm den blir? En moster-umpa-umpa högtalare med talspole och magnet på ett ton skulle kunna bli varmare än Rustas motsvarighet på 2 gram? Ja inte vet jag...

    Men fråga Niklas F. Det är han som via länken han postade påstod att 200w högtalare alstrar 200w värme. Det var inte JAG som påstod att det funkade så och följaktligen tycker jag inte att JAG ska behöva försvara det påståendet heller.

    För övrigt så tycker jag denna diskussionen börjar bli otroligt löjlig.

    Först så publiceras det bilder av en användare som man inte frågat om lov att använda bilderna och som finns på forumet. Och utifrån de bilderna ifrågasätter folk hur fan han har tänkt utan att meddela honom om att man ens diskuterar om det. Det tycker jag är att snacka skit bakom ryggen på nån och är lite halvlågt.

    För ärligt talat vet vi ju inte ens hur han tänkt och ni sitter och dunkar er själva i ryggarna och talar om hur fantastiskt korkat det är att göra som han gjort (Vad HAR han gjort egentligen? Det vet vi ju inte. Vi vet inte vad "lådan" har för funktion, hur han konstruerat den, vilket element den ska inhysa eller vilka orsaker som gör att han tycker han behöver en låda)

    Och nu spårar diskussionen ur totalt och handlar om värmealstring?? (Ja, jag vet att jag är högst delaktig i urspårningen).

    Nä hörrni.. Tycker hela tråden stinker.

    Tack för mig och hej.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Vem har snackat skit om någon, och om man lägger ut bilder på nätet på öppna forum så är väl knappast bilderna topsecret?!

    Du vill inte inse att högtalarna blir varma, ok du behöver inte tro på det om du inte vill. Det är helt upp till dig.

    Sen tror jag att din jämförelse med en högtalare ifrån rusta på 2g blir lite galen, jag tror ju faktiskt att den just blir varmare än en bra konstruktion ifrån en erkänd tillverkare.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  14. #14

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Kongo: Nja, storleken på högtalaren spelar igentligen ingen direkt roll när det gäller hur varm den blir. Detta är mer hur den spelas, vad för frekvens och inmatad effekt.
    En bas har större talspole, rätt. Men detta betyder ox att den kn hantera mera effekt utan att bli varm, om den monteras rätt vill säga. En liten högtalare har mindre talspole och kan hantera mindre effekt.
    Dock så är effekten inte så intressant,så länge den är ren.

    Man kan förklara såhär på ett enkelt sätt: Du har två metallstänger, den ena är 10cm lång den andra är en meter lång.
    Du värmer dessa lika länge med tex. gassvets i 1min. Vilken av dessa två stänger blir då varmast?

    Så matar du en 6½" med tex. 200Wrms så blir denna varmare än vad en bas på 15" matad med 200Wrms, så länge signalen är ren och odistad.
    Detta för att talspolen i 15" är större och således klarar av mera effek än den lite mindre som sitter i 6½".
    Obsavera att jag skriver 200Wrms ren och odistad effekt.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Kul tråd

    En högtalare kan bli varm, i extrema fall. Jag har själv bränt mig på en tiotumsbas som suttit i en sluten låda full med dämpull och spelat full ös i ett par timmar, matat med två steg som tillsammans kan lämna mer än 2000watt.

    Bilen stod på Elmia en påsk för några år sedan, en Alpine sponsrad V****O C70 cab. Den basen dog pga värmen, men som sagt det var ett extremfall.

    Midbasar & mellanregister som är gjorda för att användas i bil är i dom absolut flesta fallen gjorda för att spela open-air, alltså utan låda. Så rakt ut i dörren utan någon bakom högtalaren är det som passar dom bäst. Men det skall vara tätt framåt mellan högtalaren och det den sitter fastskruvad (eller POP-nitad ) i.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Dämpull bakom 6,5" dörrhögtalare fram

    Nårdik och DLS kan väl inte ett skit om det där konstiga med bildljud

    Läs lite vad dom säger här vetja, nr 13 sidan 4.
    http://www.xprogram.com/econtent/files/ ... h_svar.pdf

    Jag gör en copy and paste på det jag menar så ni slipper leta i dokumentet ovan, men kan vara intressant att läsa det andra som står med. Så jag låter det vara kvar.

    "Det handlar om värme
    och att transportera bort den.
    En högtalare är mycket ineffektiv, bara ca 2% av
    inmatad effekt omvandlas till rörelse och det betyder att
    hela 98% omvandlas till värme. Matar du in 100 W så
    skall 98 W bort i värme. Lägg en tänd 100 W glödlampa
    i handen så har man lite lättare att förstå hur mycket
    värme som skall kylas bort från en högtalaren.
    Om vi förutsätter att högtalaren sitter rätt monterad,
    så är det förstärkaren/bilstereon som är den svaga
    länken! När en förstärkare/bilstereo pressas så ökar
    distorsionen. Det kan vara svårt att höra då man har
    många andra ljud i bilen som skall överröstas. När
    förstärkaren/bilstereon ger mycket distorsion så rör inte
    högtalaren sig som det är tänkt. Man kan säga att den
    stannar upp, visserligen mycket kort tid men tillräckligt
    länge för att värme skall hinna byggas upp i talspolen.
    Kylningen av en högtalare bygger på att konen rör på
    sig helt korrekt. Så för mycket distorsion under för lång
    tid och resultatet blir att koppartråden i talspolen blir så
    het att den brinner av eller lossar i limningen från
    talspolen. Detta är något som obönhörligt avslöjas av en
    servicetekniker och ingen garanti gäller.
    Jag vet ingen högtalare på marknaden som inte
    går att spela sönder med vilken förstärkare/bilstereo
    som helst!
    Det är bättre att ha ”för mycket” effekt i förhållande
    till högtalaren. Då kommer du att få lite distorsion och en
    korrekt kylning ända till högtalaren når sin mekaniska
    gräns. Detta är lättare att höra än distorsion.
    Tänk på att har inte din förstärkare/bilstereo bra
    strömförsörjning kommer distorsionen mycket, mycket
    tidigare. En högtalare som sitter felaktigt monterad kan
    tappa effekttåligheten dramatiskt och kan då mycket
    snabbt brännas."
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

Liknande ämnen

  1. Byta dörrhögtalare fram 9-3 -08
    Av flash-71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 21:59
  2. Dörrhögtalare fram 9-3 -02
    Av asbus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 16:17
  3. Lossa galler dörrhögtalare fram 9-5?
    Av Herr Thomas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 12:45
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •