Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oroväckande ljud från drivlinan på 9-5 Aero

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Oroväckande ljud från drivlinan på 9-5 Aero

    Jag har tidigare noterat ett tickande / lätt knackande ljud från min koppling som följer varvtalet när den är helt uppsläppt. Trampar jag ner kopplingen försvinner ljudet och släpper jag upp den igen så kan ljudet vara borta. Är det inte borta så gör jag om samma procedur och ljudet försvinner.
    Egentligen låter ljudet inte speciellt farligt om man bortser från vid ett tillfälle för någon vecka sedan då det verkligen knackade från kopplingen. Efter en "standard" urtampning så försvann det iaf.
    Jag blev lite orolig och körde med förarutan nere för att höra om ljudet uppstår vid drivläge på någon växel men jag kunde inte höra något. Vad jag däremot hörde var ett ljud som starkt påminner om kuggljud, med största sannolikhet är det kuggarna som låter. Körde jag bredvid en husvägg hördes det ganska tydligt och det uppstår på varje växel, utan husväggens "hjälp" kunde jag inte höra något.

    Idag hissade jag ner rutan igen och jag tycker "kuggljudet" låter ännu mer vid drivning. Nu behöver jag inte åka bredvid någon husvägg för att höra ljudet utan det hörs ganska tydligt ändå. Det låter inte mycket högre vid hög belastning, men lite ökar ljudet om man belastar.

    Vad är det för fel och behöver låda och koppling en helrenovering?

    Bilen är en 9-5 Aero-00 med 18000 pendlarmil och totalt 21000 mil på mätaren.
    Jag har det klassiska problemer med trög back och etta, speciellt om man släppt upp kopplingen innan man petar i backen.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    13
    Låter ungerfär likadant på min bil ett svagt tickande som försvinner när man trycker ner kopplingen. Det är urtrampningslagret som låter, lagret kostar inte många kr men det är ju lite jobb med det =(

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    13
    Kuggljudet kan ju däremot vara mer spännande och dyrare =(

  4. #4

    V-lådan

    Detta "bekymmer" är känt. Åker själv 95aero -00:a som gått 12500mil.
    Undrade själv vad det berodde på, men har inte fått nåt vetenskapligt svar.
    Däremot frågade jag en polare om han hört ljudet på nån av sina saabar... -joorå både på sin gamla 9-3:a och hans nya 9-5 -04års
    Så jag vette tusan vad det är för nåt, men det verkar vara vanligt.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: V-lådan

    Citat Ursprungligen postat av Fallis
    Detta "bekymmer" är känt. Åker själv 95aero -00:a som gått 12500mil.
    Undrade själv vad det berodde på, men har inte fått nåt vetenskapligt svar.
    Däremot frågade jag en polare om han hört ljudet på nån av sina saabar... -joorå både på sin gamla 9-3:a och hans nya 9-5 -04års
    Så jag vette tusan vad det är för nåt, men det verkar vara vanligt.
    Vilket ljud då? "kuggljudet" eller "klapprandet" på tomgång?
    F.ö lyssnade jag idag igen och det låter mer på trean och uppåt än på ettan och tvåan....

    Nu ber jag alla att hissa ner vänstra sidorutan och åka på trean ~2000 varv, helst bredvid en husvägg eller liknande på samma sida som den öppna rutan och gasa lätt. Hör ni också "kuggljudet"?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  6. #6
    Jag har ett orrande ljud som jag har haft länge utan att det förvärrats, jag tycker det låter som drivaxelskålsljudet som jag hade på min V4:a.

    Det som talar emot det är att även på min bil är på 3:a enbart, jag har det vid 2700-3000 varv det hörs varken över eller under det varvtalsregistret.

    ljudet är inte jättehögt, svårt att beskriva men det låter "orrorrorr"

    jag är mycket nojjigare nu när jag inte längre åker tjänstebil
    9-5 Aero Steg 3

Liknande ämnen

  1. Oroväckande ljud saab 9-3 aero -01
    Av perchen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 17:13
  2. Felsöka drivlinan (9-5 Aero)
    Av Idlewild i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 16:04
  3. Ljud från framvagn 9-3 aero -04
    Av _fritte_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 07:48
  4. Kvittrande ljud från AV? (SS Aero)
    Av Expressoblack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 22:15
  5. Oroväckande ljud (igen)
    Av slaktarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •