Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    På grund av risk för hörselskador tänker jag koppla bort samtliga krockkuddar i den nyanskaffade 9-3:an. Finns det någon enkel metod att göra detta, eller är det bara "motvind och uppförbacke" (dvs "icke enkelt återställbara" metoder som gäller)?

    Innan folk kommer med illa dokumenterade uppfattningar om krockkuddarnas förträfflighet och ofarlighet;
    - krockkuddar KAN medföra hörselskador (även om ingen biltillverkare vill erkänna det pga stämningnsrisk och liknande)
    - nyttan är ofta tveksam
    - största krockrisken är i lägre farter där krockkudden ofta har mycket liten verkan
    - biltillverkare idag "vågar" inte sälja bilar med få / inga airbags av MARKNADS-skäl, inte säkerhetsskäl... (Lägg märke till att Volvo var en av de sista att inför passagerarairbag som standardutrustning.)
    - SBP bryr sig inte om ifall krockkuddar funkar eller ej

    Hursomhelst, kan någon berätta vilka åtgärder som krävs för att koppla bort kuddarna i en 9-3 SC Vector BioPower 2007?

    Tack på förhand!

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Tror du får göra detta med Tech2 på verkstad. Frågan är om dem vill göra det.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Innan folk kommer med illa dokumenterade uppfattningar om krockkuddarnas förträfflighet och ofarlighet;
    - krockkuddar KAN medföra hörselskador (även om ingen biltillverkare vill erkänna det pga stämningnsrisk och liknande)
    Detta med hörselnedsättning var förvisso inte nytt för mig men kan du hänvisa till något annat än "illa dokumenterade uppfattningar" om att skadan med inkopplad airbag annan än i undantagsfall överstiger nyttan av densamma? Jag har även tidigare letat information kring detta men inte lyckats hitta något vederhäftigt.

    ( Jag begriper faktiskt inte hur biltillverkarna skulle lyckas "mörka" att smällen kan orsaka hörselskador även om de ville göra detta. )

    Är dessutom inte moderna bilars strukturella krockskydd baserat på att det skall fungera tillsammans med krockkuddar och hur påverkas detta om man sätter en del av systemet ur spel?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Tack för svaren!

    Vet inte om jag litar på enbart en elektronisk frånkoppling, dock...

    LM, jag menar bara att det finns mycket starka ekonomiska incitament för försäkringsbolag samt tillverkare av bilar och säkerhetssytem att helt bortse från de negativa sidorna av moderna säkerhetssystem.
    Dessutom är det mycket individuellt hur personer drabbas av olika följder från olyckor, vilket man idag också väljer att bortse ifrån.
    Visst kan man tycka att säkerhetssystemen samverkar, etc, men faktum är att dagens sensor- och reglersystem för krockkuddar jobbar enligt principen "skjut först och fråga sen". Det är ju rätt ofta man ser bilar där krockkuddar löst ut helt utan nytta för de som åkt i bilen. Ibland till och med utan det varit någon olycka alls!
    Förvisso gäller detta oftast andra bilar än SAAB, men likväl...

    Eftersom jag själv har lite (och bara lite, tack och lov) problem med både tinnitus och whiplash vet jag hur dessa respektive problem påverkar mig.
    Ergo - ingen airbag i min bil, om det går att undvika.

    Det finns mycket att läsa på nätet om tinnitus och krockkuddar, om man vill.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Det man kan göra är att koppla lossa alla kontakterna till kuddarna/gardinerna och montera motstånd på dessa.

    Det gäller bara att få reda på vilka motstånd som krävs för att SRS-systemet inte skall sätta felkoder men SAAB kanske kan hjäpa till med detta?!

    Lycka till!

    /Jonas

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Beträffande motstånd kan man ju gå in och läsa av aktuella motstånd i systemet, gör det.. skaffa liknanade motstånd och montera på kablarna.

    Även om ja tycker de hela verkar lite skumt..

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    tycker du ska köra med öronproppar ist om du tycker en hörselskada är värre än ev grövre skada.
    OM du skulle krocka o blir fysiskt bestående drabbad så kanske det blir rättssak av det hela om det upptäcks.
    Alternativet är att skaffa en gammal bil.
    Skulle väl kännas lite trist om du skjutsar nån o denna blir drabbad av att du kopplat väck delar av krockskyddet utan att säga det?

    Men vill du verkligen så är det klart att det går på nåt sätt.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Jag tror man skall passa sig för att inte klassa tinnitus som "grövre skada" då många som lider av denna åkomma verkligen LIDER hela tiden.

    Dock tycker jag att man gärna kan väga riskerna mot varandra och själv gör jag bedömningen att risken att skadas är betydligt större utan krockkuddar än med, hörselskador inräknat.
    Däremot välkomnar jag den som kan hänvisa till forskning och statistik i ämnet istället för tyckande, gissningar, rykten och antaganden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Andrahandsvärdet på en bil med förstört airbagsystem lär vara cirka 10% av det av en normal bil.

    Att sälja en bil med urkopplat airbagsystem utan att berätta det för nästa köpare lär kunna klassas som bedrägeri om du inte berättar det ordentligt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Andrahandsvärdet på en bil med förstört airbagsystem lär vara cirka 10% av det av en normal bil.

    Att sälja en bil med urkopplat airbagsystem utan att berätta det för nästa köpare lär kunna klassas som bedrägeri om du inte berättar det ordentligt.
    Man kan nog inte utesluta att trådskaparen tänkt återställa krockskyddet vid en eventuell framtida försäljning.

    Hur beter sig förresten räddningstjänsten då de vid en olycka räddar människor ur en bil där inte krockkuddarna synbart löst ut?
    Antar de alltid utgår från att det finns risk för att krockkuddar kan lösa ut under räddningsinsatsen oavsett om de ser utlösta kuddar eller ej?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    32

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av Robert E
    tycker du ska köra med öronproppar ist om du tycker en hörselskada är värre än ev grövre skada.
    OM du skulle krocka o blir fysiskt bestående drabbad så kanske det blir rättssak av det hela om det upptäcks.
    Alternativet är att skaffa en gammal bil.
    Skulle väl kännas lite trist om du skjutsar nån o denna blir drabbad av att du kopplat väck delar av krockskyddet utan att säga det?

    Men vill du verkligen så är det klart att det går på nåt sätt.
    Där fick man väl svar på frågan.
    9000 2.3i Cs 94

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Andrahandsvärdet på en bil med förstört airbagsystem lär vara cirka 10% av det av en normal bil.

    Att sälja en bil med urkopplat airbagsystem utan att berätta det för nästa köpare lär kunna klassas som bedrägeri om du inte berättar det ordentligt.
    Man kan nog inte utesluta att trådskaparen tänkt återställa krockskyddet vid en eventuell framtida försäljning.

    Hur beter sig förresten räddningstjänsten då de vid en olycka räddar människor ur en bil där inte krockkuddarna synbart löst ut?
    Antar de alltid utgår från att det finns risk för att krockkuddar kan lösa ut under räddningsinsatsen oavsett om de ser utlösta kuddar eller ej?

    Vad jag förstått så kopplar alltid räddningstjänst ur batteriet innan dom går in i en bil för att eliminera risken för att någon krockkudde löser ut när dom plockar ur skadade ur bilarna eller klipper upp bilen.

    Vad jag spontant tänker på som kan kanske hända om man krockar med en bil man kopplat ur alla airbags är att kanske försäkringsbolaget man har sin liv/olycksfallsförsäkring inte ersätter skador man får i samband med krocken. Eftersom man har kopplat ur det obligatoriska krockskyddet i bilen.
    Svart Og9-3 Aero -01

  13. #13
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Beträffande motstånd kan man ju gå in och läsa av aktuella motstånd i systemet, gör det.. skaffa liknanade motstånd och montera på kablarna.
    Om du menar att koppla in en multimeter och mäta på krockkudden skulle jag kraftigt avråda från det. Multimetern skickar in ström när den skall mäta resistans, och detta skulle kunna få krockkudden att utlösa om man har otur. Vet inte vad som egentligen krävs för att trigga dem, men jag skulle inte chansa!

    Menar du att använda någon slags diagnostik-instrument speciellt anpassat för ändamålet tar jag tillbaka föregående stycke.

    Annars om nu trådstartaren verkligen vill fysiskt koppla bort eller montera bort sina airbags så är väl motstånds-metoden en "bra" lösning. Inte för att jag själv någonsinn skulle gjort det i någon bil jag skulle åka i...

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Beträffande motstånd kan man ju gå in och läsa av aktuella motstånd i systemet, gör det.. skaffa liknanade motstånd och montera på kablarna.
    Om du menar att koppla in en multimeter och mäta på krockkudden skulle jag kraftigt avråda från det. Multimetern skickar in ström när den skall mäta resistans, och detta skulle kunna få krockkudden att utlösa om man har otur. Vet inte vad som egentligen krävs för att trigga dem, men jag skulle inte chansa!

    Menar du att använda någon slags diagnostik-instrument speciellt anpassat för ändamålet tar jag tillbaka föregående stycke.

    Annars om nu trådstartaren verkligen vill fysiskt koppla bort eller montera bort sina airbags så är väl motstånds-metoden en "bra" lösning. Inte för att jag själv någonsinn skulle gjort det i någon bil jag skulle åka i...
    Menar givetvis med datorn, dvs Tech2. Mäta med multimeter är ingen höjdare, en bekant till min far gjorde detta en gång i tiden - han får leva med smällen av en airbag i ansiktet

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av dziobek


    Vad jag förstått så kopplar alltid räddningstjänst ur batteriet innan dom går in i en bil för att eliminera risken för att någon krockkudde löser ut när dom plockar ur skadade ur bilarna eller klipper upp bilen.

    Vad jag spontant tänker på som kan kanske hända om man krockar med en bil man kopplat ur alla airbags är att kanske försäkringsbolaget man har sin liv/olycksfallsförsäkring inte ersätter skador man får i samband med krocken. Eftersom man har kopplat ur det obligatoriska krockskyddet i bilen.
    Det beror lite på hur man gör. I längsta möjliga mån klipper man batteriet, men i vissa bilar går det inte beroende på bilens konstruktion, att batteriet inte går att komma åt utan att behöva flytta på skadade eller att krocken omöjliggjort åtkomst till batteriet. I sådana fall arbetar man utifrån att krockkudden är osäkrad och man befinner sig inte mellan skadad person och krockkudde utan arbetar från, om möjligt, sidorna och bakifrån. Kopplar man ur samtliga airbags i en bil tycker jag detta borde anmälas till Transportstyrelsen och även tydligt framgå på eller i bilen för att undvika onödigt dröjsmål vid en ev. räddningsinsats.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    I sådana fall arbetar man utifrån att krockkudden är osäkrad och man befinner sig inte mellan skadad person och krockkudde utan arbetar från, om möjligt, sidorna och bakifrån.
    Sidokrockkuddar i stolar, krockgardiner och annat då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Om du får hörselskador av när kuddarna löses ut så ska du inte åka bil.Du hör aldrig dessa smällar då du väl smäller.Om nu alla kuddar i hela bilen skulle lösas ut vid en krock ska du vara glad att du lever efter det.

    //Andreas

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Något man ska tänka på är att innan krockkuddarnas intåg, framför allt förarbagens, så var utslagna tänder och ansiktsskador betecknade som ok efter en frontalkrock. Numera förväntar sig kunden att klara sig hyfsat undan skador.
    Sidokrockskyddet blir markant sämre vid urkopplad sidokudde/gardin. Väljer man att koppla ur denna utrustning så tar man ju samtidigt på sig ett ganska stort ansvar för de man skjutsar runt i bilen, t.ex. sin familj. Tänk dig att någon du bryr dig om skadas allvarligt i en situation där krockkudden skulle mildrat krockvåldet. Sidokollision t.ex.
    Fredrik J

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Mycket skall man höra innan öronen trillar av...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: SAAB 9-3 SC 2007 - bortkoppling av samtliga krockkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Mycket skall man höra innan öronen trillar av...
    Nja, det var väl inte hörselskada i form av att de bokstavligen kan "trilla av" som trådskaparen var orolig för.

    Skämt åsido vill jag inte alls förringa det lidande som många med tinnitus går igenom men samtidigt känns det för mig själv orimligt att väga risken för det ena mot det andra och försämra krockskyddet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Magnetventil inkoppling/ bortkoppling 9-5 aero
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 00:41
  2. Ang felkoder samtliga SAAB modeller!
    Av Krozz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 00:47
  3. Indikering/varningslampa krockkuddar
    Av plun i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 19:29
  4. Samma huv på samtliga 9000?
    Av Andreaz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •