Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: "reklamera" hjulinställning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    "reklamera" hjulinställning?

    Hade nyligen min bil på skadereparation efter att ha smällt ett rådjur på en motorväg.

    I samband med det så gjordes en hjulinställning.

    Men nu när jag fått tillbaka bilen så måste jag hålla ratten ca 5 grader åt vänster (svårt att avgöra hur mycket, kan vara 10 med) för att bilen ska gå rakt. Tycker även att den drar en del åt höger, men det kan ju mycket väl bero på spårigheter och vägen.

    Men tycker det känns lite trist att ratten ska behövas hållas snett när det var bra innan. Samtidigt känns det väldigt löjligt att åka in och reklamera detta, för jag vill inte vara en gnällig kund. Men samtidigt vill man ju ha det bra gjort när det nu görs.

    Vad tycker ni ska jag ringa och be att få det omgjort eller sak man köra vidare och vara glad?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 497
    Medlem#
    6973

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Åk tillbaka och säg: "Gör om, gör rätt."

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 143
    Medlem#
    2555

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Åk tillbaka och säg: "Gör om, gör rätt."

    Mvh
    Japp, har gjort det och skulle aldrig tveka.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 980

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Samtidigt känns det väldigt löjligt att åka in och reklamera detta, för jag vill inte vara en gnällig kund. Men samtidigt vill man ju ha det bra gjort när det nu görs.
    Vilka var det som gjorde hjulinställningen? Vi bor ju i samma stad, har nämligen haft problem med ett ställe själv! Det blev inte bra & dom gjorde om det, inte heller den gången blev det bra & då tröttnade jag & åkte sen till ett annat ställe som fixade det på ett försök!

    Jag tycker ju såklart inte att du ska acceptera det!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Samtidigt känns det väldigt löjligt att åka in och reklamera detta, för jag vill inte vara en gnällig kund. Men samtidigt vill man ju ha det bra gjort när det nu görs.
    Vilka var det som gjorde hjulinställningen? Vi bor ju i samma stad, har nämligen haft problem med ett ställe själv! Det blev inte bra & dom gjorde om det, inte heller den gången blev det bra & då tröttnade jag & åkte sen till ett annat ställe som fixade det på ett försök!

    Jag tycker ju såklart inte att du ska acceptera det!
    Jadu det var vår Saabåterförsäljare, Bilcity. Vilka hade du problem med?

    Aja då ringer jag dem imorn.

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 980

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Jadu det var vår Saabåterförsäljare, Bilcity. Vilka hade du problem med?

    Aja då ringer jag dem imorn.
    Bilcity gör inga egna hjulinställningar utan brukar anlita KåVe Däck & det var där jag hade strul! Misstänkte det var där då du ju haft din på lagning nu efter olyckan!

    Hade precis samma fel som du, bilen gick rakt & fint, men ratten stod inte rakt!

    Jag lät Vianor på Blekingevägen fixa min sen!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Jadu det var vår Saabåterförsäljare, Bilcity. Vilka hade du problem med?

    Aja då ringer jag dem imorn.
    Bilcity gör inga egna hjulinställningar utan brukar anlita KåVe Däck & det var där jag hade strul! Misstänkte det var där då du ju haft din på lagning nu efter olyckan!

    Hade precis samma fel som du, bilen gick rakt & fint, men ratten stod inte rakt!

    Jag lät Vianor på Blekingevägen fixa min sen!
    Stämmer bra det, ser i papperna nu att det är KåVe Däck som gjort det. Hur ska jag göra då? Be att via bilcity lämna det till KåVe igen eller ska jag be att få lämna den till annat företag och be bilcity/KåVe betala? Hur gjorde du när Vianor fick göra det istället, tog du den kostnaden själv?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    lämnade på ett ställe som sa att det nästan alltid blir så på 9-5.. vilket i mina öron låter som blaj.... troligen att dom inte gör rätt bara.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 980

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    tog du den kostnaden själv?
    Japp... blev förbannad & körde direkt dit & fick det fixat, ångrade mig senare att jag fick betala det två gånger, men i stridens hetta så sket jag i vilket!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    306
    Medlem#
    9999

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Efter en hjulinställning ska ratten vara rak, det ingår ju i arbetet att ratten ska stå rätt när man kör rakt fram.
    På en gammal Datsun kanske jag inte hade brytt mig men annars tycker jag inte det är någon diskussion. Bara att åka tbx, vilken verkstad som helst som är någorlunda seriös skulle fixa det utan knussel..
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    757

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Haha eller hur hela grejen med framvagnsinställning är att få bilen att gå rakt vibrationsfritt inom rimliga hastighetsgränser. Reklamera direkt acceptera inte arbetet.

    mvh marre

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Instämmer i den ilskna kören. Bara för att de inte orkar lossa och justera på båda sidor styrstången så är det rena amatörer på nyss nämnda verkstad.
    Vet att alla ng900/og9-3/9-5 blir knäppa om man latjusterar så kuggstångens mittpunkt hamnar åt sidan lite. Är bilen dessutom sänkt så drar bilen åt motsvarande håll som det är snett s.a.s. Menar ligger det åt höger drar bilen åt vänster. Fattar?

    Går detta inte att justera rätt har även styrväxeln fått en kyss. Backjobb på fuskreparationen i vilket fall som helst.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    när jag fick förklaringen att det oftast blir snett på 9-5 körde jag in en 01a som troligen inte hade fått nånting lossat på länge.
    Men när jag körde in en med allt nytt som går att justera på framvagnen blev ratten rak o fin o helafyrhjuls inställningen tog max 30 minuter .

    Kan nog vara så att dom inte orkat lossa på bägge sidor tidigare som turbosug skrev.

    Har bara backat ett jobb en gång o det var när jag lämnade in en ng900 i värnamo och eftersom man inte litar riktigt på alla så kände jag på muttrarna när jag kom hem.... inget var fastspänt så det var bara göra om.

    Man får ju betala 850spänn även om det bara tar 40 minuter så varför kan dom inte bara ta det lugnt o göra rätt.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    757

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Citat Ursprungligen postat av Robert E
    när jag fick förklaringen att det oftast blir snett på 9-5 körde jag in en 01a som troligen inte hade fått nånting lossat på länge.
    Men när jag körde in en med allt nytt som går att justera på framvagnen blev ratten rak o fin o helafyrhjuls inställningen tog max 30 minuter .

    Kan nog vara så att dom inte orkat lossa på bägge sidor tidigare som turbosug skrev.

    Har bara backat ett jobb en gång o det var när jag lämnade in en ng900 i värnamo och eftersom man inte litar riktigt på alla så kände jag på muttrarna när jag kom hem.... inget var fastspänt så det var bara göra om.

    Man får ju betala 850spänn även om det bara tar 40 minuter så varför kan dom inte bara ta det lugnt o göra rätt.
    Har varit med om liknande dock på Vianor i Västerås. Lämnade in på en måndag och får ett samtal på onsdagen "Vi har dragit sönder din styrled men vi ersätter dig givetvis med en ny" att tillägga var att båda styrlederna var 100% nya just på grund av att slippa detta problem då dom oftast går av när dom varit med ett tag. Fine eftersom att dom gick med på att montera en ny var jag nöjd, skulle åka till stockholm med bilen på fredagen. Får ett samtal på fredagen "Vi hinner nog inte färdigt med jobbet idag går det bra att hämta bilen på måndag?" Då började jag bli lite sur men gick ändå med på det eftersom att jag kände lite empati på grund av styrleden. Måndag morgon stog bilen färdig och gick rakt och fint på motorvägen, väl hemma vet jag inte varför jag kände mig misstänksam men jag svängde på ratten max vänster för att känna på styrlederna. Tro fan att BÅDA styrlederna satt löst och bulten som går igenom var inte ens fastskruvad!! Ringde tillbaka samma dag och nästan skrek på chefen i telefon, åkte tillbaka med bilen på en gång. Man verkligen såg hur butikschefen skämdes när jag klev in eftersom det var tredje gången jag var där och nu skulle dom göra om allt. Hans ursäkt var "Vi har en ny som jobbar åt oss och den som brukar ta hand om framvagnsinställningarna är på semester" Aldrig mer vianor för min del.

    mvh marre

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 952
    Medlem#
    Dolt

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Hade nyligen min bil på skadereparation efter att ha smällt ett rådjur på en motorväg.
    Eftersom orsaken var detta så undrar jag om det möjligen är så att bilens försäkringsbolag blev inblandat? Om det är så borde väl de vilja att deras utbetalning till verkstaden ledde till ett riktigt gjort (stavning: hjort? ) jobb. Bråkar verkstaden med dig så låt försäkringsbolaget bråka tillbaka. Har du inte använt försäkringsbolaget så får du strida själv. Hur som helst så ska verkstaden göra det jobb de redan fått betalt för, i detta fallet en korrekt hjulinställning.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Ringde dem idag på lunchen och ska dit imornbitti innan jobbet. Verkade inte vara några problem över tele. Hoppas de gör det utan problem imorn och att det blir korrekt utfört.

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 980

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Hur gick det, blev det bättre?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Hur gick det, blev det bättre?
    Just det, har ju glömt hur det gick.

    Jo jag åkte ut och reklamerade, han körde en runda och kunde inte förstå hur jag tyckte att den var sned. Men jag visade och de justerade, jag körde en runda och tyckte det gick bra. Men det är tyvärr inte helt bra, men får leva med det nu, det funkar så får jag göra en riktig sedan med sommarsulorna på. Det tog ju dem bara 5 min så det fuskade väl

    Men blev iaf lite bättre så jag klarar mig ett tag

    Men jag kommer som du Börne inte lämna till dem igen.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    138

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Jag har samma problem med min, tycker den sitter snett + något sneddragning åt höger när jag kör rakt fram. Allt detta efter jag bad dem ställa ratten rakt.

    Tycker även att det känns som ratten är lös ibland när man svänger typ inne på en parkering. Konstigt

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: "reklamera" hjulinställning?

    Jag hade liknande problem som dig men jag tror att det var tvärtom. Hade jag ratten rakt så hamnade jag väldigt snabbt i mötande körfält... Bilen gick som jag kände det spikrakt innan hjulinställningen. Verkstaden fick göra om 5-6 gånger och det blev inte bra någon av gångerna. Lämande sen till en annan verkstad som gjorde en koll först och konstaterade att bussningar och övre länkarmarna var glapp bak. De gjorde inte ens ett försök att göra hjulinställningen utan ville att jag bytte ovan först. Efter byte av dessa och ny hjulinställning så gick bilen spikrakt!

    Fick för övrigt tillbaka pengarna för den första inställningen...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •