Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Kravbrev till skatteverket

  1. #1
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Kravbrev till skatteverket

    Har idag skickat ett kravbrev till skatteverket, tror inte det minsta att det kommer att gå igenom men det är ju roligt att bråka tillbaka i alla fall. Allt handlar om en felaktig avläsning av ett regnummer som passerat en biltull i Stockholm så att jag fått en trängselavgift på min 9-5:a när det egentligen är en ford focus som passerat.

    Här är brevet jag skickat till dem:

    Hejsan Skatteverket
    Jag har fått en felaktig trängselskatt på min bil RGS171 en Saab 9-5 årsmodell 00, som tydligt ses på bilderna är det inte en 9-5 och registrerings numret på den bilen som passerat biltullen är RCS171 och tydligt på bilden sitter monteringsskruvarna för framskylten så att det ser ut som ett G i stället för C men bakskylten är fullt läsbar med rätt registreringsnummer.

    Så nu kräver jag tillbaka 10 SEK som är inbetalt 2010-03-02 samt 500 SEK för den tid, porto , transport till brevlåda och telefonavgifter som jag har fått lagt ner på detta ärende, som jag inte har något med att göra igentligen. Och om jag behöver lägga ytterligare tid eller pengar i detta ärende så kommer ju givetvis att mitt ekonomiska krav att höjas i förhållande till mina kostnader och tidsåtgång
    Dessutom föreslår jag att ni ändrar i era program (misstänker att bilderna läses av utav ett dataprogram) så att om framskylt och bakskylt inte stämmer överens så skickas det till manuell avläsning av en handledare för uppföljning.

    Med vänliga hälsningar
    Mats Gustafsson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Kanonbra skrivet! Tydligt och sakligt, tror dock att du skulle skrivit "handläggare" istället för "handledare", men man fattar ju vad du menar i a f.

    Håll oss uppdatarede hur det går!
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  3. #3
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Citat Ursprungligen postat av 9-5-Staffan
    Kanonbra skrivet! Tydligt och sakligt, tror dock att du skulle skrivit "handläggare" istället för "handledare", men man fattar ju vad du menar i a f.

    Håll oss uppdatarede hur det går!
    Helt rätt, ändrade till handläggare i stället

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Kravbrev till skatteverket

    klockrent..
    men du skulle ha specat allt,
    porto, tid i telefon, etc etc
    och satt upp en timdeb. a´1700:- tim, deb. per påbörjad halvtimme. eller liknande

    då skulle ekonomiavd. sett lite annnorlunda på kravet.


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Inte är det väl Skatteverket som handlägger trängselskatten heller...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  6. #6

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Skicka till Skatteverket är meningslöst då det är Transportstyrelsen som handlägger trängselskatten.

  7. #7
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Skicka till Skatteverket är meningslöst då det är Transportstyrelsen som handlägger trängselskatten.
    Nopp transportstyrelsen kanske skickar ut fakturorna, men för att överklaga får man ta kontakt med skatteverkets trängselskattesektion

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Kravbrev till skatteverket

    jupp...
    man bara måste älska svenska byråkratin....

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... mprovning/


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Dina tio kronor bör du få tillbaka, men du kan nog glömma 500 kronor för arbete m.m. om du inte skickar med kvitton eller andra bevis för att det kostat dig denna summa.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Haha fyfan vad roligt hoppas du får tillbaka dina 10kr och ersättning för nerlagd tid Bifoga kvitto på betalt porto, teleräkning, kvitto från bensinmacken

  11. #11
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Klockrent, haha!

  12. #12
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Dina tio kronor bör du få tillbaka, men du kan nog glömma 500 kronor för arbete m.m. om du inte skickar med kvitton eller andra bevis för att det kostat dig denna summa.
    Som jag skrev i första inlägget så tror inte jag det heller, men det är ju svårt att få ett kvitto på nedlagd tid Och chansen att få ersättning för det ökar ju om man ställer krav på det

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Kravbrev till skatteverket

    just därför deb. du per påbörjad "period"
    då slipper du spec att brevet tog 2min o 23 sek att skriva etc..
    men höj din timdeb.


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  14. #14
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Igår kom det en räkning till med trängselskatt, denna gången på 20:- Men när jag ringde i morse var den redan makulerad Kanske dem har börjat granska mitt regnummer manuellt nu av någon anledning

  15. #15
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Som jag anade blev det ingen ersättning för mig finns tydligen en paragraf att man inte kan få ersättning för egna utlägg i ett skatteärende. Har väl kanske med att göra att det är omvänd bevisföring när det gäller skatter.

    Men jag får i alla fall tillbaka mina 10kr

    Men enligt transportstyrelsen så hamnar man på en särskild lista där dem granskar skyltarna manuellt när sådant här inträffar, men tydligen gäller den bara ett halvår, så sen får man väl börja om igen.

    Man kanske skulle ta kontakt med ägaren till bilen och be han sätta dit en vit plugg för sin skruv på regplåten så man slipper detta

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Upplivar en gammal tråd då det nu blivit min tur att få felaktigt beslut.
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    som tydligt ses på bilderna är det inte en 9-5 och registrerings numret på den bilen som passerat biltullen
    Fick ett beslut idag och Transportstyrelsen (som skickade fakturan) konstaterade bara att Skatteverket sköter överklaganden. Min fundering, har de sparat in på bläcket och skippat bilderna i breven numera? Hade varit kul att se hur lik min avställda cabbe bilen som körde igenom Göteborg var.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    Kravbrev till skatteverket

    Fick också idag på min CDRäser! Det är ju helt automatiserat i första skedet, så är skylten smutsig eller dylikt kan det bli fel.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Välkomna till verkligheten... Nu i göteborg är det ju full rush på detta och det har vart en del skriverier i tidningarna. Flera som fått fel, en familj fick skatt på sin bil som inte vart i göteborg, det var en Litauisk lastbil visar det sig, dom ahr samma nummer-följd och utseende som våra skyltar, kanonbra..... Men bevisbördan är tung på den drabbade - det är ditt ansvar att begära ut bilderna och sen vända sig till Skatteverket och överklaga och man kan glömma få tillbaka mer än själva skattebeloppet. Att man ringer till en handläggare som snabbt kollar på fotot och direkt ser "jaha det är ju fel" hjälper inte, dom har inte befogenhet att ta bort skatten. Är beslutet taget, och det blir ju direkt i kameran verkar det, så måste man vända sig till skatteverket den tunga långa vägen. Här visar staten sin absoluta makt över folket och hederlig sur gammal byråkrati gör folks liv surt. Det är sverige 2013 det! Och att inte betala finns ju inte på kartan, då får du direkt 500 kronor extra avgift, som du sen såklart inte får tillbaka....

    Första månaden åkte jag på 325 kronor bara, jag kör lite udda tider. Men kollega här fick 650 kronor, andra ännu mer. Plus bensin, skatt, försäkring, slitage mm.... Men fördelen är ju att köerna nära nog upphört i stan, det flyter på mkt bra nu de allra flesta tider. I takt med att parkeringsplatserna i Göteborg tas bort så försvinner ju ännu mer bilar! Pengarna skall ju delvis gå till Marieholmstunneln, men fan vet om den behövs längre....
    MEDLEM 7032.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    Kravbrev till skatteverket

    Får väl säga att det gick ganska fort ändå.

    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  20. #20

    Re: Kravbrev till skatteverket

    Nu vet vi var din brevlåda bor

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •