Sidan 34 av 39 FörstaFörsta ... 243233343536 ... SistaSista
Resultat 661 till 680 av 772

Ämne: 3 x 9-3 "Griffin" Aero by Sjöan

  1. #661
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Tråkigt att Rickard inte fick till lackeringen. Men han har säkert gjort allt i sin makt för att få till det.

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #662
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Tråkigt att Rickard inte fick till lackeringen. Men han har säkert gjort allt i sin makt för att få till det.

    Skickat från rymden.
    Ja jag kan inte begära mer av honom. Han har gjort allt i sin makt för att få till de.
    Gult är inte rätt att få helt korrekt.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  3. #663
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Hej

    Dåligt med uppdateringar de senaste.
    Håller på att att finjustera designen på fälgarna.
    Dock så är jag inte riktigt säker på att jag ska ha 19 tum. 20 ser ju lite mer uppseendeväckande ut.
    Här är senaste uppdateringen på 19 tums turbin fälgarna.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  4. #664
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Idag så fyllde jag hela släpkärran med fälgar och däck. Kompletta 19 tums SAAB turbin fälgar med däck, kompletta 20 tums 3 spoke Aero asymmetric fälgar med däck, SAAB original 18 tums turbin fälgar och 18 tums vinterdäck.

    19 tummarna har jag sålt, 20 tummarna vill jag byta färg på, 18 tummarna måste renoveras efter ett antal år i svenskt vinterklimat.
    Däcken har jag sålt.

    Målet var fälgfixarna i Helsingborg. Många som har rekommenderat dem så hoppas på att kvalitén blir så bra som alla säger.





    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #665
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Har du problem med ärg i 18" turbinerna? Jag har fått känslan att lacken på nyare 18" originalfälgar inte håller lika bra som på äldre?

    Mina 18" Inca har lite tendenser till ärg på insidan på nåt ställe. De har typ rullat 1.5 vinter.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  6. #666
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Har du problem med ärg i 18" turbinerna? Jag har fått känslan att lacken på nyare 18" originalfälgar inte håller lika bra som på äldre?

    Mina 18" Inca har lite tendenser till ärg på insidan på nåt ställe. De har typ rullat 1.5 vinter.
    18 tums turbin fälgar som SAAB tillverkade är av sämre kvalitet då man försökte spara pengar. Dessa har väldigt lite färg på baksidan och tillverkades i Kina.
    När NEVS tog upp produktionen tillverkade man fälgarna i Europa av tillverkaren Ronal. Dessa är betydligt mycket bättre kvalité på.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  7. #667
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Ok, i mina Inca står det Ronal men det är ganska sparsamt med färg på insidan där med.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  8. #668
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    HJÄLP!

    Planen är att montera i modulen för däcktrycksövervakningenidag. Har el-schema och förhoppningsvis alla saker.
    Var ett tag sedan jag skruvade i 9-3 kombi så minnet sviker. Hur mycket behöver jag ta ur för att få bort innerklädseln på högersidan?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  9. #669
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Fick hjälp av Henrik Glad som skrev till mig på min sida SAAB en del av mitt liv.
    Nu ska jag bara få dit kablarna och programmera om.


    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #670
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Lagning/uppdatering av regnsensorn.

    Tidigare i år så började jag med att uppdatera alla mina bilar till automatiskt ljus. Detta innebär att ljuset ändrar sig automatiskt mellan DRL-ljus (day runnig light) och halvljus beroende på hur ljust de är ute. Detta innebär att man måste byta regnsensorn till en med USA spec. På kombin gick det mycket bra att byta, men på sedanen så lossnade ramen som håller själva sensorn kvar på rutan. Gjorde ett försök med dubbelhäftande tejp men det ville inte sitta kvar. Nu i veckan så limmade jag fast ramen med 2 komponent lim samt att jag applicerade sensor gel på regn/ljussensorn för att få den att fungera lika bra som från fabrik. Bytte även ljusomställaren så att de ska se korrekt ut. Nu är det bara cabben kvar.

    Kan tillägga att man måste programmera om mjukvaran i bilen.



    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sjöan den 2018-12-23 klockan 08:43.

  11. #671
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Lagning/uppdatering av regnsensorn.

    Tidigare i år så började jag med att uppdatera alla mina bilar till automatiskt ljus. Detta innebär att ljuset ändrar sig automatiskt mellan DRL-ljus (day runnig light) och halvljus beroende på hur ljust de är ute. Detta innebär att man måste byta regnsensorn till en med USA spec. Bytte även ljusomställaren så att de ska se korrekt ut. Kan tillägga att man måste programmera om mjukvaran i bilen.
    Detta har jag nog missat eller om detta var första gången du skrev om det. Hur fungerar detta, samt vad innebär det för behov av delar & omprogrammering?


    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    På kombin gick det mycket bra att byta, men på sedanen så lossnade ramen som håller själva sensorn kvar på rutan. Gjorde ett försök med dubbelhäftande tejp men det ville inte sitta kvar. Nu i veckan så limmade jag fast ramen med 2 komponent lim samt att jag applicerade sensor gel på regn/ljussensorn för att få den att fungera lika bra som från fabrik.
    Jag har haft en regnsensorkonsol som lossnat. Det var på den bilen som har en utbytt vindruta av fabrikat Pilkington. Dessa har tydligen haft problem med att konsolen lossnar. På den provade jag först också med dubbelhäftande, sen med smältlim, men det lossnade. Tillslut blev det Biltemas Multibond Transparent, vilken fungerar på glas & är flexibel. Sitter fortfarande kvar.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...rproblem-NG9-3

    Var fick du tag i denna Marcy QuickQure Rain Sensor Gel? För när min sensor lossnade så frågade jag runt på olika ställen efter vad det var för fett/gel som var på sensorn. Men ingen visste.
    http://www.marcyadhesives.com/autogl...ain-sensor-gel
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2018-12-23 klockan 09:45.

  12. #672
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Detta har jag nog missat eller om detta var första gången du skrev om det. Hur fungerar detta, samt vad innebär det för behov av delar & omprogrammering?



    Jag har haft en regnsensorkonsol som lossnat. Det var på den bilen som har en utbytt vindruta av fabrikat Pilkington. Dessa har tydligen haft problem med att konsolen lossnar. På den provade jag först också med dubbelhäftande, sen med smältlim, men det lossnade. Tillslut blev det Biltemas Multibond Transparent, vilken fungerar på glas & är flexibel. Sitter fortfarande kvar.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...rproblem-NG9-3

    Var fick du tag i denna Marcy QuickQure Rain Sensor Gel? För när min sensor lossnade så frågade jag runt på olika ställen efter vad det var för fett/gel som var på sensorn. Men ingen visste.
    http://www.marcyadhesives.com/autogl...ain-sensor-gel
    Det du behöver är en sensor med artikelnummer 93178787 och kontakten till sensorn eftersom att de är olika på EU och US spec. Jag fick hjälp att göra adapter i mellan bilen och sensorn. Jag fick även hjälp med programmeringen. Personen som hjälpte mig vill inte bli nämnd med namn.
    Senor gelen frågande jag om på skadecenter i Trollhättan. De sa till mig att googla. Gelen är till för att få bättre kontakt med rutan om jag förstått det korrekt. Kör utan på kombin och tycker att de fungerar bra. Men eftersom att de krånglande på sedanen så tänkte jag att de var bäst att göra 100% korrekt. Så köpte på eBay.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  13. #673
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    det är en Frän funktion! hade vart kul att ha, men jag tvivlar på att det går att få till på en 2005a

  14. #674
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    det är en Frän funktion! hade vart kul att ha, men jag tvivlar på att det går att få till på en 2005a
    De beror ju på hur de US specade bilarna är. Fanns det ljus automatik på dem så borde det inte vara några problem på EU bilar heller.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  15. #675
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Får väll ändå säga att den är hyfsat fräsch för att ha rullat över 15000 mil och är 8,5 år gammal.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  16. #676
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Oh ja! Designen står sig fortfarande väldigt bra.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  17. #677
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Absolut! Det ser inte ut som en bil vars grundkonstruktion är mer än 15 år gammal.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #678
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Absolut! Det ser inte ut som en bil vars grundkonstruktion är mer än 15 år gammal.
    Ja man började väll för minst 20 år sedan med konstruktionen.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  19. #679
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Hej allesammans. Fick göra en liten reparation på vår 9-3 kombi årsmodell -10 igår. Vi har haft problem med att komma in i bilen med fjärrkontrollen. Vi har fått låsa upp bilen manuellt med nyckeln och sedan grejat i tändningslåset för att sedan kunna starta så att larmet stänger av sig. Efter rekommendationer från en kompis så beställde vi en ny ISM (Ignition Switch Module). Blev förvarnad om att man skulle få pilla en del eftersom Orio inte klarar av att få fram kompletta enheter.
    Måste säga att Orio som tillhandahåller originaldelar till SAAB måste rycka upp sig. Man ska ju inte behöva ta isär sin gamla del för att sedan återbruka vissa delar och bygga ihop den själv. Bättre kan ni!!
    Efter att jag tagit fram instruktion i från WIS (Workshop Information System) och läst Orios instruktion på hur man ska renovera ISM:en lyckades jag med bytet. Inte super enkelt, men de går bra om man tar det lugnt. Nu är bilen ihop igen och verkar fungera bra.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #680
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Blev förvarnad om att man skulle få pilla en del eftersom Orio inte klarar av att få fram kompletta enheter.
    Måste säga att Orio som tillhandahåller originaldelar till SAAB måste rycka upp sig. Man ska ju inte behöva ta isär sin gamla del för att sedan återbruka vissa delar och bygga ihop den själv. Bättre kan ni!!
    Det är väl bara 2-3 år till sen är det färdigt?
    Inget lagkrav att tillhandahålla reservdelar till Saab bilar mer, eller har jag fel?
    Låter som om det kommer bli hårdvaluta på skroten med dessa.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 23:54
  2. Svar: 262
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •