Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Klargörande:symptom på dåligt hjullager resp. dålig drivknut

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Klargörande:symptom på dåligt hjullager resp. dålig drivknut

    Hej!

    Detta gäller en 9-5:a från 1998, men bör kunna generaliseras..

    Hörde igår att det knäppte när jag svängde kraftigt vänster. Har inte reageat på några andra ljud, men vägarna är ju täckta med snö och is och har så varit de senaste månaderna, så vet alltså inte om det låter något mer.

    Satte mig därför igår och började läsa om vilka symptom som tyder på trasigt hjullager och vad som tyder på trasig drivknut. Dessa verkar ju ha förväxlats otaliga gånger och varannan tråd jag läser (detta forum och andra) så tror jag det är hjullager och varannan så tror jag på drivknut.

    Så, kan någon sprida lite ljus över frågan?
    Hur yttrar sig vanligtvis ett trasigt hjullager och hur yttrar sig en trasig drivknut?

    Förövrigt så ska jag ut i garaget nu och känna efter om det glappar någonstans.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Klargörande:symptom på dåligt hjullager resp. dålig drivknut

    Lyfte bilen och kände på däcken, kan eventuellt känna ett väldigt litet glapp radiellt, både om man känner horisontellt och om man känner lodrätt. Men det är absolut inget stort glapp.

    Kom på nu att jag kanske borde kännt axiellt också, men det tänkte jag inte på då.

    Kollade även hjulbultarna och de satt som de skulle.

    Ska ut och köra om en stund, ska se om jag kan höra något då. ( Lite offtopic, men det är så halt nu så att all tätortstrafik(bussar) är inställd i Linköping )

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: Klargörande:symptom på dåligt hjullager resp. dålig drivknut

    Ett dåligt hjullager uppfattas generellt som ett "brummande"/ "sjungande" ljud som följer hjulhastigheten. Oftast minskar eller förvinner ljudet vid en viktförskjutning på lagret dvs när man svänger åt ena hållet, och ökar när man svänger åt andra hållet.
    Enligt min erfarenhet så är det lättast att höra mellan 70-90 km/h beroende på hur dåligt lagret är förstås.

    Om det är svårt att avgöra vilken sida som är dålig så kan man sätta hjulet i spinn och lyssna efter ett dovt brummande ljud, det hörs skillnad på ett bra och dåligt lager även om ljudet är lägre när hjulet är obelastat, man kan även känna efter vibrationer exempelvis på fjäderbenet samtidigt som man snurrar hjulet.

    För att man ska känna ett glapp i ett inte koniskt rullager ska det vara vääldigt slitet, brukar med andra ord inte kännas förrän det är haveririsk.

    En drivknut som är dålig känner man enklast igen på att det "knäpper" vid stora rattutslag och belastning. Gör det det så kollar man efter glapp i drivknuten för att fastställa om den är dålig.

    Detta är dom vanligaste symtomen, även om jag har varit med om konstiga ljud och "knäppanden" från havererade hjullager också.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

Liknande ämnen

  1. Symptom på dåligt utrampningslager
    Av H20 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 22:35
  2. dålig topplockspackning!!!symptom??
    Av LarssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 09:55
  3. Symptom på trasig/dålig av/dump?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 01:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •