Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Maxålder på förare i trafiken?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Maxålder på förare i trafiken?

    Ja idag hände det som man inte ville skulle hända... parkerade i centrumgaraget i Tyresö för att snabbt bara springa upp på kontoret och hämta min bankdosa, sambon satt kvar i bilen.
    Som många andra garage kan man uppleva även detta som lite trångt men inte allt för farligt.

    När jag kommer ner från kontoret möter jag sambon som talar om att en bil kört på min bil när den stått parkerad, sambon satt i när det skedde.

    Vi gick fram till bilen som hade parkerat några rutor från min bil. Öppnar dörren och frågar vad han håller på med.
    Han hade inte en aning att han kört in i min stötfångare på vänster sida... Sambon hade känt hur hela bilen hade gungat till när det hände.

    Nu har jag 35-40cm långa repor på vänster del av stötfångaren bak, fan, jag är skitnoga med hur jag parkerar, har inte lyckats få ett enda dörruppslag eller annat på bilen.

    Nu till frågan, han som körde bilen var född 1923, väldigt knackig i allt, han gick dåligt, kunde knappt skriva under skadeanmälan osv...

    Jag har alltid tyckt att allt för gamla människor ska hålla sig från bilar och trafik, detta har inte hjälpt till att ändra min åsikt.

    Så vad säger skaran här på forumet?

    // En lätt ledsen och irriterad Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Det finns både bra och dåliga förare i alla åldrar....
    Svårt med en generell stopp-ålder.

    Trist med bilen dock.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Jag har alltid tyckt att allt för gamla människor ska hålla sig från bilar och trafik, detta har inte hjälpt till att ändra min åsikt.

    Så vad säger skaran här på forumet?
    Jag förespråkar stenhårda och återkommande körkortsprov för samtliga fordonsförare oavsett ålder.
    Möjligen med tätare intervall för åldrarna 15-25 och över 60.
    Tror att vi andra trafikanter har betydligt mer att oroa oss för onyktra förare och dåliga beteenden oavsett ålder på föraren än enstaka ålderstigna förare som har dåliga fysiska förutsättningar att framföra sina fordon säkert.

    Edit: Vad avser du med "för gamla..." ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Edit: Vad avser du med "för gamla..." ?
    Är man född 1923 (87 år), har problem med att gå och inte märker man kör på en bil och skapar skador tycker jag man är för gammal...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Polisen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Citat Ursprungligen postat av LM

    Edit: Vad avser du med "för gamla..." ?
    Är man född 1923 (87 år), har problem med att gå och inte märker man kör på en bil och skapar skador tycker jag man är för gammal...

    // Jeppe
    Så 86 år är OK? Eller 88 om de inte repar din bil?

    Du skriver "maxålder på förare i trafiken" så det vore intressant att höra VILKEN ålder du i så fall skall gälla?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Så 86 år är OK? Eller 88 om de inte repar din bil?
    En ålder kanske är fel att sätta, utan ett prov kan ju vara lämpligt... rubriken vart väl lite olämplig.

    Syster berättade (jobbar inom hemtjänsten) att hon har en brukare som typ behöver hjälp med allt, men bil det kör han, och får han... Hans ålder vet jag inte.
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Polisen?
    Nej jag kopplade inte in polisen, var redan sen till min syster som fyllde år och denna p-skada gjorde ju inte att man kom mer i tid...
    Men kanske man med facit i hand skulle kopplat in dom.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Så 86 år är OK? Eller 88 om de inte repar din bil?
    En ålder kanske är fel att sätta, utan ett prov kan ju vara lämpligt... rubriken vart väl lite olämplig.

    Syster berättade (jobbar inom hemtjänsten) att hon har en brukare som typ behöver hjälp med allt, men bil det kör han, och får han... Hans ålder vet jag inte.
    Den personens läkare har ansvar enligt följande: http://www.lthalland.se/lth_template...e____4680.aspx

    Däremot kan man ju fundera över om inte detta är lika tandlöst om personen "glömmer bort" att man inte har körkort på samma sätt som det inte går att förhindra onyktra förare att köra enbart genom att frånta dem körkortet.
    Att det är en från samhället viktig markering är en annan sak.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    En ålder kanske är fel att sätta, utan ett prov kan ju vara lämpligt... rubriken vart väl lite olämplig.

    Syster berättade (jobbar inom hemtjänsten) att hon har en brukare som typ behöver hjälp med allt, men bil det kör han, och får han... Hans ålder vet jag inte.
    Åldern har inget med detta att göra, granngumman är typ 88 år, hon har slutat att köra pga problem med gula fläcken men hon cyklar och står i och är hur pigg som helst.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag förespråkar stenhårda och återkommande körkortsprov för samtliga fordonsförare oavsett ålder.
    Möjligen med tätare intervall för åldrarna 15-25 och över 60.
    Tror att vi andra trafikanter har betydligt mer att oroa oss för onyktra förare och dåliga beteenden oavsett ålder på föraren än enstaka ålderstigna förare som har dåliga fysiska förutsättningar att framföra sina fordon säkert.

    Edit: Vad avser du med "för gamla..." ?
    Jag håller med om återkommande körkortsprov, men undrar lite hur man ska testa en 15åring som inte ens fått börja övningsköra?
    Jag tycker kanske vart annat år upp till 25 och därefter vart 5e år upp till 65, sen vart annat år igen. Inte spekulerat närmre i det, bara vad som kändes rimligt för stunden

  12. #12
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Min tanke har varit eftersom det är ett krav som yrkesförare att gå att kolla upp sej på läkarbesök efter fyllt 45år att det kunde gälla alla, på så vis kan man om läkarn iofs är seriös få bort såna som inte är lämpade i trafiken.

    För vissa personer så går det snabbt utför med hur sinnena fungerar, dvs dom börjar se dåligt, hör nästan ingenting, motoriken hänger inte med osv..

    Men det kommer nog aldrig att ske tyvärr..
    Projekt Secret ..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Min tanke har varit eftersom det är ett krav som yrkesförare att gå att kolla upp sej på läkarbesök efter fyllt 45år att det kunde gälla alla, på så vis kan man om läkarn iofs är seriös få bort såna som inte är lämpade i trafiken.

    För vissa personer så går det snabbt utför med hur sinnena fungerar, dvs dom börjar se dåligt, hör nästan ingenting, motoriken hänger inte med osv..

    Men det kommer nog aldrig att ske tyvärr..
    Läkare kan ge personer körförbud redan Det sker dock inte mig veterligen läkarbesök i syftet att få reda på om man får köra bil eller inte, och det är väl tur det - finns bättre saker läkarna kan göra

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Fristad/Borås
    Inlägg
    13

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Tjao...Jag jobbar i hemtjänsten och kan lova att jag är rädd för trafiken....

    Dessutom är argumentet "jag har skaffat automat för jag inte orkar trycka ner kopplingen" lite för vanligt. Orkar man inte trycka ner kopplingen så orkar man nog inte bromsa rejält när det behövs heller.
    900 2.0t -97

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Jag håller med om återkommande körkortsprov, men undrar lite hur man ska testa en 15åring som inte ens fått börja övningsköra?
    Du noterade förmodligen inte att jag använde begreppet "fordonsförare" då problemet med dåligt omdöme är minst lika illa hos 15-åringar som nyss satt sig på mopeden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Jag håller med om återkommande körkortsprov, men undrar lite hur man ska testa en 15åring som inte ens fått börja övningsköra?
    Du noterade förmodligen inte att jag använde begreppet "fordonsförare" då problemet med dåligt omdöme är minst lika illa hos 15-åringar som nyss satt sig på mopeden.
    sitter med dumstrut ett tag här..

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    finns många äldre som kan köra bil bra mycket bättre än medeltrafikanten, så ett återkommande prov i samband med att man förnyar körkortet tycker jag helt klart borde vara det minsta att begära.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Skall man dra det till sin spets så är det unga killar 18-25 som oftast hamnar i olyckor.

    Kanske skulle vänta med att ge körkortstillstånd tills killar är 25??

    De flesta äldre är medvetna om sina brister och kör efter det. Försiktigt.
    Omdömet brukar komma med åldern. Men det finns undantag i alla åldrar.


    Men här inne är vi ju alla odödliga, och fenomenala förare, och har därför full rätt att toppa våra nytrimmade OG900 på vilken motorvägsraka som helst.
    Eller busa lite inne i villaområdet hemma hos kompisen.

    Jag vet faktiskt inte vilket som skrämemr mig mest:
    - Unga heta förare i 300 hästars plastraketer, eller
    - 89-årige åke i sin skrynkliga automat vectra.

    De första kör ihjäl varann o andra, de sista råkar kanske repa nån bil. Och va faan e det att tjuta över i jämförelse med det första.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av perr

    De första kör ihjäl varann o andra, de sista råkar kanske repa nån bil. Och va faan e det att tjuta över i jämförelse med det första.
    Ja jag "tjuter" över att min bil blivit påkörd av en gammal man som inte bör köra bil!
    Hade du stått där glad och bara säga att det gör ju inget, det blev ju bara ett gäng repor och en sabbad stötfångare på min bil som var repfri innan... Ingen dog ju...
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Maxålder på förare i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Citat Ursprungligen postat av perr

    De första kör ihjäl varann o andra, de sista råkar kanske repa nån bil. Och va faan e det att tjuta över i jämförelse med det första.
    Ja jag "tjuter" över att min bil blivit påkörd av en gammal man som inte bör köra bil!
    Hade du stått där glad och bara säga att det gör ju inget, det blev ju bara ett gäng repor och en sabbad stötfångare på min bil som var repfri innan... Ingen dog ju...
    Det känns ibland som om jag nog tillhör en minoritet här som tycker att en bil är bara en bil. De går att laga. Och skit händer. Thats it.
    Det är därför man har försäkring liksom.
    Dessutom är de flesta av våra saab'ar inte heller såå jäkla unika, jag menar det finns ofta ett par tusen till om de skulle bli helt oreparerbara. Så jag säger som McDonald's: Det är ingen big deal.

    Men som jag skrev högre upp som inlägg nummer två om du nu missat det:
    Citat Ursprungligen postat av Perr
    Trist med bilen dock.
    Och visst, det tycker jag fortfarande, och hade även tyckt det om det varit min.
    Men därifrån är det jäkligt långt kvar till att börja kräva nya körkortsregler.

    Om det varit en 18-åring som repat bilen, hade det var ok? Eller en 35-åring? Eller en tjej i rullstol? Skulle då handikappade förbjudas köra bil?? Eller en streeracer som fått en sladd han inte fixat??

    Jag menar, när blir det OK att göra fel? Blir det nånsin OK att göra fel?
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Hänt i trafiken.
    Av traskalle i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 02:33
  2. Signaler i trafiken
    Av Qvintus i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 12:54
  3. Ta det lungt i trafiken
    Av ReinO i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 21:25
  4. Det retar du dig på i trafiken?
    Av fredrik_wt i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 352
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 18:16
  5. Rekommenderad maxålder på vinterdäck
    Av zandman72 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 07:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •